• Frida Be

Slutat amma ettåring. Kaos!

Hej,

Jag har en liten kille på 13 månader. Han har aldrig sovit speciellt bra (vaknade varannan timme från att han föddes tills att han var 8 månader). Det började bli bättre runt 8 månader och på sista tiden blev det "riktigt" bra, dvs. Han vaknade bara 2-3 ggr mellan 18:30-06:00, då för att amma och somnade sedan om.

Vi bor utomlands och har därför ingen familj nära, men förra veckan var svärmor på besök. Hon tyckte att det var sjukt att jag ammade ett så stort barn fortfarande, så tjatet började om att sluta (även min egen mamma har varit på mig om att jag borde sluta amma). De bägge gav bla. kriteriet att han då skulle sova bättre.

Efter en del tjat gick jag med på att sluta.

Då han varken accepterat ersättning eller välling så provade vi med vanlig mjölk. Det accepterade han och de första nätterna var bra. Jag kände mig fortfarande lite osäker på om detta var rätt men kände pressen ifrån båda våra mammor.

Nu har det dock blivit kaos! Det började med att han började vakna varannan timme igen (på fredagen, slutade på onsdagen). Från det har det nu gått utför. I natt sov han bara 30 minuter åt gången innan han ville ha flaskan eller om han inte fick flaskan skrek han i en timme eller mer, tex så var mjölken slut (han har druckit 0,5 L inatt) nu vid 4 och efter det har han inte somnat om trots att vi har vaggat honom och så vidare.

Vet inte vad vi skall göra. Min man har ett väldigt krävande jobb där han ofta jobbar mellan 8-22 så jag är själv med honom för det mesta och måste även ta den större delen av natten själv. På dagen sover han en gång på ungefär 1-2h. Jag känner mig helt slutkörd och vet inte vad vi skall göra. Känner att jag ångrar att jag slutade att amma eftersom allt var bra innan. Min man tror att det är någon fas just nu och att det om någon vecka kommer att bli bättre. Det har även varit varmt här, ca 30 grader och nästan 25-26 grader inne på nätterna under den här perioden, kanske beror det på det?

Skulle behöva råd från någon med erfarenhet av det här. Är det bara en fas eller skall vi försöka få i honom något annat än mjölk? Vad kan vi göra för att det skall bli bättre? Är det här en vanlig reaktion när man slutar amma och i så fall hur lång tid brukar det ta innan det går över?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Slutat amma ettåring. Kaos!
  • Lena

Sluta lyssna på de som inte vet och börja amma igen.

• Frida Be

Går det att göra det nu då? Han letar inte längre efter bröstet och bägge brösten känns "tomma". Vet att det går när man har en mindre bebis men funkar det även när barnet är så stort?

• Anonym (a)

Kan bara instämma med föregående.
    Ni ska göra på det sätt som passar er bäst i er familj.
    Inte på det sätt som svärmor och mamma tycker.
    Det är ju ni som ska leva med konsekvenserna, gör som du gjorde förut när det funkade.

• Lena

Prova att ge bröstet varannan oroligt tillfälle och ge dryck de andra. Bröst och barn anpassar sig åt det hållet med.

• Anonym (m)

Om du vill fortaätta amma så prova det.

Annars, det blir bättre, om ni orkar stå ut. Pojken måste hitta nya sätt att somna och det tar tid. Att han dricker så mycket kan ha att göra med att det är så varmt. Ge honom vatten så han gör sig av med vanan att äta på natten. Mina råd är:

- bestäm dig! Om du står och tvekar känner han att du är osäker.

- Försök trötta ut honom lagom mycket på dagarna (inte lätt jag vet) så han är riktigt trött på kvällen (ej övertrött)

- Ha en strikt läggningsrutin och rutin om han vaknar på natten och kör dem tills det blir dags att gå upp så kommer han lära sig att han ska somna om. I början fick dottern vatten, speldosa och bars till sömns, nu räcker det med vatten och speldosa.

- stoppa i ordentligt med mat på dagen. Ät gärna varannan timme så han är proppmätt och inte blir hungrig på natten.

Har du nån som kan avlasta bara några timmar på dagen? Kompis, grannen eller nån?

• Frida Be

Hej,

Tack för svaren.
    Är kluven till att börja amma igen eftersom jag måste ändå sluta någon gång, men det är kanske det bästa.

Tack för tipsen. Vi har en strikt läggningsrutin och att somna in på kvällen tar inte lång tid. Rutinen har såklart ändrats så att vi ger flaskan istället för bröstet. Dock så gick det att tidigare ge nappen om han vaknade upp efter att han precis hade ammat. Det går nu, sedan vi har börjat med flaskan, inte. Utan han skriker tills han får mat oavsett när det var han åt senast. Antar att det har blivit en fixide med just flaskan för tillfället.

Han är trött efter dagen och vi gör vad vi har kommit framtill är lagom med aktiviteter för honom. I helgen då farmor var här vart det såklart lite för mycket då alla som kommer alltid vill passa på att vara med honom men även att se så mycket som möjligt. Då blir han lite orolig.

Maten har varit ett problem, då han är väldigt lång men smal så han är klassad som underviktig. Läkarna säger dock att det beror på en kombination av att han har växt mycket på längden och har hög energi. Allergi osv har uteslutits. Han äter dock redan så ofta som möjligt.. Har tidigare försökt tvinga i honom mer riktig mat men då han då åt sämre, rent generellt, fick vi rådet att bara ge vad han önskade och försöka ge snacks osv emellan vilket vi gör numera. Han går upp i vikt men inte i den hastigheten som han borde i förhållande till sin längd.

Jag tror absolut att en del beror på att han känner att jag inte riktigt var helt inställd på detta och att jag var osäker. En del beror nog på att en stor trygghet har försvunnit och vi behöver få in någon positiv ersättning och inte bara flaskan. Har ni fler tips är de hjärtligt välkomna. Kan tillägga att vi har provat att ge vatten i flaska men det resulterar också i skrik. Kanske får vi bara stå ut lite med skrikandet.

• Minjin

Låter jättejobbigt TS, det enda råd jag kan ge är att bebisar är vanemänniskor. Om du upprepar en viss rutin nu så kommer han acceptera detta, ha behöver nog mest tid till omställningen.

• Alexi

Mitt enda råd är att skippa flaskan! Alltså varför ersätta amningen med något annat? En ettåring ska äta på dagen, inte nätterna. Så ta bort flaskan direkt. Nu har ni ju tagit bort amningen, ta inte tillbaka den. Ge mycket närhet och enbart vatten att dricka om han verkligen är törstig.

• Monkii

Lyssna på ditt barn istället för tanterna. Jag nattammade till 18 mån, tyckte inte det var särskilt jobbigt. Uppvaken blir färre och färre men inte om man krånglar.

• Kattflickan

Tråkigt att du slutade amma innan ni båda var redo för det. Jag slutade också innan jag och dottern var redo vid 14 månader pga att vi skulle göra syskonförsök med ivf.

Hur många dagar har det gått sen du slutade amma? För dottern tog det fyra dagar efter amningsavslut och sen sov hon hela nätter och det har hon gjort sen dess, hon är nu tre år. Kanske det blir bättre snart.

Att amma längre än ett år är helt normalt.

• Birgitta02

Mjölk är mat säger man. Men inte så himla mättande. Jag skulle föreslå att du proppar i honom gröt innan sängdags. Ett barn i ettårsåldern ska kunna sova hela natten. Men tar han inte välling så är det gröt som gäller. Bröstmjölk efter ett år är väl inte särskilt näringsrik längre? Eller det kanske är en myt.

Jag tycker dock du skall försöka att INTE mata på nätterna alls. Men se till att barnet är mätt när det är sängdags.

• MammAmma

Vad tråkigt med förståsigpåare som kommer och förstör TS Om jag var du skulle jag prova och se om sonen vill ta bröstet när han vaknar på natten. Ni har ammat så pass länge att om han är villig att suga så tar det inte lång tid innan produktionen återhämtat sig. Du har garanterat en del mjölk kvar än och den är fortfarande supernyttig och näringsrik, "trots" att han är över året.

• Lena

Är han underviktig är det bra om han ammar så han får i sig näring, mjölk är inte alls lika bra.

• Frida Be

Tack för alla svar!

Jag slutade att amma för en vecka sedan. Men problemen började först efter två nätter.
    Han äter gröt innan läggdags men han är ingen storätare tyvärr så vissa dagar går det bättre än andra.

Skall försöka prata ihop mig med mannen om vad vi skall göra. Om vi skall försöka ge välling (var ett par månader sedan vi provade att ge det senast), endast ge vatten eller om jag skall börja amma igen. Vi försöker att få till ett syskon till sonen men hittills har det inte gått och jag tror att amningen kan ha funkat som ett skydd i vårt fall. Så det är ytterligare en anledning till att inte börja igen.

Har ni fler tips eller erfarenheter får ni gärna berätta.

• Frida Be

Angående undervikten så sa läkarna till en början att jag skulle fortsätta att amma (för 5 månader sedan). På senaste viktkontrollen gav dem dock okej till att sluta amma om vi känner för det. Detta eftersom han ökar i vikt och växer i övrigt bra och har mycket energi.

• Nyfikna72

Det lär nog ta mer än en vecka innan nattätningen är bortglömd så stå ut bara. Helt klart är att en ettåring inte behöver äta på nätterna.

• 2009
    Frida Be skrev 2016-05-11 16:23:58 följande:

Tack för alla svar!

Jag slutade att amma för en vecka sedan. Men problemen började först efter två nätter.
    Han äter gröt innan läggdags men han är ingen storätare tyvärr så vissa dagar går det bättre än andra.

Skall försöka prata ihop mig med mannen om vad vi skall göra. Om vi skall försöka ge välling (var ett par månader sedan vi provade att ge det senast), endast ge vatten eller om jag skall börja amma igen. Vi försöker att få till ett syskon till sonen men hittills har det inte gått och jag tror att amningen kan ha funkat som ett skydd i vårt fall. Så det är ytterligare en anledning till att inte börja igen.

Har ni fler tips eller erfarenheter får ni gärna berätta.

Äter han vanlig mat på dagen så att det bara är på natten du ammar/ger mjölk?
Svar på tråden Slutat amma ettåring. Kaos!