• Alexi

Hur hittar ni en lagom balans i antalet aktiviteter, per barn och för familjen?

För er med lågstadie-mellanstadiebarn:

Dottern började tvåan nu och det känns som att det exploderat i antalet möjligheter att testa olika sporter och aktiviteter. Och det är svårt att veta hur mycket som är lagom, vilken kombination som är lagom, vad som funkar att köra lite mer av en säsong och mindre av en annan säsong (tex sommar/vinter) osv.

Just nu är det fotboll, dans (nytt denna termin) och scouter (precis börjat på och älskar redan). Men innebandy och handboll verkar ju också kul. Osv.

Och snart kommer lillebror också igång. Vi vill uppmuntra, vi tycker det är kul och bra att de provar på massor med saker. Men vi måste också orka som familj och vill inte ha alla kvällar uppbokade.

Hur har ni navigerat i detta?

• Svar på tråden Hur hittar ni en lagom balans i antalet aktiviteter, per barn och för familjen?
  • Carambolan

Vi har satt ett maxtak på en "rörelseaktivitet" och en "intellektaktivitet" per barn. De får gärna byta aktivitet men bara mellan terminerna, är det inte roligt så får de sluta och vara utan resten av terminen.

Vår tioåring är just nu scout och går på kodardojo på helgen. Tidigare har han provat taekwando, fotboll och gått på barnkör. Vår sjuåring går på gympa och vill börja i kör när hon är gammal nog.

• lövet2

Vi har inte haft så mycket att välja på. Ungarna har fått ha en aktivitet i lågstadiet och två i mellanstadiet.

• blomman 2

Min dotter är 8 år och hon har sjungit i kör och gått på simskola,val som jag har uppmuntrat henne till men som hon i dagsläget inte vill fortsätta med. Nu har jag anmält henne till gymnastik,hennes egna önskan,och kommer hon att vilja fortsätta med detta kommer tiden att utökas med fler dagar i veckan. Räcker bra för min del med en aktivitet eftersom jag har långa arbetsdagar. När hon blir lite äldre och klarar av att ta ta sig till sin aktivitet själv kan hon gärna prova på fler aktiviteter samtidigt.

• modsey

Vi har fram tills nu medvetet hållit igen på aktiviteter. Vi har prioriterat art ha lugna kvällar hemma med spel böcker och film i stället för att passa tider efter dagis och jobb.

Simskola har de gått på två terminer dock. Sen åker vi och badar ofta tillsammans i stället för att fortsätta med det. Lite fotboll har de haft också men inte varje vecka.

Nu i tvåan har de dock börjat varje vecka och när den tar slut för terminen kommer de prova innebandy som har träning på helgen.

Plus att vi lovat att de ska få börja i judo som är en kväll i veckan.

Skulle bli galen att ha mer tider att passa efter skolan och jobbet !

• pigglet

Tycker det är jätteknepigt. Och har de dessutom en aktivitet som är flera gånger/vecka, då kör det lätt ihop sig när man har flera barn.
    Vi försöker hålla antalet nere, egentligen tycker jag man ska ha lugn och ro. Men det blir körigt ändå.

• gbgumman

En var. De har ju träningar 2-3 gånger i veckan. Vi hinner inte mer.

• cosinus

Vi har alla kvällar uppbokade. Men så har vi 4 barn och alla gör ju saker och måste i mitt tycke få göra saker. Inte deras fel att de är många.

Vet ännu inte riktigt schemat för hösten, men det jag vet nu är:

Måndagar: Alla barn har var sin aktivitet, på olika ställen i stan.
    Tisdagar. Barn 1, 2 och 3 är igång.
    Onsdagar: Vet bara att 1 av barnen har något, men det blir nog fler.
    Torsdagar: Oklart, men 1 barns aktiviteter hamnar nog här.
    Fredagar. 1 eller 2 barn igång.
    Lördagar: Brukar vara tom om det inte är matcher eller tävlingar (iaf efter fotbollssäsongen är slut)
    Söndagar: Minst ett barn har en aktivitet.

Har varit så här några år nu (barnen går i fsk-klass - 6an), man vänjer sig. Det känns jättekonstigt att inte ha något en vardagskväll. Man blir helt ställd över hur mycket tid man helt plötsligt har :)

• scanmia

VI har tre barn och vi har de senaste åren gjort så att vi avsätter två eftermiddagar/kvällar i veckan till aktiviteter. Då har jag anmält dem till allt de har velat de två dagarna och schemat har varit rätt fullspäckat. Jag har insisterat på simning men de övriga aktiviteterna har de själva fått välja bland det som har erbjudits på de dagarna. 

Övriga dagar har de fått leka med kompisar, ägna åt läxor och pyssla hemma. Ok balans för oss. 

• LiaSthlm

Har tre barn och två av dem går på aktiviteter.

Ena har gymnastik 3 gånger i veckan och är ledare själv 2 dagar. Tar sig ofta själv dit och jag hämtar efter.

Andra har gymnastik 2 gånger och innebandy 1-2 gånger. Innebandyn går hon själv till men gymnastiken är jag ledare på så jag är också där.

• Alexi
    scanmia skrev 2016-09-04 02:38:42 följande:
    VI har tre barn och vi har de senaste åren gjort så att vi avsätter två eftermiddagar/kvällar i veckan till aktiviteter. Då har jag anmält dem till allt de har velat de två dagarna och schemat har varit rätt fullspäckat. Jag har insisterat på simning men de övriga aktiviteterna har de själva fått välja bland det som har erbjudits på de dagarna. 

Övriga dagar har de fått leka med kompisar, ägna åt läxor och pyssla hemma. Ok balans för oss. 
    Men orkar de fler aktiviteter på samma kväll?
Svar på tråden Hur hittar ni en lagom balans i antalet aktiviteter, per barn och för familjen?