• Anonym (OCD)

Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!

Hej allihop!

Jag vet inte var eller hur jag ska börja med det. Jag lider Nämligen av OCD(tvångstankar).

-------------------------------
    Kan kanske börja med att förklara att OCD inte är "tvångsmässigt beteende störning" där man känner sig tvungen att utföra saker och gör det, utan det är en sorts ångestdiagnos där man får tvångsmässiga tankar som ger upphov till ångest.
    Klassisk exempel är att man trots vet att man låst dörren så får man ångestgivande tanke om att man kanske inte gjort det och för att "släcka" den tanken går man tillbaka och kollar upp om man låst. Detta är exempel på tvångstanke som många friska människor kan ha utan att vara något tillstånd.

OCD är till motsats av många tror INTE bidragande till att man gör något brott. Då människor med OCD brukar ha hög moral/skuldkänslor så är de mindre brottsbenägna än andra människor.
    ----------------------------

Nu till problemet:

Jag lider av "tänk om tankar" i bred omfattning. Mina "tvångshandlingar" är att jag ältar om jag gjort något som jag tycker är fel och som bidragit till att jag får tvångstanke. Mina "tvångshandlingar" är att undvika saker jag tror jag kommer få "ångetgivande tankar" av.

Jag tänker alltså många "tänk om tankar" och tyvärr går även mycket fantasi in i bilden vilket gör saken bara värre. Det har tagit och tar så mkt tid och energi av mig att jag är så jävligt trött och ledsen.

Jag vill så verkligen veta vad orsaken till OCD är så jag tänkte fråga er som också har OCD några frågor och skulle verkligen uppskatta om ni kunde svara.

1. Har ni haft dålig munhälsa(tandhälsa) under perioder ni haft OCD?
    2. Har ni haft någon av följande bristtillstånd: Zink, b12, järn eller folsyra-brist?
    3. Är/har era föräldrar varit religiösa och i tidig ålder lärt er om "synder straffas"? Med den frågan har jag undrar om tidig läran av "att det man gör/inte göra straffas" kan ha med utveckling av ocd i tidig ålder, att man blir rädd att göra "ett synd" och att det utvecklas senare till sorts ocd.

Har ni något att tillägga om OCD, så skriv det gärna, vill så verkligen veta orsaken bakom det.

• Svar på tråden Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!
  • Anonym (En till)
    Anonym (Anonym1) skrev 2016-10-22 21:26:12 följande:
    Jag förstår det :) det är en klassiker för OCD. Först, får man fråga om du har några speciella tankegångar? Någon speciell rädsla/tanke du ofta fastnar i?
    Ja, min OCD/ångest kretsar kring mina hundar, att något hemskt ska hända dem, t ex att de ska bli sjuka, trampa på något vasst och skada sig eller äta något olämpligt och bli förgiftade/dö. Detta leder till tvångshandlingar för att "säkra" omgivningen och hemmet, för att på så sätt också undvika att jag får ångest. Dessa tankar har jag fått efter att ha förlorat en nära anhörig, så jag antar att det finns ett visst samband. Det begränsar mig väldigt mycket... Och jag är rädd att jag aldrig kommer bli av med det.
  • Anonym (Fd OCD)

Jag hade väldigt dålig tandhälsa när jag växte upp.

Mina föräldrar var medlemmar i en sekt.

Är väldigt intresserad av att få veta hur du tänker ang tanhälsa och OCD.

Min OCD gick (nästan) över när jag fick barn.

• Anonym (OCD.)
    Anonym (T) skrev 2016-10-21 17:57:55 följande:

Måste rätta dig TS, OCD innefattar båda sakerna du skrivit. Eller jag kanske missförstod dig. Man kan alltså t.ex. ha tankar att "om jag inte gör si eller så så kommer den här hemska saken hända", men även tvångsmässigt beteende som t.ex. att tvätta händerna, släcka lampor osv.

Som svar på dina frågor. Jag har haft OCD så länge jag kan minnas, i olika former.
    Har aldrig haft dålig mun/tandhälsa.
    Har haft järn- och zinkbrist, även andra brister än de du frågar om.
    Mina föräldrar är inte själva religiösa men tvingade mig i princip att konfirmera mig, läsa bibeln osv vilket ledde till enorm ångest över att bli straffad av en högre makt om jag inte utförde tvången.

Du missförstod mig lite grann. Visst kan man ha tv¨ngshandlingar vid OCD, men dessa handlingar gör man för att undvika ångest och/eller ev "katastrof".
    "Tvångsmässigt beteende störning" känner däremot känslor av att göra något och måste göra det.
    Citerad från wikipedia: "Bland annat är tvångsbeteendena i tvångsmässig personlighetsstörning egosyntona, det vill säga att de överensstämmer med personens mål och moraliska övertygelser. Beteendena är inte heller associerade med ångest eller obehagskänslor, utan rationaliseras istället, ofta som tidsbesparande eller praktiska." sv.wikipedia.org/wiki/Anankastisk_personlighetsst%C3%B6rning
  • Anonym (OCD.)
    Anonym (Fd OCD) skrev 2016-10-23 22:18:52 följande:

Jag hade väldigt dålig tandhälsa när jag växte upp.

Mina föräldrar var medlemmar i en sekt.

Är väldigt intresserad av att få veta hur du tänker ang tanhälsa och OCD.

Min OCD gick (nästan) över när jag fick barn.

Skönt att din OCD gick bort!

Jag har flera "teorier" på vad som kan va orsaken till OCD.
    Först och främst så tror jag att OCD är egentligen ren ångestsjukdom, inget annat. Det som gör att man får dessa tankar är för att man har ångest och tidiga upplevelser i livet. Alltså: OCD= Ångest---->Tankar--->Ångest

Det här med tänder tror jag är en bidragande faktor hos många. Tandinflammationer(främst infektiösa) tror jag triggar igång ångest. Eftersom munhålan är så nära hjärnan så kan ångest vara en varningssignal från kroppen till dig att hjärnan är i fara. Det kan dock också vara så att en viss bakterie från munhålan går upp till en del av hjärnan som ger upphov till ångest. Googla gärna PANDAS teori.

Eftersom man då får ångest och inte vet vad orsaken till det är egentligen så kan vissa vara ständigt i jakt efter det och därmed få "katastroftankar" och tvångstankar som ger upphov till tvångshandlingar som försöker "lugna" kroppen att allt är okej.

Tidiga upplevelser i den omedvetna delen av hjärnan kan därmed göra att vissa är rädda för just det man tidigare upplevt eller någon anhörig ha gjort. Hypokondri kan tex bero på att någon man känner eller sig själv haft sjukdomar och därmed får hälsoångest.

Bla zink,magnesium, folsyra och b12 har en betydelsefull roll i produktion av serotonin och andra signalsubstanser. Brist på det kan göra att man är sårbar och lättare få ångest vid tex inflammationer tror jag.

Så sammanfattningsvis  Näringsbrist+inflammation(spec i munnen/hjärnan)+vad man har upplevt när man var liten----> Ångest---->tvångstankar---->ångest.

• Anonym (T)
    Anonym (OCD.) skrev 2016-10-24 19:16:23 följande:
    Du missförstod mig lite grann. Visst kan man ha tv¨ngshandlingar vid OCD, men dessa handlingar gör man för att undvika ångest och/eller ev "katastrof".
    "Tvångsmässigt beteende störning" känner däremot känslor av att göra något och måste göra det.
    Citerad från wikipedia: "Bland annat är tvångsbeteendena i tvångsmässig personlighetsstörning egosyntona, det vill säga att de överensstämmer med personens mål och moraliska övertygelser. Beteendena är inte heller associerade med ångest eller obehagskänslor, utan rationaliseras istället, ofta som tidsbesparande eller praktiska." sv.wikipedia.org/wiki/Anankastisk_personlighetsst%C3%B6rning
    Aha, jag fattar inte riktigt fortfarande. Menar man då t.ex. att äta på vissa tider, alltid borsta tänderna i 2 minuter osv för att man själv bestämt att det ska vara så, och inte för att man gör det för att undvika nåt hemskt, som vid OCD?

Jag fick min diagnos för tusen år sen och har aldrig fått någon hjälp så det är ingen som förklarat detta för mig.
  • Anonym (Haft OCD)

1. Har ni haft dålig munhälsa(tandhälsa) under perioder ni haft OCD? 
    Ja! Var ständigt hos tandläkaren och fick till och med lämna salivprov som skulle skickas till universitet för forskning.

2. Har ni haft någon av följande bristtillstånd: Zink, b12, järn eller folsyra-brist?

Vet inte.

3. Är/har era föräldrar varit religiösa och i tidig ålder lärt er om "synder straffas"?

Ja, sektmedlemmar. 

Med den frågan har jag undrar om tidig läran av "att det man gör/inte göra straffas" kan ha med utveckling av ocd i tidig ålder, att man blir rädd att göra "ett synd" och att det utvecklas senare till sorts ocd. 

Jag är djupt intresserad av dina tankar. Blev förvånad över din koppling mellan tandhälsa och OCD men är inte tveksam över att det kanske hänger samman.

Imponerad över din förmåga att koppla samman.

• Tjottihanna

Det här är ett svar som en uppgift på psykologprogrammet som jag går:

Det finns idag två behandlingar som rekommenderas eftersom de visat sig har tydlig effekt: Det är KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva (SSRI-preparat) (1). Socialstyrelsen rekommenderar inte andra terapiformer om en inte har andra problem också, som kanske ångest eller depression och vill bli hjälpt med det främst för att för de flesta funkar inte de andra metoderna så bra att det är värt att testa visar forskningen.

Den terapi som funkar bäst är framför allt KBT (kognitiv beteende terapi) med inriktning på ERP (exposure with response prevention), vilket betyder att exponeras/utsättas för tvångstanken eller tvångshandlingen och stå ut med ångesten som det skapar att göra det. Då kommer ångesten minska för varje gång eftersom en upptäcker att det inte hände något farligt. Du lär liksom om på nytt. Det som tvångstanken eller handlingen skulle skydda från - hände inte! Detta kan en göra i grupp, på telefon eller individuellt (2).

Det är bra att söka hjälp tidigt för om en inte jobbar med sina tvång verkar det som att för de allra flesta blir det bara värre. MEN alltså tvångstankar lite sådär då och då och som inte en får ångest av eller som inte hindrar en i ens liv behöver en inte hjälp för. Tvång som inte är så jobbiga eller som inte stör så mycket har väldigt många människor och är inget att fästa sig vid.

I ditt fall låter det som att det upptar ganska stor tid i ditt liv och hindrar dig från att tänka på och göra andra saker. Så det kan finnas en poäng med att söka hjälp.

Det andra alternativet, som oftast finns om inte terapi funkar, är SSRI-medicin (2). Det ska en helst inte ta utan att samtidigt gå i terapi, utan ses mer som en hjälp för att terapin ska funka bättre.

Andra tips som Ungdomsmottagningen ger (4) är att prata med någon som en litar på. Det är alltid bra att dela det en känner. Många troll försvinner i solljus. De tipsar också om att röra på sig. Det minskar oro och ångest kring tankarna/handlingarna. Och att stå ut med tankarna och se om de minskar om en inte blir rädd för dem. Titta på dem som på ett moln som passerar - ?oj jaha nu tänkte jag visst så. Det är bara en tanke.? Det är en sorts egen light-form av KBT-behandlingen som funkar om inte ångesten är så stor.

1) BUP STHLM RIKTLINJER 2015

s. 305

2) BUP Sthlm riktlinjer s 306.

3) www.umo.se/Att-ma-daligt/Tvangssyndrom-OCD/

• Tjottihanna

Såg att du också frågade efter vad som kan ligga bakom.

Forskningen har flera teorier och visst kan det vara en koppling mellan något som känts stressande/otäckt och som en behöver kontrollera. MEN för just OCD när det inte är mer av andra symtom som ångest exempelvis, så ligger orsaken så långt bak i tiden att den inte är så viktig för behandlingen. Det som verkar funka bäst är att just jobba med att hantera och stå ut med ångesten som kommer upp när en inte gör tvånget och att då se att det inte hände - katastrofen.

• Anonym (Aina)

1. Ja

2. Vet inte

3. Ja

Jag lider av ocd. Mina rädslor yttrar sig främst som hälsoångest men också lite som religiösa rädslor. Har också diagnosen PTSD. Var med om något mycket traumatiskt involverande en närståendes sjukdom och död och religion som ung, och det tycks ha satt igång detta.

Får nu terapi och känner att det går framåt hela tiden.

• Glinda från Oz

Jag tycker du fokuserar otroligt mycket på saker OCD inte är, jag har aldrig någonsin hört någon förväxla det med schizofreni t.ex. Det finns olika typer av OCD också, vissa gör saker.

Får du någon hjälp? Terapi, medicin mm? Om inte tycker jag du ska kontakta vårdcentralen eller psykiatrin.

• Litenfilur

Intressant tråd! Har själv OCD och tycker du formulerar vad OCD är väldigt bra. Har inte ens tänkt kring OCD och tandhälsa men kanske finns det en koppling hos vissa. Forskningen om PANS/PANDAS verkar ju gå framåt. Själv har jag haft OCD sen jag var väldigt liten (4 år ungefär) och det utvecklades successivt. Intressant nog fick jag felaktigt diagnosen schizofreni för att tvångstankarna misstogs för att vara vanföreställningar, så visst går det att förväxla tillstånden. Idag är diagnosen (schizofreni) borttagen.

Nu till dina frågor:

1. Har haft rätt bra munhälsa i hela mitt liv trots en medfödd sjukdom som i många fall kan påverka tänderna. 

2. Haft järnbristanemi och zinkbrist tidigare. Har jag haft B12 och folsyra-brist har jag inte vetat om det. Är just nu undernärd pga magsjukdom och märker att jag har svårare tvångstankar än innan jag började rasa i vikt. Svält ska tydligen kunna orsaka tvångstankar även hos människor som inte har OCD, oavsett orsak till svält/undervikt (minns ej var jag läst det men källan var seriös, haha). 

3. Är inte uppväxt i en sekt men uppväxt i en dysfunktionell familj och utsattes för tidigare trauman i olika former. Är säker på att uppväxten var en del i att jag utvecklade såpass svårt tvångssyndrom och ser en tydlig koppling mellan traumatiseringen och vilka tvångstankar jag har/haft.

Tror på "stress-sårbarhetsmodellen", alltså att vissa har en genetisk benägenhet att utveckla just OCD och att tidiga trauman eller annan typ av stress kan utlösa beteendet. Andra kanske istället utvecklar bipolär sjukdom, depression, ätstörningar osv. Värt att tillägga är att jag blev sjukare av KBT och SSRI. Det som hjälpt mest för mig är traumaterapi då jag har en tydlig traumagrund till mina tvång. Kan bli så j-kla fel då psykiatrin är så KBT-inriktade, särskilt gällande tvång, och hjälper inte KBT ändrar de diagnos istället för behandling (i mitt fall schizofreni). "Evidensen" säger ju att KBT är det enda för OCD men det är jag (och fler jag känner till) ett bevis på att det inte alltid stämmer. Gäller att tänka utanför boxen, s.a.s.

• Anonym (Maskrosbarn)

Svar på frågorna

1. Ja

2. Vet ej

3. Nej

Hade svår OCD som barn. Började när jag var 9-10 år. Mitt dygn borde ha haft 48 timmar för allt jag gjorde tog massor av tid.. Förstod inte då vad OCD var och visste inte många år senare heller när jag fick spel och valde att stänga ut OCD.n ur mitt liv. Med makt och våld om så krävdes! Var helt utmattad av alla tankar och handlingar. Trött på att skämmas och trött på att försöka dölja mitt "sjuka jag" för omvärlden. Kunde inte ens titta på en bil eller tända en lampa utan att OCD.n började mala i huvudet. Är ännu idag väldigt monoton i det jag gör men bortsett från ett lindrigare renlighetsvansinne och några mindre grejer, som att tvångsmässigt pilla på saker, dämpa ångest med att bita sönder mina läppar, alltid lägga vissa saker "rätt" etc är jag fri från de värsta problemen.

Kommer aldrig att glömma min ilska när tvångstankarna dök upp efter att jag tagit beslutet att driva bort dem. Varje gång jag såg en bil och mantrat i hjärnan ville få plats skrek jag tyst inombords "dra åt helvete dumma tanke jag kommer INTE rabbla bilar. Det är en BIL. Endast en BIL och inget annat. Där kom tre till och nu kommer jag fundera på vad jag ska göra när vi kommer hem lalala jag hör inte dig." Haha låter helt galet att skriva :'D

Min OCD har troligvis startat från en väldigt otrygg barndom. Massor av trauman och stor otrygghet. Det började knappt 1 år efter att jag mot min (och pappas) vilja flyttat från min älskade pappa till min vidriga mamma. Gissar att min hjärna dels ville skapa en verklighet som gick att kontrollera och dels lägga tankarna på annat än det som hände hemma. Det var när jag var 16 år och hade fått flytta till ett familjehem som jag tog beslutet att driva ut tvångstankarna och handlingarna ur mitt liv. I familjehemmet fanns både trygghet, stabilitet och kärlek. Första gången jag upplevde det i ett hem sedan domaren i rättsalen tog det ödesdigra beslutet att jag måste flytta ifrån min pappa. Är så enormt tacksam över att jag fick bo hos denna underbara familj då min pappa var för sjuk för att ta hand om mig när jag äntligen fick lov att flytta.

• Anonym (Skuggan)

Ocd grundar sig ofta i en låg självkänsla, att man är rädd för att göra fel, har ett stark kontrollbehov och liknande problematik med ångest.

Svar på tråden Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!