• Alexi

Hur ser era skolbarns sommar ut?

Följer en annan tråd om hur långt sommarlov barn har.

Tänker att det vore än mer intressant att se hur det ser ut för skolbarn, dvs från ettan och uppåt (vilket ju är det år då föräldradagarna tar slut).

Hur mycket går de på fritids, hur länge är de lediga, går de på läger (dagläger eller övernattning?), är de med släktingar något osv?

• Svar på tråden Hur ser era skolbarns sommar ut?
  • Gladhannapanna

Våra är nio och sju år. Efter skolavslutningen fram till makens semester v 27 blir det fritids. De kommer att gå på dagläger varsin vecka, ridning/fotboll. 
    Vår sommar kommer att präglas av att vi får en valp vecka 27. Kommer mest att hålla oss hemma men även göra några resor till släkt. Förmodligen kommer vi även att dela på oss så att barnen får komma iväg på utflykter även om de inte är valpvänliga. Skara sommarland, Astrid Lindgrens värld, Liseberg mm. 

Jag är fl sista veckan innan skolan börjar så de blir lediga sex veckor i sträck om jag räknat rätt. 

• Fru Ve
    Velmaja skrev 2016-05-23 06:29:37 följande:

Varför tycker du synd om ensamstående?

Om man är ensam och studerar så kanske man måste jobba nästan hela sommaren och barnen får inte heller någon ledighet. Det är så jag menar.
  • Alexi

Ni vars barn går på dagläger under lovet. Vad är det för tider de går och hur kombinerar ni hämtning och lämning där med jobbet?

Sen undrar jag också, ni som är lediga typ hela lovet, nio-tio veckor och mer typ. Vad har ni för jobb där det inte skapar några problem att vara ledig så länge? Stänger hela verksamheten under skollov?

• Gladhannapanna
    Alexi skrev 2016-05-23 14:50:17 följande:

Ni vars barn går på dagläger under lovet. Vad är det för tider de går och hur kombinerar ni hämtning och lämning där med jobbet?

Sen undrar jag också, ni som är lediga typ hela lovet, nio-tio veckor och mer typ. Vad har ni för jobb där det inte skapar några problem att vara ledig så länge? Stänger hela verksamheten under skollov?

Det ena lägret är 9-16 och det andra 9-15. blir en del trixande. Jag jobbar nära hemmet så jag kan slinka iväg och köra hem barnet och sedan får hon vara hemma själv en stund. Den yngsta ska gå tillsammans med en kompis så där kan vi hjälpas åt.

På mitt jobb ställer man till det för alla andra om man tar ledigt hela sommarlovet, vi måste vara minst tre personer inne i varje arbetsgrupp och de andra får trixa väldigt mkt för att alla ska få vara lediga men ändå klara bemanningen. 
  • pigglet

Jag är ändå ledig, så hämtning/lämning på dagläger är inget problem. Men vi samkör med andra om det är möjligt. Och det håller på till 16 på em, så maken slutar lite tidigare och sköter hämtningen.

Är förskollärare, men jobbar inte så mycket. Det kan gruffas lite så där och höjas på ögonbrynen, men hittills har det aldrig varit totalstopp. Jag kan gå in och jobba enstaka dagar vid behov också.
  • kossamu

Vi testade å skarva vår semester en gång. Det var den tråkigaste semestern någonsin. Vi har hellre semester ihop hela familjen. Så 4 veckor får tösen ledigt. Dom stora barnen är hemma själv. Men sen i gengäld är vi alltid lediga röda dagar, klämdagar samt hela julen.
    Hellre kvalitetstid än kvantitetstid...

• Kaupa Jaur

Har en son på 9 år. Han har fritids hela sommaren, 4 av dessa är på Sommarfritids, alltså på en annan skola. 1 veckas dagläger i augusti, annars är han på fritids hela långa sommaren vilket jag mår dåligt över.

• modsey

Barn i ettan. Lediga hela sommaren förutom ev enstaka dagar på fritids om jag åker in och jobbar och ingen storebror, morfar eller pappa är ledig . Men styr rätt bra själv så det är osannolikt.

Vi kommer vara hemma några veckor i huset och bara ta dagen som den kommer. Kanske åker vi till en stuga som släkten har vid sjön. Lite utflykter beroende på väder och ork.

Sen åker vi nästan 4 veckor Medelhavet där vi hyrt hus.

• Sandraaa81

Mina barn är 6 och 13 år. Ingen av dem går på fritids. 6-åringen kommer vara ledig 8 veckor, vi har tagit semester varannan vecka. Kommer vara en del i mormor och morfars stuga i skärgården. Inga andra planer.

• Charlotte N

Lärare:)
  • Alexi
    pigglet skrev 2016-05-23 19:04:05 följande:
    Jag är ändå ledig, så hämtning/lämning på dagläger är inget problem. Men vi samkör med andra om det är möjligt. Och det håller på till 16 på em, så maken slutar lite tidigare och sköter hämtningen.

Är förskollärare, men jobbar inte så mycket. Det kan gruffas lite så där och höjas på ögonbrynen, men hittills har det aldrig varit totalstopp. Jag kan gå in och jobba enstaka dagar vid behov också.
    Är du typ springvikarie bara då? För om man går på fast schema kan man väl inte vara ledig en hel sommar i den branschen?
  • pigglet
    Alexi skrev 2016-05-23 20:47:00 följande:
    Är du typ springvikarie bara då? För om man går på fast schema kan man väl inte vara ledig en hel sommar i den branschen?
    Nja, något mellanting. Jag går på fast schema, men vickar för folk som har arbetstidsförkortning. Sista åren har jag jobbat som resurs för ett barn. Mest handlar det om att jag har generösa kollegor.
  • Catti41

En vecka fritids efter skolavslutningen. Sen en vecka dagläger. Sen sommarlov till skolstart bortsett från tre dagar i början på augusti då han behöver gå på fritids.

Läger tycker jag är jättebra. Han får lära sig nåt roligt, slipper det vanliga på fritids, och eftersom tiderna är kortare så blir det lugnare för oss också eftersom vi lämnar senare o hämtar tidigare.

Sen har han ytterligare ett läger men då har hans pappa semester samtidigt så då är det inga problem.

Svar på tråden Hur ser era skolbarns sommar ut?