• LitenBlåBlomma

Lämna snart 9-åring med fullt ansvar på morgon och eftermiddag?

Hej!

Skulle ni ha lämnat en 8-åring (9 år i november) själv på morgonen? Föräldern måste gå hemifrån senast 05:55 på morgonen för att hinna till jobbet. Barnet skulle då få sköta alla morgonbestyr själv, samt låsa och gå till skolan (ingen bilväg).

Eller hade ni lämnat barnet på fritids på morgonen?

Barnet slutar klockan 13:00 två dagar i veckan, samt 14:30 två dagar i veckan. Hade ni låtit barnet gå hem själv efter skolan då och invänta föräldern hemma (föräldern kommer hem mellan klockan 16:00-16:30), eller hade ni låtit barnet vara på fritids? Mellis är vid klockan 15:00 på fritids.

Hur hade ni gjort? Hur hade ni tyckt och tänkt om en förälder som lämnar barnet själv på morgonen, samt själv på eftermiddagen?

Om ni tycker att 9 år är för ungt för så många timmar med så mycket ansvar, vid vilken ålder anser ni då att det är rimligt?

Hur många timmar på eftermiddagen kan en snart 9-åring vara själv på eftermiddagen?

Tacksam för inputs!

• Svar på tråden Lämna snart 9-åring med fullt ansvar på morgon och eftermiddag?
  • Hi5
    Holma skrev 2016-08-19 09:59:38 följande:

Varför skulle det finnas en lag på när barn får lämnas själva ?

Det finns ju lag på om katt och hund får lämnas själva, så borde det väl finnas även för barn tycker jag.
    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Hi5
    stormfågel skrev 2016-08-19 09:20:41 följande:

Absolut att man måste se till barnets kapacitet, behov och önskemål, men jag skulle aldrig tänka tanken att mina barn inte skulle klara att gå hem själv när de är nio år!

När jag var 14 reste jag ensam fram och tillbaka till Finland ibland för att hälsa på vänner, tog huvudansvaret för en hund och handlade alla mina kläder själv (t.ex.). 

Ansvar och självständighet är ju inte något som bara dyker på barn när de blir tonåringar helt plötsligt utan man måste ju öva och ge förtroende i lagom doser.

Vår nioåring får för tillfället gå och handla mat själv om vi behöver ngt litet (typ ägg och en mjölk) - vilket han älskar, baka på egen hand, komma hem själv (och ansvara för nyckel) och resa några pendeltågsstationer om någon möter på andra sidan (jag vet att många i hans åker åker långa vägar med kollektivtrafik själva till skolan, men där är är vi inte ännu).

Jag förstår mycket väl att barn har olika förmågor och mognadskrav, och just därför blir det ju helt fel att sätta några åldersgränser  för hur man tycker att alla måste göra med sina barn. 

Nu var det inte jag som undrade något om mina barn, utan någon annan.

Var och en får väl göra som de vill, jag bara berättar hur det funkar hemma hos oss.

Min 12- åring intresserar sig inte för något annat än sin dator och skulle få tvingas till affären, vilket - med tanke på hans diagnos- hade urartat kapitalt.

Han är helt enkelt inte betrodd. Han klarar inte av de enklaste instruktioner om det finns ett tillstymmelse av distraktioner runt om, utan man måste vara på honom konstant.

Jag tror säkert att min äldre son klarat av det galant i hans ålder om han behövt, men nu fanns det någon hemma tills han var 14 så det blev aldrig aktuellt.

Min yngsta som är 6 år kanske utvecklas på ett helt annat sätt. Dessutom går mina föräldrar i pension om två år och det förändrar mycket, då de även ska flytta till samma stad som oss.

Så man får känna efter helt enkelt.

Synd att det inte är likadant med att ta körkort. Testa du, klarar du det så är du redo, varsågod.
  • infochristina
    Hi5 skrev 2016-08-19 08:12:35 följande:
    Fritids! Alltid fritids tills de är minst 10 år.
    Jag har aldrig låtit något av mina barn gå hem själv eller vara själv på morgonen innan de var 14.
    Hade dock en sambo som var hemma tills äldsta barnet blev 14, men mellanpojken på nu 12 år får inte. Han vill, för fritids är ju skittrist, men han har adhd och jag är inte bekväm med att lasta honom det ansvaret det innebär att ha ansvar för nyckel, ta sig hem, ordna fika osv.
    Jag kör hemifrån 07 och kommer hem runt 17:15.
    Tiderna förändras, när mina föräldrar fylde 13 flyttade de hemifrån och började jobba . Mamma tog plats på en herrgård och pappa började jobba på ett sågverk. Båda började skolan vid sex års ålder så de kunde börja bidra så snart som möjligt
  • Hi5
    Holma skrev 2016-08-19 11:32:39 följande:

Jämförbart ? Nä .

Barn är olika utvecklade o bör veta risker mm om dom är ensamma .

Djur är långt ifrån detsamma .

Antingen spelar du dum eller så har du nån diagnos

Det där var väl en förbannat onödig kommentar.

Kanske borde det även vara en mognadsfråga istället för lag när man ska ta körkort, gå på krogen och köpa cigg också?
  • race

Det beror på hur 9- åringen är som person. 

Men rent generellt så skulle jag säga att det är för mycket ansvar för en 9- åring att vakna, ordna frukost, göra sig i ordning, låsa dörren och komma iväg i tid på morgonen. Jag tycker att det är bättre att hen går på fritids. På eftermiddagarna tycker jag dock att det okej att hen är själv. Då är det ingen tidspress och lugnare. Då kan 9- åringen ordna mellanmål och göra något kul. 

Vid 11 år kan nog barnet ansvara för sig själv på morgonen. Men som sagt är det individuellt och beror på barnet. 

• whitestar

Alltså efter 12 år finns det ju inte ens fritids för dom barnen!? Då måste man ju klara av att vara själv och då behöver man börja i tid o öva på att vara själv. Tyvärr fick bonusen aldrig prova klara sig själv före det eftersom hans mamma inte tillät det. Han ringde oss stup i kvarten på jobbet en sommar då han hade fyllt 12 och hans pappa fick åka hem o göra lunch eftersom han inte klarade av det själv! Tänker inte göra om samma misstag med vår son så därför övar vi nu på att lämna han själv+ han får ta sig till o hem själv från skolan

• Duckan

whitestar, jag tror också på att öva och låta de prova sig fram lite granna.
    Om jag som 14-åring (det har nämnts inlägg ovan) inte hade fått gå till skolan själv och vara hemma själv hade jag blivit skogstokig tror jag.

• Holma
    Hi5 skrev 2016-08-19 12:22:47 följande:
    Det där var väl en förbannat onödig kommentar.

Kanske borde det även vara en mognadsfråga istället för lag när man ska ta körkort, gå på krogen och köpa cigg också?
    Inte ett dugg onödigt . Hur korkat som helst att jämföra barn o djur.
  • Froken Lokens

Absolut inte! Det är inte ok att lämna ett så pass litet barn så mycket ensamt. Fritids på morgon och på de EM den själv väljer kan jag tycka känns rimligt.

• malle88

Det beror väl på barnet. Jag gjorde båda de sakerna när jag var nio. Mådde dåligt på fritids, pappa åkte 06.30 till jobbet ock kom hem 17.30.

Min fem år yngre styvsyster behövde å andra sidan hjälp långt upp tonåren innan hon kunde komma iväg på morgonen.

• Mandelskorpan

Hos oss tycks många barn tröttna på fritids någon gång under trean och då föredra att gå hem själva. Morgonrutiner har jag sämre koll på. Nu bor vi i lugnt område och det är nära att gå. Ska barnen åka kommunalt kanske med byte är det ett helt annat ansvar än en enkel promenad till/från skola.

• Ingrediensen

Ja, men endast om barnet själv vill. Själv var jag hemma själv efter skolan direkt från ettan ( för att jag inte ville gå på fritids).

Tycker verkligen många föräldrar resonerar konstigt som vill göra sina barn många år mindre än vad de är och har noll intresse av att få barn att ta ansvar. Är det av bekvämlighet eller helt enkelt av rädsla för bristande kontroll?

Att vänta med att ta ansvar och bli självständig till man blir tonåring, då är ju inte föräldrarna inblandade längre utan då ska man bli det på egen hand. Skulle det vara bra!?

• Froken Lokens
    Ingrediensen skrev 2016-08-25 21:40:41 följande:

Ja, men endast om barnet själv vill. Själv var jag hemma själv efter skolan direkt från ettan ( för att jag inte ville gå på fritids).

Tycker verkligen många föräldrar resonerar konstigt som vill göra sina barn många år mindre än vad de är och har noll intresse av att få barn att ta ansvar. Är det av bekvämlighet eller helt enkelt av rädsla för bristande kontroll?

Att vänta med att ta ansvar och bli självständig till man blir tonåring, då är ju inte föräldrarna inblandade längre utan då ska man bli det på egen hand. Skulle det vara bra!?

Nu är det en ganska stor skillnad på att vara åtta och på att vara tonåring!
  • Ingrediensen
    Froken Lokens skrev 2016-08-26 08:02:26 följande:
    Nu är det en ganska stor skillnad på att vara åtta och på att vara tonåring!
    Ja, det var en kommentar till de som tyckte 14 år, som tidigast.
    Jag tycker inte det är självklart att lämna vid 8 men generellt tycker jag att man har dålig tillit till sina barn.
  • Fru Ve
    Ingrediensen skrev 2016-08-26 08:23:20 följande:
    Ja, det var en kommentar till de som tyckte 14 år, som tidigast.
    Jag tycker inte det är självklart att lämna vid 8 men generellt tycker jag att man har dålig tillit till sina barn.
    Tycker jag med faktiskt. Tror inte barn blir tryggare av att en förälder hela tiden finns närvarande bredvid, utan mer av att de lär sig hur de själva kan hantera olika situationer. Det kommer ju en dag då man som förälder inte kan stå bredvid hela tiden och det bästa är att successivt få vänja sig vid att vara självständig. T.ex. genom träning i att kunna vara ensam längre och längre stunder med början i 6-8 årsåldern.
  • Elisa77

Högst individuellt. Vår 8-åring (9 i sep) kommer få börja gå hem från fritids efter mellis och vara hemma själv i ca 2h när han fyllt 9 år. Han kommer att få en telefon och egen nyckel i present, något han har önskat länge men inte riktigt bevisat för oss att han kan hantera. Han tappar saker, glömmer saker och missar tider.. men sen vi förklarat för honom vad vi kräver av honom i ansvar som gengäld för att få detta så har han verkligen skärpt sig.

Däremot är han inte redo för allt morgonbestyr själv, så det dröjer. :)

Svar på tråden Lämna snart 9-åring med fullt ansvar på morgon och eftermiddag?