• Mibi

Ni som flaskmatade från dag 1, kan ni svara på mina frågor?

Hej!

Jag funderar på att flaskmata vårt 3:e barn från dag 1, pga olika anledningar. Ni som gjort detta, kan ni berätta mer omhur ni gick tillväga? Vilken flaska är att föredra? Hur mkt ger man o hur ofta? Hur blev ni bemöta på bb o av andra? Hur fungerade nätterna tyckte ni? För- och nackdelar? Är immunförsvaret verkligen bättre för barn som ammas eller är det bara bs?

Tack!

• Svar på tråden Ni som flaskmatade från dag 1, kan ni svara på mina frågor?
  • Cadencee

Vi gav från början. Haft mams flaskor som funkar perfekt. På förlossningen fick han 15 ml första gången. Och de va den mängd han fick om han ville ha mat under resten av BB-vistelsen (1 natt). Sen ökade vi 10 ml varje nytt dygn. Nu är han 1,5 månad och äter 120 ml per måltid.

• ccjapp

Jag flaskmatade från dag 2, tyckte bebis blev mer nöjd. Jag provade både mam och dr brown. Vi valde dr brown för han blev mindre rapig av den flaskan gämför med mam. Tyckte mams napp 1 rann sjukt fort.

• ACJ
    Mibi skrev 2016-08-20 21:39:36 följande:

Hej!

Jag funderar på att flaskmata vårt 3:e barn från dag 1, pga olika anledningar. Ni som gjort detta, kan ni berätta mer omhur ni gick tillväga? Vilken flaska är att föredra? Hur mkt ger man o hur ofta? Hur blev ni bemöta på bb o av andra? Hur fungerade nätterna tyckte ni? För- och nackdelar? Är immunförsvaret verkligen bättre för barn som ammas eller är det bara bs?

Tack!

Flaskmatade från dag 1, inget konstigt bemötande någonstans. Använde mam anti-cholic-flaskor (eller vad de nu heter). Vi började med 10 ml per gång tror jag och utökade för varje dag, matade ca var tredje timme. Följde sedan anvisningarna på paketet för hur mycket man skulle ge, men det märker du rätt snabbt hur mycket bebisen vill ha.

Uppe och matade ca 2-3 gånger på nätterna de första 2-2,5 månaderna, sedan fasades det ut, åt 22 och 05 och ganska snart inte förrän frukost runt 07.

Min dotter är väldigt frisk av sig, är nu två år och kan räkna förkylningarna på en hand. Inte haft några öron -eller ögoninfektioner.
  • Lotchi

Jag koppmatade på BB på inrådan av personalen! Har tvillingar som föddes lite för tidigt. De fick 5 ml per mål i början. Meningen var att jag skulle amma, men kom aldrig igång ordentligt, nu delammar jag och ger ersättning! Det finns en tabell som BB använder som säger ungefär hur många ml de ska äta beroende på vikt!

Jag använder babysemp på dagen och babysemp lemolac på kvällen då de smälter den bättre! Kör tetra på natten! Ger olja morgon och kväll och d-droppar med bakteriekultur! Inga som helst problem med magar! Har MAM anti kolik flaskor!

• Mibi

Använde ni napp mellan matningstillfällena? Jag tänker..sökte inte barnet tutten per automatik när ni hade den nära?

• Harvester

Flaskmatade då min mjölkproduktion aldrig kom igång, fick rådet att koppmata för att inte störa amningen med flaska men det funkar verkligen inte. Gladare och mätt barn när jag gick över till flaska..

Använt Medela calma som jag tyckte var super!

Upplevde att barnet fick magknip av Semper färdigblandade men funkade med pulvret så jag testade inget annat.

Jobbigt i början på natten då man ju måste blanda pulvret med kokande vatten för att döda ev sporer och man stod med flaskan under kallvatten så den skulle svalna med en hungrig, gråtande bebis = inte kul.

Kom sen på att koka och kyla och ha klara flaskor i kylen på natten man kunde mikra.

När man sen inte behövde kokande vatten längre (har för mig vid 3 mån?) hade jag flaskor förfyllda med pulver och kallt vatten samt varmt i termos så man kunde få lagom varmt.

Lite jobbigt vid utflykter att inte bara kunna dra fram tutten utan släpa på flaskor, vatten, pulver och termos, men, men..

Var noga med att inte ha för mkt pulver i förhållande till vatten, då blir det lätt förstoppning.. Hade mkt problem med det men har det fortfarande nu när han äter mat..

• Harvester

PS Gav Minifom och Semper magdroppar och tyckte magknip blev bättre.

Barnet har aldrig velat ha napp, spottade bara ut den..

• elin1989
    Mibi skrev 2016-08-22 17:02:20 följande:

Använde ni napp mellan matningstillfällena? Jag tänker..sökte inte barnet tutten per automatik när ni hade den nära?

Ett barn som aldrig har ammats söker väl inte tutten? Det hände iaf aldrig mig, men jag hade alltid behå och kläder på mig så jag vet inte hur barnet skulle kunna hitta den! Men ja, han hade napp!
  • Mibi
    elin1989 skrev 2016-08-22 17:25:06 följande:

Ett barn som aldrig har ammats söker väl inte tutten? Det hände iaf aldrig mig, men jag hade alltid behå och kläder på mig så jag vet inte hur barnet skulle kunna hitta den! Men ja, han hade napp!

Nej det klart..det kanske de inte gör :)
  • Nittiotvå

Min bebis sökte bröstet när jag hade henne nära i ca 2-3 mån trots att jag hade kläder på mig och hon hade aldrig ammats (instinkt). Så det är nog från barn till barn.

• Friedan

Har flaskmatat fyra barn från dag 1. Bemötandet från personal har varit väldigt positiv och nästan alla har varit väldigt hjälpsamma och vänliga (men något trist undantag). På BB har vi fått schema att mata efter. Tror att de haft babysemp där vi varit. Har testat massor med olika flaskor och tycker att Dr Browns är bäst. Tipsar också om att skaffa flasktermos och doserare, det underlättar. Särskilt på nätterna.

Ang att söka efter bröstet så har ett av mina barn gjort det de första veckorna/månaden. När jag hade honom i famnen och han blev hungrig så "hackade" han och letade bröst fast han aldrig hade ammats. Så visst kan de göra det.

• Jasmin Karlsson
    Mibi skrev 2016-08-22 17:02:20 följande:

I början hade vi inte napp. Nej när bebisen var mätt (vilket hon ju blev av ersättning) så sökte hon inte bröstet. Men nu när hon är lite äldre (3 mån) suger hon mycket på handen och vill ha allt i munnen och har den där sökrörelsen med munnen fram och tillbaka. Nu har hon napp men bara när hon ska sova. Hon blir ju mätt på ersättningen så att suga på hennes hand efter maten duger tydligen bra.
  • Haskel

Lite OT, men jag förstår inte argumentet om att pappan kan hjälpa till om man flaskmatar. Mina barns mamma ammade alla ungar, men hade alltid handpump med sig när hon var borta. Den mjölken sparade vi sedan i kylen/frysen, så jag kunde mata när hon inte kunde eller orkade.

Har man dålig produktion, kan man ju även fylla ut med ersättning.

(Sen förstår jag i och för sig att det finns ett "måste" i och med att brösten blir fulla. Alltså inte bara ett måste i och med att barnet ska matas.)

• BeautifulMoments
    Haskel skrev 2016-08-22 22:35:34 följande:

Lite OT, men jag förstår inte argumentet om att pappan kan hjälpa till om man flaskmatar. Mina barns mamma ammade alla ungar, men hade alltid handpump med sig när hon var borta. Den mjölken sparade vi sedan i kylen/frysen, så jag kunde mata när hon inte kunde eller orkade.

(Sen förstår jag i och för sig att det finns ett "måste" i och med att brösten blir fulla. Alltså inte bara ett måste i och med att barnet ska matas.)

Ditt inlägg är helt orelevant och ointressant.
    My life, My choice!
  • pigggen

Min son flaskmatades från dag 2-3 de blev inte alls glada på BB när jag sa att jag inte ville fortsätta att Amma. Men det är mitt barn min kropp och mitt beslut. 

Vi körde på Mams kolikflaskor. Aldrig varit något problem.
    Under hans första år var han aldrig sjuk. När han började på förskolan däremot var han sjuk varannan vecka, vet ej om det har något samband. 

Han åt ungefär var fjärde timma aldrig oftare. ca, 1 gång/ natt från dag 1 med flaskmatning. Hur mycket står på paketet :)

Jag har aldrig ångrat att jag valde flaska. Jag var ensamstående och hade betydligt mer tillgång till hjälp från vänner och familj när han inte var bunden till bröstet. 

• Mibi
    Haskel skrev 2016-08-22 22:35:34 följande:

Jag förstår din fråga men har inget svar på den. Vänligen skapa en egen tråd så hoppas jag att du får bättre svar där och kanske till och med en givande diskussion.
  • fjanten

Rent praktiska råd har du ju redan fått, men angående immunförsvar så får ammade barn endast ett immunförsvar under tiden amningen pågår, sedan måste de barnen bygga upp ett eget immunförsvar (vilket ersättningsmatade barn gör från början).

En annan "myt" är att ammade barn i lägre grad utvecklar allergier av olika slag, det finns ingen modern forskning som stödjer detta när det gäller barn i I-länder.

En annan fördel med flaskmatning är att dessa barn har en betydligt lägre halt skadliga kemikalier i kroppen eftersom bröstmjölk innehåller mer av den varan än ersättning.

Så, flaskmata med gott samvete, det ska jag göra med nästa barn

Svar på tråden Ni som flaskmatade från dag 1, kan ni svara på mina frågor?