• Tom Araya

    Därför ger jag inget till EU-migranter/tiggare och tycker man borde lagstifta mot fenomenet:

    Som rubriker lyder. Lägg upp dina argument, dina upplevelser, artikellänkar, rapporter mm.

    Med ordet tiggare avses i trådstarten och alla mina inlägg tiggare/EU-migranter och inte tiggare av svenskt ursprung/medborgarskap, om inget annat anges.

    Jag gav i början, när fenomenet var nytt och jag inte visste något om hur det fungerade. Jag ger fortfarande ibland till svenska tiggare. Men ju mer jag sett och läst om detta med tiggare från Rumänien och Bulgarien, desto mer är jag emot det.
    Vi löser inga som helst problem för dessa annat än de högst tillfälligt ekonomiska, men om du ger lockar du också fler att komma hit, istället för att problemen löses på plats.
    Rumänien exempelvis får närmare hundra miljarder kronor från EU för att lösa problem som dessa, pengar som Sverige, ja även du och jag är med och betalar.
    Det är mycket lögner om familjer, sjukdomar och handikapp hos dessa tiggare för att framkalla medlidande hos dig, flera har blivit avslöjade.
    De skräpar ner något fruktansvärt på sina boplatser, något som samhället eller tomtägaren får bekosta att städa upp.
    Jag har flera gånger sett tiggare samla burkar och flaskor i parker och de är ofta framme och norpar det du har liggande så fort det är tomt, så långt gott, men upptäcker de att det inte är pant så hamnar det på marken, kanske 50 meter bort från dig de plockade dem från. Ingen som helst tanke på natur och renhålling alltså.
    Det finns även de som vittnat om att tiggare som varit obehagligt påstridiga och i vissa fall t.o.m. våldsamma.

    Är du av annan åsikt är du välkommen att skriva om din syn och argumentera för det.

  • Svar på tråden Därför ger jag inget till EU-migranter/tiggare och tycker man borde lagstifta mot fenomenet:
  • Rataxes

    Ger ingenting, har aldrig gjort, kommer aldrig att göra.

    Sponsrar inte beteende som medför nedskräpning, olaga bosättningar, människohandel m.m.


    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Alvina

    Jag ger ingenting heller och skulle aldrig ens drömma om det. Jag försöker ignorera dem så gott det går.

  • Tom Araya
    Myndigheternas jakt på tiggarlägren
    Publicerad 3 nov 2014 kl 07.07

    Tiggande romer bor i tältläger runtom i Stockholm. Det här har olika myndigheter i Stockholm försökt förhindra.


    Men trots att myndigheterna satsat stora resurser de senaste månaderna på att få bort lägren, alltså vräka romerna och riva deras läger, så har ansträngningarna hittills bara lett till att romerna flyttat till nya platser där de byggt upp nya läger.


    Sveriges Radios reporter Randi Mossige-Norheim har de senaste veckorna följt kampen mot de framväxande kåkstäderna.


    Expressen publicerar i dag reportaget, som har sänts i programmet "Konflikt", i en kortad version. Lyssna på reportaget här.

    http://www.expressen.se/nyheter/dokument/myndigheternas-jakt-pa-tiggarlagren/


  • Anonym (Hmmmm)

    Man ska börja med att tillämpa de lagar som redan finns. Det gör man inte.
    Om detta med att upprätthålla lagarna blir väldigt kostsamt kan man införa en lag mot heltidstiggeri, dvs att det är OK att be om pengar tillfälligt därför att plånboken blivit stulen och man behöver pengar till bussen eller för att dottern måste akut till tandläkaren och man är helt barskrapad, men inte OK att tigga dag ut och dag in vecka efter vecka och månad efter månad.

    Måste man inte kunna visa att man antingen är turist, ska jobba eller studera när man reser över gränsen till Sverige eller andra EU-länder? Man borde åtminstone kunna visa att man kan försörja sig under de tre månader man får vara här.

  • Anonym (Hmmmm)

    Järnvägsstationen i Umeå. Jagtrodde att det rörde sig om narkomaner, men så verkar det inte vara:

    ------------------------------


    I Umeå har det under sommaren varit allvarliga ordningsproblem på järnvägsstationen Umeå C. Det gäller Stationshuset och intilliggande perronger och p-platsområde. Problematiken fortsätter under hösten.


    En liten klick personer ? som tillhör gruppen utsatta EU-medborgare i Umeå ? har återkommande befunnit sig i väntsalen på järnvägsstationen. De har skrämt iväg vanliga resenärer som därmed inte kunnat använda väntsalen som det är tänkt. De tågresenärer som försöker använda väntsalen har enligt uppgift blivit bryskt utkörda av dessa individer. Enligt en rapport från städbolaget så har det varit återkommande problem med kanyler, blod och avföring. Det har startats eldning på perrongen. Personerna uträttar sina behov i papperskorgar i väntsalen och avföring har smetats på väggarna i toaletten. Den rengöringsfirma som kommunen har avtal med har numera sagt upp avtalet. Väktarbevakning krävs nu dygnet runt på stationen.


    Politikerna i Umeå C har blivit informerande om läget enligt säker källa.


    Moderaternas kommunalråd i Umeå, Anders Ågren, är upprörd över situationen:


    ? Det här beteendet är fullständigt oacceptabelt. Nu tvingas vårt kommunala bolag tredubbla väktarbevakningen, och det kommer att öka kostnaderna för bevakning med en miljon kronor under vintermånaderna, säger Ågren i en kommentar.


    Moderaternas riksdagsledamot i Västerbotten, Edward Riedl, kommenterar:


    ? Den långsiktiga lösningen för dessa utsatta människor kan aldrig vara tiggeri och bristfälligt boende i andra EU-länder. Sverige måste sätta press på Rumänien och Bulgarien att faktiskt ta ett ansvar för sina egna medborgares välfärd säger Riedl.

    ----------------------------------------------------------

    nyheterivasterbotten.se/allvarliga-ordningsproblem-pa-jarnvagsstationen-umea-c/

  • Tom Araya
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-09-27 10:29:18 följande:

    Måste man inte kunna visa att man antingen är turist, ska jobba eller studera när man reser över gränsen till Sverige eller andra EU-länder? Man borde åtminstone kunna visa att man kan försörja sig under de tre månader man får vara här.


    Här kommer ju problemet... i och med EU och Schengen så finns knappt några gränskontroller och folk och varor flödar fritt. Ingen har koll på vilka som reser in i landet, vilka tillstånd de har och hur länge de stannar.
  • Rataxes
    Fantastiskt.

    Kan man muta någon rumänsk tjänsteman till att utfärda ett rumänskt körkort och sedan köra olagligt (lagligt för vissa) här hemma tro?
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    Tom Araya skrev 2016-09-27 12:33:43 följande:
    Här kommer ju problemet... i och med EU och Schengen så finns knappt några gränskontroller och folk och varor flödar fritt. Ingen har koll på vilka som reser in i landet, vilka tillstånd de har och hur länge de stannar.
    https://www.svd.se/tiggeri-front-for-stolder-knark-och-prostitution

    Finns det skäl att tro att situationen i Sverige skulle vara helt annorlunda?
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Tom Araya
    Polisen: Flera tiggare utnyttjas av kriminella
    Kriminella personer utnyttjar redan utsatta EU-migranter genom att kräva betalning för de platser där de sitter och tigger. Det slås fast i en ny rapport gjord av polisen.
    I den allmänna debatten har man tvistat om huruvida tiggeriet är organiserat eller inte. Det som nu framkommer i en ny nationell lägesbild som polisens nationella operativa avdelning (NOA) gjort är bland annat att kriminella personer hyr ut platser till tiggare.

    "På flera orter finns kriminella aktörer som gör anspråk på att kontrollera ett flertal eller samtliga av ortens inkomstbringande platser för tiggeri", enligt rapporten.

    Det finns också dokumenterade fall där EU-migranters utsatta situation utnyttjats ännu värre, vanligtvis av kriminella med samma nationalitet.

    "Vissa kriminella aktörer bedriver människohandel med barn för tiggeriändamål, men även för stöld och prostitution", enligt rapporten.

    Under förra året gjordes fem polisanmälningar gällande människohandel för tiggeri där den utsatte var under 18 år. Totalt har antalet anmälningar om människohandel för tiggeriändamål ökat från nio anmälningar år 2013 till 55 anmälningar under januari?oktober i år.

    När fall kommer till polisens kännedom är utredningarna ofta svåra att genomföra. I många fall vill den utsatte åka hem till sin familj och ibland vill utsatta inte alls medverka i en polisutredning.

    Majoriteten av dem som tigger gör det utan påtryckningar från kriminella och kommer frivilligt till Sverige i grupper bestående av familjemedlemmar, släktingar eller vänner. Den vanligaste typen av brott som EU-migranterna utsätts för är så kallade mängdbrott, exempelvis stöld.

    www.nyheter4.com/mer-nyheter-7630735
Svar på tråden Därför ger jag inget till EU-migranter/tiggare och tycker man borde lagstifta mot fenomenet: