• Monmoi

Är det snålt?

Jag och min man lever ihop sedan två år tillbaka.

Vi har ingen gemensam ekonomi överhuvudtaget och det har funkat. Men nu har jag börjat fundera på hur bra detta egtebligen är när bilden ser ut som så:

Han tjänar 40.000 och jag 25.000 innan skatt. Vi bor i hans hus och han betalar precis allt som har med boendet att göra, alla räkningar. Jag i min tur betalar allt som har med mat och hushåll att göra. Handlar vi så betalar jag helt enkelt. Vi handlar mat och hushåll för ca 10.000 i månaden (vi äter ute rätt ofta).

Vi har en son och jag betalar det mesta för jag får barnbidraget plus så är, som sagt mat och hushåll mitt "ansvar".

Så han lägger ungefär 10-13 tusen på hus och räkningar (vet ej säkert) och jag lägger ca 10-11 tusen på "resten".

Ekonomin pratar vi aldrig om, det är nog lite känsligt för oss båda.

Tycker ni att jag gör rätt? Gör vi fel båda två? Har funderat några gånger på att hjälpa till med räkningar men alltid kommit fram till att "

1.det är hans hus,

2.han har alltid bott i hus och verkar trivas med räkningarna och allt

3.att jag bor här gör ingen skillnad i hans ekonomi -han hade ändå betalat samma räkningar

4.går det åt skogen så får jag inte dessa utlagda pengar tillbaka

5.jag betalar ungefär samma summa fast på annat istället.

Nu till det knivigaste. Är jag dum som endast står för maten och hushållet? Jag investerar inte i något egentligen medan han köper sitt hus och har den investeringen.. Hur hade ni gjort?

Hur hade ni delat ekonomin?

Min man är inte alls intresserad av gemensam ekonomi. Så mycket vet jag. Han är inte heller sugen på att jag också ska äga huset.

• Svar på tråden Är det snålt?
  • Monmoi
    Jajjamen skrev 2016-07-27 00:43:22 följande:

En jag känner har det som dig fast värre, hon bor med sin kille i hans bostadsrätt, den är betald, tror den värderas till 700.000:-

Hon betalar en avgift till honom för hyra och vad det skulle kosta om dom delade på boendet som det skulle kosta om den inte var betald..

För dom pengarna så sparar han allt till ett hus som han kommer äga men hon har varit med och betalat på.

Din kille är den STORA vinnaren på hur ni har det, varenda krona han amorterar är du med att betala på med pengar du aldrig kommer att få igen.

Usch vilken situation. Din vän hade lika gärna kunnat vara jag.. Vi är godtrogna, naiva men på vår bekostad.

Jag är verkligen ledsen att jag inte förstod bättre innan. I två år har jag varit blind för min situation. Som sagt, även när jag var arbetslös la jag hela min a-kassa till maten/strunt som inte är investering.

A-kassa som jag hade kunnat spara lite av för "sämre dagar". Trodde ju hela tiden att han skulle ta hand om mig.
  • Jajjamen
    Phalaenopsis skrev 2016-07-27 00:53:29 följande:
    Nåja, det fina i kråksången är att varje månad äger hon ytterligare 0,83 % av huset och sparandet. Sedan är det frågan hur länge man står ut att leva med en tölp som hävdar att man är inneboende i det gemensamma boendet.
    Hur?
  • Monmoi
    Phalaenopsis skrev 2016-07-27 00:53:29 följande:

Nåja, det fina i kråksången är att varje månad äger hon ytterligare 0,83 % av huset och sparandet. Sedan är det frågan hur länge man står ut att leva med en tölp som hävdar att man är inneboende i det gemensamma boendet.

Hur gör man då i slutändan? Tänk om han vägrar ge mig något vid skilsmässa?

Jag funderar på att vara gift 4 år till. Då kan han inte neka mig hälften? Efter allt jag har stått ut med, mycket mer än det lilla jag har berättat så kan han gott pröjsa lite vid en skilsmässa.

Jag låter ond nu men som sagt, har vaknat lite ur prinsess-drömmen. Han har gjort många dåliga saker.
  • Kjell2
    Monmoi skrev 2016-07-27 01:38:11 följande:

Hur gör man då i slutändan? Tänk om han vägrar ge mig något vid skilsmässa?

Jag funderar på att vara gift 4 år till. Då kan han inte neka mig hälften? Efter allt jag har stått ut med, mycket mer än det lilla jag har berättat så kan han gott pröjsa lite vid en skilsmässa.

Jag låter ond nu men som sagt, har vaknat lite ur prinsess-drömmen. Han har gjort många dåliga saker.

Visst kan han vägra men då kan domstol bestämma hur delningen ska ske och Kronofogden verkställa. Nu går det sällan så långt utan till sist brukar det bli en överenskommelse, ofta med hjälp av var sin jurist.
  • guinevere

TS, så här kan du inte leva! Han är inte snäll mot dig. Han behandlar dig illa och jag tror att du bryts ner mer varje dag du lever med honom. Du förtjänar bättre!

• Phalaenopsis
    Jajjamen skrev 2016-07-27 01:14:40 följande:
    Hur?
    Genom att de är gifta/sammanboende längre. När man varit det i 5 år delar man lika och slutar ticka uppåt, förstås.
  • Phalaenopsis
    Monmoi skrev 2016-07-27 01:38:11 följande:
    Man ska ha varit sammanboende i fem år för fullständig delning, alltså "bara" 3 år till. Du låter inte ond, snarare pragmatisk. I själva verket har han ju lurat dig genom att se till att alt överskott av era gemensamma inkomster hamnat i hans fickor. Sedan lurar han sig själv genom att tro att de kan stanna där. *elakt flin*

Du har lika mycket rätt till huset som han. Han kan inte kasta ut dig. Vem som får huset beror på vem som har störst behov av det - vanligtvis den som har barnet mest. Däremot kan du behöva lösa ut honom för hans procentandel, vilket brukar vara nog så kostsamt.

Dessutom: De där 20% /år är upplagt för de saker man hade med sig in i boet.  Köpte han verkligen hela huset för pengar han hade innan ni flyttade ihop?

Pengar/tillgångar man "åstadkommit" under äktenskapet ska normalt sett delas rakt av. I domstol kan man lätt hävda att allt sparande som gjorts under själva äktenskapet endast är möjliggjort för att du betalat annat. Och alltså är gemensamt.Om du sparar pengar just nu ökar du den gemensamma kakan att dela på, men han har alltså rätt till hälften av ditt sparande under äktenskapet, precis som tvärtom.

Man kan faktiskt i domstol försöka med resonemanget att du redan bidragit med en del av själva huset, förutom de 20%/år som hans tillgångar anses sippra över till gemensamma. För att de pengar han har haft möjlighet att spara (tack vare dig) under sammanboendetiden även har gått till att bekosta husköpet. Det är lite mer komplicerat: Då får man utgå hur mycket pengar han hade innan och därefter från hur stor del av era respektive löner man kan anta har gått till husköpet (ifall ni hade delat alla utgifter procentuellt).

• Jajjamen
    Phalaenopsis skrev 2016-07-27 10:59:00 följande:
    Genom att de är gifta/sammanboende längre. När man varit det i 5 år delar man lika och slutar ticka uppåt, förstås.
    Är du helt säker på att det är så?
  • Monmoi
    Phalaenopsis skrev 2016-07-27 11:54:21 följande:

Man ska ha varit sammanboende i fem år för fullständig delning, alltså "bara" 3 år till. Du låter inte ond, snarare pragmatisk. I själva verket har han ju lurat dig genom att se till att alt överskott av era gemensamma inkomster hamnat i hans fickor. Sedan lurar han sig själv genom att tro att de kan stanna där. *elakt flin*

Du har lika mycket rätt till huset som han. Han kan inte kasta ut dig. Vem som får huset beror på vem som har störst behov av det - vanligtvis den som har barnet mest. Däremot kan du behöva lösa ut honom för hans procentandel, vilket brukar vara nog så kostsamt.

Dessutom: De där 20% /år är upplagt för de saker man hade med sig in i boet.  Köpte han verkligen hela huset för pengar han hade innan ni flyttade ihop?

Pengar/tillgångar man "åstadkommit" under äktenskapet ska normalt sett delas rakt av. I domstol kan man lätt hävda att allt sparande som gjorts under själva äktenskapet endast är möjliggjort för att du betalat annat. Och alltså är gemensamt.Om du sparar pengar just nu ökar du den gemensamma kakan att dela på, men han har alltså rätt till hälften av ditt sparande under äktenskapet, precis som tvärtom.

Man kan faktiskt i domstol försöka med resonemanget att du redan bidragit med en del av själva huset, förutom de 20%/år som hans tillgångar anses sippra över till gemensamma. För att de pengar han har haft möjlighet att spara (tack vare dig) under sammanboendetiden även har gått till att bekosta husköpet. Det är lite mer komplicerat: Då får man utgå hur mycket pengar han hade innan och därefter från hur stor del av era respektive löner man kan anta har gått till husköpet (ifall ni hade delat alla utgifter procentuellt).

Kan han göra något för att hindra mig från hälften? Eller om han får för sig att lämna in skilsmässopapper idag, finns det en chans att jag står utan nåt (inget av huset)?

Han kan nog vara riktigt ful. Kommer säkert redan nu göra sig av med tillgångar så fort han bestämmer sig för skilsmässa.
  • Monmoi
    Anonym (galet) skrev 2016-07-26 15:35:15 följande:

Han är elak, du är naiv. 

För det första är det urbota dumt att inte prata om ekonomi innan man flyttar ihop. För det andra är det vansinne att du ska betala för maten men inte har något att säga till om vad gäller matbudget. 

För det tredje är det väl allmänt en rätt dålig uppdelning.

För det fjärde, hur kan man sätta sig i sådan maktobalanserad situation där den ena anser sig ha all bestämmanderätt kring boendet medan den andra ska leva där på nåder?

Det finns så många olika sätt att hantera ekonomi i en familj, och man måste ju prata om det så man är överens! Och se till att det är schyst. 

Finns det något jag kan göra för att vara lite mer smart denna gången (från och med nu)?
  • Kjell2
    Monmoi skrev 2016-07-27 14:41:36 följande:

Kan han göra något för att hindra mig från hälften? Eller om han får för sig att lämna in skilsmässopapper idag, finns det en chans att jag står utan nåt (inget av huset)?

Han kan nog vara riktigt ful. Kommer säkert redan nu göra sig av med tillgångar så fort han bestämmer sig för skilsmässa.

Han kan ansöka om skilsmässa och bodelning när som helt. Precis som du. Praxis är bodelningen jämkas med 20% för varje år som sammanboende och gifta. Undantag kan förekomma.

Tycker du ska prata med en familjejurist i smyg för att reda ut saker och ta fram alternativplaner.
  • Phalaenopsis
    Jajjamen skrev 2016-07-27 13:18:23 följande:
    Är du helt säker på att det är så?
    I TS fall: ja. Man kan kringgå det med äktenskapsförord och testamenterad enskild egendom.
  • Monmoi
    Phalaenopsis skrev 2016-07-28 03:29:50 följande:

I TS fall: ja. Man kan kringgå det med äktenskapsförord och testamenterad enskild egendom.

Vi har inget äktenskapsförord. Vilket är bra men låt säga att vi skiljer oss om 6 månader (betänketid mm). Hans bostadsrätt är värd ungefär 2,3... Hur mycket kan jag få ut om vi har varit gifta 1,5 år plus sambo i ett år? (Alltså sammanlagt 2,5 år). Låt säga tre år om man ska räkna enklare.

Vad har jag då rätt till?
  • Anonym (bryt)

Ca 1/4 minst då. Och då kan han köpa ut din del för motsvarande pengar. Eller så säljer ni och du har då rätt till 1/4 av det eventuella överskottet.

Även om vi nu skulle låtsas att huset är bara hans och han därför är den enda som betalar för det så stämmer er uppdelning inte nu eftersom han inte står för hälften av de gemensamma kostnaderna.

Monmoi skrev 2016-07-28 23:36:40 följande:

Vi har inget äktenskapsförord. Vilket är bra men låt säga att vi skiljer oss om 6 månader (betänketid mm). Hans bostadsrätt är värd ungefär 2,3... Hur mycket kan jag få ut om vi har varit gifta 1,5 år plus sambo i ett år? (Alltså sammanlagt 2,5 år). Låt säga tre år om man ska räkna enklare.

Vad har jag då rätt till?

• Phalaenopsis

Ca 1/4 av huset + hälften av alla besparingar gjorda under själva äktenskapet. Betänketiden räknas inte, det är datumet för skilsmässoansökan som gäller. Ev. kan du få mer från huset beroende på om han betalade huset enbart med pengar som han hade innan ni flyttade ihop.

Svar på tråden Är det snålt?