• MailIn

Har vården rätt att kräva drogtest?

Jag undrar om det är någon som vet om vården har rätt att kräva drogtest utan egentlig anledning?

Jag har diagnos ADHD som jag har fått i vuxen ålder. Ätit concerta under många år och sedan bytt till elvanse. Nu vill vården att jag pissar i ett rör medan de ser på, som om jag vore nån jävla knarkare. Jag ställer frågan till er för att jag ser detta som otroligt integritetskränkande. 

Jag är närmare 40, har ALDRIG förekommit i brottsregister, INGA sociala problem, har ett barn i lågstadieåldern, villa, jobb, hund och kombi. Tränar regelbundet och är alltid i tid, skötsam och lydig. 

Jag vill veta om vården verkligen har rätt att kräva ett drogtest av mig då jag är en vanlig svensson helt utan historia. Extra tacksam för svar som kan härleda till patienträttigheter och lagar etc.

• Svar på tråden Har vården rätt att kräva drogtest?
  • MailIn
    Anonym (Dr) skrev 2018-01-11 15:41:18 följande:
    Naturligtvis vill de flesta av oss göra rätt och sköta våra jobb, men det handlar inte (iallafall inte för mig) om att göra det gör sin egen skull utan att man vill ge sina patienter en bra och söker vård.
    Ställer frågan direkt till dig: Varför kräver man inte drogtester vid förskrivning av tyngre sömnmedicin?
  • MailIn

Ja,, så "lämpligt" att doktorn försvann från tråden, säkert beror det på att denne inte kan argumentera för sin sak längre. Detta bevisar bara min uppfattning om att detta är en stor orättvisa och jag undrar om någon lyckats påvisa detta på ett effektivt sätt inför vården så att man kan slippa detta trams???

• Anonym (Al)

Nej vården kan inte kräva ett prov, strunta i att gå dit om det nu är så kränkande och ordna din medicin själv.

Söker du frivilligt vård får man rätta in sej i deras villkor.

Till o med din arbetsgivare kan kräva ett drogtest om du vill ha anställningen kvar.

• Aqswde

Lite förvånad att de vill testa när du TS går på Elvanse som når skarpt läge först i mitokondrierna och är i princip omöjligt att missbruka medan Ritalin som du haft innan är enkelt att missbrula om man krossar kornen.

Jag har haft samma betänkligheter som du om urinprov. Ena gången var de ok med att ta salivprov istället. Andra gången så gnällde vikarierande sköterska om att det blev dyrt så jag slutade med medicinen.

• MailIn
    Anonym (Al) skrev 2018-01-12 07:34:21 följande:

Nej vården kan inte kräva ett prov, strunta i att gå dit om det nu är så kränkande och ordna din medicin själv.

Söker du frivilligt vård får man rätta in sej i deras villkor.

Till o med din arbetsgivare kan kräva ett drogtest om du vill ha anställningen kvar.

Helt felaktigt påstående. En arbetsgivare kan bara kräva drogtester om det kan motiveras utifrån arbetets natur, dvs ex. olika typer av säkerhetsarbete osv. 
  • MailIn
    Aqswde skrev 2018-01-12 07:43:30 följande:

Lite förvånad att de vill testa när du TS går på Elvanse som når skarpt läge först i mitokondrierna och är i princip omöjligt att missbruka medan Ritalin som du haft innan är enkelt att missbrula om man krossar kornen.

Jag har haft samma betänkligheter som du om urinprov. Ena gången var de ok med att ta salivprov istället. Andra gången så gnällde vikarierande sköterska om att det blev dyrt så jag slutade med medicinen.

Jag tycker att det är hemskt att du valde att sluta pga dessa påtryckningar. Men jag antar att det kanske är det de vill, så landstingen kan spara in en slant.
  • Aqswde
    MailIn skrev 2018-01-12 08:07:29 följande:

Jag tycker att det är hemskt att du valde att sluta pga dessa påtryckningar. Men jag antar att det kanske är det de vill, så landstingen kan spara in en slant.

Ja och nej. Finns många duktiga men de är pressade. Stora ekonomiska problem och mycket personalomsättning - även med cheferna som inte orkar. Jag har träffat fyra olika överläkare som lyssnar en tjugo minuter och sedan tycker att jag kan prova deras favoritpreparat men ingen ordentlig utredning som jag krävt (vet nämligen att adhd med samtidig autismproblematik och ocd kräver andra behandlingar än ren adhd). Hade så tradiga biverkningar och depression och utbrändhet delvis pga dålig hjälp av dem att det helt sonika kändes oansvarigt att låta dem hållas. Så inte bara pga denna händelse - patientsäkerheten var lite sisådär och då jobbar jag hellre med anpassningar och ändrar andra saker i livet istället för att minska belastningen.
  • MailIn
    "Vården och behandlingen ska utformas och genomföras i samråd med patienten. Vården ska också ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet."

Väldigt intressant.
  • Anonym (? 2)

Jag tycker också att det är hemskt att lämna urinprov, fast jag förstår å andra sidan varför jag måste göra det då jag har haft ett missbruk och ska göra ADHD-utredning. MEN det jag inte förstår är varför man inte kan få lämna blodprov eller salivprov istället? Det är så fruktansvärt förnedrande att behöva dra ner byxorna och sitta och kissa inför en människa, de hävdar alltid att de är vana men det gör det inte mindre jobbigt för mig! Har så fruktansvärt svårt för att klämma ut en liten droppe och det har i sin tur gjort att de tror att jag döljer något. Vilket jag aldrig gjort. Salivprov hade ju varit jätteenkelt och det finns ju maskiner som ger svar direkt.

• MailIn
    Anonym (? 2) skrev 2018-01-12 14:53:14 följande:

Jag tycker också att det är hemskt att lämna urinprov, fast jag förstår å andra sidan varför jag måste göra det då jag har haft ett missbruk och ska göra ADHD-utredning. MEN det jag inte förstår är varför man inte kan få lämna blodprov eller salivprov istället? Det är så fruktansvärt förnedrande att behöva dra ner byxorna och sitta och kissa inför en människa, de hävdar alltid att de är vana men det gör det inte mindre jobbigt för mig! Har så fruktansvärt svårt för att klämma ut en liten droppe och det har i sin tur gjort att de tror att jag döljer något. Vilket jag aldrig gjort. Salivprov hade ju varit jätteenkelt och det finns ju maskiner som ger svar direkt.

Har de alltså nekat dig salivprov när du frågat dem? Förvånad
  • Anonym (? 2)
    MailIn skrev 2018-01-12 15:22:35 följande:
    Har de alltså nekat dig salivprov när du frågat dem? Förvånad
    Japp! Jag har fått lämna salivprov en enda gång på behandlingshemmet men annars har det alltid varit urinprov som gäller trots att jag sagt att jag har så svårt att klämma ut något trots att jag ÄR kissenödig och gör mitt bästa. Går de ut ur rummet går det hur bra som helst, men alla gör ju inte så.  
    Vadå, kan man kräva salivprov? Jag vet att man kan kräva blodprov hos polisen, men det funkar väl inte inom vården vad jag vet, eller? 
  • MailIn
    Anonym (? 2) skrev 2018-01-12 15:46:15 följande:
    Japp! Jag har fått lämna salivprov en enda gång på behandlingshemmet men annars har det alltid varit urinprov som gäller trots att jag sagt att jag har så svårt att klämma ut något trots att jag ÄR kissenödig och gör mitt bästa. Går de ut ur rummet går det hur bra som helst, men alla gör ju inte så.  
    Vadå, kan man kräva salivprov? Jag vet att man kan kräva blodprov hos polisen, men det funkar väl inte inom vården vad jag vet, eller? 
    Vet inte vad man kräva tyvärr. Men tycker att det är sjukt att de påstår att de samtidigt har respekt för patienten när likvärdigt alternativ föreslås!
Svar på tråden Har vården rätt att kräva drogtest?