• Anonym (-.-)

Skjuta fram rättegång?

Kanske fel ställe jag lagt tråden , men hoppas ändå någon kan svara mig.

Min sambo har blivit tillkallad till tingsrätten den 26 maj för grov olovlig körning.

Min sambos mammas bror ( hans morbror ) har gått bort utomlands och begravningen är just den 26 maj, alltså samma dag som rättegången.

Hur ska man göra nu? Kan han ringa in och säga att vi ska på begravning just den dagen? Eller är det inte ett giltigt skäll? Någon som vet hur det går till?

• Svar på tråden Skjuta fram rättegång?
  • Anonym (:))

Nej, han kan inte ringa in och säga att han inte kan komma :). Däremot kan han kontakta sin advokat och berätta detta. Sen får advokaten avgöra hur man gör.

• Anonym (-.-)
    Anonym (:)) skrev 2016-05-18 09:54:14 följande:

Nej, han kan inte ringa in och säga att han inte kan komma :). Däremot kan han kontakta sin advokat och berätta detta. Sen får advokaten avgöra hur man gör.

Han har ingen advokat, han ska försvara sig själv.

Men om man ska på begravning den 26 så får dom väl respektera det.
  • Anonym (-.-)

Hans morbrors bortgång har påverkad han psykiskt, kanske kan ett intyg från läkarre hjälpa?

Anonym (-.-) skrev 2016-05-18 10:01:21 följande:
    Han har ingen advokat, han ska försvara sig själv.

Men om man ska på begravning den 26 så får dom väl respektera det.
    Han ska försvara sig själv? Trodde inte ens det förekom i Sverige.
    Då får han ringa tingsrätten och höra hur han skall förfara med detta. Troligen lär tingsrätten kräva dödsbevis på morbrodern. Eller så anses morbrodern inte vara en tillräckligt nära anhörig för att skjuta på förhandlingen.
  • Anonym (Duff)

Erkänt? Isf är det bara att skita i det, för sakens skull kan man ringa och meddela detta innan. Eventuella straffböter för att man inte dyker upp gäller väl främst om rättegången inte går att slutföra utan din närvaro.

Om du nu inte väldigt gärna vill säga något på rättegången dvs, grov olovlig körning är ju trots allt ett "ringa" brott med hyfsat bestämda straffsatser.

• Anonym (-.-)
    Anonym (Duff) skrev 2016-05-18 10:30:43 följande:

Erkänt? Isf är det bara att skita i det, för sakens skull kan man ringa och meddela detta innan. Eventuella straffböter för att man inte dyker upp gäller väl främst om rättegången inte går att slutföra utan din närvaro.

Om du nu inte väldigt gärna vill säga något på rättegången dvs, grov olovlig körning är ju trots allt ett "ringa" brott med hyfsat bestämda straffsatser.

Allting är väldigt konstigt. Han fick brevet i måndags om att han ska på rättegången den 26 maj, brukar inte sånt brev komma månad innan? om inte längre?

Vad brukar boten ligga på om man inte dyker upp? Blir han eventuellt efterlyst då också?
  • Kjell2
    Anonym (-.-) skrev 2016-05-18 10:36:24 följande:
    Allting är väldigt konstigt. Han fick brevet i måndags om att han ska på rättegången den 26 maj, brukar inte sånt brev komma månad innan? om inte längre?

Vad brukar boten ligga på om man inte dyker upp? Blir han eventuellt efterlyst då också?
    Se till att han fixar intyg på begravningen och läkarintyg på sitt mående.

Kontakta tingsrätten och förklara läget och hör vad de säger. De brukar inte vara allt för aviga när det gäller att flytta rättegångar om man meddelar innan.

Att inte komma på en tingsrättsförhandling när man är kallad är ett brott. Är det ett vittne som är kallat så ligger vitet på 2000 kr om man uteblir. Kommer man inte på nästa kallelse blir det polishämtning. Och detta gäller VITTNEN. Om en åtalad (som din sambo ju är) inte dyker upp vågar jag inte säga vad detta innebär. Men jag skulle absolut inte råda till att strunta i förhandlingen.
  • Anonym (Duff)

Jo det låter som väldigt kort varsel. Nu är det förvisso många år sen jag var ute och härjade men har alltid fått veta i god tid.

Har han erkänt? Isf blir han helt enkelt dömd i sin frånvaro, troligtvist om han nekat oxå. ligger väl runt 30/50dagsböter har jag för mej för olovlig körn (kan missminna mej om belopp/ alt ändrats).
Svar på tråden Skjuta fram rättegång?