• MoaElis

Tandsten hos hund?

Jag misstänker att min hund har ont i en tand på grund av att hon har svårt att tugga hård mat/inte vill göra det. Men hon luktar inte illa i munnen.  Min gissning är ändå att det är tandsten som ställer till det. Det är inte jättemycket men lite, lite grönt och gult precis vid tandköttet och sedan en liiiiten rand precis ovanför som är lite röd. Det är knappt det syns men jag beställde tid hos vet på torsdag för det känns som att det måste vara något fel med tänderna. Jag antar att de först bara kollar på tänderna och att en sedan får en ny tid? Någon som vet vad det kan tänkas kosta?

Jag tittade sedan på min yngre hunds tänder och jobbigt nog såg jag hon har ännu mer tandsten, men det är "bara" gult.Jag har läst runt lite och det står att en bör borsta tänderna på hundarna varje dag för att slippa tandsten? Men vem gör det? Jag tänkte testa och se om det överhuvudtaget går i alla fall.

Men hundar behöver väl inte ha ont av att ha tandsten utan det är väl om det blir någon infektion i tandköttet av det? Någon som vet?

• Svar på tråden Tandsten hos hund?
  • MoaElis
    Klickerträna skrev 2016-07-06 08:02:01 följande:
    Ja det förstår jag givetvis, att hunden slipper lida om man går i tid. Men om det bara är missfärgningar - gult - kan man börja borsta nu direkt då och be en vet bara titta till tänderna vid nästa vaccination tex, för att avgöra om det kan behövas ytterligare tandvård? För det borde väl inte göra ont om tandköttet ser bra ut och man får lov att ta på tänder och tandkött?
    Hjälper dentastix mot sånt eller är det utslängda pengar?
    Jag tror att dentastix bara är skit faktiskt, bättre då med ett ben som hunden verkligen måste tugga på. Mina hundar sväljer de i princip hela. (I alla fall taxen) Min chihuahua tuggar i princip inte på ben alls.
  • Deceree1

Tycker det kan vara bra att vara i god tid till undersökningen. Mycket kan hända innan. Det räcker med att du spiller ut ett glas mjölk precis innan så blir du försenad. Planering är bra. Jag tror att man betalar efteråt eftersom det kan tillkomma saker som veterinären kommer att göra på din hund. Jag brukar passa på att be dem klippa klor när jag ändå är där på nåt annat ärende. Jag avundas er som kan borsta ränderna på er hund. Min schäfer skulle aldrig gå med på det. Det räcker med att jag håller fram en tandborste så grinar hon upp sig och runkar på näsan och visar tänderna. Skulle önska att det gick..

• Deceree1

[quote=76773171][quote-nick]Deceree1 skrev 2016-07-06 10:54:11 följande:[/quote-nick]Tycker det kan vara bra att vara i god tid till undersökningen. Mycket kan hända innan. Det räcker med att du spiller ut ett glas mjölk precis innan så blir du försenad. Planering är bra. Jag tror att man betalar efteråt eftersom det kan tillkomma saker som veterinären kommer att göra på din hund. Jag brukar passa på att be dem klippa klor när jag ändå är där på nåt annat ärende. Jag avundas er som kan borsta ränderna på er hund. Min schäfer skulle aldrig gå med på det. Det räcker med att jag håller fram en tandborste så grinar hon upp sig och runkar på näsan och visar tänderna. Skulle önska att det gick..[/

O gud förlåt. det blev fel. Rynka på näsan skulle det stå. Inte runkar...........

• Jemp

Jag har vant min ena mha klickerträning. Den andra accepterar allt.

Borstar på den friska med bara vatten, den andra med klorhexidinlösning på veterinärens inrådan.

Jag har inte märkt nåt alls på min utan trodde just att jag gjorde det i förebyggande syfte, men även jag ser nu (när tandsten är borta och efter att de visat) att tänderna är dåliga. Så kolla upp det i tid.

Veterinärbesök brukar betalas efteråt men man brukar anmäla sig i receptionen innan att man är där och ev fylla i uppgifter beroende på deras rutiner.

• Dexter dot com
    MoaElis skrev 2016-07-06 10:43:37 följande:

Den mottagningen som jag har bokat tid hos (den enda i stan) har ingen röntgen... Men nu har jag ju redan bokat en tid. Jag har Strömsholm inom ett rimligt avstånd, men nu har jag som sagt redan en tid imorgon men om det behövs röntgen, osv, antar jag att dem säger det. Det är ju ändå veterinärer. 

Jag har aldrig bokat tid hos veterinären, någon som gjort det som vet om det räcker att vara där till en har tiden eller om en måste anmäla sig i receptionen innan? Brukar alltid vara så lång kö där. Antar att det borde räcka att vara där tills tiden och att de då bara ropar upp en? Man lär ju betala efteråt.

Om du behöver gå vidare för en tandsanering/röntgen kan jag varmt rekommendera Tina på Djurdoktorn i västerås som är speciallist. Ja, var där i god tid, hunden ska ju rastas och du ska anmäla dig innan.
  • Satelliten

Jag skulle nog rekommendera att ta tag i det innan ni får problem med tandfickor, inflammerat tandkött osv. Trist om hunden tappar tänderna även om det dröjer. Ta bort tandstenen och sedan försöka förebygga med rätt mat, tuggben och tandborstning.

• Klickerträna

Hur gamla är era hundar? Är det risk att en 3-åring redan har dåliga tänder?

• Sessis87

Jag borstar tänderna på min hund inte varje dag ibland men nästan varje. Med små raser är de ännu viktigare då dom lättare får problem med tänderna. Att lämna in till vet för rengöring är inte bara dyrt man måste söva också vilket är en risk.

Utöver tandborstningen ger vi vettig ras anpassad föda, Barf. De råa ben vovven får hjälper också att håller tänderna fina. Vill man inte ge rå mat se åtminstone över vad era hundars mat och belöningsgodis innehåller. Bort med socker och spannmål, titta efter högt kött innehåll och grönsaker.

• MoaElis

Det är nog vanligare med problem som ger besvär om hunden är lite äldre. Min hund som ska till vet är 6-7 år. Jag hittade detta på apotea:www.apotea.se/aptus-bucacat-tandpasta-45-g som kanske kan vara ett alternativ om det är svårt att borsta? eller om man gör det varannan dag eller så. Det fanns också tuggbitar i samma märke. Men det blir kanske lite dyrt i längden, men att varva med kanske. 

• Hippofluff

Har inte läst alla trådsvar, så det kan hända att du redan fått bra information. En munsanering (tandstensborttagning, ev. borttagning av dålig tand) kostar runt 3000:- beroende på vad som behöver göras. Går du i tid, så att inga tänder hunnit bli lösa, kan du komma undan med ca 2000:-. Om du borstar tänderna nu, när hunden redan har tandsten, så har det ganska dålig effekt då tandsten sitter förbaskat hårt. Mitt tips är att du bokar tandstensborttagning på båda och därefter borstar dagligen. Borstning skall ske i förebyggande syfte, inte först när man börjar upptäcka besvären. Tandkrämen (ex. Virbac) innehåller enzymer som också motverkar plack. Det finns också specialanpassade torrfoder för hundar som lätt får tandsten, men fungerar fodret de äter nu tycker jag att du skall köra vidare på det. Bra om de får ben att gnaga på ibland.

Vad gäller din hund behöver det ju inte vara just tandstenen som är problemet, det kan ha bildats en böld eller dylikt eller så har hunden råkat slå av en del av en tand och blottat nerven, vilket kan vara väldigt smärtsamt. Jättebra att du låter en veterinär kika på det.

Själv borstar jag så gott det går på min egen hund varje dag, med hundtandkräm, och skrapar med en liten metallskrapa på den lilla tandsten som ibland uppkommer ändå, ungefär en gång i halvåret. Dock är det bra att veta vad man gör när man använder skrapa (jag är själv djurvårdare på klinik). Känner du att du kan klara av att hantera en sådan själv kanske du kan fråga veterinären om hen vill visa dig hur du använder en sådan.

Såg att någon kommenterat narkosen... Ja, det är alltid en risk, men det är verkligen rutin på de flesta kliniker och jag har aldrig varit med om att djur dött under narkosen vid munsaneringar, inte ens de riktigt gamla. Är det en seriös klinik görs alltid en kontroll av hundens hjärta och blodvärden för att säkerställa att den skall kunna hantera narkospreparaten.

Lycka till

• Dexter dot com
    Klickerträna skrev 2016-07-06 19:22:37 följande:

Hur gamla är era hundar? Är det risk att en 3-åring redan har dåliga tänder?

Ja, risken finns. Min är nu 7 år, har sanerat under narkos 3 g och behövt dra 10 tänder trots daglig borstning numera. Borstade inte dom första åren vilket förmodligen ihop med ärftlighet är orsaken till hennes dåliga tandstatus.
  • Dexter dot com
    MoaElis skrev 2016-07-06 19:54:27 följande:

Det är nog vanligare med problem som ger besvär om hunden är lite äldre. Min hund som ska till vet är 6-7 år. Jag hittade detta på apotea:www.apotea.se/aptus-bucacat-tandpasta-45-g som kanske kan vara ett alternativ om det är svårt att borsta? eller om man gör det varannan dag eller så. Det fanns också tuggbitar i samma märke. Men det blir kanske lite dyrt i längden, men att varva med kanske. 

Enzympasta i all ära men du måste borsta också. Det finns jättebra bomullstutor du sätter på fingret och masserar/gnor på tandköttet med om du tycker det är krångligt med borste.

www.haromi.se/textiltandborstepetosan-p-1363.html
  • MoaElis

Det lät lite som att djursjukvårdaren undra lite varför vi var där, det såg tydligen inte så illa ut. Jag fick en salva att sätta på tandköttet i alla fall, jag vet dock inte varför om hon tyckte det såg bra ut men ja. Hon sa också att det kunde vara bra att ta bort tandstenen till hösten. Men att det inte var något akut.

Hunden ifråga har dock kennelhosta nu så det kanske var det jag märkte av. Synd att hon inte fick det några timmar innan, kunde hon ha kolla upp det också. Det är då inte gratis, hon tittade bara i munnen på hunden och det kosta drygt 500 kr.

• Dexter dot com
    MoaElis skrev 2016-07-08 09:16:42 följande:

Det lät lite som att djursjukvårdaren undra lite varför vi var där, det såg tydligen inte så illa ut. Jag fick en salva att sätta på tandköttet i alla fall, jag vet dock inte varför om hon tyckte det såg bra ut men ja. Hon sa också att det kunde vara bra att ta bort tandstenen till hösten. Men att det inte var något akut.

Hunden ifråga har dock kennelhosta nu så det kanske var det jag märkte av. Synd att hon inte fick det några timmar innan, kunde hon ha kolla upp det också. Det är då inte gratis, hon tittade bara i munnen på hunden och det kosta drygt 500 kr.

Problemet med att dom bara tittar i munnen som sagt är ju att dom inte ser tandfickor mm och eftersom tandköttet är rött har ju hunden en pågående inflammation. Vill du vänta så börja borsta dagligen så kan du iaf borsta bort inflammationen.
    Kennelhosta gör man inget åt om inte hunden inte blir väldigt dålig.
  • Mooomin

Vet inte om det är en slump, men min 11-åriga hund har fått dentastix sen hon var ett par år bara (mest för att hon älskar (läs:är besatt av) dom!)Och veterinären blev helt chockad över hur fina tänder hon har.

MoaElis skrev 2016-07-06 10:46:27 följande:

Jag tror att dentastix bara är skit faktiskt, bättre då med ett ben som hunden verkligen måste tugga på. Mina hundar sväljer de i princip hela. (I alla fall taxen) Min chihuahua tuggar i princip inte på ben alls.

• MoaElis

Jo jag vet, men det kändes inte som att djurvårdaren tyckte att det var något anmärkningsvärt med tandköttet. Det var först i kassan hon sa att det var lite rött. Inte under själva undersökningen, då var det enda hon anmärkte på att hunden hade mycket saliv i munnen... Men då båda mina hundar har tandsten, även om det inte är jättemycket, ska jag beställa tandsanering på båda så småningom eftersom att det inte var akut och är så oerhört dyrt. 

Jag vet inte om dentastix fungerar, det finns ju ingen vetenskap bakom det men jag har mest hört negativt om benen, att det är som godis för hundarna. De flesta hundar äter ju upp den snabbt, borde ju vara samma funktion om hunden äter torrfoder och liknande också. Men jag tror i alla fall att jag ska köpa och ge ibland, istället för att borsta tänderna någon dag i veckan går säkert bra.

• Dexter dot com
    MoaElis skrev 2016-07-08 12:45:26 följande:

Jo jag vet, men det kändes inte som att djurvårdaren tyckte att det var något anmärkningsvärt med tandköttet. Det var först i kassan hon sa att det var lite rött. Inte under själva undersökningen, då var det enda hon anmärkte på att hunden hade mycket saliv i munnen... Men då båda mina hundar har tandsten, även om det inte är jättemycket, ska jag beställa tandsanering på båda så småningom eftersom att det inte var akut och är så oerhört dyrt. 

Jag vet inte om dentastix fungerar, det finns ju ingen vetenskap bakom det men jag har mest hört negativt om benen, att det är som godis för hundarna. De flesta hundar äter ju upp den snabbt, borde ju vara samma funktion om hunden äter torrfoder och liknande också. Men jag tror i alla fall att jag ska köpa och ge ibland, istället för att borsta tänderna någon dag i veckan går säkert bra.

Dom äter ju upp Dentastix på nolltid och det innehåller bara spannmål så hur det ska kunna påverka tandhygienen är för mig en gåta. Kycklingvingar och nackar ( råa) däremot motionerar tandköttet bra.
    Men varför tänker du inte borsta dagligen nu när du fått så många råd om just hur viktigt det är med daglig borstning? Vill du att hundarna får ont? Tandsanering går inte på försäkringen och kostar en hel del så tänker du inte borsta kommer du få gå 2/g år om du ska hålla rent och det är 7-8000kr per hund.
    Att borsta 1g/v räcker inte, precis som det inte räcker för oss om vi vill slippa problem och smärta.
    Det tar 1-2 minuter och det har du väl tid med ;)
  • MoaElis
    Dexter dot com skrev 2016-07-08 16:21:13 följande:
    Dom äter ju upp Dentastix på nolltid och det innehåller bara spannmål så hur det ska kunna påverka tandhygienen är för mig en gåta. Kycklingvingar och nackar ( råa) däremot motionerar tandköttet bra.
    Men varför tänker du inte borsta dagligen nu när du fått så många råd om just hur viktigt det är med daglig borstning? Vill du att hundarna får ont? Tandsanering går inte på försäkringen och kostar en hel del så tänker du inte borsta kommer du få gå 2/g år om du ska hålla rent och det är 7-8000kr per hund.
    Att borsta 1g/v räcker inte, precis som det inte räcker för oss om vi vill slippa problem och smärta.
    Det tar 1-2 minuter och det har du väl tid med ;)

Jag menar att jag kan ge ett ben istället för att borsta någon dag i veckan.

Enligt prislistan på Strömsholm kostar det runt 1550-2318 kr per hund, vilket givetvis är dyrt men 7-8 är att överdriva lite.

• Dexter dot com
    MoaElis skrev 2016-07-08 17:11:06 följande:

Jag menar att jag kan ge ett ben istället för att borsta någon dag i veckan.

Enligt prislistan på Strömsholm kostar det runt 1550-2318 kr per hund, vilket givetvis är dyrt men 7-8 är att överdriva lite.

Aha, då missförstod jag dig.

Det är grundpriset, sen tillkommer det röntgen, speciallistarvode osv. Strömsholm är dyrast häromkring och jag har inte betalat under 4500 någon gång för en sanering ( hos billigare klinik) och det 2g/år blir 9000kr.
  • Betty Boop

Jag fick tips av en hundtrimmare att använda en skrubbhandske med tandkräm som ett alternativ till tandborste. Man kommer ju inte åt mellan tänderna så bra men det masserar tandköttet. Man kan ju variera.

Svar på tråden Tandsten hos hund?