Malintbackstrom skrev 2016-10-07 06:50:25 följande:
Han är fixerad vid just skor. Och han vill så gärna att andra ska tycka att han är cool. Normalt kanske ?!? Diskussionen hade aldrig uppstått runt nya kläder. Hans grej är skor. Han googlar skor. Han ber mig. Han argumenterar. Han blir ledsen. Han kan inte släppa det.
Ena stunden tänker jag. Jag köper de där förbaskade skorna.. Andra stunden tänker jag att han måste lära sig.
Du berättar att han gillar just skor, vilket är en sak i sig. Jag tycker klart att har han ett par ok skor så spelar inga argument roll i frågan om att köpa nya.
Du skriver också att han vill att andra ska tycka han är cool. Kanske är det grundproblemet?
Är det yttre attribut som skor som gör en cool? Varför?
Min 13 åring som förvisso har en NP problematik snöar fullkomligen in på saker titt som tätt och tar reda på precis allt om det han för tillfället är intresserad av. Han vill köpa ALLT och kan bli rasande över att bli hejdad. Han bygger upp en massa visioner om hur det ska bli när han fått hem den o den saken, är mycket kreativ och så bara krossar jag ALLT.
Man orkar inte lyssna och framförallt inte höra på alla dessa anledningar till nyttan med dessa grejer.
Det är svinjobbigt, men han har senaste året börjat lära sig genom mycket tydlighet och jämförelser vad varje köp innebär, både i pris och övrigt "värde".
Bryr han sig om den sista grejen han köpte? När köptes den? Hur länge var den aktuell efter inköpet innan han skulle han nåt annat?
Learning by doing är bra även om det svider. Om han får vara med o betala och kanske får avstå månads/veckopeng x antal gånger pga skorna så påminns han flera gånger om vad det "kostar" att köpa skorna.
Som ett alternativ till ett blankt NEJ.