Slutat amma ettåring. Kaos!
Hej,
Jag har en liten kille på 13 månader. Han har aldrig sovit speciellt bra (vaknade varannan timme från att han föddes tills att han var 8 månader). Det började bli bättre runt 8 månader och på sista tiden blev det "riktigt" bra, dvs. Han vaknade bara 2-3 ggr mellan 18:30-06:00, då för att amma och somnade sedan om.
Vi bor utomlands och har därför ingen familj nära, men förra veckan var svärmor på besök. Hon tyckte att det var sjukt att jag ammade ett så stort barn fortfarande, så tjatet började om att sluta (även min egen mamma har varit på mig om att jag borde sluta amma). De bägge gav bla. kriteriet att han då skulle sova bättre.
Efter en del tjat gick jag med på att sluta.
Då han varken accepterat ersättning eller välling så provade vi med vanlig mjölk. Det accepterade han och de första nätterna var bra. Jag kände mig fortfarande lite osäker på om detta var rätt men kände pressen ifrån båda våra mammor.
Nu har det dock blivit kaos! Det började med att han började vakna varannan timme igen (på fredagen, slutade på onsdagen). Från det har det nu gått utför. I natt sov han bara 30 minuter åt gången innan han ville ha flaskan eller om han inte fick flaskan skrek han i en timme eller mer, tex så var mjölken slut (han har druckit 0,5 L inatt) nu vid 4 och efter det har han inte somnat om trots att vi har vaggat honom och så vidare.
Vet inte vad vi skall göra. Min man har ett väldigt krävande jobb där han ofta jobbar mellan 8-22 så jag är själv med honom för det mesta och måste även ta den större delen av natten själv. På dagen sover han en gång på ungefär 1-2h. Jag känner mig helt slutkörd och vet inte vad vi skall göra. Känner att jag ångrar att jag slutade att amma eftersom allt var bra innan. Min man tror att det är någon fas just nu och att det om någon vecka kommer att bli bättre. Det har även varit varmt här, ca 30 grader och nästan 25-26 grader inne på nätterna under den här perioden, kanske beror det på det?
Skulle behöva råd från någon med erfarenhet av det här. Är det bara en fas eller skall vi försöka få i honom något annat än mjölk? Vad kan vi göra för att det skall bli bättre? Är det här en vanlig reaktion när man slutar amma och i så fall hur lång tid brukar det ta innan det går över?
Tack på förhand!