• Anonym (-.-)

Skjuta fram rättegång?

Kanske fel ställe jag lagt tråden , men hoppas ändå någon kan svara mig.

Min sambo har blivit tillkallad till tingsrätten den 26 maj för grov olovlig körning.

Min sambos mammas bror ( hans morbror ) har gått bort utomlands och begravningen är just den 26 maj, alltså samma dag som rättegången.

Hur ska man göra nu? Kan han ringa in och säga att vi ska på begravning just den dagen? Eller är det inte ett giltigt skäll? Någon som vet hur det går till?

• Svar på tråden Skjuta fram rättegång?
  • Anonym (Duff)

Nej polisen låter en inte köra iväg från platsen, dock får man tillbaka nyckeln och tillsägelsen "du åker inte va?". Ibland får man tom vara kvar på samma plats, ibland körd till stationen, ibland anhållen.

Har ett 20tal liknande brott, jag har fått EN bil beslagtagen på plats. Nu är väl detta några år sen så möjligen att det har ändrats.

• Anonym (-.-)
    Anonym (Duff) skrev 2016-05-18 15:41:17 följande:

Nej polisen låter en inte köra iväg från platsen, dock får man tillbaka nyckeln och tillsägelsen "du åker inte va?". Ibland får man tom vara kvar på samma plats, ibland körd till stationen, ibland anhållen.

Har ett 20tal liknande brott, jag har fått EN bil beslagtagen på plats. Nu är väl detta några år sen så möjligen att det har ändrats.

Polisen sa till honom när han fick nyckeln tillbaka att dom inte vill se honom köra iväg förrän dom har åkt därifrån.
  • Maria 434
    Anonym (!!) skrev 2016-05-18 15:31:37 följande:

Har precis ringt tingsrätten o det finns ingen rättegång ang detta bokat den 26/5 så ni kan lugnt åka på begravningen som inte existerar

• Anonym (!!)
    Anonym (-.-) skrev 2016-05-18 15:32:48 följande:
    Då får jag väl ta kort på brevet och skicka till dig, vill du det?
    Ja tack
  • Anonym (!!)

Ts håller på knåpar ihop en egenskriven kallelse till tingsrätten :)

• Aniiee

Brev eller mail, TS?

Jag ser att både Göteborg och Södertörn varnar för falska mail....

You are the creators and the curators of your own lives
  • Flygfotogen
    Anonym (!!) skrev 2016-05-18 15:31:37 följande:

Har precis ringt tingsrätten o det finns ingen rättegång ang detta bokat den 26/5 så ni kan lugnt åka på begravningen som inte existerar

Whew! Vilken tur! Bara att boka resa då TS.
  • elmadumle
    Anonym (!!) skrev 2016-05-18 14:48:48 följande:
    Där sprack det ts , man åker inte en meter med en oskattad obesiktigad bil om polisen stoppar en.
    Vi hade inte betalat bilskatten, mannen blev stoppad och fick åka hem med den. Den var dock besiktad och försäkrad.
  • Anonym (!!)
    elmadumle skrev 2016-05-18 18:51:24 följande:
    Vi hade inte betalat bilskatten, mannen blev stoppad och fick åka hem med den. Den var dock besiktad och försäkrad.
    Ganska stor skillnad , ts sambo hade obesiktigad bil , oskattad bil , ogiltigt körkort o narkotika på sig .
    Dom har absolut tagit in han med tanke på droger o tagit prover o bilen har inte fått rulla en meter med han bakom ratten
  • Anonym (Sune.)
    Anonym (-.-) skrev 2016-05-18 09:51:04 följande:

Kanske fel ställe jag lagt tråden , men hoppas ändå någon kan svara mig.

Min sambo har blivit tillkallad till tingsrätten den 26 maj för grov olovlig körning.

Min sambos mammas bror ( hans morbror ) har gått bort utomlands och begravningen är just den 26 maj, alltså samma dag som rättegången.

Hur ska man göra nu? Kan han ringa in och säga att vi ska på begravning just den dagen? Eller är det inte ett giltigt skäll? Någon som vet hur det går till?

Din sambos mammas bror=Din sambos morbror. Det var ju duktigt av dig att klargöra det för oss för händelse vi inte fattade det......
  • Anonym (:))
    elmadumle skrev 2016-05-18 18:51:24 följande:
    Och troligen hade föraren körkort också :) Och ingen narkotika på sig....
  • elmadumle
    Anonym (:)) skrev 2016-05-19 10:29:27 följande:
    Och troligen hade föraren körkort också :) Och ingen narkotika på sig....
    Haha ja körkort och ingen narkotika;)
  • Anonym (Erfaren)

Ring advokaten det finns inget annat som ni behöver göra.
    Det finns såklart alltid tillfällen då saker dras till sin spets.
    Exempel: Rättegången drar ut på beslutet om uppskov tills mindre än en timme innan utsatt tid återstår. Rättegången ska bli av och de inblandade har en restid på över två timmar till domstolen).
    Men i stort ska det nog inte vara några problem. I detta fall så kan han säkert erkänna på telefon och få det ur världen.

• Anonym (jobbigt)
    Anonym (:)) skrev 2016-05-18 10:52:48 följande:
    Att inte komma på en tingsrättsförhandling när man är kallad är ett brott. Är det ett vittne som är kallat så ligger vitet på 2000 kr om man uteblir. Kommer man inte på nästa kallelse blir det polishämtning. Och detta gäller VITTNEN. Om en åtalad (som din sambo ju är) inte dyker upp vågar jag inte säga vad detta innebär. Men jag skulle absolut inte råda till att strunta i förhandlingen.
    Ja och för vittnen är de ganska så hårda..... Jag skulle vittna i en våldtäktsrättegång (jag hade hittat tjejen och var den som fick höra hennes historia och kallade på polis) samma dag som rättegången skulle vara så dog min mor, de frågade om de fick ta det per telefon (jag hade ringt på morgonen och berättat att jag satt på hennes dödsbädd) de ringde men jag var för upprörd så de flyttade mig... till dagen efter... Fortfarande per telefon men fanns ingen chans att jag fick slippa...(känner inte att mitt vittnesmål ändrade så mycket då jag ju inte kände tjejen utan bara hittade henne på stan förvirrad och upprörd.)
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (:)) skrev 2016-05-18 15:21:59 följande:
    Jag pratar om bilen. Inte knarket. De skulle aldrig släppa iväg en sån bil eftersom den är oförsäkrad. Såna är förbjudna på svenska vägar. Av kända orsaker.
    Fast jag har varit med om det... Ett ex med obeskattat o försäkrad bil som inte gått igenom besiktningen. De såg oss tanka (jag visste om att bilen inte gått igenom besiktningen men trodde det var nyligen så ombesiktning skulle ske och att den var ok att köra tills dess) och lät oss köra vår väg trotts att det syntes att vi inte var påväg till verkstaden direkt. (bilen full med skidutrustning och hans dotter för vi skulle i väg och åka skidor över dagen) 
Svar på tråden Skjuta fram rättegång?