Miklamela skrev 2016-06-06 09:03:49 följande:
Ja, det där är nog lättare sagt än gjort. I dagens läge är det inte helt lätt att bara söka ett nytt arbete och de arbeten som finns är fortfarande i Göteborg så oavsett kommer det inte att bli lätt att ändra arbetstiderna. Självklart så får man väl se över det, killen är hemma ons, tors och mån var tredje vecka, så då får han vara hemma i stället, och om föräldradagarna räcker så kanske man kan börja försiktigt men både jag och killen var på förskola dem tiderna när vi var små. Vad våra föräldrar minns så mådde vi inte alls dåligt. Snarare var det bra att få en stund ensam med pedagogen på kvällen. Man lärde sig mycket som man kanske inte annars hade haft tid med.
Men jag tar in vad Du säger och skall se vad vi kan göra. Både min sambo och jag arbetar 08:00 till 17:00 sedan tar det en timme till och från arbetet. Men vi skall se vad vi kan göra. Tack =)
Ni ska vara medvetna om att gruppstorlekarna är annat idag än när vi var små. Dvs idag är inte barnen ensamma med en pedagog en timma varje kväll. Och det här kanske ni inte inser nu men om ett år när förskoletiden börjar närma sig så känns det annorlunda. Man vill inte att ens barn ska lära sig allt nytt och ha mysstunder med en pedagog, man vill ha det med barnet som förälder.
Och all lagstiftning är på er sida. Ni har rätt till deltid osv. Och har ni båda två heltidsjobb så måste det gå att gå ner i tid utan att få det så dåligt ekonomiskt. Alternativt är ju faktiskt att flytta närmare jobbet och ha bostad och förskola där.
Jag kan nog säga att ni skulle vara typ ensamma i Göteborg om att ha så långa dagar för ett så litet barn, ni skulle inse att det uppfattas som snudd på barnmisshandel... Och ja, jag tar i nu men ni måste inse allvaret i detta. Mina barn har gått ca 7.30- 15.30 och DET har känts som långa dagar, vår yngsta uttrycker nu som femåring att han tycker att han är där för länge.