• Anonym (Eff)

Hjälp! Någon som är lärare och vet vad som gäller vid F?

Jag behöver råd från någon som vet vad som gäller.
    Igår fick min dotter som slutar sexan veta att hon kommer få F i matte. Vi har inte hört ett ljud om detta, inte på utvecklingssamtalet och inte i omdömen som finns i hennes dokumentation.

Nu är jag helt förvirrad. Borde vi inte fått veta detta tidigare? Och borde inte skolan gjort något för att hjälpa henne? Kan vi klaga hos rektor eller vad ska vi göra nu?

• Svar på tråden Hjälp! Någon som är lärare och vet vad som gäller vid F?
  • Anonym (Eff)
    Anonym (Hej) skrev 2016-06-08 13:22:47 följande:
    Ring istället. Snart går väl även lärarna på lov. Om dom inte redan har gjort det.

Har för mig att det även finns sommar skola för dem som fått underkänt. Kanske inte finns sådant längre.
    Nu har jag ringt expeditionen och sökt läraren, de har inga telefoner där man kan nå dem. Hoppas hon ringer upp.

• Anonym (Eff)
    Anonym (Hej) skrev 2016-06-08 13:31:51 följande:
    Nej självklart inte. Hon är ju inte så gammal. Dom borde ha ringt dig för flera månader sen.

Usch jäkla skit skola. Ring och skäll ut dom. Har som sagt ingen koll själv men detta borde ju vara plikt på enligt Skolverket.

Man brukar väl få sin första varning redan vid jul. Det fick i alla fall jag i högstadiet. Har hon gjort bra på andra prov och sånt? Är det endast nationella hon skrev dåligt på?
    Vad jag vet så har hon haft E på andra prov. vid utvecklingssamtalet i mars var det inga problem. Sen bytte de lärare och fick en vikarie och så kom detta nu
  • Anonym (Eff)
    Lilla Gs mamma skrev 2016-06-08 13:23:48 följande:

I ett åtgärdsprogram ska det stå varför dottern riskerar att få ett F och vilka stödinsatser skolan kan sätta in för att hon ska klara målen. Det ska upprättas i samverkan med eleven och föräldrarna.

Tack har jag inte hört att de har gjort
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Eff) skrev 2016-06-08 13:32:02 följande:

Nu har jag ringt expeditionen och sökt läraren, de har inga telefoner där man kan nå dem. Hoppas hon ringer upp.

Jätte bra. Hoppas dom ringer dig snart.
  • Anonym (Eff)

Nu har jag fått svar på mail. Först ber hon om ursäkt för att hon inte sett min dotters brister förrän hon fick resultatet från nationella prov. Därför har hon inte varnat tidigare, hon blev lika överraskad som vi. Hon säger att hon inte kan bortse från att resultatet blev F på nationella provet eftersom det är heltäckande och eftersom två personer har rättat. Hon menar också att ett F inte är så allvarligt eftersom de inte söker vidare på det betyget. Det ska mest vara för att synliggöra att min dotter behöver lägga ner mer kraft nästa termin.

Alltså inte ett ord om åtgärdsprogram eller stöd. Inte heller verkar hon ta hänsyn till att andra prov inte har visat på F, eftersom nationella prov är så heltäckande överglänser det tydligen allt. Skrikandes 

Vad gör vi nu?

• Ms H

Fråga vilka delar av kunskapskraven på E-nivå hon har uppnått och be att få veta vad ni ska öva på.

• Lilla Gs mamma

Ganska märkligt... Nationella prov ska inte sänka betyg - såvida de inte gjort något av det dom det nationella provet mäter innan. Och det skulle vara ännu märkligare. Verkar dom att de inte riktigt har koll på hur man sätter betyg?

Och hur kan hon ha undgått att se att din dotter ligger på F-nivå hela läsåret? Har de inte gjort avstämningar? Eller har hennes bedömning inte stämt överens med det nationella provets krav?

Som Ms H skrev: be att få en översikt över vilka kunskapskrav din dotter uppnått och när, samt vilka hon ännu inte uppnått. Och påminn om att de är skyldiga att upprätta åtgärdsprogram i god tid...

Tur hon går i sexan och inte sista året på gymnasiet...

• Anonym (pappa)

Det här gör mig lite ledsen, men också fundersam. Jag är själv lärare, och jag vet hur det är att ha elever som ligger på gränsen och jag vet också hur det är att komma som ny lärare till nya elever precis vid terminsslut. Då har man inte så mycket att gå på förutom nationella provet och gamla prov. Har man då en elev som ligger på ett svagt D eller på ett E, som sedan skriver katastrof på nationella så har man inte riktigt tid med åtgärdsprogram och varningar, det är redan för sent för det här läsåret.

Nu vet jag inte vad som hände med din dotters ordinarie lärare, men jag har tagit över för en lärare som egentligen har gått in i väggen för länge sen, och inte klarat av kontakten med elevernas föräldrar, och kanppt ens med eleverna. Hen har gått på autopilot. Hela det här läsåret var jättedåligt för den klassen och akutåtgärderna från mig är många, med informationsmöte med föräldrarna, massmail, med boktips och råd på hur föräldrarna och eleverna kan göra något under sommaren, så får vi ta itu med resten i augusti. Jag kommer säkert ägna hela sommaren med att försöka lista ut hur jag ska få klassen på rätt köl igen, och det måste ske nästa termin, eftersom den här är slut. 

Det jag vill säga, TS, är att det är synd att din dotter och hennes utbildning hamnat i kläm. Som förälder kan du bara försöka stärka din dotter, titta igenom hennes mattebok och se vad som tagits upp under läsåret. Prata med henne om vad hon tycker är svårt och försök inkooperera det i vardagen. Att sitta med näsan i skolböcker på sommarlovet tycker jag att man ska försöka undvika om det går. Nästa termin kan du försöka få till ett möte och prata igenom saken med den lärare hon kommer ha då. Då kan ni ta till åtgärdsprogram och sånt.

• Anonym (Eff)

Tack för svar.
    Det är ett gravvik och hon har undervisat klassen hela terminen.
    De har haft prov efter varje del i matteboken och då har hon inte sett att dottern riskerade ett F. Betyget är bara satt på nationella prov och hon hävdar att hon inte kan sätta annat betet visare eftersom det är så heltäckande.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Eff) skrev 2016-06-08 13:34:20 följande:
    Vad jag vet så har hon haft E på andra prov. vid utvecklingssamtalet i mars var det inga problem. Sen bytte de lärare och fick en vikarie och så kom detta nu
    Här skriver du ju att de bytte lärare efter utvecklingssamtalet i mars?

Steget mellan E och F är inte så långt och om hon har skrivit E förut kan det inte komma som någon stor skräll att det inte går exakt bra för henne i matte. Jag tycker snarast att det låter som om det var den förra läraren som klantade sig om hon kallar E "inga problem". Som jag ser det gör den nuvarande läraren rätt i att sätta betyget F nu för att det ska vara tydligt och välmotiverat att din dotter får extra stöd i matte till hösten.

Jag beklagar ändå att betyget kom som en chock för er! Hoppas att ni får ordentligt stöd till hösten.
  • Specialläraren

Idag har jag som speciallärare levererat flera F till en mamma i årskurs sex som upplevde att hon varit i samma situation som dig. De omfattande Nationella proven som består av flera delar mäter flera olika delförmågor på en och samma gång då terminsbetyget kan ge ett annat resultat/utslag än tidigare. F varningar kan ha förmedlas till vårdnadshavare i utvecklingssamtalet, men man har inte förstått allvaret i kommunikationen då läraren kanske visat kunskapsprofilen i färg istället för bokstäver. Bedömning är formativt så allt vägs in på vad eleven har gjort under en termin i skolan då kunskapskraven Läroplan grundskolan Lgr11 är höga (T.ex 5 delförmågor i 5 delprov matte skannas av). Eleven har rätt till anpassningar t.ex. genomföra prov muntligt istället för skriftligt om det finns särskilda skäl. T.ex. en funktionsnedsättning. Ta reda på vilka delförmågor eleven inte fått godkänt i och följ upp att ett åtgärdsprogram upprättas av lärare/speciallärare så elev når kunskapskraven tills åk. 9. Hör också med elevhälsan på skolan om de kan hjälpa till med pedagogisk kartläggning av elev alt. vidare utredning om svårigheter visar sig vara större. T.ex. Vid dyslexi eller annat kan pysparagrafen hjälpa till så att elev får godkänt i en delförmåga som elev annars inte hade blivit underkänt i. Fråga skolan också hur du kan stötta hemifrån!

• Anonym (Hmm)
    Specialläraren skrev 2017-05-12 17:33:28 följande:

Idag har jag som speciallärare levererat flera F till en mamma i årskurs sex som upplevde att hon varit i samma situation som dig. De omfattande Nationella proven som består av flera delar mäter flera olika delförmågor på en och samma gång då terminsbetyget kan ge ett annat resultat/utslag än tidigare. F varningar kan ha förmedlas till vårdnadshavare i utvecklingssamtalet, men man har inte förstått allvaret i kommunikationen då läraren kanske visat kunskapsprofilen i färg istället för bokstäver. Bedömning är formativt så allt vägs in på vad eleven har gjort under en termin i skolan då kunskapskraven Läroplan grundskolan Lgr11 är höga (T.ex 5 delförmågor i 5 delprov matte skannas av). Eleven har rätt till anpassningar t.ex. genomföra prov muntligt istället för skriftligt om det finns särskilda skäl. T.ex. en funktionsnedsättning. Ta reda på vilka delförmågor eleven inte fått godkänt i och följ upp att ett åtgärdsprogram upprättas av lärare/speciallärare så elev når kunskapskraven tills åk. 9. Hör också med elevhälsan på skolan om de kan hjälpa till med pedagogisk kartläggning av elev alt. vidare utredning om svårigheter visar sig vara större. T.ex. Vid dyslexi eller annat kan pysparagrafen hjälpa till så att elev får godkänt i en delförmåga som elev annars inte hade blivit underkänt i. Fråga skolan också hur du kan stötta hemifrån!

Vad menar du med att bedömning är formativt? Formativ bedömning har för mig ingenting med betygen att göra. Det du pratar om är snarare summativ bedömning.
Svar på tråden Hjälp! Någon som är lärare och vet vad som gäller vid F?