Anonym (fundersam) skrev 2016-10-22 22:08:57 följande:
Jag håller självklart med om principen att båda exen ska betala underhåll. Mitt ex för ett barn o hennes ex för 2 barn. Det som har gjort att framförallt min sambo inte velat kräva det av sitt ex är att hon varit rädd att han då ska saga att de kan bo halva hos honom o det har varken barnen eller hon velat. Min fråga var egentligen inte alls detta. Min fråga var om det är rimligt att göra hennes ex underhålls beroende abv mitt ex underhåll? Min sambo jobbar inte för att hon ska kunna vara där för barnen. Ett har haft krävande sport. Vissa svar blir jag riktigt förvånad över, hur tanker man....o jag vet att I slutändan bestämmer man såklart alltid själv.. Det är alltså så att alla idag lever på mig. Sambo, barn o respective ex. Om sambos ex betalar underhåll till sina barn skulle det väl isf rimligen gå in I den totala ekonomin och inte som extra "topping" till hans barn?
Är inte helt säker på om jag förstått dig rätt nu, men det du tycks säga är att du anser att om din sambos ex betalar underhåll så ska de pengarna in i hushållskassan och inte gå till barnen? I så fall anser jag att du har fel. Underhållet är för försörjning av de barnen. Sedan kan förstås försörjning betyda mat på bordet och tak över huvudet, men jag anser ändå inte att de pengarna ska in i er gemensamma pott.
Däremot tycker jag ju din sambo bör jobba. "Finnas där för barnen"? De måste vara rätt stora nu, med tanke på att du skriver att inga underhåll betalats på 10 år. Jag är säker på att de klarar sig själva några timmar.