• Alexi

Hur hittar ni en lagom balans i antalet aktiviteter, per barn och för familjen?

För er med lågstadie-mellanstadiebarn:

Dottern började tvåan nu och det känns som att det exploderat i antalet möjligheter att testa olika sporter och aktiviteter. Och det är svårt att veta hur mycket som är lagom, vilken kombination som är lagom, vad som funkar att köra lite mer av en säsong och mindre av en annan säsong (tex sommar/vinter) osv.

Just nu är det fotboll, dans (nytt denna termin) och scouter (precis börjat på och älskar redan). Men innebandy och handboll verkar ju också kul. Osv.

Och snart kommer lillebror också igång. Vi vill uppmuntra, vi tycker det är kul och bra att de provar på massor med saker. Men vi måste också orka som familj och vill inte ha alla kvällar uppbokade.

Hur har ni navigerat i detta?

• Svar på tråden Hur hittar ni en lagom balans i antalet aktiviteter, per barn och för familjen?
  • cosinus
    Gladskit skrev 2016-09-05 10:07:30 följande:

Jag och min man har en tioåring, och han går på en aktivitet.
    Mer hinns inte med då det är träning 2ggr vecka och ofta cup på helgen.
    Dessutom jobbar en av oss skift så det är nog med logistik som det är.
    Som mest har han gått på två aktiviteter men sen hamnade de på samma dag så det funkade inte. Men då hade vi i princip inga lediga eftermiddagar/kvällar alls hemma.

Sen blir ju skoldagarna längre och längre också, och barnet ska ju gärna palla en hel skoldag och sedan orka ladda om för tex 1,5h fotbollsträning.
    Vår son börjar förstå mer och mer nu att man faktiskt har begränsat med tid att hushålla med och att man (tyvärr) inte hinner med allt.

Jag tycker dock att det går åt rätt håll igen när de börjar bli 10.

Sämsta ålder för aktiviteter är medan de ff måste vara på fritids. Då kan det bli tufft att orka gå på fritids på em och sen direkt aktivitet. När de börjar bli 9-10 och tar sig hem från skolan själv har mina hunnit ta det lungt några timmar innan aktiviteten igen. Stor skillnad på ork.
  • Gladskit
    cosinus skrev 2016-09-05 10:38:09 följande:
    Jag tycker dock att det går åt rätt håll igen när de börjar bli 10.

Sämsta ålder för aktiviteter är medan de ff måste vara på fritids. Då kan det bli tufft att orka gå på fritids på em och sen direkt aktivitet. När de börjar bli 9-10 och tar sig hem från skolan själv har mina hunnit ta det lungt några timmar innan aktiviteten igen. Stor skillnad på ork.
    Ok, min son har bara varit på fritids kanske 1 dag per vecka i snitt. Å andra sidan har han då kommit hem vid 14-14:30 och lekt järnet ute på gården och inte heller alltid haft ork till sin fotboll
    Samt att även om det inte är fritids varje dag nu heller så är det längre skoldagar och framför allt mer läxor och vi har som regel att läxorna görs direkt när man kommer hem. Sen efter mat och aktivitet är han alldeles för trött.
  • nernu

Simskola är obligatoriskt i lågstadiet. Sedan är det ett instrument och en fysisk aktivitet som gäller.

• Fru Ve
    nernu skrev 2016-09-05 19:15:18 följande:

Simskola är obligatoriskt i lågstadiet. Sedan är det ett instrument och en fysisk aktivitet som gäller.

Är det oavsett hur barnet vill?
  • Elin 834

Vi har alltid uppmuntrat barnen att vara aktiva och delta i många föreningsaktiviteter. Vi har 3 barn mellan 5,5 och 10 år. Just nu är det en övergångsperiod då sommar och vinteraktiviteter överlappar varandra så därför är det lite kämpigt att få ihop allt. Som det ser ut idag har barnen tillsammans 11 träningstillfällen/ vecka men snart blir det 9. Vi har några lugnare dagar då gör barnen sina läxor, de får även sitta på söndagskvällar som är träningsfria.
    Ni måste ju avgöra vad som passar er bäst, men också väga in att ju äldre barnen blir desto fler träningar blir det / idrott. 

• nernu
    Fru Ve skrev 2016-09-05 22:19:02 följande:

Är det oavsett hur barnet vill?

Simskola är inte valbart nej. Lite grinigt en lördagmorgon men det spelar ingen roll. De ska kunna simma som fisken i vattnet.

Det är inga problem med motivationen till de andra två. Vi är en musikalisk familj så de håller på med sång och musik jämt ändå. Och en fysisk aktivitet är det inte heller några problem med. Spelar ingen roll om det är dans eller ishockey men röra på sig ska de. Det handlar som sagt var om att gå med barnet på något sätt. Tror inte att det skulle funka om jag och maken låg på soffan och tittade på tv och skickade iväg barnen.
  • mammalovis

Intressant att läsa hur andra resonerar, då det är första terminen vi har valt aktiviteter nu när hon börjar i förskoleklass. Hon har fått ha simskola på måndagar och dans på onsdagar. Vi får se om det fungerar då hon lätt blir förbannad då hon är trött av skolan, så på måndagar är det att trycka i henne mellanmål innan simmet och ta bilen istället för att gå som vi brukar för att det ska fungera mer konfliktfritt.

• modsey
    Elin 834 skrev 2016-09-06 08:05:58 följande:

Vi har alltid uppmuntrat barnen att vara aktiva och delta i många föreningsaktiviteter. Vi har 3 barn mellan 5,5 och 10 år. Just nu är det en övergångsperiod då sommar och vinteraktiviteter överlappar varandra så därför är det lite kämpigt att få ihop allt. Som det ser ut idag har barnen tillsammans 11 träningstillfällen/ vecka men snart blir det 9. Vi har några lugnare dagar då gör barnen sina läxor, de får även sitta på söndagskvällar som är träningsfria.

Ni måste ju avgöra vad som passar er bäst, men också väga in att ju äldre barnen blir desto fler träningar blir det / idrott. 

Nyfiken men vänlig fråga. Är det tre aktiviteter de har var?

Jag måste erkänna att jag skulle bli galen på att vara uppstyrd så mycket i veckorna. Många sporter har ju oxå poolspel på helgerna. Man är såklart olika men jag möter många barn som är så fullspäckade med aktiviteter att de sällan har tid att bara vara eller spontanleka. Jag hör barn i dagis och fritidshallen som hämtas med orden " skynda skynda . Fotbollen börjar. Ellet pianot. Eller dansen. Du får ta lite mellis i bilen på vägen till stallet. Osv.

I bland kan jag köpa det men 9 pass i en familj per vecka......när bara är ni tillsammans och gör saker ihop som ingen ledare håller i? Som att spela spel hemma tillsammans, laga middag ihop o äta tillsammans. Spontan åka till simhallen o bada ihop osv ?

Ingen kritik utan bara funderingar?
  • Konservativ
    nernu skrev 2016-09-06 18:39:05 följande:
    Simskola är inte valbart nej. Lite grinigt en lördagmorgon men det spelar ingen roll. De ska kunna simma som fisken i vattnet.

Det är inga problem med motivationen till de andra två. Vi är en musikalisk familj så de håller på med sång och musik jämt ändå. Och en fysisk aktivitet är det inte heller några problem med. Spelar ingen roll om det är dans eller ishockey men röra på sig ska de. Det handlar som sagt var om att gå med barnet på något sätt. Tror inte att det skulle funka om jag och maken låg på soffan och tittade på tv och skickade iväg barnen.
    Låter mycket vettigt.
  • Alexi
    nernu skrev 2016-09-06 18:39:05 följande:

Jag håller lite med. Simskola är inte valbart här heller. Yngste gick sin första omgång i våras när han var 5,5 år. Sen är det också ett krav att de har organiserad fysisk aktivitet men det hade kunnat vänta ett tag, men nu ville han börja så då får han testa på någon sport en gång i veckan.
  • Elin 834
    modsey skrev 2016-09-06 21:11:25 följande:
    Nyfiken men vänlig fråga. Är det tre aktiviteter de har var?

Jag måste erkänna att jag skulle bli galen på att vara uppstyrd så mycket i veckorna. Många sporter har ju oxå poolspel på helgerna. Man är såklart olika men jag möter många barn som är så fullspäckade med aktiviteter att de sällan har tid att bara vara eller spontanleka. Jag hör barn i dagis och fritidshallen som hämtas med orden " skynda skynda . Fotbollen börjar. Ellet pianot. Eller dansen. Du får ta lite mellis i bilen på vägen till stallet. Osv.

I bland kan jag köpa det men 9 pass i en familj per vecka......när bara är ni tillsammans och gör saker ihop som ingen ledare håller i? Som att spela spel hemma tillsammans, laga middag ihop o äta tillsammans. Spontan åka till simhallen o bada ihop osv ?

Ingen kritik utan bara funderingar?
    Nej inte tre aktiviteter var, 10 åringen har 3 aktiviteter just nu men snart är säsongen slut för två och då tränar han innebandy 3 ggr/ vecka + matcher tror att det är ca 3h träningstid/ vecka. 8 åringen tränar gymnastik 4 ggr/ vecka totalt 13h/vecka och 5,5 åringen har just nu 4 aktiviteter men för två är snart säsongen slut. Då tränar hon gymnastik 2ggr/ vecka 2,5h/ vecka och har miniminiorer 1gång/vecka. 
    Barnen har själva valt sina aktiviteter både jag och min man kommer från familjer som har uppmuntrat till idrottande och vi har båda varit väldigt aktiva inom idrotter. Min man tränar två av barnen och jag är gymnastikdomare så vi är delaktiga till viss del i våra barns aktiviteter. Vi hinner åka och bada och sånt men vi är inte så kulturella av oss ;) lite för rastlösa både föräldrar och barn. 

Det är ju ett pusslande med att hinna skjutsa till alla aktiviteter men det är det värt, barnen får med sig mycket viktigt från föreningslivet och lär sig tidigt vikten av att röra på sig.
  • Elin 834

Simskola har vi kört på somrarna från det år så barnen fyller 3 år. Varje dag i fem veckor i sjön. Det har varit toppenbra! Alla barn har blivit simkunniga tidigt och 5,5åringen tog kandidaten i somras och simmar alltså 600m.

• Duckan

Elin 834, jag blir helt svettig bara av att läsa ert träningsschema!
    Jag förstår att ni vill och hinner med, medan jag som bisittare ser hur hela livet springer bort mellan aktiviteterna

• anyXX

Det beror ju dels på hur barnet är och dels på hur långa fritdsdagar de har tänker jag. Mina barn är 6 och 8. 8-åringen har fotboll tisdagar och torsdagar. Håller väl på nån månad till. Hon har precis börjat spela ett instrument också. Det är också på tisdagar. Dock jobbar min man skift så de flesta dagar slutar de direkt efter skolan. Fritids till 16.30 har de 1-2 dagar i veckan. Om ett par veckor börjar simskolan på helgen. Det går båda barnen på. För dem räcker det såhär än så länge. De vill gärna ta det lugnt, spela tvspel, leka med lego eller läsa på eftermiddagen.

Själv prioriterar jag att träna 2-4 ggr i veckan. Kan ibland kombineras med att dottern spelar fotboll.

flicka 2008 & pojke 2010
  • modsey
    Elin 834 skrev 2016-09-07 14:06:14 följande:

Nej inte tre aktiviteter var, 10 åringen har 3 aktiviteter just nu men snart är säsongen slut för två och då tränar han innebandy 3 ggr/ vecka + matcher tror att det är ca 3h träningstid/ vecka. 8 åringen tränar gymnastik 4 ggr/ vecka totalt 13h/vecka och 5,5 åringen har just nu 4 aktiviteter men för två är snart säsongen slut. Då tränar hon gymnastik 2ggr/ vecka 2,5h/ vecka och har miniminiorer 1gång/vecka. 

Barnen har själva valt sina aktiviteter både jag och min man kommer från familjer som har uppmuntrat till idrottande och vi har båda varit väldigt aktiva inom idrotter. Min man tränar två av barnen och jag är gymnastikdomare så vi är delaktiga till viss del i våra barns aktiviteter. Vi hinner åka och bada och sånt men vi är inte så kulturella av oss ;) lite för rastlösa både föräldrar och barn. 

Det är ju ett pusslande med att hinna skjutsa till alla aktiviteter men det är det värt, barnen får med sig mycket viktigt från föreningslivet och lär sig tidigt vikten av att röra på sig.

Oj. Klart man är olika med olika intressen som familj. Jag anser också att det är viktigt att barn rör sig osv. Men generellt nu så tror jag många familjer med mycket aktiviteter har en inbyggd (men kanske inte alltid medveten) stress.

Att barn vill prova och göra mycket är rätt vanligt, där anser jag att föräldrar har ett ansvar att också begränsa för att inte bygga in för mycket pussel och stress tidigt i åldern. Det är lika viktigt för mig som att barn ska röra på sig.
  • Alexi
    modsey skrev 2016-09-07 16:47:00 följande:
    Oj. Klart man är olika med olika intressen som familj. Jag anser också att det är viktigt att barn rör sig osv. Men generellt nu så tror jag många familjer med mycket aktiviteter har en inbyggd (men kanske inte alltid medveten) stress.
    Att barn vill prova och göra mycket är rätt vanligt, där anser jag att föräldrar har ett ansvar att också begränsa för att inte bygga in för mycket pussel och stress tidigt i åldern. Det är lika viktigt för mig som att barn ska röra på sig.
    Jag håller helt med här också! därav att jag startade tråden. För jag är jätterädd för att det ska bli för mycket samtidigt som jag vill uppmuntra aktiviteter, prova på och fysisk rörelse.

Har bekanta som lever ett liv med barnens aktiviteter på ett sätt som jag faktiskt tycker är helt destruktivt för familjen, framför allt för det minsta barnet som är fem år och är med på alla dessa hundra aktiviteter och aldrig får lugna kvällar hemma med föräldrarna.
  • Elin 834
    Duckan skrev 2016-09-07 14:44:14 följande:

Elin 834, jag blir helt svettig bara av att läsa ert träningsschema!
    Jag förstår att ni vill och hinner med, medan jag som bisittare ser hur hela livet springer bort mellan aktiviteterna

Haha det är tur att vi är olika Skrattande
  • Magdalena03

Jag förstår de som inte vill fylla vardagen med skjutsningar och stressa barnen med olika aktiviteter. Men om barnen inte har intressen och aktiviteter tror jag risken är hög att det blir väldigt många stillasittande timmar framför datorn, pojkar brukar spela onlinespel och flickorna håller på med olika sociala medier.

Att barnen leker på gården spontant och sparkar boll låter både idylliskt och bra, men hur ofta förekommer det i verkligheten? Mycket sällan där jag bor i alla fall, om man undantar de mindre barnen.

• modsey
    Magdalena03 skrev 2016-09-07 19:01:43 följande:

Jag förstår de som inte vill fylla vardagen med skjutsningar och stressa barnen med olika aktiviteter. Men om barnen inte har intressen och aktiviteter tror jag risken är hög att det blir väldigt många stillasittande timmar framför datorn, pojkar brukar spela onlinespel och flickorna håller på med olika sociala medier.

Att barnen leker på gården spontant och sparkar boll låter både idylliskt och bra, men hur ofta förekommer det i verkligheten? Mycket sällan där jag bor i alla fall, om man undantar de mindre barnen.

Som vanligt är nog lagom bäst. Att både ha kvällar med aktiviteter men även kvällar där man bara är tillsammans utan logistik och pusslande varje dag efter skolan och jobb.
  • Duckan

Magdalena03, du har helt rätt! En termin utan aktivitet, som för oss nu, resulterar i mycket stillasittande. Dock försöker vi röra på oss ändå samt att de leker ute på skolan.

Svar på tråden Hur hittar ni en lagom balans i antalet aktiviteter, per barn och för familjen?