Det här gör mig lite ledsen, men också fundersam. Jag är själv lärare, och jag vet hur det är att ha elever som ligger på gränsen och jag vet också hur det är att komma som ny lärare till nya elever precis vid terminsslut. Då har man inte så mycket att gå på förutom nationella provet och gamla prov. Har man då en elev som ligger på ett svagt D eller på ett E, som sedan skriver katastrof på nationella så har man inte riktigt tid med åtgärdsprogram och varningar, det är redan för sent för det här läsåret.
Nu vet jag inte vad som hände med din dotters ordinarie lärare, men jag har tagit över för en lärare som egentligen har gått in i väggen för länge sen, och inte klarat av kontakten med elevernas föräldrar, och kanppt ens med eleverna. Hen har gått på autopilot. Hela det här läsåret var jättedåligt för den klassen och akutåtgärderna från mig är många, med informationsmöte med föräldrarna, massmail, med boktips och råd på hur föräldrarna och eleverna kan göra något under sommaren, så får vi ta itu med resten i augusti. Jag kommer säkert ägna hela sommaren med att försöka lista ut hur jag ska få klassen på rätt köl igen, och det måste ske nästa termin, eftersom den här är slut.
Det jag vill säga, TS, är att det är synd att din dotter och hennes utbildning hamnat i kläm. Som förälder kan du bara försöka stärka din dotter, titta igenom hennes mattebok och se vad som tagits upp under läsåret. Prata med henne om vad hon tycker är svårt och försök inkooperera det i vardagen. Att sitta med näsan i skolböcker på sommarlovet tycker jag att man ska försöka undvika om det går. Nästa termin kan du försöka få till ett möte och prata igenom saken med den lärare hon kommer ha då. Då kan ni ta till åtgärdsprogram och sånt.