• Anonym (???)

Mamma kräver mig på pengar!?

Jag är 19 och studerar på gymnasiet. Och eftersom jag har en funktionsnedsättning så har jag blivit beviljad aktivitetsersättning och där får jag 5940:- i månaden. Jag har även ansökt om bostadstilläg eftersom jag har rätt till det.

Underhållsstöd får jag också och den ligger på 1573:- i månaden.

Eftersom jag bor hemma kom vi överens om att dessa 1573:- ska mamma få vilket hon också fick denna månaden. Hon handlade igår mat för dessa pengar.

Var hon nöjd där? NEJ!

Hon kräver även att jag ska betala för bostaden.

Först sa vi 500:- i månaden och det var innan jag fick aktivitetsersättningen. Och nu kom vi överens om 1573:- i månaden eftersom jag har fått aktivitetsersättningen.

Jag ger henne ett finger men hon tar hela handen. Detta är så taskigt av henne.

Hon såg på min bank att jag har 30.000:-

Pengar som jag har sparat oerhört länge.

Och hon säger att hon imorgon drar till skatteverket för att flytta bort mig från adressen. Kan hon göra det?

• Svar på tråden Mamma kräver mig på pengar!?
  • alla har olika åsikter
    Anonym (???) skrev 2016-07-19 20:15:51 följande:

Jag är 19 och studerar på gymnasiet. Och eftersom jag har en funktionsnedsättning så har jag blivit beviljad aktivitetsersättning och där får jag 5940:- i månaden. Jag har även ansökt om bostadstilläg eftersom jag har rätt till det.

Underhållsstöd får jag också och den ligger på 1573:- i månaden.

Eftersom jag bor hemma kom vi överens om att dessa 1573:- ska mamma få vilket hon också fick denna månaden. Hon handlade igår mat för dessa pengar.

Var hon nöjd där? NEJ!

Hon kräver även att jag ska betala för bostaden.

Först sa vi 500:- i månaden och det var innan jag fick aktivitetsersättningen. Och nu kom vi överens om 1573:- i månaden eftersom jag har fått aktivitetsersättningen.

Jag ger henne ett finger men hon tar hela handen. Detta är så taskigt av henne.

Hon såg på min bank att jag har 30.000:-

Pengar som jag har sparat oerhört länge.

Och hon säger att hon imorgon drar till skatteverket för att flytta bort mig från adressen. Kan hon göra det?

Jag håller inte med alls andra här. Eftersom du får underhåll på 1500 ca är det ju meningen att hon ska betala samma summa för dig. Alltså får hon sina 1500 plus de 1500 från din pappa. Det borde räcka
  • Anonym (Lögn)
    Anonym (anonym) skrev 2016-07-21 21:03:10 följande:

Var någonstans kan man läsa att föräldrar är försörjningsskyldiga för vuxna barn som får aktivitetsersättning?

Tror du på fullt allvar att en ensamstående förälder med en låg inkomst ska stå för levnadsomkostnader för ett vuxet barn som kan använda sina 8 000 kr den får i aktivitetsstöd,underhållsstöd och bostadstillägg till sparande och nöje?

Man kan lösa om försörjningsskyldigheten i föräldrabalken och man gör inget undantag för föräldrar som har barn med funktionshinder. Jag VET att även föräldrar med låg inkomst är försörjningsskyldiga för sina barn, oavsett om de har funktionshinder eller inte. Varför skulle de inte vara det? Hur fixar lågavlönade föräldrar med "friska" barn att försörja sina barn? Varför skulle föräldrar med funktionshindrade barn inte klara samma sak?
  • Anonym (money)
    Anonym (Lögn) skrev 2016-07-21 21:16:11 följande:
    Man kan lösa om försörjningsskyldigheten i föräldrabalken och man gör inget undantag för föräldrar som har barn med funktionshinder. Jag VET att även föräldrar med låg inkomst är försörjningsskyldiga för sina barn, oavsett om de har funktionshinder eller inte. Varför skulle de inte vara det? Hur fixar lågavlönade föräldrar med "friska" barn att försörja sina barn? Varför skulle föräldrar med funktionshindrade barn inte klara samma sak?
    Det är inget undantag för att barnet har en funktionsnedsättning. Det speciella här är att barnet har _egen inkomst/försörjning_ p g a att h*n behöver längre tid på sig att gå klart gymnasiet vilket i sin tur beror på funktionsnedsättningen.

"Friska" barn i normalfallet kan gå klart gymnasiet på "normal" tid, i regel det år de fyller 19, och därefter är försörjningsplikten slut. En del med funktionsnedsättning kan inte det, och kan därför beviljas ersättning efter 19 års ålder. Där är skillnaden. Inte funktionsnedsättningen i sig.
  • Egon den stora
    Anonym (Lögn) skrev 2016-07-21 20:36:59 följande:

Det där påståendet tror jag att du skarvar på... Inte ens om ni äter danskt skitkött som kommer från plågade grisar och dricker eldorados kaffe så kan ni äta frukost, lunch och moddag samt betala för toalettpapper och torktrasor, tamponger och bindor, diskmedel, hudkräm, shampo och tvål osv för 55-69 kronor per dag. Eller så äter ni väldigt näringsfattigt. Bara var sin frukt kostar ca 5 kronor per styck. Billiga toarullar har ett lager strävt papper som man får sår i ändan av men visst kan man tycka att det är okej...

Om det är en lögn vad är då mitt påstående om att vår familj på 4 Pers, barn på 9 och 7 klarar oss på 3800 i månaden på mat och hygien? Man beläget inte alls äta dåligt för att äta billigt.
  • Anonym (Ni är blinda)
    Anonym (Lögn) skrev 2016-07-21 20:36:59 följande:
    Det där påståendet tror jag att du skarvar på... Inte ens om ni äter danskt skitkött som kommer från plågade grisar och dricker eldorados kaffe så kan ni äta frukost, lunch och moddag samt betala för toalettpapper och torktrasor, tamponger och bindor, diskmedel, hudkräm, shampo och tvål osv för 55-69 kronor per dag. Eller så äter ni väldigt näringsfattigt. Bara var sin frukt kostar ca 5 kronor per styck. Billiga toarullar har ett lager strävt papper som man får sår i ändan av men visst kan man tycka att det är okej...
    Exempel på basvaror jag köpte i Juni månad:

blandfärs 1,8kg/paket 2 paket för 49kr per kg.
    kyckling 2kg/paket 2paket för 59kr per paket.
    falukorv 1kg/paket 3paket för 22kr per paket.
    ris 10kg/paket för 199kr.
    potatis 3kg för 7kr per kg.
    pasta 6kg för 10kr per kg.

Lägg sen till morötter (7kr/kg) och passerad tomatpuré (10kr/500g) att dryga ut blandfärsen och falukorven med som ännu ett exempel. Gul lök till det blir 15kr för 4 stora lökar och en lök räcker till 2 måltider.
  • Anonym (anonym)
    Fattiga föräldrars får söka försörjningsstöd, har barnet aktivitetsstöd så kan de inte få försörjningsstöd eftersom aktivitetsstödet försörjer barnet.
  • Anonym (anonym)

Oerhört konstigt att ingen verkar begripa att detta aktivitetsstöd är lika för alla som inte arbetat innan för att de har en funktionsnedsättning denna ersättning är till för att betala hyra och alla andra kostnader, räcker inte dessa pengar så får man bostadstillägg beviljat. Är man 2 i bostaden så ska man betala halva kostnaden var och får då använda en del aktivitetsstödet plus bostadstillägget.

Föräldern i detta fall kan välja att skaffa sig en mindre bostad och inte låta den som inte vill betala vad det kostar att och vad mat och övrigt kostar kvar och istället skaffa sig ett eget boende.

• Anonym (missi)
    Anonym (anonym) skrev 2016-07-21 23:15:43 följande:

Oerhört konstigt att ingen verkar begripa att detta aktivitetsstöd är lika för alla som inte arbetat innan för att de har en funktionsnedsättning denna ersättning är till för att betala hyra och alla andra kostnader, 

Just precis! Jag förstår inte riktigt vad en del menar att dessa pengar ska gå till. Den information vi fått från försäkringskassan och habilitering är att eftersom vår son behöver två år extra i skolan får han dessa pengar i stället för den lön han skulle fått om han jobbat (och ja, min son kommer att kunna jobba som alla andra).

Aktivitetsersättningen är alltså i stället för en förvärvslön. Om vi då tänker att han redan slutat skolan, är myndig samt jobbar, tycker ni då att han skulle få bo och äta gratis då också?

Vår son har inga extra utgifter på grund av sitt funktionshinder. Dessutom anser vi att det vore att göra honom en björntjänst att inte låta honom betala för sig.
  • Anonym (missi)

Kom förresten på en sak. Det kanske inte påverkar folks åsikter men alla kanske inte vet att det finns två olika aktivitetsersättningar.

Den ena kallas bara aktivitetsersättning och den andra heter "aktivitetsersättning vid förlängd skolgång". Min son har den senare varianten.

Jag är inte helt säker på vad den vanliga aktivitetsersättningen har för villkor och hur den ser ut men antagligen kan man gå in på försäkringskassan och läsa sig till skillnaderna mellan de båda.

• Anonym (Pippa)
    Anonym (???) skrev 2016-07-19 20:34:00 följande:

Hon gick till LIDL och kom med 5 påsar. Vi är bara 2 i hushållet.

Och vad hände med försörjingsplikten. ? Hon ska förörja MIG tills jag går ut gymnasiet.

Vad är det med dig och alla människor som känner sig berättigade till en massa??

Ja hon är försörjningsskyldig för dig. Lite förenklat är hon juridiskt försörjningsskyldig för dig så länge du saknar egna medel. Men nu gör du ju inte det. Med så stora inkomster som du har är din morsa inte skyldig dig ett jota. Istället bör du betala hemma det du kostar. Det vill säga bör du betala hyra, mat plus andra utgifter som tillkommer i ett hushåll. Du hittar bra siffror på konsumentverkets hemsida som du kan kolla på.

Skärp dig!
  • Hararochkaniner
    Nu håller jag i och för sig med om att både föräldrar till icke funktionhindrade barn och till funktionshindrade barn har samma skyldighet att försörja sina barn men blev sedan riktigt irriterad av din sista mening. Vårt barns funktionshinder gjorde det omöjligt för ngn av oss föräldrar att arbeta under en lång period. Vår ekonomi blev därför bra mycket lägre än två låginkomsttagare plus att ett funktionshindrat barn kräver bra mycket mer pengar. Så, håller med tills du skrev konstigheter på slutet.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Jtl) skrev 2016-07-19 20:34:55 följande:
    Whaaaaaaaat?! Är det en främling du har som inneboende eller ditt egna kött&blid.. Herregud, kylskåp på rummet , lappar på mat?!
    Precis min tanke. 
  • Anonym (Fundersam)
    yllass skrev 2016-07-19 23:16:28 följande:

Vafan får man bostadsbidrag för när man bor hemma???? Helvete vad bidrag o skit vi betalar ut i det här landet......

Exakt. Helt galet! 
  • Anonym (Pippa)
    Anonym (Ni är blinda) skrev 2016-07-21 22:32:21 följande:

Exempel på basvaror jag köpte i Juni månad:

blandfärs 1,8kg/paket 2 paket för 49kr per kg.

kyckling 2kg/paket 2paket för 59kr per paket.

falukorv 1kg/paket 3paket för 22kr per paket.

ris 10kg/paket för 199kr.

potatis 3kg för 7kr per kg.

pasta 6kg för 10kr per kg.

Lägg sen till morötter (7kr/kg) och passerad tomatpuré (10kr/500g) att dryga ut blandfärsen och falukorven med som ännu ett exempel. Gul lök till det blir 15kr för 4 stora lökar och en lök räcker till 2 måltider.

Det är tidskrävande att leva snålt.

Levde ett tag extremt billigt. Gick till olika affärer för att hitta lägsta priset på allting och olika erbjudanden. Bakade eget bröd och gjorde långkok. Var tvungen till det eftersom jag gick på försörjningsstöd. Men då hade jag också all tid i världen att leta, fixa och dona eftersom jag var sjukskriven. Nuförtiden jobbar jag och har familj. Har inte tid att slösa bort 30 minuter extra i jakten på säsongens råvaror och billigaste köttfärsen.
  • Anonym (Ni är blinda)
    Anonym (Pippa) skrev 2016-07-23 03:15:22 följande:
    Det är tidskrävande att leva snålt.

Levde ett tag extremt billigt. Gick till olika affärer för att hitta lägsta priset på allting och olika erbjudanden. Bakade eget bröd och gjorde långkok. Var tvungen till det eftersom jag gick på försörjningsstöd. Men då hade jag också all tid i världen att leta, fixa och dona eftersom jag var sjukskriven. Nuförtiden jobbar jag och har familj. Har inte tid att slösa bort 30 minuter extra i jakten på säsongens råvaror och billigaste köttfärsen.
    Jag letar inte heller.
    Jag bara går till närmaste Nettoaffär och köper det jag behöver.
    Den ligger 5min gångväg bort.
    Bröd äter jag inte mer än en limpa i månaden och den kostar 23kr för runt 20-25 skivor.
    Långkok har jag aldrig gjort.
  • Anonym (Lögn)
    Egon den stora skrev 2016-07-21 21:38:06 följande:

Om det är en lögn vad är då mitt påstående om att vår familj på 4 Pers, barn på 9 och 7 klarar oss på 3800 i månaden på mat och hygien? Man beläget inte alls äta dåligt för att äta billigt.

30 kronor per dag till alla måltider OCH hygien fixar man inte med kvalitetsmat. Nog äter ni billig plågad dansk skitgris de gånger ni äter kött och det blir sällan frukt eftersom det är för dyrt.
  • Anonym (Lögn)
    Anonym (money) skrev 2016-07-21 21:22:05 följande:

Det är inget undantag för att barnet har en funktionsnedsättning. Det speciella här är att barnet har _egen inkomst/försörjning_ p g a att h*n behöver längre tid på sig att gå klart gymnasiet vilket i sin tur beror på funktionsnedsättningen.

"Friska" barn i normalfallet kan gå klart gymnasiet på "normal" tid, i regel det år de fyller 19, och därefter är försörjningsplikten slut. En del med funktionsnedsättning kan inte det, och kan därför beviljas ersättning efter 19 års ålder. Där är skillnaden. Inte funktionsnedsättningen i sig.

Jag har friska barn som jag har haft betalningsskyldighet för ena tills hen fyllde 21. Det är inget ovanligt idag. Det står i lagen.
  • Anonym (Pippa)
    Anonym (Ni är blinda) skrev 2016-07-23 12:26:31 följande:

Jag letar inte heller.

Jag bara går till närmaste Nettoaffär och köper det jag behöver.

Den ligger 5min gångväg bort.

Bröd äter jag inte mer än en limpa i månaden och den kostar 23kr för runt 20-25 skivor.

Långkok har jag aldrig gjort.

Vi har sedan vi skaffat barn börjat prioritera kvalitet i maten. Det mesta är ekologiska och närproducerat. Det hittar man inte på exempelvis lidl. Och det kostar mer såklart.
  • Egon den stora
    Anonym (Lögn) skrev 2016-07-23 13:47:52 följande:

30 kronor per dag till alla måltider OCH hygien fixar man inte med kvalitetsmat. Nog äter ni billig plågad dansk skitgris de gånger ni äter kött och det blir sällan frukt eftersom det är för dyrt.

Anonym (Lögn) skrev 2016-07-23 13:47:52 följande:

Nej, däremot köper vi en halv gris i taget från en gård i närheten, ett lamm eller en fjärdedel av ett ungdjur. Köper inget utländskt kött överhuvudtaget. Mejeriprodukter kan man ju ofta hitta för halva priset i hyllan för kort datum.

Nu är det läge att gå ut i skogen och fylla på frysen med bär. Bara för att inte du klarar det betyder det ju inte att det är omöjligt vi känner dessutom inte att vi snålar på något. Äter god och bra mat!
Svar på tråden Mamma kräver mig på pengar!?