-
Idag har jag hunnit googla runt lite och försökt hitta information om hur andra upplever sina nya förhållanden i relation till att fira högtider/födelsedagar.Det som slår mig är att jag inte hittar någon som beskriver samma situation som jag har upplevt.Min nya partner och jag träffades i början av 2015, men då hade vi umgåtts som vänner i ca 1 år redan. Väldigt sporadiskt till en början, men sedan lite mer. Till slut blev vi tillsammans, lika förvånade över detta båda två. Till saken hör nog också att han var en person som fanns i mitt liv under min uppväxt, så vi hade känt varandra väl många, många år tidigare, dock aldrig i fråga om kärlek. Sedan möttes vi inte under 20 år men träffades igen 2013 på en återträff.Som sagt, i början av 2015 blev det sedan kärlek!Han har tre barn från sitt äktenskap (20, 16 och 8 år gamla) och jag har ett barn från mitt (14 år gammal). Utan att veta om varandras historia så kom det fram att vi skilt oss ungefär samtidigt. Hans fru var otrogen med en granne och är nu tillsammans med denne man. Jag skilde mig från min man utan att någon annan var inblandad från något håll.Till saken; under hela förra året firade vi två saker tillsammans; midsommar tillsammans med barnen (utom 20 åringen) och nyår också tillsammans med barnen (utom 20-åringen). Hans 50-års dag i april firade han med sitt ex, hennes föräldrar och barnen, alla barnens födelsedagar firade de ihop under året och när det sedan var dags för jul och jag fick klart för mig att planerade att fira även julen med sin ex, men även med sin bror på annandagen frågade jag om han hade tänkt in mig alls under dessa dagar. Hans svar var att han tog för givet att jag också hade mina traditioner som jag ville hålla fast vid. Jag svarade att jag nog hade tänkt mig nya traditioner nu. Han sa då att han inte tänkte ändra sig utan nog gärna ville fira jul med sitt ex och sina barn. Så blev det. Dock träffades han och jag också - han sov över mellan 23 och 24 dec så att vi hade julaftonsmorgon ihop. Vi träffades även den 26 dec då även hans barn kom över och vi firade lite jul tillsammans. Jag var dock ledsen över känslan jag kände....att han inte valde att vara med mig "självmant" utan att jag var tvungen att fråga.....Någon vecka efter nyår skulle några av mina närmaste vänner komma till mig på middag för att få träffa min partner för första gången. Både hans två pojkar och min dotter skulle vara med. Några dagar innan ringde dock hans ex och frågade om hon kunde få ha barnen samma lördagkväll under några timmar för hon ville att de skulle vara med och fira hennes nye partners son, som fyllde år. De skulle på restaurang. Min partner hade väldigt svårt att få ihop i huvudet hur han skulle ordna att vara på middag hos mig för att träffa mina vänner och samtidigt finnas hemma för att ta emot sina söner när de kom hem från restaurangbesöket. Det slutade med att han lämnade middagen kl.20.40 hos mig och åkte hem till sitt ex för att hämta sina söner.Jag frågade honom varför han inte bara kunde ha frågat sitt ex om hon inte kunde ha haft pojkarna hela den kvällen istället så att han kunde hämtat dem på morgonen? (Han hade redan haft dem i två veckor i sträck) Hans svar var att när man har sin vecka så ska man sköta den till 100%.Ett frustrerande svar för mig med tanke på att hans ex inte har något körkort och han hjälper henne varje vecka hon har barnen med att köra, hämta och lämna barnen (och ibland även henne). På senare tid har det blivit lite bättre, för hennes nya (grannen) kör pojkarna mer och mer.I början av april var det 8-åringens födelsedag och min partner sa att vi skulle ordna en födelsedagsfest för honom på lördagkvällen (pojkens födelsedag var egentligen på söndagen). Min partner berättade också att hans ex hade frågat om att "låna" pojken på söndagen för att fira honom tillsammans med sina föräldrar. Vi hade kalaset på lördagen; jag och min dotter åkte dit och alla barnen, inklusive 20-åringen, var med. Det var väldigt trevligt! På söndagen stod det klart för mig att det inte bara var barnen, deras mamma och hennes föräldrar som skulle fira lilleman på söndagkvällen utan min partner skulle också dit och även min partners bror med familj.Detta var dessutom min partners vecka och jag frågade honom hur det kom sig att det nu helt plötsligt var okej att hans ex ordnade ett helt födelsedagskalas? Varför gjorde han det inte själv om man nu borde göra allt till 100%?Till saken hör att varje gång de har firat saker så är det alltid hos henne de är. I hennes lägenhet. Så också denna gång.Jag kände mig så otroligt förvånad - kunde aldrig tro att han också skulle dit upp. Vi hade ju redan firat på lördagen. Jag frågade varför inte vi kunde ha ordnat kalaset tillsammans hemma hos honom på söndagen och att alla hade varit välkomna dit?Det hade han inte tänkt på, svarade han. Jag kände mig återigen bortvald, borttänkt...... Det kändes inte bra att hans bror och alla var bjudna dit upp och att jag inte hade en susning om att detta kalas ens fanns....Någon vecka senare var det dags för min partners födelsedag och då frågade han mig om det var okej att han bjöd sitt ex..... Då tog det stopp för mig. Jag blev så ledsen. Undrade om han inte hade förstått något av mitt tidigare resonemang?Jag har vid flera tillfällen frågat honom om han är klar.....Om han har gjort upp allt runt skilsmässan och är redo att gå vidare i en ny relation. Han har alltid svarat mig att han är klar! Jag tycker dock att det är flera saker som är ovanliga. Han och hans ex gjorde bodelning precis innan påsk i år! De har alltså varit skilda i 3 år men har haft gemensam ekonomi ända tills nu i påskas. Min partner har en hyra på ca 4500 kr medan hans ex har en hyra på 10000kr. Min partner tjänar 48000kr/mån och hans ex tjänar 30000kr/mån. Det är utan tvekan så att hon har kunnat leva på hans pengar under dessa 3 år..... Det är inte min sak alls, men jag tycker att det är ovanligt. Varför väljer man att göra så?När jag läste andras kommentarer på nätet idag var det inte någon som hade blivit bortvald, som jag. Alla som jag läste om hade blivit medbjudna men själva valt att inte komma ibland och vissa andra tyckte att det var okej att alla firar saker ihop.Varför har han valt bort mig vid så många tillfällen? Vad betyder det? Hur ska jag tänka? För mig är det så självklart att man skapar nya traditioner om det kommer med en ny partner i bilden. Tänker jag fel?Jag tror att anledningen till att hans ex bjuder in på det här sättet, utan sin nye partner, är att både hon och hennes nye har dåligt samvete för vad de gjorde mot min partner och därför "står ut med" att vara ifrån varandra på högtider. De har ju annars kommit mycket längre än oss i sitt förhållande och är med varandra mycket mer än vad vi är, men det är ju för att de varit tillsammans i många fler år, antar jag...(Jag bor ju dessutom ett par mil ifrån medan de tre fortfarande är grannar. Karlarna i sina hus och hon i en lägenhet väldigt nära)Jag frågade min partner om han skulle vilja att jag behandlar honom som han behandlat mig, men det skulle han inte vilja svarade han då.....Ursäkta att mitt brev är så långt....jag vill bara få med allt så att man kan få en bra bild och förhoppningsvis då också få lättare att ge ett insiktsfullt svar.Jag vill bara tillägga att vi spenderade hela denna påsken tillsammans. Då valde han att inte träffa sina barn alls. Jag gav då exempel på att man ju kan turas om lite, om han nu vill träffa sina barn. Någon tar påskafton, någon tar långfredagen... För det finns ju alternativ att göra saker på om det är barnen som är det viktigaste och inte hon......Tacksam för era kommentarer.
-
Svar på tråden Fira högtider/födelsedagar i "ny familj"
-
Då skulle jag be honom fundera på den saken, och höra av sig när han kommit på svaret.Förälder 24/7 skrev 2016-05-26 15:27:15 följande:
Jag har frågat precis det
Det värsta är att han säger rent ut att han inte kan ge mig ett bra svar till varför han väljer som han gör.
-
Jag hoppas att det inte blir någon mer gång nu, men OM det blir det igen så har jag tänkt att göra precis så. Att be honom återkomma när han vet svaret.
-
Förälder 24/7 skrev 2016-05-26 15:45:17 följande:
Jag hoppas att det inte blir någon mer gång nu, men OM det blir det igen så har jag tänkt att göra precis så. Att be honom återkomma när han vet svaret.
Bra. Du ska leva i en relation där du mår bra. Inte i en relation där du inte känner dig som den enda kvinnan i din mans liv :)
Lycka till. Är han smart inser han vilken bra kvinna han har träffat, som inte bett honom flyga och fara för länge sen...
-
Det har verkligen varit nära att jag bett honom fara och flyga ett par gånger.
Speciellt nu senast vid hans födelsedag, för då hade jag så noga beskrivit för honom hur sonens födelsedag fick mig att känna, bara ett par veckor tidigare.
Jag har så svårt att förstå att man visar sådan lojalitet mot någon som har varit otrogen med grannen och dessutom valt att ta ut skilsmässa för att leva med den mannen. Att man har gemensam ekonomi och understöder exet och den nyes ekonomi genom att själv dela med sig av sin. Att man inte tänker på sin egen situation i framtiden alls. Att man kör, hämtar, lämnar även på exets veckor. Att tandläkarbesök och läkarbesök alltid bokas in på hans veckor, så att han får lämna jobbet tidigare för att köra då hon inte kan göra detta på sina veckor eftersom hon saknar körkort. Det är alltid han som kör barnens grejor varje måndag, oavsett om det är hans vecka eller hennes vecka - hon tar aldrig ansvar för det. Att de väljer att leka låtsasfamilj i stort sett varenda högtid. Och att han väljer att göra mig ledsen genom att välja bort mig istället för att välja bort henne.....
Jag vill inte vara omöjlig. Jag vill bara fatta grejen. Jag vill kunna förstå hur han kan säga att han älskar mig så och samtidigt faktiskt inte välja mig.
Och som du skriver, vem är det han vill bygga minnen tillsammmans med? -
Några tankar :)Förälder 24/7 skrev 2016-05-26 16:10:24 följande:
Det har verkligen varit nära att jag bett honom fara och flyga ett par gånger.Speciellt nu senast vid hans födelsedag, för då hade jag så noga beskrivit för honom hur sonens födelsedag fick mig att känna, bara ett par veckor tidigare.Jag har så svårt att förstå att man visar sådan lojalitet mot någon som har varit otrogen med grannen och dessutom valt att ta ut skilsmässa för att leva med den mannen. Att man har gemensam ekonomi och understöder exet och den nyes ekonomi genom att själv dela med sig av sin. Att man inte tänker på sin egen situation i framtiden alls. Att man kör, hämtar, lämnar även på exets veckor. Att tandläkarbesök och läkarbesök alltid bokas in på hans veckor, så att han får lämna jobbet tidigare för att köra då hon inte kan göra detta på sina veckor eftersom hon saknar körkort. Det är alltid han som kör barnens grejor varje måndag, oavsett om det är hans vecka eller hennes vecka - hon tar aldrig ansvar för det. Att de väljer att leka låtsasfamilj i stort sett varenda högtid. Och att han väljer att göra mig ledsen genom att välja bort mig istället för att välja bort henne.....Jag vill inte vara omöjlig. Jag vill bara fatta grejen. Jag vill kunna förstå hur han kan säga att han älskar mig så och samtidigt faktiskt inte välja mig.Och som du skriver, vem är det han vill bygga minnen tillsammmans med?
Jag tänker först att man inte behöver ha haft gemensam ekonomi för att man väntat med bodelningen. Min bror har nyligen skiljt sig och även de väntade med bodelningen ett tag. Det innebar ju inte att de hade gemensam ekonomi utan var o en hade sina egna konton och skötte sina egna utgifter.
Firade av barnens födelsedagar då. Det är inte alls ovanligt att föräldrar fortsätter fira barnen och ha ett kalas tillsammans. Tycker det är helt ok men då bör även nya familjemedlemmar vara inbjudna. Dvs nya partners tex. Men ni HAR inte varit tillsammans så väldigt länge och tänker att det kanske är något som kommer med tiden? Likaså gällande jular osv.
Vi har dock firat min mans dotter hos oss, och hennes mamma hos sig. Jular har vi haft vartannat år, och den som inte haft julafton har haft nyår.
Gällande att han ställer upp och kör på mammans vecka skulle jag vilja säga att det är skillnad på att köra för att hjälpa barnen och för att hjälpa sitt ex.
För övrigt - det låter som om han har problem med att gå vidare och bryta med sitt gamla liv.
Som sagt tycker jag det är helt ok att fira ihop och även att ha ett ex inbjuden på sin födelsedag (min mans ex var inbjuden på vårt bröllop med sin nya familj) men då skall det vara för att man är vänner och att alla inblandade är kika välkomna OCH bekväma med det.
Du kan inte tvinga honom att att välja bort sitt ex, men du kan ställa krav och inte gå med på saker som får dig att må dåligt! Sedan är det självklart upp till honom att välja om dessa krav passar honom eller inte.
Man får räkna med att relationen påverkas något av barn och ex men man behöver liksom inte lägga sig platt. Helt klart är att man kan kräva att man är nummer ett tillsammans med barnen. -
Tack snälla för dina tankar!
När det gäller ekonomin så var det faktiskt så att båda deras löner gick in på samma konto och de betalade varsina uppsättningar räkningar från detta konto, tyvärr. I tre år efter skilsmässan.
Eftersom det är så stor skillnad på deras utgifter (och löner), med bl.a. hennes hyra som är så mycket högre så innebar ju det att han betalade delar av hennes uppehälle.
Trist, tycker jag, eftersom det efter 3 års tid rör sig om ganska så saftiga belopp och det påverkar ju de möjligheter vi har framåt om man ska vara krass. Dock kan man väl också argumentera att han kanske inte hade sparat pengarna ändå...men det tror jag att han hade, för han unnar sig inte så värst mycket.
Jag tycker absolut att man ska kunna fira tillsammans om man vill det och det funkar MEN att jag inte ens är påtänkt vid ett sådant firande tycker jag känns väldigt tråkigt. Jag har INTE varit inbjuden att delta. När lillemans kalas hölls den där söndagen visste jag inte ens om kalasets existens....
Det har gjort mig otroligt ledsen. -
Jag hoppas att det kan bli som du säger. Att jag kommer att känna mig bekväm med att hon kommer till hans födelsedagar (barnens är en självklarhet!) men just nu känner jag mig inte trygg med att han tycks välja henne framför mig....
Jag behöver tid att få känna att jag och de minnen han och jag kan skapa tillsammans är viktigare för honom, innan det är möjligt att ta in henne igen.
Om varken han eller hon kan förstå det så tror jag inte att jag orkar satsa mer.... -
Ja, gällande hur de lagt upp ekonomin har ju varit hans sak. Men jag hade haft svårt att acceptera en sådan sak om det fortsatt. Men det som varit har varit och nu är det ändrat. Iallafall är det nog bra att försöka se det så gällande ekonomin som varit. Att gå och fundera o bli upprörd kostar dig mer än vad det smakar.Förälder 24/7 skrev 2016-05-27 09:10:12 följande:
Tack snälla för dina tankar!
När det gäller ekonomin så var det faktiskt så att båda deras löner gick in på samma konto och de betalade varsina uppsättningar räkningar från detta konto, tyvärr. I tre år efter skilsmässan.
Eftersom det är så stor skillnad på deras utgifter (och löner), med bl.a. hennes hyra som är så mycket högre så innebar ju det att han betalade delar av hennes uppehälle.
Trist, tycker jag, eftersom det efter 3 års tid rör sig om ganska så saftiga belopp och det påverkar ju de möjligheter vi har framåt om man ska vara krass. Dock kan man väl också argumentera att han kanske inte hade sparat pengarna ändå...men det tror jag att han hade, för han unnar sig inte så värst mycket.
Jag tycker absolut att man ska kunna fira tillsammans om man vill det och det funkar MEN att jag inte ens är påtänkt vid ett sådant firande tycker jag känns väldigt tråkigt. Jag har INTE varit inbjuden att delta. När lillemans kalas hölls den där söndagen visste jag inte ens om kalasets existens....
Det har gjort mig otroligt ledsen.
Tro mig, jag har lagt alldeles för mycket energi på att tänka o älta saker i det förflutna. Det man inte kan göra ngt åt (då det redan hänt) är det inte värt att lägga energin på.
Däremot är det värt att lägga energi på saker du kan påverka och som berör dig. Hans relation till sitt ex NU berör dig i allra högsta grad.
Jag hade nog ställt frågan om han vill skapa sig en framtid med dig eller vara kvar i det förflutna med ett ex som faktiskt verkar gått vidare långt mer än honom (men hur HENNES nya kan gå med på detta förstår jag inte).
Det innebär inte per automatik att allt ändras helt, men gamla vanor o "traditioner" behöver ses över så att alla inblandade mår bra.
Barnen mår liksom inte dåligt över att föräldrarnas nya är med - snarare tror jag det är bra att visa att mamma p pappa gått vidare och att de är ok med det. Men att det är ok att alla ibland kan ses ändå.
Mina föräldrar separerade när vi barn var vuxna. De firar fortfarande jul ihop pga att vi firar jul hos någon av oss syskon. Både mamma, pappa och mammas nya deltar - och har trevligt tillsammans.
Skillnaden är ju där att vi är vuxna och det är ingen som "leker familj". De tillhör alla tre vår familj men de tillhör inte varandras familj. Om du är med på skillnaden? -
Man MÅSTE inte bjuda in sitt ex. Som sagt kom min mans ex på vårt bröllop - mest för att det var en lika stor dag för min bonusdotter som för oss :).hon var väldigt engagerad i allt som rörde bröllopet och vi tyckte att eftersom vi vid den tidpunkten kom relativt bra överens med mamman (det har ändrats sedan dess) så ville vi att hon skulle få ha hela SIN familj där.Förälder 24/7 skrev 2016-05-27 09:27:33 följande:
Jag hoppas att det kan bli som du säger. Att jag kommer att känna mig bekväm med att hon kommer till hans födelsedagar (barnens är en självklarhet!) men just nu känner jag mig inte trygg med att han tycks välja henne framför mig....
Jag behöver tid att få känna att jag och de minnen han och jag kan skapa tillsammans är viktigare för honom, innan det är möjligt att ta in henne igen.
Om varken han eller hon kan förstå det så tror jag inte att jag orkar satsa mer....
Varken jag eller min man har någonsin (efter deras separation) sett henne som en vän till oss och skulle aldrig ha henne inbjuden på vår födelsedag. Men jag vet ju att det finns många som separerat för att kärleken övergått till vänskap.
Här känns det dock inte riktigt som det är grejen (då hade båda nya varit självklara att ha med). -
Det där med ekonomin är ingenting jag ältar. Jag håller helt med dig kring det. Det behövde jag bara "stå ut med" i drygt ett år av vårt förhållande och nu är det avklarat. Det är lätt att släppa för det rör sig bara om pengar.
Men skälet till varför han har valt att göra så förbryllar mig. Och det funderar jag över.
Att hennes nye går med på att inte heller vara medbjuden har jag också funderat på mycket. Kanske har det att göra med att han har dåligt samvete för att han har "snott" min partners fru? Kanske har han därför lite överseende med detta. Jag vet faktiskt inte.
Det är verkligen något i min partners och hans exs upplägg kring allting som får mig att fundera....
Verkligen, stort tack, för att du tar dig tid att "älta" med mig. Jag är verkligen tacksam, för ibland känns det som att man själv är tokig....:/ -
Han behandlar dig mer som en kk än en partner tycker jag. Är han verkligen redo för en ny relation?
-
Ojdå....
Nej. Det skulle jag nog inte säga du. -
Jag svarade alltså inte på din fråga utan på påståendet om hur han behandlar mig.
-
Den mannen hade jag lämnat direkt han sa att han inte hade för avsikt att byta traditioner, utan ville fortsätta att göra allt med exet.
-
Jag hoppas att det kan bli annorlunda nu, framåt i tiden....
Det verkar som att han har lyssnat nu och tänker ändra på saker.
Men jag vet ju inte, för det har han sagt vid två tidigare tillfällen också utan att det blev så.
Nu har det inte funnits några tillfällen när exet och jag "ställs mot varandra" på ett tag, så jag vet ju inte hur han kommer välja.
Så klart att jag är rädd. Jag vill inte bli bortvald till förmån för henne igen.. .