• Julie92

    Svärfar gav min dotter öl!!?

    Sist vi träffade dom låt dom min ettåriga dotter smaka öl!! Svärfar hällde och skrattade och tyckte hon kunde få lite på läpparna, medans jag skrek nej upprepande gånger från långt håll medans jag skyndade mig dit! Svärmor skrattade och min sambo var längre bort och fattade inte vad som hände.

    Detta är det värsta jag varit med om, jag mår så himla dåligt över detta och vet inte hur jag ska hantera situationen! Jag har sån ångest över att jag inte skrek högre eller sprang fortare!! Hade det varit någon annan hade jag kunnat polisanmäla eller något men vad gör man när man är fast i familjen föralltid?

    Sambon har pratat med svärfar och sagt att dom kommer aldrig få passa henne och att det var jävligt dumt gjort.

    Behöver lite råd, hur hade ni fortsätt härifrån? Jag klarar nog inte av att ens se dom förtillfället.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-16 18:16
    Okej jag förstår att vissa ser det som att jag överdriver och visst var jag uppe i varv när jag skrev inlägget. Självklart skulle jag inte ringa polisen på mina svärföräldrar men hade jag sett situationen på stan hade jag kunnat gjort det.

    Jag vill veta hur ni hade reagerat om det hände er eller hur ni hade gjort i min situation inte om åsikter ni anser om det är rätt eller fel och om barnet tog skada eller ej.

  • Svar på tråden Svärfar gav min dotter öl!!?
  • Anonym (Sventi)
    Anonym (Hon) skrev 2016-07-16 17:25:42 följande:

    Ne, de var klart inte det bästa draget att göra. Jag hade inte blivit glad om de skulle ske mig. Men skulle bara säga till att det är olämpligt och inte vill att det ska upprepas. När jag växte upp fick jag alltid smaka på allt. Från lätt cider till starksprit. Men de som sagt, bara smaka. Detta gjorde att jag aldrig hade sug efter sprit vid tonåren. Drack nästan inget, idag dricker jag inget för jag tycker inte om smaken alls.

    Men att totalförbuda att ens få smaka som barn och tonåring gör bara spriten lockar mer. Alla vet väl att barn och tonåringar för de dom inte får. Massa kompisar som inte ens fick smaka hemma, sedan pang när dom fyllde 18 drack dom som helt galna. En vet jag är alkoholist idag.


    Fast forskning visar tvärtom att de som får smaka alkohol hemma dricker mer, medan den vars föräldrar har en restriktiv inställning till alkohol dricker mindre. Detta gäller alltså när man tittar på ett stort antal personer.. att det sedan verkar se annorlunda ut i din egen bekantskapskrets är en annan sak. (Då handlar det om så kallad anekdotisk bevisföring.) 

    - Men om vi ändå ska dela med oss av våra egna erfarenheter kan jag ju berätta att vi i min gymnasieklass hade två tjejer som helt enkelt talade om att deras pappor skulle "bli galna" om de drack, så de väntade tills de var 18. Och även då drack de väldigt måttligt.
    Det är som sagt ingen allmän sanning att man börjar dricka mer bara för att det är förbjudet och därmed skulle bli mer spännande. 
  • Anonym (spindel)

    Alltså det var ju ganska märkligt gjort av svärfar kan jag tycka, varför ens komma på tanken? Men jag tycker också att TS överreagerade genom att skrika och springa som om svärfar just stod redo att doppa ned barnet i ett kar kokande vatten. Barnet dör inte eller blir alkis av att få öl på läpparna, att det var respektlöst av svärfar köper jag om han nu är medveten om TS inställning.

  • Anonym (A)

    Jag hade gått snabbt fram till mitt barn och tagit det helt sonika ifrån sin farfar.
    Sen hade jag sett honom rakt in i ögonen och mycket bestämt sagt att sådär vill jag inte att du gör en gång till mot mitt barn. 
    Hade jag fått en ursäkt då hade allt varit bra
    Hade dom tyckt att jag överreagerade, var fånig eller ifrågasatt mitt omdöme som förälder för att jag inte vill att mitt barn ska smaka alkohol, då  hade jag åkt därifrån med barnet. 
    Sen hade det dröjt länge innan dom fått se det barnet igen, respekterar man inte min önskan som förälder runt mitt barn, då kan man faktiskt inte heller få träffa mitt barn. 

  • Rixa

    De gick verkligen över gränsen! Fattar inte att så många tycker att du överreagerat! Det tycker inte jag. 

    Hur f... kom de på att en 1-åring ska smaka öl? Vad var anledningen? Även om de bara la det på läppen. Så otroligt dum tanke och utförande och att sedan skratta. 

    Hur du ska gå vidare? Beror såklart på familjerelation o hur pass de lyssnar. Jag hade markerat stenhårt. Om de inte förstår en 1-årings behov ska de inte lämnas ensamna med barnet. Jag skulle aldrig lämna ett barn till någon som vill göra dylika "roliga saker" med barnet för att få skratta själva. De skrattar förmodligen alltid ÅT andra istället för MED andra. Jag skulle ha tagit en mycket djup o allvarlig diskussion om vad som gäller och hur de (farföräldrarna) är. 


    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Anonym (inte okej)

    Självklart är det inte okej att låta en 1-åring läppja öl mot förälderns vilja. Väldigt respektlöst av svärfar att inte lyssna på ditt "nej" som mamma, och att ens tänka tanken att barnet ska smaka öl. Varför då liksom? Vad är vitsen? 

    Det om något visar på dåligt omdöme på två plan: dels att bjuda en 1-åring på öl, dels att inte lyssna på föräldern. Nej, jag skulle inte heller låta dem passa mitt barn mer, eftersom jag kan anta att svärfar i fortsättningen också har dåligt omdöme vad som lämpar sig för ett litet barn och dessutom struntar i vad föräldrarna säger. 

    Däremot tycker jag att du kan vara öppen för att låta dem be om ursäkt. 

    Svärfar menade så klart inte illa, men undergrävde er relation och din tillit till honom som farfar som respekterar dig som mamma till barnet. 

    Bra att din sambo sa till på skarpen. 

  • Colisa
    Lord Hans skrev 2016-07-17 11:49:10 följande:
    Nej nu går skam på torra land. Jag blir så upprörd, så upprörd när jag läser dettaSkrikandesSkrikandesSkrikandes

    Hur fan kan svärfar låta gullknyttet smutta på en kall en samtidigt som knyttets mor ligger på golvet och vrider och kvider sig i motsägelse. Jag är uppriktigt förbannad, mitt liv har stannat av och jag kan bara sitta och kallsvettas och stirra rätt in i väggen numera efter att jag läst denna tråd.

    Grrr... Hur kan MIFFOT göra nått så respektlöst emot TS. Jag är röd som en tomat  i fejjan nu och funderar på att bli självmordsbombareSkrikandes

    Det här är det värsta som nånsin hänt någon, ts UNDERREAGERAR när hon inte stabbade ner svärfar på stället och kissade på hans golv! 

    Hujeda mig så arg jag blir på såna här situationer. Både TS och knyttets liv är för alltid förstört nuFörvånadFörvånadSkrikandesGråter

    Och till råga på allt tvingades halva internet läsa om detta scräckscenario och få sina drömmar och tro på mänskligheten krossade för evigt. 9/11 all over againRynkar på näsanKräksKräks 
    Världen är i spillror! JÄVLA SVÄRFAR!
    Hahaha!Skrattande

    Nä men ärligt talat, det var ju rätt dumt gjort av svärfar. Men nu kan jag inte låta bli att fnissa. Stabba ner svärfar och kissa på hans golv, jag då hade han nog förstått att det var allvar. Drömmer
  • jonsi

    En normal person hade hujt med armen åt svärfar och smågormat:

    "men vad gör du, inte ska ungen dricka öl heller"

    Sedan hade saken varit avskriven och svärfar hade förmodligen inte gjort om det.

    Att svärföräldrarna inte skulle få passa barnet efter den här "incidenten" är ju helt groteskt. TS överreaktioner kommer sannolikt skada barnet mer än några droppar öl på läpparna. Tramstråd. 

  • jonsi
    Anonym (Onödigt) skrev 2016-07-16 17:51:40 följande:
    Forskning visar dock på motsatsen, att de som har fått testa alkohol tidigt i livet är också de som löper störst risk att få problem med alkoholen som vuxna.
    När dom är tonåringar ja......
  • Inga bekymmer
    Lord Hans skrev 2016-07-17 11:49:10 följande:

    Nej nu går skam på torra land. Jag blir så upprörd, så upprörd när jag läser detta

    Hur fan kan svärfar låta gullknyttet smutta på en kall en samtidigt som knyttets mor ligger på golvet och vrider och kvider sig i motsägelse. Jag är uppriktigt förbannad, mitt liv har stannat av och jag kan bara sitta och kallsvettas och stirra rätt in i väggen numera efter att jag läst denna tråd.

    Grrr... Hur kan MIFFOT göra nått så respektlöst emot TS. Jag är röd som en tomat  i fejjan nu och funderar på att bli självmordsbombare

    Det här är det värsta som nånsin hänt någon, ts UNDERREAGERAR när hon inte stabbade ner svärfar på stället och kissade på hans golv! 

    Hujeda mig så arg jag blir på såna här situationer. Både TS och knyttets liv är för alltid förstört nu

    Och till råga på allt tvingades halva internet läsa om detta scräckscenario och få sina drömmar och tro på mänskligheten krossade för evigt. 9/11 all over again 

    Världen är i spillror! JÄVLA SVÄRFAR!


    Så rolig du är! Men lite synd om dig om känner dig tvingad att läsa på internet och lägga såå mkt energi på att vara sarkastisk mot TS:)
  • M i s s
    jonsi skrev 2016-07-18 12:07:37 följande:

    En normal person hade hujt med armen åt svärfar och smågormat:

    "men vad gör du, inte ska ungen dricka öl heller"

    Sedan hade saken varit avskriven och svärfar hade förmodligen inte gjort om det.

    Att svärföräldrarna inte skulle få passa barnet efter den här "incidenten" är ju helt groteskt. TS överreaktioner kommer sannolikt skada barnet mer än några droppar öl på läpparna. Tramstråd. 


    Ja självklart ska man lämna barnet till någon som inte respekterar vad föräldrarna tycker.

    När ts ropar nej, och dom skrattar är helt normalt.

    Visst överreagerar hon. Men det är inte okej att ge något utan att kolla med föräldrarna först. Jag hade verkligen inte velat att mina barn fick tex godis när dom är så små.
  • Inga bekymmer

    Hej TS!

    Jag tycker handlingen i sig var konstig men inte skadlig för barnet. hade varit en annan sak om barnet hade fått tag i ett glas själv och innan någon hunnit hejda så får barnet smak på öl och reagerar med att grimasera, då hade jag själv kanske skrattat lite. Men i det här fallet när du ser vad de medvetet tänker göra och du som är barnets förälder säger tydligt nej, då ser jag det som ett tydligt tecken på att de har svårt att respektera er och då hade jag nog inte heller velat att de var barnvakt om det varit mina barn.

    Om de inte kan respektera er vilja och ett nej, när ni står bredvid, så kan ni vara säkra på att de kommer strunta fullständigt i vad ni säger gäller om de skulle vara barnvakt. Säger ni att barnet behöver lägga sig senast kl 20 för annars blir hen trött och grinig dagen efter, så kommer de förmodligen strunta i det. Säger ni att ni inte vill att de ger barnet godis eftersom hen är liten och inte ännu fått smak på det, så är risken stor att de struntar i det, såvida de inte råkar ha samma åsikt i just den frågan då.

    Jag har turen att ha både egna föräldrar och svärföräldrar som respekterar vår vilja och frågar om det är nåt de är osäkra på och som exempelvis inte går och köper leksaksvapen till våra barn om de inte vet att det är okej för oss. Däremot nu när de får äta godis (i regel på lördagar), så kan de få skämma bort barnen och ge dem lite godis ifall de är barnvakt även om det inte är lördag, men jag är säker på att om vi sa att vi inte vill det, så hade de istället köpt kex och vindruvor!

    Så ja, jag förstår dig! Kanske inte hade varit panikslagen som du var i situationen, men det stora problemet här är att de verkar vara personer som kör över andra. Nu känner jag dem ju inte, men hur är de in övrigt? Är det första gången du märker dessa tendenser?

  • Lord Hans
    Inga bekymmer skrev 2016-07-18 17:28:18 följande:
    Så rolig du är! Men lite synd om dig om känner dig tvingad att läsa på internet och lägga såå mkt energi på att vara sarkastisk mot TS:)
    Jag är inte sarkastisk, jag är arg som en tvättbjörn.
Svar på tråden Svärfar gav min dotter öl!!?