modsey skrev 2016-09-06 21:11:25 följande:
Nyfiken men vänlig fråga. Är det tre aktiviteter de har var?
Jag måste erkänna att jag skulle bli galen på att vara uppstyrd så mycket i veckorna. Många sporter har ju oxå poolspel på helgerna. Man är såklart olika men jag möter många barn som är så fullspäckade med aktiviteter att de sällan har tid att bara vara eller spontanleka. Jag hör barn i dagis och fritidshallen som hämtas med orden " skynda skynda . Fotbollen börjar. Ellet pianot. Eller dansen. Du får ta lite mellis i bilen på vägen till stallet. Osv.
I bland kan jag köpa det men 9 pass i en familj per vecka......när bara är ni tillsammans och gör saker ihop som ingen ledare håller i? Som att spela spel hemma tillsammans, laga middag ihop o äta tillsammans. Spontan åka till simhallen o bada ihop osv ?
Ingen kritik utan bara funderingar?
Nej inte tre aktiviteter var, 10 åringen har 3 aktiviteter just nu men snart är säsongen slut för två och då tränar han innebandy 3 ggr/ vecka + matcher tror att det är ca 3h träningstid/ vecka. 8 åringen tränar gymnastik 4 ggr/ vecka totalt 13h/vecka och 5,5 åringen har just nu 4 aktiviteter men för två är snart säsongen slut. Då tränar hon gymnastik 2ggr/ vecka 2,5h/ vecka och har miniminiorer 1gång/vecka.
Barnen har själva valt sina aktiviteter både jag och min man kommer från familjer som har uppmuntrat till idrottande och vi har båda varit väldigt aktiva inom idrotter. Min man tränar två av barnen och jag är gymnastikdomare så vi är delaktiga till viss del i våra barns aktiviteter. Vi hinner åka och bada och sånt men vi är inte så kulturella av oss ;) lite för rastlösa både föräldrar och barn.
Det är ju ett pusslande med att hinna skjutsa till alla aktiviteter men det är det värt, barnen får med sig mycket viktigt från föreningslivet och lär sig tidigt vikten av att röra på sig.