Sluta amma på natten, 8 månaders dotter förtvivlad!
Vet att det finns oändligt med trådar gällande detta ämne men har inte hittat någon som riktigt stämmer in på oss.
Min dotter är snart åtta månader och amningen har hela tiden fungerat felfritt! Hon slutade amma på dagen(med några undantag ibland vid vila på dagen om vi är hemma, mest för att det är ett enkelt knep att få henne att komma till ro) för ca 1 1/2 månad sen. Funkar hur bra som helst då hon älskar mat i alla dess former.
Ammar nu på kvällen och somnar i min famn, för att sedan läggas ner i sin spjälsäng som står i vårt sovrum. Vet att det är bättre att hon somnar i sin säng men varit lite lat då detta går så smidigt.
Hon vaknar 2-4 ggr per natt och vill amma, tror inte hon är speciellt hungrig utan mer mysigt att få komma nära då hon oftast somnar om på 2-3 min. Lägger ibland ner henne i spjälsängen igen men oftast får hon ligga kvar i vår säng.
Utöver detta vaknar hon då och då men det räcker att peta in nappen. Kan vara så att jag är lite snabb med detta för att inte riskera att hon vaknar helt.
Nu känner jag dock att jag vill sluta med nattamningen och att hon ska sova hela natten i egen säng. Även om hon inte är vaken länge så blir det väldigt hackig sömn för min del och tror även hon vaknar oftare än vad hon behöver av gammal vana + att hon nog störs av oss.
Provat en kväll för ca 3 veckor sedan att lägga ner henne i spjälsängen och satt bredvid. Sjöng, buffade, höll handen. Hon gnällde en stund gör att sedan bli hysteriskt ledsen, tröstade en stund i sängen tills hon knappt fick luft, tog upp henne och lugnade ner henne och sen samma veva igen. Höll på så i ca 1 1/2 timme tills jag inte hade mage att fortsätta då vi istället körde en "vanlig" läggning.
Nu skulle jag vilja ha tips från er som varit i liknande situation! Ta tjuren vid hornen och vägra amning helt?
Ska man vänja henne vid eget rum på en gång?
Låta sambon sköta läggning och natt(ej gjort det tidigare av praktiska skäl, vilket funkat bra)?
Vår sköterska på BVC rekommenderade att ge välling men se till att hon är vaken när hon läggs i sängen på kvällen för att sedan sitta bredvid tills hon somnar och sedan ge lite vatten om hon vaknar på natten.. Känns dock lättare sagt än gjort.
Har inte mage att låta henne ligga själv så hysteriskt ledsen igen..
Tar tacksamt emot alla tips och idéer!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-20 22:15
Funderar framför allt på hur jag ska hantera situationen när hon blir så himla ledsen?