• Anonym (cim)

Mamma till missbrukande dotter

Tänkte att det kanske kunde vara bra att få lite kontakt med andra som kanske befinner sig i samma hemska situation som jag. För 1/2 år sedan upptäckte jag att min 26 åriga dotter är missbrukare. Jag har misstänkt det länge - i flera år - men hon och hennes kille bor på annan ort och hon har alltid varit bra på att prata och charma sin omgivning och prata omkull oss när vi försiktigt frågat hur det är med dom...
    Detta uppdagades med buller och bång först när de båda var hos oss och de inte klarade av att hålla skenet uppe utan vi såg allihop att de var väldigt påverkade. Vi konfronterade dottern och då blev hon alldeles galen och skrek och var väldigt otrevlig. Jag blev rädd att jag skulle behöva ringa polisen till och med!
    Dagen efter körde jag dem hem igen och vår kontakt blev stukad.
    Några månader senare fick jag av en vän nästan "kastat i ansiktet " att de är missbrukare och att hon fått sparken från sitt jobb pga att hon stulit pengar och mediciner på jobbet!
    Jag trodde inte mina öron - men betvivlade inte att det var sant! Allt föll på plats så fort jag fick det bekräftat och jag har nog vetat detta länge egentligen! Jag visste inte vad jag skulle ta mig till! Fick fullständig panik, åkte hem och bara grät. Jag ringde till någon sån där jourlinje mitt i natten och grät och pratade och fick en massa bra tips! Jag förstod snabbt att jag inte kunde fortsätta som jag gjort med att försöka hålla kontakten med min dotter och låna ut pengar  till dem eller köpa kläder mm. Jag blev så fruktansvärt ledsen och rädd! Jag har själv ingen erfarenhet av droger och har aldrig varit i närheten av sånt här själv. Jag anser att vår dotter har haft en trygg uppväxt med en familj som brytt oss om henne.
    Jag kände så fruktansvärt starkt att detta måste få ett slut, jag går under om jag inget gör.
    Jag gjorde en orosanmälan till socialen i hennes stad och sade sedan upp kontakten med min dotter!Jag sa till henne att så länge hon höll på som hon gjorde så fick hon klara sig själv. Vi finns här för henne när hon är drogfri - inte förr! Det var fruktansvärt tufft! Jag grät dygnet runt i början och min dotter skickade en massa arga elaka mail och försökte ringa mig hela tiden! De på socialen/öppenvården tog i alla fall tag i ärendet direkt och de är verkligen fantastiska att prata med!
    Men man känner sig ändå väldigt ensam och skamsen. Man skäms för hur allt blivit.. känner sig som en dålig mamma  och undrar om man gjort något fel... man känner sig väldigt ensam i det här.
    Min man och jag pratar förståss om det här hela tiden men han reagerar inte som jag och han har svårt för att prata känslor.... Våra andra barn vill inte prata så mycket om sin syster.
    Vi fick igår veta att vår dotter i alla fall har en annan adress än hennes kille så de har delat på sig. Jag vet inte ifall hon nu är på något avvänjningshem, men det hoppas jag såklart.
    Jag hoppas att det finns någon här som har lust att bolla lite tankar och erfarenheter med mig?
    Kram på er

• Svar på tråden Mamma till missbrukande dotter
  • Anonym (Jösses)
    klyban skrev 2016-09-19 09:59:09 följande:

Även så räddas en del av detta.

Det är det som gör det så jävla svårt.

Men det enda rätta, det är att initialt starta en diskussion, reda ut problemen och göra detta förutsättningslöst.

Då anklaga och ställa krav ofta är kontraproduktivt.

Och vad många inte vet om(eller ens vill veta om), även om man pratar så finns det alltid möjligheten att i ett senare sätta hårt mot hårt.

Sen har vi den lilla saken att det är inte längre en rebellisk 14-18åring vi pratar om här.

Och inte så himla säker auktoritet ens är rätt väg att går överhuvudtaget.

Då man som 26åring är rätt säker på sin sak och har en integritet som man inte rubbar på i första taget, även om det är destruktivt.

Jag skulle initialt försöka bena ut vad som är problemet.

Och det ligger några psykiska besvär i grunden, då detta är så vanligt förekommande vid missbruk.

Så måste dessa lösas, annars är det hopplöst att lösa missbrukarproblemen.

Mina anhöriga PRATADE med mig. Gav tips och råd på vad som kunde göras. Lyssnade på vad jag sa om hur jag mådde.

Jag vände mig till psyk och precis som du säger så har de flesta missbrukare psykisk ohälsa i botten. Så även jag, fick en psykisk diagnos. Som inte krävde medicinering men terapi i nästan 2 år.

Mitt missbruk gällde alkohol så jag fick dubbel behandling iom det.

Är helt frisk idag och mina relationer är intakta.

Lider med Ts dotter som aldrig fick någon chans av sin "mamma". Tror det kommer gå illa för henne tyvärr...,
  • klyban
    Anonym (Jösses) skrev 2016-09-19 10:20:51 följande:
    Mina anhöriga PRATADE med mig. Gav tips och råd på vad som kunde göras. Lyssnade på vad jag sa om hur jag mådde.
    Jag vände mig till psyk och precis som du säger så har de flesta missbrukare psykisk ohälsa i botten. Så även jag, fick en psykisk diagnos. Som inte krävde medicinering men terapi i nästan 2 år.
    Lider med Ts dotter som aldrig fick någon chans av sin "mamma". Tror det kommer gå illa för henne tyvärr...,

Jag vet inte varför folk är så rädda och prata och försöka skapa sig uppfattning om hur det är, utan en massa fördomar.
    Säga upp kontakten låter ju hur tokigt som helst som första åtgärd.
    Den finns ju alltid kvar när man testat andra saker före.
    Jag säger så här, om man förskjuter sin avkomma så enkelt, så är man kanske inte den bästa föräldern.

Förstår det är en stor stress och se sitt barn missbruka, men är sitt barn så betydelselöst att bara dumpar dom vid första motgången?
    Nått jag aldrig skulle göra, ta ett steg i taget och se till att identifiera problemet.
    Och som du säger många ggr är missbrukaren redan belastad av någon psykisk ohälsa redan före drogdebut eller som i ditt fall alkohol(även om inte en diagnos är ställd, så finns ofta misstanken att de inte mår så bra).

Sen ska jag också säga, ibland funkar denna bryta kontakten åtgärden.
    Men varför chansa med atombomben direkt?
    Och sen visar sig inte funka, finns ju liksom ingen väg tillbaka till en mjukare framtoning.
    Förtroendet för varandra är ju här helt borta, och antagligen under en mycket lång tid.

• Anonym (cim)

Självklart har vi kämpat i en massa år tidigare och försökt hjälpa och stötta. Det är det som kallas medberoende har jag lärt mig nu. Jag har inte helt stängt dörren, men det är hon som får öppna den igen. Jag har fått rådet att göra så här av en massa pers däribland tidigare missbrukare! Jag kämpar på med att hjälpa min dotter på andra sätt hela tiden. Hon vet att vi finns här för henne och längtar efter att få henne tillbaka. Och det tror jag vi kommer få - jag slutar aldrig hoppas! Men Självklart skriver jag inte alla detaljer här.

• Bestemor
    Anonym (cim) skrev 2016-09-19 12:04:09 följande:

Självklart har vi kämpat i en massa år tidigare och försökt hjälpa och stötta. Det är det som kallas medberoende har jag lärt mig nu. Jag har inte helt stängt dörren, men det är hon som får öppna den igen. Jag har fått rådet att göra så här av en massa pers däribland tidigare missbrukare! Jag kämpar på med att hjälpa min dotter på andra sätt hela tiden. Hon vet att vi finns här för henne och längtar efter att få henne tillbaka. Och det tror jag vi kommer få - jag slutar aldrig hoppas! Men Självklart skriver jag inte alla detaljer här.

Även om du inte skriver detaljer, så skriver du att du fick veta att din dotter var missbrukare för 1/2 år sedan.

Du skriver att du kämpat i många år, om du gjort det, hur kan du missat missbruket?

Det är ingen lösning att säga upp kontakten med en missbrukare och säga att personen är välkommen tillbaka när hon är drogfri.

Däremot kan man säga att personen inte är välkommen drogpåverkad.

Väldigt okänsligt av en mamma/pappa
  • Anonym (Jösses)
    Bestemor skrev 2016-09-19 12:35:48 följande:

Även om du inte skriver detaljer, så skriver du att du fick veta att din dotter var missbrukare för 1/2 år sedan.

Du skriver att du kämpat i många år, om du gjort det, hur kan du missat missbruket?

Det är ingen lösning att säga upp kontakten med en missbrukare och säga att personen är välkommen tillbaka när hon är drogfri.

Däremot kan man säga att personen inte är välkommen drogpåverkad.

Väldigt okänsligt av en mamma/pappa

Exakt!!!!

Jag var inte välkommen till syskon och föräldrar påverkad, ringde jag och var påverkad la dem på luren!

Helt rätt - säga upp kontakten omgående är så fel det kan bli!
  • Anonym (Aska)
    Anonym (Jösses) skrev 2016-09-19 10:20:51 följande:
    Vi har gått igenom allt det. Pratat, utredningar, missbruk och återfall. Till slut orkar man inte. Och vill inte den som missbrukar söka hjälp utan fortsätta missbruka så är valet deras. Det innebär inte att man som anhörig orkar att stå bredvid och se på eller att man ens ska göra det.
    Alla val har konsekvenser.
  • Anonym (MS)
    Anonym (cim) skrev 2016-09-18 20:16:01 följande:

Tänkte att det kanske kunde vara bra att få lite kontakt med andra som kanske befinner sig i samma hemska situation som jag. För 1/2 år sedan upptäckte jag att min 26 åriga dotter är missbrukare. Jag har misstänkt det länge - i flera år - men hon och hennes kille bor på annan ort och hon har alltid varit bra på att prata och charma sin omgivning och prata omkull oss när vi försiktigt frågat hur det är med dom...

Detta uppdagades med buller och bång först när de båda var hos oss och de inte klarade av att hålla skenet uppe utan vi såg allihop att de var väldigt påverkade. Vi konfronterade dottern och då blev hon alldeles galen och skrek och var väldigt otrevlig. Jag blev rädd att jag skulle behöva ringa polisen till och med!

Dagen efter körde jag dem hem igen och vår kontakt blev stukad.

Några månader senare fick jag av en vän nästan "kastat i ansiktet " att de är missbrukare och att hon fått sparken från sitt jobb pga att hon stulit pengar och mediciner på jobbet!

Jag trodde inte mina öron - men betvivlade inte att det var sant! Allt föll på plats så fort jag fick det bekräftat och jag har nog vetat detta länge egentligen! Jag visste inte vad jag skulle ta mig till! Fick fullständig panik, åkte hem och bara grät. Jag ringde till någon sån där jourlinje mitt i natten och grät och pratade och fick en massa bra tips! Jag förstod snabbt att jag inte kunde fortsätta som jag gjort med att försöka hålla kontakten med min dotter och låna ut pengar  till dem eller köpa kläder mm. Jag blev så fruktansvärt ledsen och rädd! Jag har själv ingen erfarenhet av droger och har aldrig varit i närheten av sånt här själv. Jag anser att vår dotter har haft en trygg uppväxt med en familj som brytt oss om henne.

Jag kände så fruktansvärt starkt att detta måste få ett slut, jag går under om jag inget gör.

Jag gjorde en orosanmälan till socialen i hennes stad och sade sedan upp kontakten med min dotter!Jag sa till henne att så länge hon höll på som hon gjorde så fick hon klara sig själv. Vi finns här för henne när hon är drogfri - inte förr! Det var fruktansvärt tufft! Jag grät dygnet runt i början och min dotter skickade en massa arga elaka mail och försökte ringa mig hela tiden! De på socialen/öppenvården tog i alla fall tag i ärendet direkt och de är verkligen fantastiska att prata med!

Men man känner sig ändå väldigt ensam och skamsen. Man skäms för hur allt blivit.. känner sig som en dålig mamma  och undrar om man gjort något fel... man känner sig väldigt ensam i det här.

Min man och jag pratar förståss om det här hela tiden men han reagerar inte som jag och han har svårt för att prata känslor.... Våra andra barn vill inte prata så mycket om sin syster.

Vi fick igår veta att vår dotter i alla fall har en annan adress än hennes kille så de har delat på sig. Jag vet inte ifall hon nu är på något avvänjningshem, men det hoppas jag såklart.

Jag hoppas att det finns någon här som har lust att bolla lite tankar och erfarenheter med mig?

Kram på er

TS hur har det gått sedan du skrev detta?

jag själv har en del erfarenhet inom området, från båda håll så att säga. Vad jag tycker är viktigt är att hon vet att ni finns där för henne om hon behöver, oavsett vad. Vilket jag förstår det som att ni gjort klart för henne? Men som många skriver att det viktigaste är att prata med personen osv... så länge personen inte vill prata så är detta omöjligt, oavsett hur mycket den andra vill. Har du någon kontakt med hennes vänner eller så, finns det något sätt du kan hjälpa henne utan att vända dig direkt till henne (då det verkar som att hon vägrar ta emot den direkta hjälpen)?
  • Anonym (cim)

Hej igen!

Idag är det första gången sedan jag skrev inlägget (för snart två år sedan) som jag vågade mig in hit igen för att läsa vad jag skrev då.
    En sådan fruktansvärd smärta och skräck som jag kände då önskar jag ingen i hela världen - man blir söndersmulad i själen...och jag tror aldrig att man blir riktigt hel igen efteråt.
    Jag fick så fina peppande ord av många här och det kändes väldigt skönt men samtidigt var jag inte riktigt beredd att få ta emot så mycket elaka kommentarer och bröt verkligen ihop när jag läste dem GråterJag stängde ner den här sidan och har inte tittat in igen förrän nu. Jag var beredd på diskussioner och samtal och att jag skulle vara tvungen att försvara mig, men på en vanlig diskussionsnivå.

Hur som helst så har allting ändrats till det bättre Glad
    Dottern är drogfri sedan 1 1/2 år tillbaka, har egen lägenhet och jobb och säger att hon aldrig mått så bra som nu Hjärta Vi tog upp kontakten så fort hon blev drogfri igen, precis som vi hade lovat henne, och nu finns vi såklart här för henne.
    Hon säger att jag inte hade kunnat göra på något annat sätt än att säga upp kontakten som jag gjorde, för hon varken ville eller kunde lyssna på någonting just då - hon säger att det var det bästa jag kunde göra - och det känns fantastiskt skönt att höra. Och jag vet att det är sant! Det visste jag då med - även om det nog är det värsta man kan göra som förälder....

Jag vet mycket väl att allt kan ändras med ett återfall när som helst och det gör mig sjuk av oro såklart - men jag har funnit människor att prata med som befinner sig i samma situation som jag själv och även pratat med folk som har varit missbrukare själva - och det ger en tröst och stöd såklart.

Jag tänker på alla föräldrar och anhöriga som har det som jag hade det. Det är nog ett bland det värsta som kan hända att ens barn/anhörig blir missbrukare och man är i ett sådant stort behov av stöd. Stöd som jag anser att samhället inte kan bidra med.... alla blir helt handfallna när man som jag kommer och begär det. Man måste vara stark och leta sig fram till olika organisationer eller grupper själv. För missbrukare som vill ha hjälp med att sluta tycker jag det verkar vara ett lotteri beroende på vilken kommun man tillhör. Har man tur får man obegränsat med hjälp och har man otur så är hjälpen nästan obefintlig... Min dotter har nog haft en hel del tur och fått mycket hjälp och träffat väldigt bra personer <3
    Man kan klaga så mycket på folk som jobbar med sådant här - Ingen nämnd och ingen glömd - men vi har träffat på ett flertal äkta hjältar Hjärta

Ha det så bra allihop <3
    Kram från mig

• Bestemor
    Anonym (cim) skrev 2018-08-19 17:33:06 följande:

Hej igen!

Idag är det första gången sedan jag skrev inlägget (för snart två år sedan) som jag vågade mig in hit igen för att läsa vad jag skrev då.

En sådan fruktansvärd smärta och skräck som jag kände då önskar jag ingen i hela världen - man blir söndersmulad i själen...och jag tror aldrig att man blir riktigt hel igen efteråt.

Jag fick så fina peppande ord av många här och det kändes väldigt skönt men samtidigt var jag inte riktigt beredd att få ta emot så mycket elaka kommentarer och bröt verkligen ihop när jag läste dem Jag stängde ner den här sidan och har inte tittat in igen förrän nu. Jag var beredd på diskussioner och samtal och att jag skulle vara tvungen att försvara mig, men på en vanlig diskussionsnivå.

Hur som helst så har allting ändrats till det bättre 

Dottern är drogfri sedan 1 1/2 år tillbaka, har egen lägenhet och jobb och säger att hon aldrig mått så bra som nu  Vi tog upp kontakten så fort hon blev drogfri igen, precis som vi hade lovat henne, och nu finns vi såklart här för henne.

Hon säger att jag inte hade kunnat göra på något annat sätt än att säga upp kontakten som jag gjorde, för hon varken ville eller kunde lyssna på någonting just då - hon säger att det var det bästa jag kunde göra - och det känns fantastiskt skönt att höra. Och jag vet att det är sant! Det visste jag då med - även om det nog är det värsta man kan göra som förälder....

Jag vet mycket väl att allt kan ändras med ett återfall när som helst och det gör mig sjuk av oro såklart - men jag har funnit människor att prata med som befinner sig i samma situation som jag själv och även pratat med folk som har varit missbrukare själva - och det ger en tröst och stöd såklart.

Jag tänker på alla föräldrar och anhöriga som har det som jag hade det. Det är nog ett bland det värsta som kan hända att ens barn/anhörig blir missbrukare och man är i ett sådant stort behov av stöd. Stöd som jag anser att samhället inte kan bidra med.... alla blir helt handfallna när man som jag kommer och begär det. Man måste vara stark och leta sig fram till olika organisationer eller grupper själv. För missbrukare som vill ha hjälp med att sluta tycker jag det verkar vara ett lotteri beroende på vilken kommun man tillhör. Har man tur får man obegränsat med hjälp och har man otur så är hjälpen nästan obefintlig... Min dotter har nog haft en hel del tur och fått mycket hjälp och träffat väldigt bra personer <3

Man kan klaga så mycket på folk som jobbar med sådant här - Ingen nämnd och ingen glömd - men vi har träffat på ett flertal äkta hjältar

Ha det så bra allihop <3

Kram från mig

Det var roligt att läsa. Har det gått så här bra, så är risken för återfall säkert väldigt liten.
  • Anonym (H)
    Anonym (cim) skrev 2018-08-19 17:33:06 följande:
    Hej igen!

Jag fick så fina peppande ord av många här och det kändes väldigt skönt men samtidigt var jag inte riktigt beredd att få ta emot så mycket elaka kommentarer och bröt verkligen ihop när jag läste dem GråterJag stängde ner den här sidan och har inte tittat in igen förrän nu. Jag var beredd på diskussioner och samtal och att jag skulle vara tvungen att försvara mig, men på en vanlig diskussionsnivå.

Hur som helst så har allting ändrats till det bättre Glad
    Dottern är drogfri sedan 1 1/2 år tillbaka, har egen lägenhet och jobb och säger att hon aldrig mått så bra som nu Hjärta Vi tog upp kontakten så fort hon blev drogfri igen, precis som vi hade lovat henne, och nu finns vi såklart här för henne.

Man kan klaga så mycket på folk som jobbar med sådant här - Ingen nämnd och ingen glömd - men vi har träffat på ett flertal äkta hjältar Hjärta

Ha det så bra allihop <3
    Kram från mig
    Härligt att höra
  • Feronia
    Anonym (Jösses) skrev 2016-09-19 06:55:00 följande:
    Ja jag har mkt kunskaper!

Har själv varit missbrukare och utan stöd från de som stod mig närmast hade jag gått under! Alla i min behandling som hade stöd klarade av att bli nykter, de som inte hade det har återfallit i missbruket!

Hade min familj agerat som Ts så hade jag varit DÖD idag!!!

Vidrigt agerande av en "mamma"!!!!

Min gissning, mot bakgrund av hur du resonerar, är att du inte slutat missbruka, alternativt aldrig hann fastna i drogerna. Kanske brukar du uttrycka dig lika kallt och kategoriskt till dina anhöriga som till ts? Kanske pressar du dem att hjälpa dig, genom tvång och skuldprojicering, på samma sätt som du nu argumenterar med ts? Det hade varit intressant att prata med dina anhöriga och se om de delar din uppfattning om att allt gått så bra för dig med hjälp av deras stöd. Vem vet - de kanske är helt slut. Du har uppenbarligen inte accepterat ngn gränssättning från deras sida, eftersom du klankar på TS som sätter gränser. Kanske känner du smärta när du läser ts trådstart; dvs att du slås av hur stor risk det är att även dina anhöriga snart säger "Stopp! Nu räcker det!" så som TS gjort.

Eftersom det är så självklart för dig att anhöriga ska stötta en missbrukare, verkar du inte förstå de allvarliga konsekvenserna för de anhöriga. Det finns inget självklart i att acceptera drogmissbruk, inte ens som förälder. Jag vet inte hur långtgående antisociala beteenden du uppvisat när du missbrukat som värst, men när missbruket gått för långt finns det många personer som blir rent farliga för sina anhöriga (fysiskt, psykiskt, ekonomiskt, socialt, juridiskt ...). Många som missbrukar är så självcentrerade att de tycker det är självklart att de anhöriga ska ställa upp och sopa både kriminalitet, missbruk och antisociala beteenden under mattan, ge pengar, vara psykolog, ständigt ajour och i övrigt städa upp skiten som kommer av missbruket, utan att gnälla - år efter år, tills de anhöriga förintat sin egen person. 

Men sådan 'hjälp' är INTE att stötta. Vad du än vill tro. Första steget mot hjälp är att kontakta socialen, precis som TS gjort. Att våga ta hjälp av 'samhället', organisationer, myndigheter - ja allt som krävs för att få experthjälp så snabbt som möjligt. Då finns chans att dottern får en vårdplan med en helhetslösning innan hon tar sista överdosen eller kraschar av knarkets konsekvenser. Hela livet behöver förändras för att man ska kunna sluta och då behöver kompetenta personer ta vid och ge adekvat behandling. TS har gjort rätt som säger att hon finns för sin dotter när hon bestämt sig för att bli drogfri. TS kan skapa förändringar inom dottern genom att bryta deras rutiner och bryta medberoendet. Finns många fina framgångsexempel på detta. Ts agerar som en föredömlig förälder, med massor av kärlek, men också med tydliga gränser. Tuff kärlek kallas det.

TS har rätt att dra en personlig gräns mellan sig och knarket, det är INTE att vara ego - det är bäst både för TS och dottern. Däremot är det ego av dottern om hon inte accepterar gränssättningen, ger sin mor skuldkänslor, hot och annat för att modern inte längre vill vara med och rulla runt i gyttjan. Då respekterar hon inte sin mor och det borde vara kränkande att ta emot hjälp från någon man inte respekterar, eller hur? Alltså ett ytterligare skäl för Ts att dra en personlig gräns mot dotterns knarkande. Det är stor skillnad att stötta en ödmjuk person som verkligen vill sluta med drogerna och som är glad för den hjälp som ges, mot att stötta någon som inte alls inser sina drog- och antisociala problem och som bara tar och tar ... Ansvaret ska ligga där problemet hör hemma, dvs hos missbrukaren. Missbrukaren måste bära ett helt eget ansvar för att sluta om hen ska lyckas.

--------------
    Håller tummarna för dig och din dotter, ts! 

• Feronia

oj, ser nu att jag skrivit en hel novell i en gammal tråd :/ hehe

Ser också att allt gått bra. :D Så intressant och glädjande att du följde upp tråden så resultatet kom fram. Så starka och duktiga ni varit, du och din dotter. Imponerande! 

Svar på tråden Mamma till missbrukande dotter