• Anonym (orolig)

Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??

Jag har precis ringt socialen och gjort en anonym orosanmälan om ett barn (11 år) i min närhet. Nu hoppas jag att det var rätt. Det är ju just en oro jag har - jag har inga bevis för att något är fel...

Barnet är en skolkamrat till mitt barn och det är följande saker jag reagerat på:

- barnet hamnar ofta i konflikter med kamraterna och använder rätt grovt språk
    - barnet har berättat att pappa dricker och att barnet är oroligt/ledset över det
    - barnet har berättat att det snattar
    - barnet har berättat att det inte sköter sin kroniska sjukdom som det ska utan ljuger för föräldrarna (som jag inte känner) om detta
    - barnet verkar vara utanför i sin klass

Inget av detta är väl ensamt en orsak att orosanmäla, men sammantaget kände jag till slut att jag inte ville riskera att vara en del i att barnet om tio år sitter och säger "varför var det ingen som reagerade?". Det har man ju hört om....

Vad tycker ni. Har jag gjort rätt eller har jag överreagerat??

• Svar på tråden Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??
  • Anonym (orolig)

Vill Anna och erfaren dra sig nån annanstans och tjafsa än i denna tråden? För oss utomstående ser det ganska mycket ut som att nu har olika icke kompletta bilder och inte kommer att komma överens...

• Anonym (orolig)

Förlåt, erfaren och ! menade jag!

• Anonym (Erfaren)
    Anonym (orolig) skrev 2016-08-28 12:32:00 följande:

Vill Anna och erfaren dra sig nån annanstans och tjafsa än i denna tråden? För oss utomstående ser det ganska mycket ut som att nu har olika icke kompletta bilder och inte kommer att komma överens...

Anonym (orolig) skrev 2016-08-28 12:33:49 följande:

Förlåt, erfaren och ! menade jag!

Anonym (Erfaren) skrev 2016-08-27 15:36:11 följande:
    Jag har inget mer att tillägga i frågan. Jag vet vad som är sant, det gör inte du.
    Tack för att du läste.
    Jag har redan avslutat diskussionen. Läs ovanstående text.
    Personen "Anna" har jag ingen diskussion med ö h t. Har inte tänkt bemöta hennes värdelösa svada.

• Anonym (!)
    Anonym (orolig) skrev 2016-08-28 12:32:00 följande:

Ursäkta men detta är ett diskussionsforum
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (!) skrev 2016-08-28 13:44:52 följande:
    Ursäkta men detta är ett diskussionsforum
    Ts vill bara ha medhåll och axelklappar, det får hon inte av mig och då vill hon inte ha mig här. *s*
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Erfaren) skrev 2016-08-28 16:45:27 följande:
    Ts vill bara ha medhåll och axelklappar, det får hon inte av mig och då vill hon inte ha mig här. *s*
    Om ni diskuterar frågan i TS är ni välkomna att stanna i tråden.
  • Anonym (!)
    Anonym (orolig) skrev 2016-08-28 17:06:29 följande:
    Kommer det följdfrågor som har med ts o göra så måste man få svara annars blir det inte mycket till diskussion
  • Anonym (berit)
    Anonym (Erfaren) skrev 2016-08-27 09:45:21 följande:

Uppenbarligen var det bra eftersom grabben blev utredd och fick medicin. Han är inte alls lika rädd längre.

Han var rädd för precis allt, tycker du att ett barn ska ha det så?

Jag vet. Vi hade ett barn i grannskapet som såg så ledsen ut för att han alltid hade blåa kläder på sig. Tyckte det var lite misstänksamt och gjorde en anmälan. Mycket riktigt fick jag senare reda på att familjen fått stöd och mår tydligen nuförtiden mycket mycket bättre. Har till och med sett barnet i gröna kläder ibland nu.
  • AbbyTheTabby
    Söderpappan skrev 2016-08-25 16:56:14 följande:

Det är ryggradslöst att skriva anonymt i en tråd att ts har varit ryggradslös!

Bättre en anmälan som visar sig bara vara "fel" än att det faktiskt behövdes en anmälan utan att det gjordes någon. Svårt när du skriver att du inte har några bevis dock, då kanske man bör undvika det. Kan inte svara på om du gjort rätt.

Okej, då skriver jag under min signatur - som givetvis är mitt riktiga namn och berättar precis vem jag är och var jag bor - att det är ryggradslöst att göra anonyma anmälningar.

Möjligheten att göra anonyma anmälningar möjliggör även okynnesanmälningar, falska anmälningar från en förälder som vill ha ensam vårdnad, falska anmälningar som hämnd för verkliga eller inbillade oförrätter o.s.v. 

"Bättre en anmälan som visar sig vara 'fel' än att det faktiskt behövdes en anmälan utan att det gjordes någon." Ja, det är ju lätt att säga för alla som själva inte blir anmälda. Har du någon aning om vilken fruktansvärd kränkning en socanmälan och -utredning kan innebära?! Vissa soctanter struntar fullständigt i all etik och alla lagar, bara de får "rätt". Det förekommer lögner i utredningar och i domstolar, utsagor från folk som säger positiva saker om föräldrar i en utredning tas medvetet inte med, det överdrivs, ljugs och spekuleras friskt i många kommuner.

Nej, jag har själv inte råkat ut för det, men jag har studerat det här i flera år nu inför ett stort projekt och haft kontakt med många som utretts av soc. Det är mycket som inte går rätt till i svensk socialtjänst, tyvärrr. 

Jag säger inte att det alltid är fel att anmäla och utreda, eller för den delen att omhänderta barn, jag säger bara att det inte är så perfekt och svart eller vitt som somliga tror.

De soctanter som tar ila upp av detta kan bespara er besväret att börja grina och gnälla.

Nu kan jag hålla med om att det kan vara vettigt att en anmäld person inte får veta vem som har anmält, men det behöver ju inte betyda att anmälaren ska vara anonym gentemot socialtjänsten. När man gör en anmälan borde man vara tvungen att uppge identitet för socialtjänsten, sedan kan anmälarens identitet skyddas i alla papper så att den/de anmälda inte får veta vem det var. På så sätt kan man undvika att en galen grannkärring okynnesanmäler allt och alla för att de glömde ta ur luddet ur torktumlaren och att någon hade fest en torsdag (sann historia).

Det skulle spara tid så att soctanterna kunde ägna sig åt de fall där utredningar och ingripanden verkligen behövs samt skattepengar, och det vore väl bra?
    En hund har ägare, en katt har personal.
  • AbbyTheTabby
    Anonym (J) skrev 2016-08-26 00:14:01 följande:

Du gjorde helt rätt.

Jag hade det jobbigt i min barndom, eftersom min mor konsumerade alldeles för mycket alkohol, och var även i en destruktiv relation. Nu som vuxen önskar jag att någon gjort en orosanmälan, hade inte spelat ett dugg roll om den var anonym eller ej, bara någon räddat mig då jag var alldeles för ung för att kunna fixa det själv. (För folk visste vad som hände)

Jag beklagar din jobbiga barndom, har full förståelse för du hur menar och tänker. Men tänk dig denna situation:

Ett barn har det bra med sina föräldrar, de är en helt normal familj, men några får för sig att så inte är fallet. De gör en massa anonyma socanmälningar, som tas emot av ett par handläggare med noll etik och stor tilltro till sig egen förmåga. Dessa bestämmer sig för att det här barnet far illa och måste omhändertas. Detta kan soc självklart inte göra själva, det är Förvaltningsrätten som beslutar om sådant. Men man kan alltid skriva en utredning så F-rätten verkligen förstår det akuta i situationen (d.v.s man håller sig inte helt till fakta och riktlinjer).

F-rätten beslutar att barnet ska omhändertas, det placeras i familjehem och så startar en karusell av otrygghet. Barnet får flytta från det första familjehemmet för att paret separerar, i det andra familjehemmet märker soc att det inte var så lämpligt som man först trodde. Ett tredje par fick ett eget barn och kände inget behov av att ha en annans barn hos sig o.s.v.

Vid vuxen ålder frågar sig barnet: "Varför såg ingen att jag hade det bra? Varför fick jag inte bo med mina föräldrar?"

Förstår du vad jag menar?
  • AbbyTheTabby
    Anonym (.) skrev 2016-08-25 21:16:34 följande:
    Att anmälan var anonym är inte ens relevant i diskussionen som TS vill skapa.

Möjligheten att anmäla anonymt är just för att främja att folk anmäler, så att fler barn och familjer kan få hjälp. Tycker du att det är problematiskt föreslår jag att du ser över dina prioriteringar.

Själv tycker jag att det är värre att barn växer upp i missförhållanden. Men vad vet jag, säkert är jag också ett fegt kräk som skulle anmäla anonymt...
    Rubriken är "Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt?" Då kan man mycket väl diskutera just det faktum att det var en anonym anmälan.
  • AbbyTheTabby
    Anonym (...) skrev 2016-08-26 08:34:37 följande:
    Hur tänker du att hon ska göra det? Det är inte alla gånger man kan få tag på svart-på-vitt-fakta i sådana här situationer. Men det betyder inte att man kan ignorera varningssignalerna. Hade det "bara" handlat om en av dessa saker så hade jag förstått att man kanske blir lite osäker, men allt sammantaget gör det till ett solklart fall för soc att utreda.

Hur många fall känner du till personligen där föräldrar har blivit falskeligen anklagade och sedan fått ett helvete med soc trots att de har varit oskyldiga? Att läsa om det på forum eller liknande är inte att VETA att det faktiskt förhåller sig på det viset som den som blir utredd påstår. Barn blir idag inte omhändertagna hur som helst. Det finns till och med barn som inte blir omhändertagna trots att de skulle behöva det - i brist på bevis trots utredning.

Säger ett barn sådana saker som i ts fall, så bör man utgå från att det barnet säger är sant. Det värsta man kan göra som vuxen är att ignorera när ett barn indirekt vädjar om hjälp.

Jag har själv blivit oskyldigt anmäld till soc av någon som valde att vara anonym. Min och min makes reaktion? Vi blev glada över hur fint samhället fungerade kring vårt barn, i just vårt fall. Vi blev glada över att någon blev orolig och valde att orosanmäla "en gång för mycket än en gång för lite".

Personen var anonym, men vi förstod att det var någon i husen i vår närhet. En granne alltså. Det gjorde att vi förstod att personen i fråga ville vara anonym. Denna anmälare kunde ju inte vara säker på vår reaktion, skulle vi ta kontakt och skälla ut eller på annat sätt ställa till besvär? Den personen kunde ju inte veta att vi var helt oskyldiga och att soc rätt snabbt kunde avskriva vårt fall.

Vi fick även "från insidan" se hur en utredning gick till. Vi blev enormt rörda över omtanken om vårt barn och hur måna de var att verkligen se till att allt var ok innan fallet avskrevs.

Klart att det var jobbigt, men vi kände att det var värt det. Om några oskyldiga råkar blir utredda i målet att hitta de barn som behöver hjälp så är inte det hela världen.

Det är så många i min barndom som jag idag ser hade behövt hjälp. Varför reagerade ingen vuxen på det uppenbara? Idag är en alkoholiserad, en klarar inte av sin vardag pga svåra depressioner, en är död... Osv...

Det är vår plikt som vuxna att hellre reagera en gång för mycket en än gång för lite! Barn ska inte behöva skrika för att få vår uppmärksamhet och hjälp!
    "Om några oskyldiga råkar bli utredda i målet att hita de barn som behöver hjälp så är inte det hela världen."

Det är ju j*vligt lät att säga när ens egen utredning slutade lyckligt - grattis till det förresten. Alla har inte samma tur. Det finns de som får sina barn omhändertagna på grund av anonyma anmälningar som saknade grund, men som togs emot av övernitiska soctanter som saknade etik och moral. För sådana finns. Precis som det fins genomärliga soctanter som sköter sitt jobb och gör det de ska, varken mer eller mindre.

Det du säger är i princip att det är okej att oskyldiga hamnar i fängelse, så länge målet är att alla skyldiga straffas. Det är precis det motsatta som är praxis i Sverige och de flesta andra demokratier. Hellre får 99 skyldiga gå fria än att en enda oskyldig döms. Det kan man tycka vad man vill om, men är man den där oskyldiga vill man nog att det senare ska gälla.

Vad skulle du tycka om ett sådant här inlägg?

"Min man blev oskyldigt misstänkt för mord. Vår reaktion? Vi blev glada över hur fint samhället fungerade, att polisen grep misstänkta och att åklagare åtalade. Vi fick se 'från insidan' hur en rättegång går till och blev enormt rörda över hur engagerade alla var, till och med åklagaren och polisen som hade fabricerat falska bevis så att min man dömdes till dödsstraff för ett mord han inte begått. Och att vittnena var anonyma och ljög kan jag förstå - de var bara rädda och ville såklart att en mördare skulle åka fast. Inget konstigt med det!

Klart det var lite tokigt att han blev stekt i elektriska stolen, men jag känner att det är värt att en oskyldig avrättas i målet att avrätta alla mördare!

/-/ Glada änkan."

Riktigt idiotiskt, eller hur? Och det kan jag garantera dig att de som fått sina barn omhändertagna fast de var oskyldiga till allt sk*t soc hittade på tycker om ditt inlägg också.
  • AbbyTheTabby
    Anonym (Du gjorde rätt) skrev 2016-08-26 16:43:24 följande:

Du gjorde helt rätt TS och det är skit samma om den är anonym eller ej. 

Gud vad jag önskar att någon hade haft råg i ryggen att åtminsone göra en anmälan anonymt när jag växte upp. Då kanske vi barn inte hade behövt få lida så som vi gjorde. Men människor är rädda att göra fel och det kan jag förstå. 

Och Gud vad många som önskar att folk kunde skött sitt så de sluppit bli slitna från sina föräldrar och sina hem när de var små.

Men visst, det är tydligen okej att oskyldiga drabbas så länge de skyldiga sätts dit...
  • Anonym (B)
    Anonym (orolig) skrev 2016-08-28 17:06:29 följande:

Det är ju dock inte du som bestämmer vem som får stanna eller ej. Jäkla trams. Detta är ett forum, kan du inte hantera olika svar får du diskutera med någon som du vet säger det du vill höra.
  • Anonym (me)
    Anonym (B) skrev 2016-12-14 05:41:39 följande:

Det är ju dock inte du som bestämmer vem som får stanna eller ej. Jäkla trams. Detta är ett forum, kan du inte hantera olika svar får du diskutera med någon som du vet säger det du vill höra.

Den personen lär ju inte vara jag i varje fall eftersom att jag tycker att anmälan skedde på för vaga grunder.
  • Anonym (B)
    Anonym (me) skrev 2016-12-14 05:44:39 följande:

Den personen lär ju inte vara jag i varje fall eftersom att jag tycker att anmälan skedde på för vaga grunder.

Jaha? Vad hade det med mitt inlägg att göra?
  • Anonym (me)
    Anonym (B) skrev 2016-12-14 05:47:20 följande:

Jaha? Vad hade det med mitt inlägg att göra?

Inget mer en medhåll från min sida om att ts inte har rätten att bestämma vilka som får stanna i tråden och inte.
  • Anonym (keke)
    AbbyTheTabby skrev 2016-12-14 02:39:11 följande:

Okej, då skriver jag under min signatur - som givetvis är mitt riktiga namn och berättar precis vem jag är och var jag bor - att det är ryggradslöst att göra anonyma anmälningar.

Möjligheten att göra anonyma anmälningar möjliggör även okynnesanmälningar, falska anmälningar från en förälder som vill ha ensam vårdnad, falska anmälningar som hämnd för verkliga eller inbillade oförrätter o.s.v. 

"Bättre en anmälan som visar sig vara 'fel' än att det faktiskt behövdes en anmälan utan att det gjordes någon." Ja, det är ju lätt att säga för alla som själva inte blir anmälda. Har du någon aning om vilken fruktansvärd kränkning en socanmälan och -utredning kan innebära?! Vissa soctanter struntar fullständigt i all etik och alla lagar, bara de får "rätt". Det förekommer lögner i utredningar och i domstolar, utsagor från folk som säger positiva saker om föräldrar i en utredning tas medvetet inte med, det överdrivs, ljugs och spekuleras friskt i många kommuner.

Nej, jag har själv inte råkat ut för det, men jag har studerat det här i flera år nu inför ett stort projekt och haft kontakt med många som utretts av soc. Det är mycket som inte går rätt till i svensk socialtjänst, tyvärrr. 

Jag säger inte att det alltid är fel att anmäla och utreda, eller för den delen att omhänderta barn, jag säger bara att det inte är så perfekt och svart eller vitt som somliga tror.

De soctanter som tar ila upp av detta kan bespara er besväret att börja grina och gnälla.

Nu kan jag hålla med om att det kan vara vettigt att en anmäld person inte får veta vem som har anmält, men det behöver ju inte betyda att anmälaren ska vara anonym gentemot socialtjänsten. När man gör en anmälan borde man vara tvungen att uppge identitet för socialtjänsten, sedan kan anmälarens identitet skyddas i alla papper så att den/de anmälda inte får veta vem det var. På så sätt kan man undvika att en galen grannkärring okynnesanmäler allt och alla för att de glömde ta ur luddet ur torktumlaren och att någon hade fest en torsdag (sann historia).

Det skulle spara tid så att soctanterna kunde ägna sig åt de fall där utredningar och ingripanden verkligen behövs samt skattepengar, och det vore väl bra?

Tyvärr, hela din trovärdighet och det seriösa i "jag har studerat det här i flera år nu inför ett stort projekt och haft kontakt med många som utretts av soc" faller när du kallar handläggare för "soctanter".

Det du föreslår skulle man i så fall behöva ändra en del i lag för att hantera - sekretesslagen bl a. Men jag vet inte om förslaget skyddar mot tanter som okynnesanmäler för att de är sura över ludd i torktumlare osv. Hur ska en handläggare kunna veta att det bara är hittepå i första taget? Det är i så fall först när det finns ett uppenbart mönster som man kan ana att någon okynnesanmäler? Det mönstret kan de väl se redan idag även om uppgifterna lämnas anonymt? Och hur gör man om personen som lämnar uppgifterna ljuger om vem de är? Det känns som om det skulle bli stor risk för det om man måste göra det (uppge annan person, annan granne osv).
Svar på tråden Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??