Terapeuten tjallade - ska jag gå tillbaka?
Jag grät ut inför min terapeut som jag varit hos fyra gånger förut. Då gjorde hon en orosanmälan där hon ordagrant och i så gott som i sin helhet återgav vad jag skulle ha sagt under dessa 50 minuter.
Jag befann mig i en förtvivlad situation när jag var hos henne och hade just haft två extrema veckor när jag varit vaken flera nätter för att vårda både sjuka barn och mig själv, som blivit smittad. Dessutom en oförstående make. Jag grät och "bluddrade på", orden rann ur mig när jag äntligen fick någon att "lätta mitt hjärta" för.
Jag och min man blev kallade till möte på socialen där allt detta lästes upp för oss. Jag fick svara upp mot citat som jag skulle ha sagt när jag gråtit ut hos terapeuten (och att jag gråtit fanns förresten också med i orosanmälan...) En del av det som stod var fatala missuppfattningar som hade tolkats som om jag t ex inte tyckte om våra barn, när jag i själva verket menat att jag var trött efter alla nattvak. Att min man var oförstående stod också med - och jag fick det inte lätt hemma efteråt. Nu känner han till "mina innersta tankar" - men meningen med att gå hos en terapeut är ju att reda ut sitt eget känsloliv - privat.
Nu har det satts igång en barnutredning för att jag varit ledsen och sagt en massa saker oöverilat som jag inte står för nu när jag fått sova ut och vila upp mig.
Jag vet att sjukvårdspersonal är skyldiga att göra en orosanmälan när de tror att barn far illa - men måste de - och får de överhuvudtaget - skicka med hela referat av journalanteckningar? Det hade väl räckt med en kortfattad anmälan som summerar läget, så får socialen komma tillbaka med frågor till den som anmäler?
Jag vill absolut inte fortsätta gå hos den här terapeuten, och inte träffa någon ny heller. Jag känner mig utskämd och skrämd. Men jag funderar på att gå tillbaka till henne en enda gång till nu är jag är lugn och utsövd och fråga vad hon menade och försöka reda ut det som hon missuppfattat. Jag hoppas att hon kontaktar socialen då och i viss mån tar tillbaka sin anmälan. Men för mig verkar hon illasinnad, oproffsig och ha väldigt dåligt omdöme. Att träffa henne igen skulle kanske bara göra saken värre.
Vad tror ni, snälla, någon?