• LB2016

Vi som är gifta/tillsammans med albaner :)

Såg här på fl att det fanns en sån tråd tidigare och den var intressant, då den är gammal så startar jag en ny! :)

Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord! Dela med oss om allt så som recept, idéer osv.

Så är du gift,förlovad eller tillsammans med en alban? Denna tråden är för dig. :)

• Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med albaner :)
  • zemer
    amalie79 skrev 2016-06-06 15:55:04 följande:

Min kollega är från Kosovo och han sa till mig att när man skiljer sig där så tar mannens föräldrar hand om barnen, så var det för hans kusin, fast hon får såklart träffa sina barn, men de bor hos hans föräldrar. Stämmer detta? Är nyfiken :)

Sedan lever han i ett arrangerat äktenskap, förekommer detta än? De är i 35-40 årsåldern. Det blev lyckat för honom men tydligen inte för hans syster, hon blev olycklig i sitt arrangerade äktenskap

Arrangerat förknippar jag med att föräldrarna helt väljer partner till barnen. Så är det inte. Men föräldrarna har förslag och framför allt godkänner partnern. Dock har både män och kvinnor rätt att säga nej om dom vill.

I Kosovo har det alltid vart så att om man skiljer sig så "tillhör" barnen mannen. Men eftersom männen inte tar hand om barn så blir det farmor eller fastrar som gör det. Sen är det upp till mannen om mamman får träffa barnen. Dock har det ju också fått framåt och idag träffar ju nästan alltid mamman barnen och har dom även boende hos sig. Förr handlade det ju om att kvinnorna inte jobbade och inte kunde försörja sig, ingen vilje gifta sig med en kvinna som kom med barn och flyttade hon hem till föräldrarna igen så hade dom oftast inte råd att försörja både henne och barn. Så förr va kvinnorna mer eller mindre tvungna att lämna sina barn om dom skiljde sig.

I alla fall är det så som jag har förstått det och fått det berättat för mig.
  • LB2016
    zemer skrev 2016-06-06 15:40:49 följande:

Va tråkigt. Här har Willys det mesta plus att det finns en Orienthall.

Vi är nere till Kosovo varje år. Även nu när vi skiljt oss så åker jag ner. Han har lite släkt här men mest där nere.

Vi bor i en liten stad, så här i affären säljer dom det som folk mest köper. Här i ICA finns det inte ens korv med nötkött haha.

Det är ju bra att ni håller så bra ihop! Hur länge var ni gifta om man får fråga? Har du lärt dig albanska?
  • zemer
    Lilly9 skrev 2016-06-06 17:50:42 följande:

Vi bor i en liten stad, så här i affären säljer dom det som folk mest köper. Här i ICA finns det inte ens korv med nötkött haha.

Det är ju bra att ni håller så bra ihop! Hur länge var ni gifta om man får fråga? Har du lärt dig albanska?

Va tråkigt!

Vi var gifta i 5 år. Jag kan väldigt lite albanska. Tyvärr. Tycker det är sjukt svårt :)
  • LB2016
    zemer skrev 2016-06-06 18:48:34 följande:

Va tråkigt!

Vi var gifta i 5 år. Jag kan väldigt lite albanska. Tyvärr. Tycker det är sjukt svårt :)

Kan inte heller så mycket albanska, har lärt mig det mesta när jag har hört hur mannen/släkten pratat osv. Men det mesta kan jag, språket är svår några ord är så svåra att utalla.
  • Vinus758

Hej, jag vet inte riktigt om det här passar men jag känner att jag måste få någon utomstående syn på det hela. Min bästa vän är tillsammans med en alban, de träffades genom nätdating och bestämde sig för att träffas efter en veckas prat över telefon och dylikt. Då blev de ett par direkt han kom till henne och han flyttade in hos henne och hennes två barn. Det har framkommit en hel del som får varningsklockor att ringa för alla utom henne:-/ Det jag undrar över och hoppas kunna bli lugnad av är, hur snabbt tog det för era män och kvinnor innan de började prata barn och giftermål bland annat?

• zemer
    Vinus758 skrev 2016-06-07 17:36:19 följande:

Hej, jag vet inte riktigt om det här passar men jag känner att jag måste få någon utomstående syn på det hela. Min bästa vän är tillsammans med en alban, de träffades genom nätdating och bestämde sig för att träffas efter en veckas prat över telefon och dylikt. Då blev de ett par direkt han kom till henne och han flyttade in hos henne och hennes två barn. Det har framkommit en hel del som får varningsklockor att ringa för alla utom henne:-/ Det jag undrar över och hoppas kunna bli lugnad av är, hur snabbt tog det för era män och kvinnor innan de började prata barn och giftermål bland annat?

I Kosovo är det ju vanligt att man bara träffas 1 gång tillsammans med föräldrarna innan man bestämmer sig för att gifta sig. Dom dejtar ju inte så som vi gör.
  • LB2016
    Vinus758 skrev 2016-06-07 17:36:19 följande:

Alla är ju olika så det beror på vad du vill ha i ett förhållande, är du inte redo att gifta dig osv så gör man ju inte det. Jag och min man var tillsammans i 2-3 år sedan flyttade vi ihop och gifte oss. Vi visste/vet vad vi vill ha så pratat om giftermål och barn har vi nästan alltid gjort när vi var lite mer inne i vårt förhållande. :)
  • Vinus759

Kom inte in på min sida av någon anledning???? Jo det vet jag att folk gör, det är mest allt runtom som gör att varningsklockorna ringer. Han ljög först om sin ålder och sen om att han hade fått uppehållstillstånd, vilket han inte fått och inte kommer få heller. Sa även till henne att han var miljonär vilket han inte är kom det fram. Nu sitter han och hans familj nere i Albanien och pressar henne till att hon måste komma ner dit och gifta sig med honom därnere samt att hon ska låta honom adoptera hennes barn så han ska få komma hit pga det:-/

• LB2016
    Vinus759 skrev 2016-06-07 21:02:29 följande:

Kom inte in på min sida av någon anledning???? Jo det vet jag att folk gör, det är mest allt runtom som gör att varningsklockorna ringer. Han ljög först om sin ålder och sen om att han hade fått uppehållstillstånd, vilket han inte fått och inte kommer få heller. Sa även till henne att han var miljonär vilket han inte är kom det fram. Nu sitter han och hans familj nere i Albanien och pressar henne till att hon måste komma ner dit och gifta sig med honom därnere samt att hon ska låta honom adoptera hennes barn så han ska få komma hit pga det:-/

Då förstår jag din oro, var och är fortfarande samma sak med någon jag känner. Hon har skitit i hela sin familj och alla runt om kring sig, fast att hon vet vad han vill ha. Men han är inte alban så det är tydligen många som hjärntvättar andra.

Ifall jag har förstått dig rätt så vill han bara ha uppehållstillstånd och ifall hon nu vet det också så tycker jag personligen att det är dumt om hon gör allt detta för honom om han nu inte älskar henne osv.

Kanske ta en rejäl snack med henne så hon förstår vad hon går in i, ifall hon fortfarande inte lyssnar så finns det tyvärr inget annat att göra än att låta henne vara. Så får hon lära sig senare av sina misstag ifall det nu blir ett misstag.

Du kan kanske göra en sån tråd ang detta? Så kan man skriva där ifall man upplevt det själv, eller bara såna diskussioner. Hade varit intressant!
  • Vinus759

Hon lyssnar verkligen inte utan alla som försöker prata med henne är bara dumma i huvudet eller så är de avundsjuka på deras kärlek. Så vet inte riktigt hur man ska nå fram till henne då?

Hon vill varken gifta sig eller skaffa barn med honom såhär tidigt med tanke på hur kort tid dr känt varandra och att hon redan har två barn som har en far som övergett dom. Då får hon bara höra hur dålig hon är som har barn med någon som inte vill och att hon säkert vill ha tillbaka exet. Hans familj har köpt biljetter till henne och barnen för de vill att dom ska komma ner dit så de får gifta sig. De tjatar verkligen på henne om det. Enda som verkar vara vettig är han syster som är kvar i Sverige, hon säger till henne att hon absolut inte ska åka ner dit och gifta sig i Albanien:-/

• LB2016
    Vinus759 skrev 2016-06-07 22:33:46 följande:

Hon lyssnar verkligen inte utan alla som försöker prata med henne är bara dumma i huvudet eller så är de avundsjuka på deras kärlek. Så vet inte riktigt hur man ska nå fram till henne då?

Hon vill varken gifta sig eller skaffa barn med honom såhär tidigt med tanke på hur kort tid dr känt varandra och att hon redan har två barn som har en far som övergett dom. Då får hon bara höra hur dålig hon är som har barn med någon som inte vill och att hon säkert vill ha tillbaka exet. Hans familj har köpt biljetter till henne och barnen för de vill att dom ska komma ner dit så de får gifta sig. De tjatar verkligen på henne om det. Enda som verkar vara vettig är han syster som är kvar i Sverige, hon säger till henne att hon absolut inte ska åka ner dit och gifta sig i Albanien:-/

Samma sak om personen som jag känner, hon vet att han vill bara ha en sak och han har sagt det till henne. Men hon är väl kär eller något, man kan inte göra något hon har lämnat alla men alla vet att hon en dag kommer komma gråtandes.

Ifall ni har gjort allt ni kan så tycker jag att ni får låta henne göra som hon vill, hon är vuxen. Låt henne göra sina egna misstag och senare lära sig från dom.
  • Vinus759

Ja hennes föräldrar är helt knäckta över detta. Det är barnen jag tänker mest på, de är inte 1 1/2 år än och hon är verkligen beredd att åka ner dit. Och lämna barnen hos sina föräldrar en månad. För de kommer inte komma ihåg det när de blir större:-/

• LB2016
    Vinus759 skrev 2016-06-07 23:02:55 följande:

Ja hennes föräldrar är helt knäckta över detta. Det är barnen jag tänker mest på, de är inte 1 1/2 år än och hon är verkligen beredd att åka ner dit. Och lämna barnen hos sina föräldrar en månad. För de kommer inte komma ihåg det när de blir större:-/

Hon jag känner har också två små barn, som tyvärr är lite större och kommer säkert komma ihåg allt detta. Ex att de sluta se sin familj osv. Och tycker också mest synd om dom, Men finns tyvärr inget att göra.

Man får lära sig från sina misstag.
  • zemer
    Vinus759 skrev 2016-06-07 23:02:55 följande:

Dom skulle aldrig få igenom en adoption just nu. Möjligen efter dom är gifta och han fått uppehållstillstånd, men inte innan det. Så alltså kan han inte använda barnen för att få uppehållstillstånd.

Sen så behöver dom inte gifta sig. Dom kan ansöka som sambos. Det är i stort sätt samma regler.
  • wildflowers
    zemer skrev 2016-06-08 08:09:45 följande:

Dom skulle aldrig få igenom en adoption just nu. Möjligen efter dom är gifta och han fått uppehållstillstånd, men inte innan det. Så alltså kan han inte använda barnen för att få uppehållstillstånd.

Sen så behöver dom inte gifta sig. Dom kan ansöka som sambos. Det är i stort sätt samma regler.

Är alban själv och vet att det finns många drägg som gärna utnyttjar vemsomhelst för uppehållstillstånd. Att föräldrarna är så ettriga och på borde verkligen få henne att inse att dom bara vill att han ska få uppehållstillstånd. Är dom fattiga? Jag kan nästan säkert säga att han kommer att lämna henne så fort han fått sitt uppehållstillstånd. Det är så dom gör.
  • zemer
    wildflowers skrev 2016-06-08 13:04:13 följande:

Är alban själv och vet att det finns många drägg som gärna utnyttjar vemsomhelst för uppehållstillstånd. Att föräldrarna är så ettriga och på borde verkligen få henne att inse att dom bara vill att han ska få uppehållstillstånd. Är dom fattiga? Jag kan nästan säkert säga att han kommer att lämna henne så fort han fått sitt uppehållstillstånd. Det är så dom gör.

Det är inte min kompis. Är Vinus759 som skrev, jag svarade bara.

Men visst finns det många, inte bara albaner, som utnyttjar tjejer för uppehållstillstånd. Därför är ju ett råd att ansöka som sambo istället för att gifta sig.
Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med albaner :)