• Anonym (Mamma)

Har han rätt till faderskapstest?

En man jag hade en relation med förlänge sen har fått för sig att han kan vara far till mitt barn. Jag har en sambo som skrivit under faderskapet och barnet är ett halvår gammalt. Kan den andre mannen kräva ett faderskapstest som jag rent lagligt måste gå med på?

Gör det någon skillnad om han kan visa upp info som "bevisar" (allt går ju att förfalska) att vi hade sex någon månad innan barnet blev till?

Jag är 100% säker att barnet är min sambos och vi har kommit förbi min otrohet. Skulle det starta en utredning skulle det såra min sambo väldigt mycket mer så därför vill jag inte. Vill inte ha nån kontakt med den andra alls.

• Svar på tråden Har han rätt till faderskapstest?
  • Anonym (xyz)
    Anonym (xyz) skrev 2016-08-01 01:07:25 följande:

Säg att du går med på testet om han betalar dig en summa pengar (minst 5000 plus alla kostnader för testet.

Det skulle inte vara en smiley där. Det blev så för att jag skrev 5000:- och en högerparentes direkt efteråt.
  • seriösanvändare

Om en man ska kunna kräva faderskapstest när en annan man redan har tagit på sig faderskapet, måste det finnas starka skäl. Det gör det inte i det här fallet. Den andre mannen kan vända sig till familjerätten, men han lär inte få några gehör för sina krav. Det är alltför uppenbart att barnet inte är hans, både gällande barnets utseende och när det blev avlat. Han gör bara bort sig om han fortsätter. Är han å andra sidan bara ute efter att jävlas (vilket är det troliga), blir det i värsta fall svårt att bli av med honom innan testet är gjort.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (***) skrev 2016-07-31 22:31:54 följande:

Det är skillnad; är man gifta när barnet föds blir mannen automatiskt pappa och de enda som kan häva det faderskapet är mannen själv, mamman och barnet. Ingen annan har rätt att juridiskt ifrågasätta faderskapet även om det är uppenbart att någon annan är pappa. Förenklat iallafall.

Är man inte gifta så har även socialstyrelsen rätt att ifrågasätta ett erkänt faderskap. Men det krävs som sagt nya starka bevis för att någon annan kan eller troligen är pappa och att utredningen är i barnets bästa intresse.

Oj! Har du en länk till där man kan läsa mer om det, lät ju jätteskumt att det ska vara sådan skillnad! :O Jag tror på dig men vore ändå intressant att läsa mer.

Nån frågade om hans härkomst och jag antar att han är helasiat, han är adopterad. Visst kan väl mutationer ske men vad är chansen liksom...?
    seriösanvändare skrev 2016-08-01 08:01:12 följande:

Om en man ska kunna kräva faderskapstest när en annan man redan har tagit på sig faderskapet, måste det finnas starka skäl. Det gör det inte i det här fallet. Den andre mannen kan vända sig till familjerätten, men han lär inte få några gehör för sina krav. Det är alltför uppenbart att barnet inte är hans, både gällande barnets utseende och när det blev avlat. Han gör bara bort sig om han fortsätter. Är han å andra sidan bara ute efter att jävlas (vilket är det troliga), blir det i värsta fall svårt att bli av med honom innan testet är gjort.

Vad skulle räknas som starka skäl tror du?
  • Anonym (Anna)

Jag tror det kostar ca 1000kr på pappatest.se att göra ett faderskapsprov. Det är helt privat och involverar inte myndigheter alls. Jag skulle i din sits säga till min sambo att "Vill du så beställer vi ett, jag behöver inget test, men jag blir inte ledsen eller sårad om du känner att han vill ha DNA bekräftelse när denna man kommer och ifrågasätter". Det jag vet om pappatest.se är att det är ett välcertifierat laboratorium. De kan aldrig säkert säga att någon är pappa, men de kan säkert säga om någon inte är pappa. Så du kan också meddela denna gamla relation att ni kan beställa ett test och topsa honom och barnet, det enda som läses ut då är att han inte är pappa. Det testet skulle då inte testa om din sambo är pappan.

• Anonym (***)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-08-01 09:53:09 följande:
    Oj! Har du en länk till där man kan läsa mer om det, lät ju jätteskumt att det ska vara sådan skillnad! :O Jag tror på dig men vore ändå intressant att läsa mer.

Nån frågade om hans härkomst och jag antar att han är helasiat, han är adopterad. Visst kan väl mutationer ske men vad är chansen liksom...?

Naturligtvis: www.socfamratt.se/index.php/faderskap-kategori/hava-faderskap
    Där kan du läsa mera om ämnet.

Där står också att socialnämnden (som jag tydligen kallade socialstyrelsen) ska undersöka noggrant om det finns en orsak att öppna en utredning. Så det är väldigt osannolikt att de skulle göra det i ditt fall.
  • seriösanvändare
    Anonym (Mamma) skrev 2016-08-01 09:53:09 följande:
    Oj! Har du en länk till där man kan läsa mer om det, lät ju jätteskumt att det ska vara sådan skillnad! :O Jag tror på dig men vore ändå intressant att läsa mer. Nån frågade om hans härkomst och jag antar att han är helasiat, han är adopterad. Visst kan väl mutationer ske men vad är chansen liksom...?

Att det finns starka skäl att misstänka en annan far. Så är det ju inte i ert fall.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Anna) skrev 2016-08-01 10:38:35 följande:

Jag tror det kostar ca 1000kr på pappatest.se att göra ett faderskapsprov. Det är helt privat och involverar inte myndigheter alls. Jag skulle i din sits säga till min sambo att "Vill du så beställer vi ett, jag behöver inget test, men jag blir inte ledsen eller sårad om du känner att han vill ha DNA bekräftelse när denna man kommer och ifrågasätter". Det jag vet om pappatest.se är att det är ett välcertifierat laboratorium. De kan aldrig säkert säga att någon är pappa, men de kan säkert säga om någon inte är pappa. Så du kan också meddela denna gamla relation att ni kan beställa ett test och topsa honom och barnet, det enda som läses ut då är att han inte är pappa. Det testet skulle då inte testa om din sambo är pappan.

Tycker inte att ts ska göra någonting för eller åt den andra mannen förutom be honom lämna dem ifred. Han ägnar sig åt trakasserier och får söka ångestlindring någon annanstans. Ts är inte skyldig honom ett jota. Bye bye skulle jag säga.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Lisen) skrev 2016-08-02 13:51:22 följande:
    Tycker inte att ts ska göra någonting för eller åt den andra mannen förutom be honom lämna dem ifred. Han ägnar sig åt trakasserier och får söka ångestlindring någon annanstans. Ts är inte skyldig honom ett jota. Bye bye skulle jag säga.
    Ja fast det kan vara värt pengarna bara för att få bort honom ur deras liv också. Är inte så himla mycket pengar och självklart skulle jag i ts sits begära att denna presumptive fader skulle betala.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Anna) skrev 2016-08-02 14:01:45 följande:

Ja fast det kan vara värt pengarna bara för att få bort honom ur deras liv också. Är inte så himla mycket pengar och självklart skulle jag i ts sits begära att denna presumptive fader skulle betala.

Man ska inte behöva köpa ut folk från sitt liv. Dessutom finns det inga garantier på att det hjälper.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Lisen) skrev 2016-08-02 14:06:47 följande:
    Man ska inte behöva köpa ut folk från sitt liv. Dessutom finns det inga garantier på att det hjälper.
    Självklart ska inte TS betala något. Tvärt om ska hon ta betalt av stollen för att få testet gjort därmed också få bort honom ur hennes liv.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (xyz) skrev 2016-08-02 14:20:13 följande:

Självklart ska inte TS betala något. Tvärt om ska hon ta betalt av stollen för att få testet gjort därmed också få bort honom ur hennes liv.

Jag menade att ts inte ska behöva "betala" ut någon ur sitt liv. Med "betala" menar jag även prestera. Hon är som sagt inte skyldig honom ett jota.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Lisen) skrev 2016-08-02 14:42:08 följande:
    Jag menade att ts inte ska behöva "betala" ut någon ur sitt liv. Med "betala" menar jag även prestera. Hon är som sagt inte skyldig honom ett jota.
    De har haft sex och sedan fick hon barn. Jag tycker hon är skyldig att övertyga honom att han inte är fadern. Om han är beredd att betala vad testet kostar och eventuellt lite extra så kan det vara lättaste sättet att bli av med honom. Vad hjälper det att "ha rätt" om det innebär att man har en stolle efter sig som stalkar/terroriserar?
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (xyz) skrev 2016-08-02 17:41:58 följande:

De har haft sex och sedan fick hon barn. Jag tycker hon är skyldig att övertyga honom att han inte är fadern. Om han är beredd att betala vad testet kostar och eventuellt lite extra så kan det vara lättaste sättet att bli av med honom. Vad hjälper det att "ha rätt" om det innebär att man har en stolle efter sig som stalkar/terroriserar?

Håller inte med. Hon är inte skyldig honom någonting. Om hon vill gå mannen till mötes kan hon ju givetvis göra som han vill men hon verkar ju inte vilja det.

Ts har sagt till mannen att hon inte tror att han är pappa till barnet och att hon vill bli lämnad ifred men han respekterar inte det. Vem vet vad det är för galning. Allra bästa med stalkers är att ignorera dem och polisanmäla dem. Han har sin fulla rätt att dra saken till domstol men han har inte rätt att trakassera ts. Nä skit i honom är mitt råd.
  • Anonym (***)
    Anonym (Lisen) skrev 2016-08-02 17:47:29 följande:
    Håller inte med. Hon är inte skyldig honom någonting. Om hon vill gå mannen till mötes kan hon ju givetvis göra som han vill men hon verkar ju inte vilja det.

Ts har sagt till mannen att hon inte tror att han är pappa till barnet och att hon vill bli lämnad ifred men han respekterar inte det. Vem vet vad det är för galning. Allra bästa med stalkers är att ignorera dem och polisanmäla dem. Han har sin fulla rätt att dra saken till domstol men han har inte rätt att trakassera ts. Nä skit i honom är mitt råd.
    Måste rätta dig lite. Han har ingen rätt att ta ts till domstol, det enda han kan göra är att gå till socialnämnden och säga att han misstänker att han är pappa till ts barn.
    De kommer sedan att kontrollera om det han säger kan stämma och i ts fall skulle de troligtvis inte öppna någon utredning eftersom tidsperioden inte stämmer överens.
    Men skulle de mot förmodan undersöka saken är han inte inblandad alls, endast om det görs ett DNA-test där ts sambo inte är pappan och faderskapet hävs så kallas han in för ett faderskapstest. Men det kommer inte att hända i det fall som ts beskrivit eftersom sambon i hennes fall är pappan.

Ts om han trakasserar dig så gå till polisen, han har inga rättigheter alls till något.
Svar på tråden Har han rätt till faderskapstest?