• Anonym (Tröttsamt)

Företaget

Om ett företag ringer en person och ber om en prövotid på 6 månader för att sedan bli fast anställd får de då bara be en gå efter prövotiden enbart för att personen ifråga är rökare?

Vi är många som anser att det är diskriminering i allra högsta grad. Personen ifråga presterade mycket mer än vad en del andra på arbetet gjorde under sin prövotid! Ställde upp i vårt och torrt.

Får de verkligen göra så för en sådan sak? Finns det inga som helst rättigheter för att det är just prövotid?
    Kan man anmäla det?

Vill gärna ha konkreta svar och inget svammel kring rökandet, i sådana fall kommer de ignoreras, håll er till trådens ämne, tack på förhand!

• Svar på tråden Företaget
  • Anonym (Tröttsamt)
    sportpappa skrev 2016-08-08 21:41:13 följande:
    Hur vet du att det var den enda anledningen till att han fick sluta? Att arbetsgivaren angav det som anledning betyder inte att det endast handlade om det. Det kanske handlar om en arbetsgivare som använder provanställningar för att ta in tillfällig arbetskraft och att det är den egentliga anledningen till att personer inte går över till tillsvidareanställning.
    Det är ju som du skriver märkligt att han ens fick börja när det redan var känt att han var rökare. Alltså bör det vara någon annan anledning hur mycket än arbetsgivaren säger att det berodde till 100% på rökningen.
    Det är ju den naturliga frågan till arbetsgivaren: "Varför anställde du mig när du redan innan visste att jag röker?"

Jag har själv rökt i 14 år och slutade helt för 9 år sedan. Jag är helt för att man ska jaga bort alla rökare. Vill man röka får man gömma sig någonstans och göra det i smyg. Höj åldersgränsen för tobaksköp med 1 år varje år och dubblera priset på tobak.
    Men snälla nån!! Då du vägrar tro på vad som skrivs så kan du sluta engagera dig. Och ja, det är MYCKET underligt att han ens fick börja på företaget då chefen visste redan vid intervjun att han var rökare. Och ja det var ENBART på grund av detta! Fattar du dåligt eller du bara älskar att spekulera dig blå i alla trådar på hur sanningsenligt saker och ting är?
  • sportpappa
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2016-08-18 16:30:40 följande:
    Men snälla nån!! Då du vägrar tro på vad som skrivs så kan du sluta engagera dig. Och ja, det är MYCKET underligt att han ens fick börja på företaget då chefen visste redan vid intervjun att han var rökare. Och ja det var ENBART på grund av detta! Fattar du dåligt eller du bara älskar att spekulera dig blå i alla trådar på hur sanningsenligt saker och ting är?
    Jag tycker bara det är mycket märkligt att du kan veta exakt hur arbetsgivaren resonerade. Enda sättet att du kan veta till 100% att det var så är att du är arbetsgivaren. Hur kan du annars veta?
  • Anonym (Tröttsamt)
    sportpappa skrev 2016-08-18 18:42:45 följande:
    Jag tycker bara det är mycket märkligt att du kan veta exakt hur arbetsgivaren resonerade. Enda sättet att du kan veta till 100% att det var så är att du är arbetsgivaren. Hur kan du annars veta?
    Ja det är märkligt och det var ju därför jag startade tråden från början! Men genom allehanda myndigheter har jag fått konkreta svar! Det är alltså fullt tillåtet att diskriminera folk som är rökare/snusare/ feta eller bara har "fel utseende".

Det är helt sjukt vilket samhälle man lever i!
  • Anonym (***))
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2016-08-27 18:42:55 följande:
    Ja det är märkligt och det var ju därför jag startade tråden från början! Men genom allehanda myndigheter har jag fått konkreta svar! Det är alltså fullt tillåtet att diskriminera folk som är rökare/snusare/ feta eller bara har "fel utseende".

Anonym (Tröttsamt) skrev 2016-08-27 18:42:55 följande:

Du verkar inte förstå. Man får avsluta en provanställning på vilka grunder man vill. Man behöver inte ens förklarar varför. Då kan man inte åberopa diskriminering. 

Sedan håller jag med andra här. Du kan inte veta varför han inte fick fortsätta. Det enda du vet är vad som stod på lappen. 

• Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (***)) skrev 2016-08-27 20:42:06 följande:
    Du verkar inte förstå. Man får avsluta en provanställning på vilka grunder man vill. Man behöver inte ens förklarar varför. Då kan man inte åberopa diskriminering. 

Sedan håller jag med andra här. Du kan inte veta varför han inte fick fortsätta. Det enda du vet är vad som stod på lappen. 

Ha ha ha, ni är helt otroliga!
    Ni läser bara mellan raderna och vägrar tro på vad som skrivs.
    Varför ens kommentera överhuvudtaget.
    make,fun,happy,funny,smile,emotion,emoticon
  • sportpappa
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2016-08-29 00:33:29 följande:
    Ha ha ha, ni är helt otroliga!
    Ni läser bara mellan raderna och vägrar tro på vad som skrivs.
    Varför ens kommentera överhuvudtaget.
    make,fun,happy,funny,smile,emotion,emoticon
    För du svarar inte på den mest uppenbara frågan: Hur kan du veta anledningen till uppsägningen? Oavsett vad någon sagt till dig så kan det ju vara något helt annat som är den riktiga anledningen.

Om jag hade en anställd som var ett stort svin och inte gick att samarbeta med så är det ju enklare att säga att han blev uppsagd enbart på grund av rökning istället för att säga sanningen. Konflikträdd? Ja, men också för att slippa såra personen. Bara jag blir av med honom så slipper jag problemet. Om jag avskedar utan att såra en labil person så slipper jag repad bil och punkterade däck.
  • Anonym (Tröttsamt)
    sportpappa skrev 2016-08-29 10:26:05 följande:
    För du svarar inte på den mest uppenbara frågan: Hur kan du veta anledningen till uppsägningen? Oavsett vad någon sagt till dig så kan det ju vara något helt annat som är den riktiga anledningen.

Om jag hade en anställd som var ett stort svin och inte gick att samarbeta med så är det ju enklare att säga att han blev uppsagd enbart på grund av rökning istället för att säga sanningen. Konflikträdd? Ja, men också för att slippa såra personen. Bara jag blir av med honom så slipper jag problemet. Om jag avskedar utan att såra en labil person så slipper jag repad bil och punkterade däck.

Det skrev jag redan i trådstarten   Hur jag vet är inte relevant för fem öre. Att du inte vill tro på det enbart för att jag inte vill berätta hur är ju inte mitt problem. Att du sen drar upp allehanda ting som inte är relevant är bara löjligt.

Men ett hett tips enbart för dig! Tala alltid sanning för de vinner ni alla på i slutändan. Att hålla på och ljuga leder ingenstans och nej, det sårar inte mindre om det är det du tror och dessutom förhindrar man dåligt rykte också. Kanske ska du sätta en videokamera i bilen om du är så rädd av dig, men allvar, det är faktiskt lika gott å dig när/om du ljugit personen rätt upp i fejset, då får du faktiskt skylla dig själv!

I vilket fall så vet jag orsaken till varför personen ifråga inte fick fortsätta så du kan sluta spekulera.

Förresten har jag löst det här på annat sätt så nu har de fått sett på fan Kan säga så mycket som att de valde fel personer och lär aldrig göra om något sånt igen

• Anonym (Tröttsamt)
    sportpappa skrev 2016-08-29 10:26:05 följande:

Kan underlätta för dig och som jag faktiskt också skrev tidigare, fortfarande inte relevant men det STOD PÅ EN LITEN LAPP.

Att du känner att det skulle/kunde vara nåt annat är ju bara för att du vägrar tro på det. I din värld finns det uppenbarligen ingen arbetsgivare som gör så.
  • Dixie

Men det har väl ingen betydelse vad anledningen var - en provanställning kan avslutas utan anledning....

• Anonym (Tröttsamt)
    Dixie skrev 2016-09-13 17:52:37 följande:
    Men det har väl ingen betydelse vad anledningen var - en provanställning kan avslutas utan anledning....

Precis men här fanns en anledning om än orimlig. 

Om personen t.e.x. varit muslim så hade de inte fått göra så enligt lag och det är det här jag menar som är helt upp mot väggarna galet. Det ska inte spela någon som helst roll om man är grön, snusare, fet, smal eller vad som och speciellt inte när arbetsgivaren/chefen redan vet vid intervjun hur det ligger till.

• Dixie
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2016-09-13 18:03:33 följande:

Precis men här fanns en anledning om än orimlig. 

Om personen t.e.x. varit muslim så hade de inte fått göra så enligt lag och det är det här jag menar som är helt upp mot väggarna galet. Det ska inte spela någon som helst roll om man är grön, snusare, fet, smal eller vad som och speciellt inte när arbetsgivaren/chefen redan vet vid intervjun hur det ligger till.

Eftersom man inte behöver ange anledning att avsluta en provanställning så kan man visst avsluta anställningen på alla de grunder du nämner - man kanske vet att någon är rökare vid en intervju, men arbetsgivaren insåg kanske hur mycket rökningen skulle påverka arbetsuppgifterna...,
Svar på tråden Företaget