• ellegirl

    Lämnad i vecka 14

    För cirka två månader sen fick jag och sambon reda på att vi väntar barn, jag blev glad och han mindre glad (milt sagt). Samma kväll började han hota och skrämmas om vad som skulle hända om jag inte gjorde abort och hoten och utpressningen började även komma från andra håll; från hans familj och vänner. Vet inte hur många gånger jag fått höra nu att jag är en självisk idiot utan hjärna etc. Jag förstår hans chock och lite utav paniken men gränser finns det faktiskt. Även fast det här inte var en planerad graviditet så känner jag att barnet blir inte mindre älskat för det och jag har inte kunnat tänka mig abort ens för en sekund, även om jag försökt överväga det för hans skull. Vi har pratat många gånger om barn och framtiden, samt har en jättefin lägenhet ihop och bra förutsättningar. Vi trodde även för två år sen att jag var gravid, vilket jag inte var, men jag gjorde klart för honom att jag inte skulle kunna tänka mig abort, så det har han vetat om sedan länge.

    Hur som helst, har dessa två månader varit ett rent helvete. Han har pressat mig så hårt om abort, gett mig ultimatumet att välja mellan honom och barnet och jag har mått så dåligt över det. Jag älskar honom, men jag älskar även vårt barn och att ha sett barnet på ultraljud har bara gjort kärleken starkare, min sambo följde även med på ultraljudet men verkade helt oberörd; satt mest och suckade och kollade bort. På vägen hem frågade han även om jag skulle ringa och boka tid för abort snart. Han har sett hur dåligt jag mått, jag har berättat flera gånger om min rädsla och ovilja över att göra abort samt har berättat om flera bekanta som antingen blivit deprimerade, fått svårt att bli gravida efteråt samt om en kollegas syster som tog livet av sig efter en påtvingad abort. Jag frågade honom om han tyckte det var värt det, "absolut" fick jag till svar. Han skiter alltså totalt i mitt mående. Han har dessutom slagit både mig och magen så jag känner mig både psykiskt och fysiskt misshandlad, känns som jag tappat mig själv totalt. Flera gånger har han hotat om att jag minsann kommer bli ensamstående med noll framtid och har packat sina grejer för att flytta flera gånger men sedan "ångrat" sig- känns mest som försök att skrämma mig till att göra abort. Nu håller han på att packa för "sista gången" enligt honom och började riva ner halva lägenheten och packa ihop sina grejer strax innan midnatt igår kväll, väldigt lustigt med tanke på att han inte ens har fått tag på en lägenhet än (jag ska bo kvar i vår lägenhet). Vi är inte heller tillsammans längre, fick veta det via Facebook och inte ifrån honom. Han pratar knappt med mig, jag är som luft. Hela situationen har eskalerat och blivit något så fruktansvärt "smutsig". Han hånar mig, skriker saker åt mig och barnet samt säger att han är äcklad över barnet och tål inte att se bilden ifrån ultraljudet och har dessutom börjat bete sig illa mot min familj. Han har även gått och smygfilmat mig samt spelat in våra samtal, varför förstår jag inte??? Det är väl olagligt?
    Jag är helt förkrossad och förstår ingenting... Inte för att jag känner att han är någon vidare förlust just nu, utan mer för att jag känner mig totalt tappad för att jag blivit så äckligt dåligt behandlad och att jag har tillåtit det. Den enda ljuspunkten just nu är det lilla livet i magen <3

    Undrar om någon annan varit i en liknande situation eller har några goda råd?


    Anonym
  • Svar på tråden Lämnad i vecka 14
  • ellegirl

    Blir helt rörd av alla svar... även om allt känns helt hopplöst och tungt just nu får man försöka se något slags ljus i tunneln.. Vet bara inte var jag ska "börja" liksom, har i alla fall fått en samtalstid nästa vecka vilket kan vara en stor hjälp, att prata av sig med någon utomstående. Kan man prata med sin barnmorska om sånt här?

    Tusen tack hörrni <3


    Anonym
  • Niseen

    Vad fruktansvärt jobbigt det låter!
    Det kan nog vara en bra ide att polisanmäla honom, då finns det på papper sedan att han har misshandlat dig ( och indirekt även barnet när han slagit dig i magen). Jag har mycket svårt att tro att han skulle kunna få rätt till någon som helst delad vårdnad eller ens umgängesrätt senare i livet om du skulle anmäla honom nu. 

    Då slipper du honom och du slipper att oroa dig längre fram för att han ska komma och  begära att få halva vårdnaden om barnet. 

    Att göra eller inte göra en abort är 100% kvinnans beslut. Om man som kille inte vill ha barn så får man låta bli att ha sex eller alltid använda kondom. 

    Jag hoppas du har en go kontakt med dina föräldrar eller någon annan anhörig som kan hjälpa dig och stötta dig i allt!

    Lycka till och  fortsätt gärna uppdatera i tråden om hur det går med allt!

  • Anonym (Anonym)

    Ring kvinnofridslinjen 020-505050. de kan hjälpa dig och de vet var du kan hitta ett skyddat boende. Så ta dig ur situationen så fort som möjligt! Skickar massa styrkekramar till dig!

  • Anonym (Stackare)
    Niseen skrev 2016-10-19 13:18:40 följande:

    Vad fruktansvärt jobbigt det låter!

    Det kan nog vara en bra ide att polisanmäla honom, då finns det på papper sedan att han har misshandlat dig ( och indirekt även barnet när han slagit dig i magen). Jag har mycket svårt att tro att han skulle kunna få rätt till någon som helst delad vårdnad eller ens umgängesrätt senare i livet om du skulle anmäla honom nu. 

    Då slipper du honom och du slipper att oroa dig längre fram för att han ska komma och  begära att få halva vårdnaden om barnet. 

    Att göra eller inte göra en abort är 100% kvinnans beslut. Om man som kille inte vill ha barn så får man låta bli att ha sex eller alltid använda kondom. 

    Jag hoppas du har en go kontakt med dina föräldrar eller någon annan anhörig som kan hjälpa dig och stötta dig i allt!

    Lycka till och  fortsätt gärna uppdatera i tråden om hur det går med allt!


    Delad vårdnad får man ofta även om pappan misshandlat mamman. Till och med pappor som misshandlat sina barn kan få umgänge, om än övervakat.

    TS måste ha en realistisk bild på vilken framtid som kan vänta. Om han vill jävlas så har han stor chans att få delad vårdnad, hälften av föräldrapenningen, rätt att regelbundet träffa bebisen redan från början, och i framtiden även halva boendet.

    TS kan inte välja en ny pappa till sitt barn. Hon har redan valt en pappa och barnetkommervara hans barn för resten av sitt liv. Oavsett hur snälla pojkvänner TS träffar i framtiden .
  • ellegirl

    Nu har det lugnat ner sig lite nu, även om det fortfarande är otroligt jobbigt. Har försökt prata med honom otaliga gånger men det går verkligen inte att prata med honom, han blir så fruktansvärt arg och man kan inte säga ett ljud. Han kommer även flytta alla sina saker imorgon vilket är skönt på ett sätt men känns tråkigt att det ska behöva vara såhär. Vet inte hur man kommer över en sån här sak? Hade varit skönt om man kunde prata med varandra och reda ut det någorlunda på ett schysst sätt men han vill verkligen inte, men det kanske bara är att försöka gå vidare, vissa saker kanske inte går att förlåta ändå...


    Anonym
  • Anonym (Dr Judys svärson)
    ellegirl skrev 2016-10-22 16:25:21 följande:

    Nu har det lugnat ner sig lite nu, även om det fortfarande är otroligt jobbigt. Har försökt prata med honom otaliga gånger men det går verkligen inte att prata med honom, han blir så fruktansvärt arg och man kan inte säga ett ljud. Han kommer även flytta alla sina saker imorgon vilket är skönt på ett sätt men känns tråkigt att det ska behöva vara såhär. Vet inte hur man kommer över en sån här sak? Hade varit skönt om man kunde prata med varandra och reda ut det någorlunda på ett schysst sätt men han vill verkligen inte, men det kanske bara är att försöka gå vidare, vissa saker kanske inte går att förlåta ändå...


    Alltså tjejen, jag är man och har nog lite svårt att sätta mig in i din situation rakt av MEN, ddt känns som du fortfarande går fast i känslor att tänka dig att han ska stanna - han har hotat dig, slagit dig och försökt misshandla barnet genom att slå det i din mage! Det låter helt galet!!! Anmäl honom genast så har du en fördel ifall ni får problem med vårdnadstvist etc. Och var gld så fort han lämnar!!! Visst, det gör ont och smärtar när band klipps men han låter ju som en helt eller åtminstone halvt sinnessjuk människa som inte går att prata med!!

    Starkt att du vågade behålla barnet!

    Lycka till!
  • Anonym (Dr Judys svärson)

    Jag är inte religiös men det här citatet är bra, och det funkar!!!

  • ellegirl
    Anonym (Dr Judys svärson) skrev 2016-10-22 16:41:12 följande:
    Alltså tjejen, jag är man och har nog lite svårt att sätta mig in i din situation rakt av MEN, ddt känns som du fortfarande går fast i känslor att tänka dig att han ska stanna - han har hotat dig, slagit dig och försökt misshandla barnet genom att slå det i din mage! Det låter helt galet!!! Anmäl honom genast så har du en fördel ifall ni får problem med vårdnadstvist etc. Och var gld så fort han lämnar!!! Visst, det gör ont och smärtar när band klipps men han låter ju som en helt eller åtminstone halvt sinnessjuk människa som inte går att prata med!!

    Starkt att du vågade behålla barnet!

    Lycka till!
    Jag vet det och att det blir bättre utan honom, men det är ändå svårt. Försökte prata med honom förut om att jag vill prata ut så att vi kan skiljas åt på ett bra sätt men han vill inte ha med mig att göra eller ens träffa mig för att prata... det är väl kanske lika bra
    Anonym
  • Anonym (Jobbigt)

    Det är lika bra att han lämnar dig ifred-han är ju inte normal.Du har det bättre utan honom- och du är värd mera.

  • ellegirl

    Nu har han flyttat ut, snodde med sig allt han kunde inklusive kryddor, mjöl, salt & peppar, tvätt & diskmedel, disktrasor & diskborstar (även de som vi använt ett tag...) Till och med fryspåsar samt vanliga påsar... snålare och mer självisk människa får man leta efter, hyran har han även fulat med och vill inte betala trots uppsägningstid... börjar inse nu vad han är för människa och är glad att han flyttat. Vill inte ha honom i närheten av mig och absolut inte nära mitt barn. Är bara så arg och ledsen just nu att jag nästan stänger av känslorna helt, känner mig nästan tom och extremt lurad för att man kan ha delat ett liv med någon man trodde sig känna som helt plötsligt blir en annan människa.
    Har någon annan varit med om något liknande? Jag är i chock.


    Anonym
  • Jw83
    ellegirl skrev 2016-10-23 21:55:17 följande:

    Nu har han flyttat ut, snodde med sig allt han kunde inklusive kryddor, mjöl, salt & peppar, tvätt & diskmedel, disktrasor & diskborstar (även de som vi använt ett tag...) Till och med fryspåsar samt vanliga påsar... snålare och mer självisk människa får man leta efter, hyran har han även fulat med och vill inte betala trots uppsägningstid... börjar inse nu vad han är för människa och är glad att han flyttat. Vill inte ha honom i närheten av mig och absolut inte nära mitt barn. Är bara så arg och ledsen just nu att jag nästan stänger av känslorna helt, känner mig nästan tom och extremt lurad för att man kan ha delat ett liv med någon man trodde sig känna som helt plötsligt blir en annan människa.

    Har någon annan varit med om något liknande? Jag är i chock.


    Han är väl ingen annan människa. I ärlighetens namn så har du ju vetat exakt hur dålig han är rätt länge med misshandel, hot osv.

    Är han så jävlig så kommer han garanterat att ansöka om delad vårdnad för att få hälften av föräldrapenningen. Han kommer säkert också kräva umgänge från början och pga sammarbetssvårigheter så blir det med hjälp av utomstående personal så han slipper träffa dig. Bara för att jävlas med dig. Har kommer garanterat utnytja sin rätt till sitt barn även om han absolut inte vill ha barnet och aldrig mer vill se dig. Han verkar vara den typen. Är en använd diskborste viktig att ta med sig bara för att jävlas så är ett barn den ultimata spelbrickan.

    Så spara pengar så du klarar fl med hälften av pengarna och vårdnadstvistem, läs på om vårdnadstvister, kontakta juridikkunniga vänner. Ligg steget före och var redo för några år av rent helvete. Om du håller dig kunnig och i ekonomiskt överlägge så har du en rejäl fördel. Då kan han inte överraska dig!

    Bit i hop och förbered dig noga.
  • Anonym (Anmäl)

    Säger igen anmäl dåren. För misshandel, trakasserier samt har ni skrivit på något gemensamt kontrakt för lägenheten. Isf kan du begära att han ska betala sin del. Sen ser du till och skaffa ett domslut mot honom där han håller sig på avstånd resten av erat liv och att även vänner/familj till honom låter er vara ifred.

    Sätt dig ner och skriv ner precis allt han gjort. Allt du kan komma på. Från hans hot till handlingar.

    Sen om du känner någongång dig svag att du skulle vilja ha tbx honom läs och påminn dig själv. Med åren är det lätt att någons dåliga sidor bleknar i minnet men då är det bara å påminna dig själv.

    Fokusera på dig nu och knodden i magen.

    Tänk på att du vill ge det lilla livet allt det bästa.

  • Jw83
    Anonym (Anmäl) skrev 2016-10-24 07:30:03 följande:

    Säger igen anmäl dåren. För misshandel, trakasserier samt har ni skrivit på något gemensamt kontrakt för lägenheten. Isf kan du begära att han ska betala sin del. Sen ser du till och skaffa ett domslut mot honom där han håller sig på avstånd resten av erat liv och att även vänner/familj till honom låter er vara ifred.

    Sätt dig ner och skriv ner precis allt han gjort. Allt du kan komma på. Från hans hot till handlingar.

    Sen om du känner någongång dig svag att du skulle vilja ha tbx honom läs och påminn dig själv. Med åren är det lätt att någons dåliga sidor bleknar i minnet men då är det bara å påminna dig själv.

    Fokusera på dig nu och knodden i magen.

    Tänk på att du vill ge det lilla livet allt det bästa.


    Ett sånt domslut är tyvärr inte möjligt. Men i övrigt håller jag med. Anmäl genast! Kommer anklagelserna bara fram i vårdnadstvisten så ser det ut som om du ljuger och smutskastar för att vinna. Och då ser du ut som den sämre föräldern och kan förlora vårdnaden. Så anmäl omedelbart! Vänta inte en dag!
  • Flygandefe

    Dokumentera och spara allt. Du vill ha ditt barn, och personen i fråga är oberäknelig (skulle ALDRIG lämna mitt barn till en sådan person)

    Hot skall anmälas

    När de kommer till inspelningar ser lagstiftningen olika ut, digital inspelning är olaglig gamla kassettbandspelare är lagliga - vill du göra helt rätt, fråga honom - spela in själv (eller ha högtalartelefon på och vittne) oh driv de juridiskt.

Svar på tråden Lämnad i vecka 14