Är sociala myndigheter verkligen opartiska?
Mitt syskon riskerar vårdnaden om sitt barn. Hen är under utredning av socialtjänsten. Mitt syskon är ingen ängel men hen har aldrig någonsin gjort något som kan riskera att skada barnet. Trots detta har barnets andra förälder fått socialtjänsten på sin sida genom att säga saker om mitt syskon som är rena lögner. T.ex. att mitt syskon hotat hen, varit våldsam mot hen, lämnat ifrån sig barnet till främlingar osv. Inget av detta stämmer. Det enda som jag kan se talar emot mitt syskon är hens ibland något tvivelaktiga umgänge som hen dock aldrig umgås med när hen har barnet.
Till saken hör att barnets andra förälder utöver lögnerna kommer från en oerhört problematisk bakgrund (psykiskt instabil mor, frånvarande far, syskon med diverse diagnoser, dålig självkänsla och aggressionsproblem) men har socialtjänsten utrett detta? Nej. Istället lägger de allt fokus på att intala mitt syskon att hen ska ge upp vårdnaden om barnet! Är det rätt? Ska inte socialtjänsten vara neutral i sådana här frågor? Mitt syskon har inte fått träffa sitt barn på flera månader pga att den andra föräldern säger att socialen sagt att barnet ska vara hos hen. Det finns för övrigt inga skriftliga beslut på det som mitt syskon fått ta del av. Bara muntliga tydligen...
Som syster är jag partisk det förstår jag. Men jag blir riktigt upprörd när jag hör om det här. På vilket sätt upprätthålls barnkonventionen när socialen aktivt motverkar mitt syskons umgänge med sitt barn? Inga domar har fallit. Inga bevis finns utöver den andra förälderns ord. Jag kan inte låta bli att dra paralleller till häxprocesserna då hundratals kvinnor och män miste livet pga att någon helt sonika sa att de var trollkunniga... inga bevis behövdes, bara ord.
Jag vill egentligen inget särskilt med inlägget annat än ventilera min frustration och uppgivenhet över de sociala myndigheternas partiskhet. Är det verkligen så här det går till i Sverige år 2016?