• Miklamela

Besöka förskolor?

Hej

Då jag är helt ny här på Familjeliv så vet jag inte riktigt ifall jag har gjort rätt i att skapa en ny tråd, för att få fråga Er andra en fråga. Kanske finns det en befintlig tråd redan, och i sådana fall så ber jag om ursäkt för det.

Hursomhaver, så är min son nu strax över 3 månader, och jag funderar på det här med förskola. I mitt område där vi bor, så finns det inom 3 km avstånd ungefär 10 förskolor. Tanken är att jag skall besöka dem och ställa ett par frågar samt titta runt lite. 

Min fråga är då, besökte Ni förskolor innan Ni valde? Vad ställde Ni i sådana fall för frågor och besökte Ni alla eller valde Ni bara ut några?

Här där vi bor ansöker man om förskola när barnet är cirka 6 månader, om man tittar på kommunens hemsida för att vara garanterad en plats, och man kan skriva upp tre önskemål, i allafall så är detta min tanke och det börjar närma sig, tiden går ju så fort.

Tack snälla på förhand. =)

• Svar på tråden Besöka förskolor?
  • Anonym (Funderar)
    Miklamela skrev 2016-06-06 08:50:14 följande:

Det var bra saker att fråga om. Dock kommer jag inte fråga om öppetiderna. En förskola är skyldig att hålla uppe 12 timmar per dag, vanligtvis mellan 06:00 till 18:00 om det finns barn som behöver det. Dessvärre så arbetar vi ganska så långt bort ifrån där vi bor så vi kommer behöva lämna cirka 07:00 och hämta runt 18:00.

Jag vet det är jättelånga dagar men dessvärre behöver pengerna komma in och då får det dessvärre bli så. Man får passa på att finnas där för barnen på kvällerna och helgerna och verkligen spendera den tid man annars har missat under vardagarna.

Ett barn i den åldern går och lägger sig mellan 18-19. Jag dömer ingen, vi ska också ha heltid men det där är inte hållbart. Någon av er måste gå ner i tid, börja jobba närmare hemmet, flytta närmare jobbet, whatever, men den där lösningen kommer inte att funka. Ingen av er kommer må bra på det
  • Miklamela
    Alexi skrev 2016-06-06 08:55:03 följande:
    Alltså jag måste bara säga att försök, fundera på andra lösningar, tänk om. Att sätta ett litet barn på förskola kl 07-18 fem dagar i veckan det är faktiskt fullständigt orimligt. Om ni är två föräldrar måste det gå att lösa bättre. Ni kommer inte ha några kvällar ihop för barnet kommer däcka direkt ni kommer hem. Antingen får en av er byta jobb, ni får gå omlott, ni får jobba deltid. Gör vadsomhelst men sätt inte barnet på förskola de tiderna. 
    Ja, det där är nog lättare sagt än gjort. I dagens läge är det inte helt lätt att bara söka ett nytt arbete och de arbeten som finns är fortfarande i Göteborg så oavsett kommer det inte att bli lätt att ändra arbetstiderna. Självklart så får man väl se över det, killen är hemma ons, tors och mån var tredje vecka, så då får han vara hemma i stället, och om föräldradagarna räcker så kanske man kan börja försiktigt men både jag och killen var på förskola dem tiderna när vi var små. Vad våra föräldrar minns så mådde vi inte alls dåligt. Snarare var det bra att få en stund ensam med pedagogen på kvällen. Man lärde sig mycket som man kanske inte annars hade haft tid med. 

Men jag tar in vad Du säger och skall se vad vi kan göra. Både min sambo och jag arbetar 08:00 till 17:00 sedan tar det en timme till och från arbetet. Men vi skall se vad vi kan göra. Tack =)
  • Miklamela
    Anonym (Funderar) skrev 2016-06-06 08:58:16 följande:
    Ett barn i den åldern går och lägger sig mellan 18-19. Jag dömer ingen, vi ska också ha heltid men det där är inte hållbart. Någon av er måste gå ner i tid, börja jobba närmare hemmet, flytta närmare jobbet, whatever, men den där lösningen kommer inte att funka. Ingen av er kommer må bra på det
    Ja, självklart förstår jag att ingen mår bra av detta i längen. Men samtidigt måste man också inse att pengarna måste räcka, att få ett nytt arbete / längehet är inte direkt det självklaraste så fort man söker. Verkligenheten kommer fort i kapp en. Men givetvis skall vi tänka över våra alternativ =)

Tack =)
  • elyse

Som förskollärare kanske jag fokuserar på andra saker. Jag frågade hur länge personalen arbetat på förskolan. Har de varit där i flera år trivs de förhoppningsvis. Stor personalomsättning är ju inte kul. Sedan frågar jag om chefen. De kan såklart inte ge ett helt ärligt svar, men deras spontana ansiktsuttryck säger allt. Jag tittar också på interaktionen mellan personalen; verkar de gilla varandra?

Jag frågar om öppettider och hur många barn som brukar vara kvar vid stängning. Det är inte kul att hämta sist och förstå att ens 1-åring varit ensam ett bra tag.

Jag ser gärna att mitt barn får ta del av andra språk än svenska och frågade om modersmålsundervisning och hur många andra barn som talar andra språk än svenska.

Vad mer... Om de stänger vid längre lov och hur länge.

• Alexi
    Miklamela skrev 2016-06-06 09:03:49 följande:
    Ja, det där är nog lättare sagt än gjort. I dagens läge är det inte helt lätt att bara söka ett nytt arbete och de arbeten som finns är fortfarande i Göteborg så oavsett kommer det inte att bli lätt att ändra arbetstiderna. Självklart så får man väl se över det, killen är hemma ons, tors och mån var tredje vecka, så då får han vara hemma i stället, och om föräldradagarna räcker så kanske man kan börja försiktigt men både jag och killen var på förskola dem tiderna när vi var små. Vad våra föräldrar minns så mådde vi inte alls dåligt. Snarare var det bra att få en stund ensam med pedagogen på kvällen. Man lärde sig mycket som man kanske inte annars hade haft tid med. 

Men jag tar in vad Du säger och skall se vad vi kan göra. Både min sambo och jag arbetar 08:00 till 17:00 sedan tar det en timme till och från arbetet. Men vi skall se vad vi kan göra. Tack =)
    Ni ska vara medvetna om att gruppstorlekarna är annat idag än när vi var små. Dvs idag är inte barnen ensamma med en pedagog en timma varje kväll. Och det här kanske ni inte inser nu men om ett år när förskoletiden börjar närma sig så känns det annorlunda. Man vill inte att ens barn ska lära sig allt nytt och ha mysstunder med en pedagog, man vill ha det med barnet som förälder.

Och all lagstiftning är på er sida. Ni har rätt till deltid osv. Och har ni båda två heltidsjobb så måste det gå att gå ner i tid utan att få det så dåligt ekonomiskt. Alternativt är ju faktiskt att flytta närmare jobbet och ha bostad och förskola där.

Jag kan nog säga att ni skulle vara typ ensamma i Göteborg om att ha så långa dagar för ett så litet barn, ni skulle inse att det uppfattas som snudd på barnmisshandel... Och ja, jag tar i nu men ni måste inse allvaret i detta. Mina barn har gått ca 7.30- 15.30 och DET har känts som långa dagar, vår yngsta uttrycker nu som femåring att han tycker att han är där för länge.
  • Anonym (Funderar)
    Miklamela skrev 2016-06-06 09:03:49 följande:

Är ni båda chaufförer? Jag känner till branschens villkor litegrann och det är verkligen ingen särskilt familjevänlig bransch :( både min bror och hans sambo är chaufförer och man kan ju inte bara ställa bilen och gå.
  • Miklamela
    elyse skrev 2016-06-06 09:08:22 följande:

Som förskollärare kanske jag fokuserar på andra saker. Jag frågade hur länge personalen arbetat på förskolan. Har de varit där i flera år trivs de förhoppningsvis. Stor personalomsättning är ju inte kul. Sedan frågar jag om chefen. De kan såklart inte ge ett helt ärligt svar, men deras spontana ansiktsuttryck säger allt. Jag tittar också på interaktionen mellan personalen; verkar de gilla varandra?

Jag frågar om öppettider och hur många barn som brukar vara kvar vid stängning. Det är inte kul att hämta sist och förstå att ens 1-åring varit ensam ett bra tag.

Jag ser gärna att mitt barn får ta del av andra språk än svenska och frågade om modersmålsundervisning och hur många andra barn som talar andra språk än svenska.

Vad mer... Om de stänger vid längre lov och hur länge.

Tack! Bra att få andra vinklar. Tack skall nog fråga lite om personalen också. Men Du kanske borde veta lite om hur man besöker skolorna? Ringer man och frågar om man får komma eller går man bara dit?
  • Miklamela
    Anonym (Funderar) skrev 2016-06-06 09:10:58 följande:
    Är ni båda chaufförer? Jag känner till branschens villkor litegrann och det är verkligen ingen särskilt familjevänlig bransch :( både min bror och hans sambo är chaufförer och man kan ju inte bara ställa bilen och gå.
    Jag är chaufför och min sambo arbetar som gruppledare på ett rederi. Så, han kan gå tidigare lika lite som jag bara kan ställa bilen. Men jag skall prata med honom och se vad vi skall göra åt det. 
  • elyse
    Miklamela skrev 2016-06-06 09:12:21 följande:

Tack! Bra att få andra vinklar. Tack skall nog fråga lite om personalen också. Men Du kanske borde veta lite om hur man besöker skolorna? Ringer man och frågar om man får komma eller går man bara dit?

Jag har ringt. Då får man en uppfattning om deras servicekänsla på en gång. :)
  • Miklamela
    Alexi skrev 2016-06-06 09:10:39 följande:
    Ni ska vara medvetna om att gruppstorlekarna är annat idag än när vi var små. Dvs idag är inte barnen ensamma med en pedagog en timma varje kväll. Och det här kanske ni inte inser nu men om ett år när förskoletiden börjar närma sig så känns det annorlunda. Man vill inte att ens barn ska lära sig allt nytt och ha mysstunder med en pedagog, man vill ha det med barnet som förälder.

Och all lagstiftning är på er sida. Ni har rätt till deltid osv. Och har ni båda två heltidsjobb så måste det gå att gå ner i tid utan att få det så dåligt ekonomiskt. Alternativt är ju faktiskt att flytta närmare jobbet och ha bostad och förskola där.

Jag kan nog säga att ni skulle vara typ ensamma i Göteborg om att ha så långa dagar för ett så litet barn, ni skulle inse att det uppfattas som snudd på barnmisshandel... Och ja, jag tar i nu men ni måste inse allvaret i detta. Mina barn har gått ca 7.30- 15.30 och DET har känts som långa dagar, vår yngsta uttrycker nu som femåring att han tycker att han är där för länge.
    Jag vet inte riktigt om jag tycker det är schysst att säga att vi skulle utföra barnmisshandel för att vi arbetar heltid. Då är det nog rätt så många föräldrar som skulle misshandla sina barn. Jag tror snarare att detta är ett växande problem i samhället, att folk måste arbeta heltid för att det skall gå ihop framförallt för yngre personer. 

Klart att vi har rätt till deltid, men att arbeta som långtradarechaufför som deltidsanställd blir svårt. Men återigen, jag skall se vad jag kan göra. 
  • Miklamela
    elyse skrev 2016-06-06 09:17:46 följande:
    Jag har ringt. Då får man en uppfattning om deras servicekänsla på en gång. :)
    Ok, men då gör jag det =) Tack snälla för att Du tog Dig tid att svara. 
  • Alexi

Nej det kanske inte är schysst men det är ärligt. Omgivningen skulle kanske inte säga det till er men tänka det. Det är ju inte för att vara taskig jag skriver det utan för att hjälpa er att förstå hur det faktiskt kan bli.

Och vet ni det nu har ni ju lång tid på er att förändra er situation.

• Anonym (Lelfdö)

Vi besökte inte. Fick nys om att det skulle öppna en privat förskola med uteprofil "ute så mycket som möjligt men inte ur och skur".

Dessutom skulle det vara en liten förskola, endast 14 barn, så de två aspekterna var viktiga för oss.

Barnen är ute hela dagarna i princip om vädret tillåter, de äter ute, sover ute och ja, det mesta. Självklart blir det mer under vår och sommar halvåret än höst och vinter.

I och med att det var en liten förskola kunde vi som föräldrar påverka mycket också, alltid haft bra kontakt med pedagoger och förskolechef.

• Anonym (Funderar)
    Miklamela skrev 2016-06-06 09:17:03 följande:

Jag är chaufför och min sambo arbetar som gruppledare på ett rederi. Så, han kan gå tidigare lika lite som jag bara kan ställa bilen. Men jag skall prata med honom och se vad vi skall göra åt det. 

Aha. Finns det ingen far eller morförälder som kan tänkas ställa upp någon eftermiddag? Eller de kanske är unga nog att jobba än. :( min sambo ska vara föräldraledig i höst o vinter på 80% och då ska hans mamma ha vår son en eftermiddag per vecka. Jag ska jobba 100%.

Även om man har rätt att jobba deltid som förälder så kan det ju gärna bli att man isf att jobba 80% jobbar 100% på den tiden om du förstår hur jag menar.

Jag kan tänka mig gå ner på 75 eller 80% efter vintern men under vintern så har jag snöjour o den vill man ju inte missa
  • Seven Costanza
    Miklamela skrev 2016-06-06 09:21:22 följande:

Jag vet inte riktigt om jag tycker det är schysst att säga att vi skulle utföra barnmisshandel för att vi arbetar heltid. Då är det nog rätt så många föräldrar som skulle misshandla sina barn. Jag tror snarare att detta är ett växande problem i samhället, att folk måste arbeta heltid för att det skall gå ihop framförallt för yngre personer. 

Klart att vi har rätt till deltid, men att arbeta som långtradarechaufför som deltidsanställd blir svårt. Men återigen, jag skall se vad jag kan göra. 

Ja det finns väl en hel del par där båda vill eller måste jobba deltid, men de flesta jobbar inte i samma yrke/på samma arbetsplats och har därför inte samma arbetstider och restid som partnern och man kan därför saxa en del så att den ena börjar tidigt och slutar tidigt (den hämtar på förskolan) medan den andra börjar senare och slutar senare (den lämnar på förskolan). Då kan barnet lämnas lite senare och hämtas lite tidigare även om båda jobbar heltid. I andra yrken har ju många även flex och möjlighet att arbeta hemifrån någon timme per dag efter att barnet lagt sig och kan därför hålla nere förskoletiderna.

Eftersom ni har så lång restid hade ju troligen deltid lönat sig bäst genom att ha en ledig dag varje vecka - t ex onsdagar så att barnet alltid bara är på förskola två dagar i rad och sedan är ledigt. Det borde väl funka att någon annan kör ens turer en dag i veckan? Om ni jobbar på samma företag och din man alltid är ledig på förbestämda veckor kan ju deltiden förläggas enbart till en dag per vecka just de veckor han inte är ledig. Då är man ju inte ledig en dag varje vecka och går alltså inte ner till 80% av lönen per månad utan får lite mer. Är man ledig en dag varannan vecka blir det ju 90%. Det finns förhoppningsvis något ni kan göra med såhär god framförhållning för 7-18 mån-fre är inte att rekommendera.
  • Seven Costanza

Vill även säga att jag tycker att det är bra att besöka olika förskolor och ställa frågor så att man får en känsla för vilka som verkar bäst, och har fått många tips på vad man kan fråga om. Bra tråd!

• Melisande

Vi gjorde 3 besök när äldsta dottern skulle börja på förskola: en kommunal och två fristående kooperativ med lite olika inriktningar.

Eftersom jag är pedagog i botten så ställde jag naturligtvis många frågor om just deras pedagogik och hur de arbetade med och för barnen i sin verksamhet. Sedan kändes det ju naturligt att fråga om föräldraansvar när vi besökte kooperativen så att vi blev förberedda på det. Hur och var tillagades maten, och hur tog man hänsyn till allergier och speciella svårigheter... Den sortens frågor som man inte direkt hittar svar på när man läser på kommunens hemsida.

Slutade med att vi valde en fristående skola (personalkooperativ) som har fokus på utevistelse (Ur&skur) och små barngrupper (3 pedagoger på 10 barn, totalt 30 barn på hela skolan). Har inte ångrat en minut! Även placerat barn 2 och snart 3 i samma förskola.

Har kompisar som inte besökte förskolor innan och bytt skola 3 gånger sedan barnen skolades in eftersom de varit missnöjda. Så jag förespråkar verkligen att kolla upp skolorna i förväg om man har tid och möjlighet.

Svar på tråden Besöka förskolor?