Seven Costanza skrev 2016-10-30 18:22:56 följande:
Som jag förstått det måste du alltså vara tjänstledig för studier på minst den procent du inte arbetar så ja din chef måste godkänna och fylla i en blankett om eget yrkesområde som du skickar in till FK som sedan bedömer ifall dina studier räknas som eget yrkesområde eller inte. Om inte måste du ta ut CSN. Jag vet dock inte om tjänstledighetsansökan måste vara gjord viss tid i förväg för att din chef ska behöva godkänna ändringen från föräldraledig till studerande så du bör nog snabba dig, kanske kontakta ditt fack och fråga. I allmänhet ska chefen inte kunna neka studier men det kanske måste ansökas t ex två månader i förväg.
Men jag förstår inte, ska du alltså börja studera redan nu efter nyår? Om du inte ska jobba alls under våren så måste du ju studera heltid om du inte tänkt ta ut FP, annars får du vara föräldraledig på hälften och ta ut 2,5 FP-dagar och studera på andra hälften och ta ut halvt CSN om du inte får studierna godkänd som eget yrkesområde. Du kan redan nu ringa FK och höra med dem vad de tror.
Okej. Jag skulle nog tippa på att det ligger till precis som du skriver. Att det blir tal om tjänstledighet i så fall. Men studier när jag väl gått tillbaka till jobb är inte aktuellt ändå, var mest nyfiken på hur det låg till.
Ja, precis. Om jag kommer in på de kurser jag sökt så är tanken att jag ska studera på halvfart, distans (med csn bidrag), under vårterminen och ta ut fp resten. Precis som du skriver; 2,5 dag var.
Jag ska ringa dom imorgon och har slängt iväg ett mail till dom. Tycker alltid det är bättre att ha det på pränt.
Sen börjar jag arbeta igen i augusti. Chefen har mer eller mindre redan beviljat detta. Alltså att det är ok att jag återgår till jobb i aug, då det passar bättre för oss båda. Än att jag börjar i april som var tänkt från början.
O dessa studier antar jag att hon (chefen) inte behöver godkänna då de sker under föräldraledighet, eller finns det någon klausul för det med :-/ det påverkar ju inte henne. ?