• Kakmonsterarg

Antiskallhalsband hjälp!

Någon som fått sin hund sluta skälla med antiskallhalsband?

• Svar på tråden Antiskallhalsband hjälp!
  • EnAnonumius
    Decx skrev 2016-06-13 10:38:38 följande:
    Antiskällhalsband straff? Dom flesta ger sej ifrån ett litet pip som ska avbryta skällandet, ungefär samma funktion som en klicker som används flitigt bland många. Fast det kanske oxå är ett straff^.
    Dock är dom värdelösa, om hunden ruskar på sej eller liknande piper dom likaså så skulle inte rekommendera nått halsband.
    Walki talkie eller Skype till telefonen har funkat väldigt bra.
    Lustigt.. Vad har du fått det i från att man använder klicker för att "bestraffa"?

Nej det fyller inte alls samma funktion då klickern är på en inom frekvenser och dB som är  positivt för hunden, till skillnad från ett s.k "antiskällhalsband" som ger i från sig ett ljud  som är skärande för hundens öron.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Decx
    EnAnonumius skrev 2016-06-14 01:22:50 följande:

Lustigt.. Vad har du fått det i från att man använder klicker för att "bestraffa"?

Nej det fyller inte alls samma funktion då klickern är på en inom frekvenser och dB som är  positivt för hunden, till skillnad från ett s.k "antiskällhalsband" som ger i från sig ett ljud  som är skärande för hundens öron.

Missade poängen, ser inget av dom som "straff". Ett ljud för att bryta ett beteende, kontakt behöver inte alltid vara riktat mot en fysisk individ. Sen att ljudet skulle vara ett skärande tortyrliknande fenomen tar jag med en nypa salt. Reagerade 1a och 2a gången sen var det som det inte fanns. Och ja det syns om en hund tycker någonting är obehagligt.
  • Hannahaha
    Aniiee skrev 2016-06-13 23:27:09 följande:
    Han kanske bara är pratig? Eller en del av det kanske är pratighet. 

Vad "allt" är det du har provat? Hur länge?

Sanniningen är att om du har prövat allt så har du prövat minst 3 saker för mycket. Man kan inte bara införa en träning/träningsmetod och sedan ge upp efter en vecka för att man tycker att det funkar/inte funkar och testa nästa. Lite mer jobb än så får man lägga ned.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
    På 9 år hinner man nog pröva samma metod ganska länge tror jag.
  • maritbinge

Jag har inte använt antiskallhalsband, däremot har jag tagit över hundar vars förra ägare använt det och vad ska man säga... Där fanns en del att jobba på. Ta reda på varför hunden skäller och jobba bort det istället för att utsätta hunden för obehag. Förutom det rent omoraliska så kan det vara direkt kontraproduktivt.

• Dexter dot com

Nej och jag har aldrig hörn någon som lyckats i längden med antiskallhalsband. Chocken att få vätska uppsprutat i ansiktet kan i början få en hund tyst men tyvärr brukar det sluta med att hunden blir osäker och skäller ännu mer. Antiskallhalsband utlöses av alla ljud dvs lek/glädjeljud och bestraffar alltså även hunden när den är glad. Det är ett sk qvickfix som dom flesta av oss vet gör mer skada än nytta . Börja jobba med din hund, läs signalerna, ta reda på varför hunden skäller och hitta en riktigt bra belöning när hunden inte skäller.
    Har du inte testat skvallerträning så gör det !

www.evabodfaldt.com/2005-03-15-det-r-fint-att-skvallra

• EnAnonumius
    Dexter dot com skrev 2016-06-14 13:01:23 följande:
    Nej och jag har aldrig hörn någon som lyckats i längden med antiskallhalsband. Chocken att få vätska uppsprutat i ansiktet kan i början få en hund tyst men tyvärr brukar det sluta med att hunden blir osäker och skäller ännu mer. Antiskallhalsband utlöses av alla ljud dvs lek/glädjeljud och bestraffar alltså även hunden när den är glad. Det är ett sk qvickfix som dom flesta av oss vet gör mer skada än nytta . Börja jobba med din hund, läs signalerna, ta reda på varför hunden skäller och hitta en riktigt bra belöning när hunden inte skäller.
    Har du inte testat skvallerträning så gör det !

www.evabodfaldt.com/2005-03-15-det-r-fint-att...
  • EnAnonumius
    Decx skrev 2016-06-14 07:42:47 följande:
    Missade poängen, ser inget av dom som "straff". Ett ljud för att bryta ett beteende, kontakt behöver inte alltid vara riktat mot en fysisk individ. Sen att ljudet skulle vara ett skärande tortyrliknande fenomen tar jag med en nypa salt. Reagerade 1a och 2a gången sen var det som det inte fanns. Och ja det syns om en hund tycker någonting är obehagligt.
    Ursäkta men du skrev aldrig att du inte ser någon av dem som straff. Det är väldigt svårt att läsa folks tankar..

Men men det är ju vad du tycker.

Men nog skulle ju jag se det som straff att få ljud som har frekvenser som är skärande ont för öronen.  Vilket dessa s.k "antiskallhalsband" är designade att göra ge en skrap frekvens som skall göra ont för hunden. Det är inte en klicker designad för att "göra ont" för hunden i detta fall hundensöron.

Så för mig är det bara skitkonstigt att säga att ett "antiskallhallsband" och "klicker" är likvärdig, och antiskallhalsband inte kan ses som straff.

Men jag antar att du är av en annan åsikt att sånt ljud som gör skärande ont i öronen är inte straff? I så fall så får du gärna förklara för mig hur det inte skulle vara ett straff att "få ont i öronen".

P.S
    Ljud i vissa frekvenser som kan göra att det "skär i öronen" på en människa använder man faktiskt i vissa länder där de utövar tortyr..

• Gudrunskan

Jag har en labrador tik 1,5 år som sedan hon löpte senast drog på sig ovanan att sitta och gny om hon inte fick uppmärksamhet.

Jag kan ha varit ute i skogen och gått i en timme, efter det lekt på tomten med henne och sedan hemma tränat sök och lek och bus. Trötta som den kan vi ramla ihop i soffan och jag sätter på TV'n Då började hon...Gny eller småskälla.

Ibland om hon inte fick uppmärksamhet så fort som hon anser är rimligt så började hon skälla.

Detta sysslade hon inte med innan hon löpte utan hon började under löpet och sedan har det fortsatt.

Då hon krävde uppmärksamhet typ HELA tiden tröttade jag rejält.
    Ignorera fungerade inte. Be henne gå till "sin" plats fungerade inte. Då började hon verkligen skälla.
    Av skäl jag är väl medveten om fungerade det inte att skälla på henne, jag hotade om att lägga ut henne på blocket, det hjälpte inte.
    Så jag tog blomflaskan med vatten och sprutade på henne när hon började.det tog 2 dagar så hade beteendet upphört.

Rätt eller fel, I don't know men vi älskar varandra, gosar, leker och går på långpromenader och trivs oerhört fint i varandras sällskap gnäll/gny/skall fritt!

• Joico
    Gudrunskan skrev 2016-06-17 22:20:34 följande:

Jag har en labrador tik 1,5 år som sedan hon löpte senast drog på sig ovanan att sitta och gny om hon inte fick uppmärksamhet.

Jag kan ha varit ute i skogen och gått i en timme, efter det lekt på tomten med henne och sedan hemma tränat sök och lek och bus. Trötta som den kan vi ramla ihop i soffan och jag sätter på TV'n Då började hon...Gny eller småskälla.

Ibland om hon inte fick uppmärksamhet så fort som hon anser är rimligt så började hon skälla.

Detta sysslade hon inte med innan hon löpte utan hon började under löpet och sedan har det fortsatt.

Då hon krävde uppmärksamhet typ HELA tiden tröttade jag rejält.
    Ignorera fungerade inte. Be henne gå till "sin" plats fungerade inte. Då började hon verkligen skälla.
    Av skäl jag är väl medveten om fungerade det inte att skälla på henne, jag hotade om att lägga ut henne på blocket, det hjälpte inte.
    Så jag tog blomflaskan med vatten och sprutade på henne när hon började.det tog 2 dagar så hade beteendet upphört.

Rätt eller fel, I don't know men vi älskar varandra, gosar, leker och går på långpromenader och trivs oerhört fint i varandras sällskap gnäll/gny/skall fritt!

Problemet med blomspruta (och att spruta vatten på sin hund) är såklart inte att vattnet är farligt. Det säger ju sig självt - det är inget som hunden tar skada av. Vattnet är inte farligt och strålen gör inte ont.

PROBLEMET är att risken finns att hunden går runt och väntar på det. Att den inte törs slappna av för den inte vet när det sker. 

www.sagnej.n.nu/canis
  • monika84

Hej!
    Jag har testat anti-skall och på min funkade det klockrent!
    Jag har Dalmatiner och bor på landet... har bilväg precis utanför och i början reagerade han på alla (även minsta lilla fågel) som var ute på vägen... Detta var hans väg (tyckte han)
    Jag hade andra tankar...
    Det gick så långt att han låste sig vid fönstret och vaktade dagarna i ända trots aktivering.
    Och för er som känner rasen, så är dessa VÄLDIGT svåra att få trötta....
    Jag började introducera halsbandet (hade det på dag som natt) men utan sprej.
    Han skällde som vanligt,...
    så lät jag honom ha det på sig i 4 dygn....
    Dag 5 satte jag på det....
    Gissa om min hund blev överraskad vid duschen....
    Han skällde 1 gång till efter detta... ALDRIG mer.... (han vaktar å skäller i dagsläget ifall någon går in i huset) Men inte om någon/något rör sig på vägen...

Så för mig funkade det kanon! Det är värt sin vikt i guld....

Vissa butiker (zooaffärer) kan man låna ett anti-skall, mot en deposition...Kanske vore en ide att kolla det?

Vill du ha mera info, Så hör gärna av dig... :)

• Gudrunskan
    Joico skrev 2016-06-20 11:15:53 följande:
    Problemet med blomspruta (och att spruta vatten på sin hund) är såklart inte att vattnet är farligt. Det säger ju sig självt - det är inget som hunden tar skada av. Vattnet är inte farligt och strålen gör inte ont.

PROBLEMET är att risken finns att hunden går runt och väntar på det. Att den inte törs slappna av för den inte vet när det sker. 

www.sagnej.n.nu/canis
    Må så vara. Jag är verkligen ingen perfekt hundägare. Gör så gott jag kan. Typ samma med de ungarna jag lyckades sätta till världen. De verkar ha klarat sig någorlunda med mig som mor men allt rätt har jag ju då rakt inte gjort. 2 och 3 år kvar till de är myndiga. Jag kämpar på :-P

Vill ju inte förmänskliga hunden men nog fan visste hon att jag inte ville att hon skulle gnälla/skälla...Jag "varnade" och sprutade sedan om hon inte brydde sig...

Blomflaskan är för länge sedan borta och beteendet likaså.Ibland gnyr hon till, ser ut att komma på sig själv för då slutar hon direkt och jag blir glad som en tupp.
Svar på tråden Antiskallhalsband hjälp!