• Anonym184

Sluta amma på natten, 8 månaders dotter förtvivlad!

Vet att det finns oändligt med trådar gällande detta ämne men har inte hittat någon som riktigt stämmer in på oss.

Min dotter är snart åtta månader och amningen har hela tiden fungerat felfritt! Hon slutade amma på dagen(med några undantag ibland vid vila på dagen om vi är hemma, mest för att det är ett enkelt knep att få henne att komma till ro) för ca 1 1/2 månad sen. Funkar hur bra som helst då hon älskar mat i alla dess former.

Ammar nu på kvällen och somnar i min famn, för att sedan läggas ner i sin spjälsäng som står i vårt sovrum. Vet att det är bättre att hon somnar i sin säng men varit lite lat då detta går så smidigt.

Hon vaknar 2-4 ggr per natt och vill amma, tror inte hon är speciellt hungrig utan mer mysigt att få komma nära då hon oftast somnar om på 2-3 min. Lägger ibland ner henne i spjälsängen igen men oftast får hon ligga kvar i vår säng.

Utöver detta vaknar hon då och då men det räcker att peta in nappen. Kan vara så att jag är lite snabb med detta för att inte riskera att hon vaknar helt.

Nu känner jag dock att jag vill sluta med nattamningen och att hon ska sova hela natten i egen säng. Även om hon inte är vaken länge så blir det väldigt hackig sömn för min del och tror även hon vaknar oftare än vad hon behöver av gammal vana + att hon nog störs av oss.

Provat en kväll för ca 3 veckor sedan att lägga ner henne i spjälsängen och satt bredvid. Sjöng, buffade, höll handen. Hon gnällde en stund gör att sedan bli hysteriskt ledsen, tröstade en stund i sängen tills hon knappt fick luft, tog upp henne och lugnade ner henne och sen samma veva igen. Höll på så i ca 1 1/2 timme tills jag inte hade mage att fortsätta då vi istället körde en "vanlig" läggning.

Nu skulle jag vilja ha tips från er som varit i liknande situation! Ta tjuren vid hornen och vägra amning helt?

Ska man vänja henne vid eget rum på en gång?

Låta sambon sköta läggning och natt(ej gjort det tidigare av praktiska skäl, vilket funkat bra)?

Vår sköterska på BVC rekommenderade att ge välling men se till att hon är vaken när hon läggs i sängen på kvällen för att sedan sitta bredvid tills hon somnar och sedan ge lite vatten om hon vaknar på natten.. Känns dock lättare sagt än gjort.

Har inte mage att låta henne ligga själv så hysteriskt ledsen igen..

Tar tacksamt emot alla tips och idéer!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-20 22:15
    Funderar framför allt på hur jag ska hantera situationen när hon blir så himla ledsen?

• Svar på tråden Sluta amma på natten, 8 månaders dotter förtvivlad!
  • lövet2

Mitt råd är att du väntar. Vid 8 månader sover nästan alla barn sämre - oavsett var de somnar och vad de äter. De blir ofta ängsliga och otrygga, och minsta lilla förändring är jättejobbig för dem. Om du väntar ett par månader, så löser det sig antagligen av sig självt.

• Anonym184
    lövet2 skrev 2016-09-20 22:21:53 följande:

Mitt råd är att du väntar. Vid 8 månader sover nästan alla barn sämre - oavsett var de somnar och vad de äter. De blir ofta ängsliga och otrygga, och minsta lilla förändring är jättejobbig för dem. Om du väntar ett par månader, så löser det sig antagligen av sig självt.

Tack lövet2 för svar! Jag har tänkt lite i samma banor. På BVC menade dem att "hon snart kan få det lite jobbigt med sömnen" varför jag därför skulle testa detta nu.

Det faktum att hon verkar vara i en väldigt nöjd och trygg period just nu gör att jag tänker att det kan vara rätt tid att prova ändå..
  • iMitera

Jag tror, eftersom hon blir så hysteriskt ledsen, så är det nog bäst för alla att vänta lite och sedan försöka igen.

När jag skulle sluta amma (13 mån) tog jag upp i famnen och bar omkring dottern tills hon somnade om. Det blev tungt såklart men slutade med det ett par veckor senare. Jag gjorde liksom upp en plan hur jag stegvis skulle avvänja henne.

• Anonym184

Kanske ska fundera ut ett sätt att det lite i taget istället för att bryta det helt. Är bara rädd att det istället drar ut på det och blir "halvjobbigt" i flera veckor..

• Fjäril kär

Gör inte allt på en gång!

Sova hela natten är något helt annat än att sluta amma.

Ta en sak i taget , hon behöver trygga invanda saker att stödja sig på och bli tröstad av vid en förändring.

Välj en sak ni vill förändra och ta det till det funkar bra. Ta sen nästa steg.

• Anonym föräldraledig

När jag skulle sluta amningen så började jag med att glesa ut nattamningarna, barnet fick helt enkelt vara vaken lite längre mellan gångerna. Till slut så vaknade hon inte för att äta. Kvällsamning innan hon somnade väntade jag med och slutade med vid ett år ungefär, då flöt det på smidigt och hon kändes redo för det. Hon fick somna i vår tillsammans med någon av oss föräldrar.

• Jumbo35

Det kan nog vara värt att ge det ett försök steg för steg.

Man bör komma ihåg att från med cirka 3 månaders ålder sover dom flesta bebisar cirka 13-15 timmar per dygn.

Har alltmer börjat utvecklat ett sömnmönster liknande vuxnas sådant.

• lövet2

När jag slutat amma till sömns, så har de fått somna i famnen hos sin pappa. Den yngsta var jag tvungen att avvänja själv, och det tog lite längre tid. Hon kände ju lukten av bröstmjölk och ville absolut ha. De äldre däremot somnade i pappas famn, medan han vaggade och bar dem. Redan andra kvällen gick de med på att ta flaska i stället, och så somnade de till flaskan. Problemet löst!
    Somna i sängen började jag inte med förrän de var uppemot 2 år. Fram till dess somnade de hos mig i soffan.

• Trippelmamma76

Jag hade inte stressat någon så liten att varken sluta amma eller sova själv. Jag skulle prioritera hennes trygghet, och tror att hon behöver vara hos dig, det är därför hon vaknar. Att ha sönderhackad sömn är naturligt de första åren med småbarn (i min värld åtminstone). Sedan rekommenderas ju att amma till minst 1 års ålder, så då får du ju in lite amning i alla fall (om det nu av någon anledning inte ammas på dagen). Mitt råd är att vara lyhörd för hennes signaler istället för att forcera fram något.

• Fjäril kär

En 8-månaders är fortfarande en bebis med bebisars behov. Det får man inte glömma.

Har du ingen särskild orsak till förändring så får du nog ta det omaket som är.

Vissa saker löser sig per automatik när det är dags för dagis tex.

• Seven Costanza
    Trippelmamma76 skrev 2016-09-21 08:20:04 följande:

Jag hade inte stressat någon så liten att varken sluta amma eller sova själv. Jag skulle prioritera hennes trygghet, och tror att hon behöver vara hos dig, det är därför hon vaknar. Att ha sönderhackad sömn är naturligt de första åren med småbarn (i min värld åtminstone). Sedan rekommenderas ju att amma till minst 1 års ålder, så då får du ju in lite amning i alla fall (om det nu av någon anledning inte ammas på dagen). Mitt råd är att vara lyhörd för hennes signaler istället för att forcera fram något.

Håller med. Jag blir dessutom alltid förvånad när jag hör om folk som helt går över till riktig mat långt före ett års ålder trots att rekommendationen är att amma och/eller ge ersättning hela första året i kombination med introduktion av riktig mat. Dessutom är det inte ovanligt att deras BVC sagt att det går bra att gå över helt till mat och då undrar jag hur rekommendationen uppkommit om alla BVC ändå inte tänker hålla sig till den.

Jag har också en åttamånaders. Han ammas till sömns, lyfts över till spjälsäng, vaknar och ammas 1-2 ggr per natt. För min del tycker jag att jag har vant mig vid att det är så min sömn ser ut och jag upplever inte att min son alls är redo att ge upp nattamningen. Om du inte har något särskilt skäl tycker jag att du ska vänta lite, TS.
  • Andersson85

Håller på med att sluta nattamma min dotter nu. Hon är 11,5 mån. Har gått två nätter och första tog det ett par timmar för henne attkomma till ro. Erbjöd välling och låg brevid och nära. Nu inatt sov hon hela natten utn större problem att somna. Tror det är lättare när de är lite äldre, jag kan prata lite med henne och hon är mer redo själv också. Men som andra skriver, att sluta amma innebär ju inte automatiskt att barnet kommer sova hela nätter. Hade jag vart du hade jag nog väntat ett litet tag till så ni båda är mer redo! Lycka till!

• tulip79

Slutade nattamma båda mina barn när de var 9 mån. Sonen vande jag av och dottern slutade helt själv. Vi började med välling istället och det funkade väldigt bra, även om de fortfarande vaknade flera gånger per natt. Vilket de iof gjorde tills de var över 2 år...

Barnen flyttade till eget rum efter de fyllt 1 år. Innan dess stod spjälsängen nära min säng och de sov växelvis i den och nära mig.

Det är väldigt sällan båda sova hela nätter i sina sängar trots att de är 2,5 år o snart 5 år.

• Lisasmor

Det är inte ovanligt att det är just vid 8-månaders ålder som många mammor börjar känna sig trött på att amma på natten, antagligen eftersom bebisen vaknar ofta, men kanske inte riktigt "behöver" äta utan mer snuttar. Håller med de flesta här: avbryt inte amningen precis under separationsfasen. Bebisen tar stora utvecklingskliv dagtid (äter vanlig mat, kryper, ställer sig upp osv) och behöver massa trygghet. Om 2-3 månader går det antagligen lättare att sluta, och även om det känns som lång tid är några månader ingenting i ett större perspektiv. Försök dra ner på takten dagtid om du är trött, var hemma och mys.

Ang vad BVC säger så tycker jag de är förvånansvärt snabba att trycka på att bebisen inte "behöver äta efter 6 månader". Men den kanske vill? Varför ska föräldrarna prompt styra bebisens amning? (Menar inte dig TS för jag förstår verkligen din fråga, men stör mig på BVCs generaliseringar)

• Seven Costanza
    tulip79 skrev 2016-09-23 07:13:44 följande:

Slutade nattamma båda mina barn när de var 9 mån. Sonen vande jag av och dottern slutade helt själv. Vi började med välling istället och det funkade väldigt bra, även om de fortfarande vaknade flera gånger per natt. Vilket de iof gjorde tills de var över 2 år...

Barnen flyttade till eget rum efter de fyllt 1 år. Innan dess stod spjälsängen nära min säng och de sov växelvis i den och nära mig.

Det är väldigt sällan båda sova hela nätter i sina sängar trots att de är 2,5 år o snart 5 år.

Vad var vitsen med att vänja av att nattamma om ni ändå gick över till välling och de ändå vaknade flera ggr? Trodde folk ville sluta nattamma för att de hoppades att det skulle få barnet att sova hela natten.
Svar på tråden Sluta amma på natten, 8 månaders dotter förtvivlad!