• Anonym (fundersam)

underhåll - vad är rimligt

Hej, bonusfamilj med tre barn, jag har ett o sambon två. Alla hos oss i princip hela tiden utom var tredje helg. Jag jobbar mycket, sambon jobbar inte utan är hemma. Barnen tonår. Fråga om underhåll från exen. Hon anser att så länge inte mitt ex behöver (eller kan) betala underhåll så ska inte hennes ex heller behöva göra det.... Nu ska hennes ex ha "eget" barn med sin nya och då känns det ännu märkligare för mig att han inte ska bidra försörjning till de andra. Känns märkligt för mig men kanske jag är orimlig i mitt tänk?

• Svar på tråden underhåll - vad är rimligt
  • Anonym (HolyShit)
    Anonym (tyiop) skrev 2016-10-23 10:24:18 följande:

Om det lagligt är så att ditt ex måste betala uh för att din sambos ex ska behöva göra det? Absolut inte. Om det moraliskt är så att ditt ex ska betala uh för att din sambos ex ska göra det? Tja, där tror jag alla har olika uppfattningar.

Jag kan förstå hur hon tänker- varför ska du slippa allt krångel och ev. bråk som ett krav på uh skulle innebära, medan du begär att HON ska krångla och bråka med sitt ex?

Jag antar att du menar att du ska slippa kräva ditt ex på uh eftersom du tjänar pengar och hon därför står lite i skuld till dig, men jag antar att ni fördelat ansvarsbördan inom familjen så att du får mindre ansvar för hem oc barn, så att det hela jämnar ut sig. Så då kvarstår frågan. Varför vill du att hon ska ta fajten om uh med sitt ex när du inte vill ta den med ditt ex?

Fast så länge de inte har gemensamma barn är Ts inte skyldig att försörja hennes barn på något sätt.
  • Ess
    Anonym (HolyShit) skrev 2016-10-23 12:51:03 följande:
    Fast så länge de inte har gemensamma barn är Ts inte skyldig att försörja hennes barn på något sätt.
    Det är ju en egen deal de har gjort att sambon går hemma och sköter hemmet och tar hand om alla barnen, och i gengäld så betalar ts för allihop.
    Det står bara att ts jobbar mycket, det kan ju innebära att han har ett jobb där det underlättar att ha en sambo som sköter all mark och barntjänst. 
    Sen kan man anse vad man vill om det, jag skulle aldrig vilja sätta mig i samma sits som sambon.
  • Anonym (HolyShit)
    Ess skrev 2016-10-24 16:59:27 följande:

Det är ju en egen deal de har gjort att sambon går hemma och sköter hemmet och tar hand om alla barnen, och i gengäld så betalar ts för allihop.

Det står bara att ts jobbar mycket, det kan ju innebära att han har ett jobb där det underlättar att ha en sambo som sköter all mark och barntjänst. 

Sen kan man anse vad man vill om det, jag skulle aldrig vilja sätta mig i samma sits som sambon.

Sambon verkar inte klaga. Som sagt, om Ts bestämmer sig för att sluta försörja dem så får mamman och pappan pynta själva. Ts har ingen skyldighet att betala. Pappan ska betala underhållsbidrag och jag hoppas att Ts kräver det som "gentjänst" för att fortsätta betala för hennes del av barnens försörjning.
  • Anonym (fundersam)

Tack för all input. Finns uppenbart många olika och ibland märkliga upfattningar i frågan. Jag tycker självklart att både mitt ex och sambons ex ska betala sina respektive u-håll. Eftersom jag har en hög lön och exet en väldigt liten lön skulle det för mitt ex bli en väldigt liten summa och det är kanske en anledning till att jag inte brytt mig så mycket. Men principen bör såklart vara lika. Jag förstår att visa menar att det hade varit samma om det varit jag som skött hemmet än sambon och att min lön därför ska fördelas bade på mitt ex och hennes ex enligt samma principer....Att jag tycker att sambons ex ska betala beror kanske på att det faktiskt är jag som betalar allting, dessutom är det ju två barn och det kanske jag inte borde tycka. Om jag hade varit sambon ex sambo hade jag antagligen inte tyckt att han skulle betala något till sitt ex, d v s indirekt till mig, eftersom de tycker att vi har så mycket pengar iallafall...Men det är ju inte bara det, utan kanske främst principen att det känns fel att bli utnyttjad. För att citera ur den enfaldige mördaren, det är inte pengarna det är principen....men det är såklart inte sant, ett underhåll för barnen från exen hade räckt till en schysst semester eller en lite bättre och säkrare bil.

• Anonym (fundersam)

Som en ytterligare info kan sägas att jag har räknat på Försäkringskassans hemsida hur mkt underhåll mitt ex skulle betala och det blir 214 kronor i månaden. Samma uträkning för sambons ex borde däremot med all rimlighet bli "fullt" underhåll för båda sina barn.

• Anonym (scroll)

Jag scrollade lite så jag har inte läst allt, men ja, jag tycker faktiskt att om du inte anser att ditt ex ska betala för sitt barn så ska inte hennes ex behöva betala för sina.

Att din sambo inte jobbar har inget med era ex att göra, det är något NI väljer, inte exen.
    Om hon vägrar jobba men du vill att hon ska det får du se till att förklara att antingen söker hon jobb eller så får ni bo särbos för du vill inte försörja alla själv.
    Alt att ni separerar.
    Om du är ok med att hon inte jobbar så gnäll inte.
    Lika för lika. Kontakta FK och få till underhåll för alla barn oavsett vems de är istället.

Om barnen är lite äldre så kan inte hennes barns pappa, eller ditt ex för den delen, kräva umgänge eller att de bor halva tiden var. Eller kräva kan de, men vill inte barnen kan ingen tvinga dem. Är de yngre så är det ändå en hel apparat att gå igenom med stämning osv. Det som krävs av dig och din sambo är att ni inte förhindrar umgänge utan främjar det, men vill inte barnen så vill de inte. 

Det ni riskerar är att era ex kräver boendet om barnen, men har de inte bott hos era ex på länge och orsaken till att exen inte stämt kring detta tidigare helt enkelt för att de nu krävs på försörjning för sina egna barn riskerar ni inte så jäkla mycket...

• Anonym (scroll)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-10-26 22:20:50 följande:

Som en ytterligare info kan sägas att jag har räknat på Försäkringskassans hemsida hur mkt underhåll mitt ex skulle betala och det blir 214 kronor i månaden. Samma uträkning för sambons ex borde däremot med all rimlighet bli "fullt" underhåll för båda sina barn.

Spelar ingen roll, om ditt ex inte kan betala mer än 214 kr per månad så går underhållet via FK så barnet får alltid minst 1573 kr per månad. FK kräver sedan tillbaka den summan ditt ex anses kunna betala.

• sextiotalist
    Anonym (fundersam) skrev 2016-10-26 21:59:06 följande:

Tack för all input. Finns uppenbart många olika och ibland märkliga upfattningar i frågan. Jag tycker självklart att både mitt ex och sambons ex ska betala sina respektive u-håll. Eftersom jag har en hög lön och exet en väldigt liten lön skulle det för mitt ex bli en väldigt liten summa och det är kanske en anledning till att jag inte brytt mig så mycket. Men principen bör såklart vara lika. Jag förstår att visa menar att det hade varit samma om det varit jag som skött hemmet än sambon och att min lön därför ska fördelas bade på mitt ex och hennes ex enligt samma principer....Att jag tycker att sambons ex ska betala beror kanske på att det faktiskt är jag som betalar allting, dessutom är det ju två barn och det kanske jag inte borde tycka. Om jag hade varit sambon ex sambo hade jag antagligen inte tyckt att han skulle betala något till sitt ex, d v s indirekt till mig, eftersom de tycker att vi har så mycket pengar iallafall...Men det är ju inte bara det, utan kanske främst principen att det känns fel att bli utnyttjad. För att citera ur den enfaldige mördaren, det är inte pengarna det är principen....men det är såklart inte sant, ett underhåll för barnen från exen hade räckt till en schysst semester eller en lite bättre och säkrare bil.

Om ditt ex tjänar lite, så kan ni ta det via fk, så betalar de dig 1573 kronor i månaden och ditt ex betalar till dom utifrån sin inkomst (om hon betalar det de räknar ut, så blir hon inte skyldig något)
  • Anonym (WTF!?)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-10-22 22:08:57 följande:

Jag håller självklart med om principen att båda exen ska betala underhåll. Mitt ex för ett barn o hennes ex för 2 barn. Det som har gjort att framförallt min sambo inte velat kräva det av sitt ex är att hon varit rädd att han då ska saga att de kan bo halva hos honom o det har varken barnen eller hon velat. Min fråga var egentligen inte alls detta. Min fråga var om det är rimligt att göra hennes ex underhålls beroende abv mitt ex underhåll? Min sambo jobbar inte för att hon ska kunna vara där för barnen. Ett har haft krävande sport. Vissa svar blir jag riktigt förvånad över, hur tanker man....o jag vet att I slutändan bestämmer man såklart alltid själv.. Det är alltså så att alla idag lever på mig. Sambo, barn o respective ex. Om sambos ex betalar underhåll till sina barn skulle det väl isf rimligen gå in I den totala ekonomin och inte som extra "topping" till hans barn?

Är inte helt säker på om jag förstått dig rätt nu, men det du tycks säga är att du anser att om din sambos ex betalar underhåll så ska de pengarna in i hushållskassan och inte gå till barnen? I så fall anser jag att du har fel. Underhållet är för försörjning av de barnen. Sedan kan förstås försörjning betyda mat på bordet och tak över huvudet, men jag anser ändå inte att de pengarna ska in i er gemensamma pott.

Däremot tycker jag ju din sambo bör jobba. "Finnas där för barnen"? De måste vara rätt stora nu, med tanke på att du skriver att inga underhåll betalats på 10 år. Jag är säker på att de klarar sig själva några timmar.
  • Anonym (HolyShit)
    Anonym (WTF!?) skrev 2016-12-12 07:41:28 följande:
    Är inte helt säker på om jag förstått dig rätt nu, men det du tycks säga är att du anser att om din sambos ex betalar underhåll så ska de pengarna in i hushållskassan och inte gå till barnen? I så fall anser jag att du har fel. Underhållet är för försörjning av de barnen. Sedan kan förstås försörjning betyda mat på bordet och tak över huvudet, men jag anser ändå inte att de pengarna ska in i er gemensamma pott.

Däremot tycker jag ju din sambo bör jobba. "Finnas där för barnen"? De måste vara rätt stora nu, med tanke på att du skriver att inga underhåll betalats på 10 år. Jag är säker på att de klarar sig själva några timmar.
    Mamman ska naturligtvis försörja sina barn utan Ts hjälp. Men nu har hon ingen inkomst så Ts försörjer alla. Pga det ska mamman naturligtvis lägga underhållet i hushållskassan.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-10-26 22:20:50 följande:

Men då är det väl rimligt att ditt ex betalar 214:- och din sambos ex efter sin uträkning. Du kan ju förklara diskussionen för ditt ex så att hon förstår att hon gör det mest för rättvisans skull så att ni slipper diskussioner. 
  • Anonym (scroll)
    Anonym (ansvar) skrev 2016-12-13 13:14:34 följande:
    Men då är det väl rimligt att ditt ex betalar 214:- och din sambos ex efter sin uträkning. Du kan ju förklara diskussionen för ditt ex så att hon förstår att hon gör det mest för rättvisans skull så att ni slipper diskussioner. 
    Barnet får alltid minst 1573 om man tar det via FK. FK räknar då ut hur mycket den underhållsskyldige har råd att betala så får de betala till FK istället. Även efter de nya reglerna som egentligen bara är en skärpning av de gamla.
  • AbbyTheTabby
    Anonym (HolyShit) skrev 2016-12-12 11:17:45 följande:
    Mamman ska naturligtvis försörja sina barn utan Ts hjälp. Men nu har hon ingen inkomst så Ts försörjer alla. Pga det ska mamman naturligtvis lägga underhållet i hushållskassan.
    Så barnen ska alltså betala eftersom mamman inte orkar jobba? Låter ju vettigt...
    En hund har ägare, en katt har personal.
  • Anonym (---)
    AbbyTheTabby skrev 2016-12-15 10:12:41 följande:
    Så barnen ska alltså betala eftersom mamman inte orkar jobba? Låter ju vettigt...
    Det är enbart mammans ansvar om hon väljer att jobba och försörja barnen eller om hon väljer att använda underhållet till att betala för barnens mat och husrum.

Vad tycker du att underhållet ska användas till om det inte får användas till barnens kostnader?
  • AbbyTheTabby
    Anonym (---) skrev 2016-12-15 16:14:57 följande:
    Det är enbart mammans ansvar om hon väljer att jobba och försörja barnen eller om hon väljer att använda underhållet till att betala för barnens mat och husrum.

Vad tycker du att underhållet ska användas till om det inte får användas till barnens kostnader?
    Jag håller naturligtvis med om att underhåll mycket väl kan gå till barnens kostnader, men TS skrev ju om att lägga pengarna på en resa eller en ny bil, och det tyckte jag inte var helt okej.
  • AbbyTheTabby
    Anonym (---) skrev 2016-12-15 16:14:57 följande:

Jag håller naturligtvis med om att underhåll mycket väl kan gå till barnens kostnader, men TS skrev ju om att lägga pengarna på en resa eller en ny bil, och det tyckte jag inte var helt okej.
  • slutatsnusa

Jag förstår inte hur din sambo tänker. För mig är det enda rimliga att var och en tar ekonomiskt ansvar för sitt/sina egna barn.

Aldrig att jag skulle låta en annan man eller kvinna betala för mina barn på en regelbunden basis. Jag skulle inte heller helt vilja försörja min partners barn. Självklart extra grejer eftersom de precis som jag är bonus i varandras liv. Men grunden måste deras egna föräldrar stå för.

Har era respektive ingen stolthet eller ansvarskänsla alls?

Svar på tråden underhåll - vad är rimligt