Söderpappan skrev 2016-08-25 16:56:14 följande:
Det är ryggradslöst att skriva anonymt i en tråd att ts har varit ryggradslös!
Bättre en anmälan som visar sig bara vara "fel" än att det faktiskt behövdes en anmälan utan att det gjordes någon. Svårt när du skriver att du inte har några bevis dock, då kanske man bör undvika det. Kan inte svara på om du gjort rätt.
Okej, då skriver jag under min signatur - som givetvis är mitt riktiga namn och berättar precis vem jag är och var jag bor - att det är ryggradslöst att göra anonyma anmälningar.
Möjligheten att göra anonyma anmälningar möjliggör även okynnesanmälningar, falska anmälningar från en förälder som vill ha ensam vårdnad, falska anmälningar som hämnd för verkliga eller inbillade oförrätter o.s.v.
"
Bättre en anmälan som visar sig vara 'fel' än att det faktiskt behövdes en anmälan utan att det gjordes någon." Ja, det är ju lätt att säga för alla som själva inte blir anmälda. Har du någon aning om vilken fruktansvärd kränkning en socanmälan och -utredning kan innebära?! Vissa soctanter struntar fullständigt i all etik och alla lagar, bara de får "rätt". Det förekommer lögner i utredningar och i domstolar, utsagor från folk som säger positiva saker om föräldrar i en utredning tas medvetet inte med, det överdrivs, ljugs och spekuleras friskt i många kommuner.
Nej, jag har själv inte råkat ut för det, men jag har studerat det här i flera år nu inför ett stort projekt och haft kontakt med många som utretts av soc. Det är mycket som inte går rätt till i svensk socialtjänst, tyvärrr.
Jag säger inte att det alltid är fel att anmäla och utreda, eller för den delen att omhänderta barn, jag säger bara att det inte är så perfekt och svart eller vitt som somliga tror.
De soctanter som tar ila upp av detta kan bespara er besväret att börja grina och gnälla.
Nu kan jag hålla med om att det kan vara vettigt att en anmäld person inte får veta vem som har anmält, men det behöver ju inte betyda att anmälaren ska vara anonym gentemot socialtjänsten. När man gör en anmälan borde man vara tvungen att uppge identitet för socialtjänsten, sedan kan anmälarens identitet skyddas i alla papper så att den/de anmälda inte får veta vem det var. På så sätt kan man undvika att en galen grannkärring okynnesanmäler allt och alla för att de glömde ta ur luddet ur torktumlaren och att någon hade fest en torsdag (sann historia).
Det skulle spara tid så att soctanterna kunde ägna sig åt de fall där utredningar och ingripanden verkligen behövs samt skattepengar, och det vore väl bra?