• lillepitbull

Gör jag rätt som avlivar min hund?

Hej!

Jag har en treårig pitbullpojke som är världens goaste hund. Han är tillgiven, väluppfostrad och snäll, mot sina egna, sin flock, de han litar på. Världens bästa hund mot oss.

Men!

Han har gjort utfall mot barn, vuxna, äldre, yngre.. senast i lördags mot en treåring. En treåring han känner sen innan och som det gått så bra med, morrade han helt plötsligt åt och var på väg att anfalla mitt i leken. Som om han får för sig något och ska bitas. Detta hann stoppas tack o lov. 

Tidigare har han gjort utfall mot barn ute, främmande barn, mot vuxna eller andra hundar. Det räcker med att någon tittar på honom så drar han ifrån sig världens avgrundsmorr som en varning och kastar sig ut i kopplet. 

Han lät min svärfar gosa med honom när vi mötte honom ute på gatan och klia honom och han var jätteglad, tills att helt plötsligt få för sig nåt, morra och bita honom i handen. Om än dock inte så hårt men ändå!

För ett år sedan var jag ute med mina två hundar och två barn i 6 årsåldern kom fram och ville klappa, de fick klappa min andra hund som är genomsnäll och älskar allt och alla. Men när jag tittar bort i två sekunder flyger denna ovan nämnda herre ut i kopplet och knuffar omkull ena barnet med framtassarna i bröstet så han flyger omkull baklänges. Inte för att leka utan man hör att han e arg och gör ett utfall.. 

Jag går sönder och samman just nu! Vi väntar barn i september och nu har vi bestämt oss för att avliva honom, har en tid i morgon. 

GÖR JAG RÄTT? Jag älskar honom så jävla hårt och han är så snäll när han är med oss.. men jag kan inte ha en hund som jag inte kan lita på när det snart finns en skör liten bebis med oss. Och andra barn i bekantskapskretsen. Han är så otroligt oberäknelig. 

Han är så kärlekskrank och mår rent ut sagt svindåligt när han inte får va med,. Han är väldigt egoistisk och ska ta allt från får andra hund, vara nummer ett, går emellan när man ger den andra hunden uppmärksamhet osv.. kan inte va i soffa eller säng för då spöar han den andra hunden om han också vill va med.. och det rejält. 

Gör jag rätt som tar bort min älskade hund? Skulle han omplaceras så tror vi inte han klarar det psykiskt då han är väldigt fäst vid mig. Då jag varit hans stabila stjärna hela livet, då mitt ex jag skaffade honom med misshandlade mig ordentligt. Jag undrar om han kanske fått nån knäpp pga det.. alla bråk och skrik, alla slag, allt som slagits sönder.. 

Han hade en syster som jag också tagit hand om men hon var snäppet värre, hon attackerade från ingenstans i sömnen. Vi tror hon hade något som heter rage. Hon lever inte idag.

Min hund har nog inte rage men jag känner igen tendenserna även om de är mycket mindre än systern. 

Mitt hjärta gör så ont och jag kan inte förstå att han ska dö.. i min famn.. i morgon.. 

• Svar på tråden Gör jag rätt som avlivar min hund?
  • Ayla Nova

Tycker du har fått flera bra råd redan och tycker att du ska kolla upp hunden och prova med omplacering.
    Men det finns nåt som heter Bachs Blomsterdroppar. Om du kan hitta tex en djurhomeopat (Emelie Cajsdotter tex) som kan blanda lämpliga för hans svartsjuka mm så kanske det kan hjälpa. Det hjälpte mina hankatter som var osams för många år sedan. Alternativt, anlita en duktig djurkommunikatör!
    Lycka till! ??

• Gunilla1957

Ja döda hunden du bara om du tycker det är kul att leka Gud. Med ett psykopat-beteende det är vad det är, att avliva ett djur i sina bästa år som inte lider. Jag fascineras över hur det kan vara så relativt accepterat, samtidigt som djurplågeri är något av det grymmaste man kan göra ungefär. Är det för att vi är noggranna med att använda de förskönande orden avliva och somna in? Man dödar djuret, inget annat. Är det för att familjer idag har ont om tid och att man intalar sig att det är fullständigt nödvändigt att avliva djuret för att det är bekvämast för en själv? Att omplacera djuret tar ju upp tid och ansträngning.

• Anonym (C)

Vad bestämde du dig för? Du hade ju inbokad tid idag.

• Anonym (:/)

Jag tror absolut att det finns ett samband mellan allt ditt hund sett (hur ditt ex misshandlade dig) och hur din hund beter sig nu. Detta är inte ovanligt, utan jag har hört talas om andra hundar som gjort likadant. Hundar känner av när ägaren mår dåligt och i det här fallet fanns det en person som attackerade dig. 

Riktigt tragisk situation det här. Hunden kan ju egentligen inte hjälpa det. Om du hade haft ett barn med din våldsamme ex-man och barnet hade blivit aggressiv och utåtagerande av allt hen sett hemma så hade alla tyckt att det var förståeligt, barnet hade fått terapi, stöd från BUP och hela köret. 

Tyvärr får inte hundar samma stöd.

• 8295

Vill också gärna veta vad som hände med honom. Gick du igenom med avlivningen?

• Greenpants

Jag blir så arg på sånt här. Att avliva en hund för att ett oönskat beteende har börjat blomma upp. Det finns så mycket olika anledningar till att en hund helt plötsligt har börjat utagera sig. 

Den kan vara rädd, osäker, vara sjuk eller fått någon skada som gör att den har ont, den kan ha svårt att veta hur den skall reagera i en situation då ägaren inte har visat hur den bör agera. Allt beror i grund och botten i hur människan uppfostrat sin hund och pitbulls är en ras som har en väldigt hög energi och kräver en hel del av sin ägare. Då väldigt många även är rädda för pitbulls är det ännu viktigare att uppfostra dem väl, även det gör mig arg.

Men jag blir så frustrerad att hundar avlivas bara sådär, ingen respekt för djuret över huvud taget. Jag hade aldrig tagit den vägen, om min hund hade börjat visa ett beteende som jag inte uppskattar hade jag försökt få bort det med hjälp av kunskap, en hundtränare, veterinär eller vad som helst. Absolut inte avlivning. Jag älskar min hund alldeles för mycket. Hade omplacerat henne om inget av de ovanstående hade fungerat, även ifall hon är fäst vid mig. Vill hellre att hon lever vidare, än att hon tvinas dö för att hon älskar mig för mycket.. Vad är det ens för resonemang? 

Och jag tycker även det är respektlöst av människor att säga att hundar och barn inte går att jämföras, för det är upp till var och en att avgöra. Många ser sin hund som lika mycket familjemedlem som ett barn. 

• Furienna

Så sant. Hunden kan ju bara behöva extra träning. Men det är också sant att många skaffar en hund, utan att de vet hur man ska hantera den. Och då blir det fel. 

• Anonym (Tommy)
    amandapanda skrev 2016-05-18 02:54:04 följande:

Jag blir så arg på sånt här. Att avliva en hund för att ett oönskat beteende har börjat blomma upp. Det finns så mycket olika anledningar till att en hund helt plötsligt har börjat utagera sig. 

Den kan vara rädd, osäker, vara sjuk eller fått någon skada som gör att den har ont, den kan ha svårt att veta hur den skall reagera i en situation då ägaren inte har visat hur den bör agera. Allt beror i grund och botten i hur människan uppfostrat sin hund och pitbulls är en ras som har en väldigt hög energi och kräver en hel del av sin ägare. Då väldigt många även är rädda för pitbulls är det ännu viktigare att uppfostra dem väl, även det gör mig arg.

Men jag blir så frustrerad att hundar avlivas bara sådär, ingen respekt för djuret över huvud taget. Jag hade aldrig tagit den vägen, om min hund hade börjat visa ett beteende som jag inte uppskattar hade jag försökt få bort det med hjälp av kunskap, en hundtränare, veterinär eller vad som helst. Absolut inte avlivning. Jag älskar min hund alldeles för mycket. Hade omplacerat henne om inget av de ovanstående hade fungerat, även ifall hon är fäst vid mig. Vill hellre att hon lever vidare, än att hon tvinas dö för att hon älskar mig för mycket.. Vad är det ens för resonemang? 

Och jag tycker även det är respektlöst av människor att säga att hundar och barn inte går att jämföras, för det är upp till var och en att avgöra. Många ser sin hund som lika mycket familjemedlem som ett barn. 

Bra skrivet många tar alldeles för lätt på ansvaret det innebär att ha hund. Hunden blir inte väluppfostrad, trygg och "snäll" av sig själv, krävs oftast mycket jobb. Och vissa raser kräver mer av sin ägare än andra. Sen finns det fall där man har gjort allt och det helt enkelt inte fungerar, där det faktiskt är fel på hunden men dom är väldigt väldigt få.
  • Greenpants
    Anonym (Tommy) skrev 2016-05-18 12:04:26 följande:
    Bra skrivet många tar alldeles för lätt på ansvaret det innebär att ha hund. Hunden blir inte väluppfostrad, trygg och "snäll" av sig själv, krävs oftast mycket jobb. Och vissa raser kräver mer av sin ägare än andra. Sen finns det fall där man har gjort allt och det helt enkelt inte fungerar, där det faktiskt är fel på hunden men dom är väldigt väldigt få.
    Ja precis, jag blir så provocerad av att vissa tror att hundar skall lyda och förstå vad vi människor vill utan jobb och träning. Men självklart finns det fall där avlivning är ända löningen, så länge man ser ifrån hundens välmående och inte människans.
  • Anonym (Hmmmm)
    lillepitbull skrev 2016-05-03 10:48:14 följande:

Han har gjort utfall mot barn, vuxna, äldre, yngre.. senast i lördags mot en treåring.

Han måste bort. Antingen avlivas eller hållas isolerad ute på landet.
Svar på tråden Gör jag rätt som avlivar min hund?