• LejonSa

Hjälp. Gå ner i tid - Sgi

Hej!

Jag har slängt iväg ett mail till FK men frågar här ändå. Oftast får man bättre svar här

Utan att gå in på för mkt bakgrund så undrar jag, om jag återgår till mitt jobb i aug 2017 (jobbar/jobbade heltid) och vill gå ner i tid (75% vet jag att jag får lagstadgat) till 50% och min chef är ok med detta under en begränsad tid, MÅSTE jag ta ut FP för resterande dagar? Om jag då inte har dagar kvar vad händer då? Påverkas mitt sgi?
    Måste jag ta ut fp för de 25% som jag enligt lag får vara hemma med mitt barn, om jag nu väljer det alternativet och inte 50%? Eller får man vara hemma 25% "gratis" eller vad man ska säga utan att sgi påverkas?

Mitt barn kommer att vara ganska så exakt 2 år vid tillfället då jag återgår till jobb. 

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hjälp. Gå ner i tid - Sgi
  • Seven Costanza
    LejonSa skrev 2016-10-30 07:58:48 följande:

Det var bra tips! Tack!

Måste min chef veta och godkänna detta eller är det upptill mig vad jag gör av mina 25/50%? Är det FK som beslutar om de anses godkända som studier inom eget yrkesområde då?

De kurser jag sökt nu är ju inom mitt yrke. Fördjupningar. Kan man kanske redan nu höra med FK då om de anses vara inom yrkesområdet även i deras ögon?

Vilka bra svar du ger!!

Tanken för mig är att jag ska kunna gå upp till 75% typ efter jul (nästa år), om o när vi ser att förskolan funkar för vårt barn.

Som jag förstått det måste du alltså vara tjänstledig för studier på minst den procent du inte arbetar så ja din chef måste godkänna och fylla i en blankett om eget yrkesområde som du skickar in till FK som sedan bedömer ifall dina studier räknas som eget yrkesområde eller inte. Om inte måste du ta ut CSN. Jag vet dock inte om tjänstledighetsansökan måste vara gjord viss tid i förväg för att din chef ska behöva godkänna ändringen från föräldraledig till studerande så du bör nog snabba dig, kanske kontakta ditt fack och fråga. I allmänhet ska chefen inte kunna neka studier men det kanske måste ansökas t ex två månader i förväg.

Men jag förstår inte, ska du alltså börja studera redan nu efter nyår? Om du inte ska jobba alls under våren så måste du ju studera heltid om du inte tänkt ta ut FP, annars får du vara föräldraledig på hälften och ta ut 2,5 FP-dagar och studera på andra hälften och ta ut halvt CSN om du inte får studierna godkänd som eget yrkesområde. Du kan redan nu ringa FK och höra med dem vad de tror.
  • LejonSa
    Seven Costanza skrev 2016-10-30 18:22:56 följande:
    Som jag förstått det måste du alltså vara tjänstledig för studier på minst den procent du inte arbetar så ja din chef måste godkänna och fylla i en blankett om eget yrkesområde som du skickar in till FK som sedan bedömer ifall dina studier räknas som eget yrkesområde eller inte. Om inte måste du ta ut CSN. Jag vet dock inte om tjänstledighetsansökan måste vara gjord viss tid i förväg för att din chef ska behöva godkänna ändringen från föräldraledig till studerande så du bör nog snabba dig, kanske kontakta ditt fack och fråga. I allmänhet ska chefen inte kunna neka studier men det kanske måste ansökas t ex två månader i förväg.

Men jag förstår inte, ska du alltså börja studera redan nu efter nyår? Om du inte ska jobba alls under våren så måste du ju studera heltid om du inte tänkt ta ut FP, annars får du vara föräldraledig på hälften och ta ut 2,5 FP-dagar och studera på andra hälften och ta ut halvt CSN om du inte får studierna godkänd som eget yrkesområde. Du kan redan nu ringa FK och höra med dem vad de tror.
    Okej. Jag skulle nog tippa på att det ligger till precis som du skriver. Att det blir tal om tjänstledighet i så fall. Men studier när jag väl gått tillbaka till jobb är inte aktuellt ändå, var mest nyfiken på hur det låg till.

Ja, precis. Om jag kommer in på de kurser jag sökt så är tanken att jag ska studera på halvfart, distans (med csn bidrag), under vårterminen och ta ut fp resten. Precis som du skriver; 2,5 dag var. 
    Jag ska ringa dom imorgon och har slängt iväg ett mail till dom. Tycker alltid det är bättre att ha det på pränt.
    Sen börjar jag arbeta igen i augusti. Chefen har mer eller mindre redan beviljat detta. Alltså att det är ok att jag återgår till jobb i aug, då det passar bättre för oss båda. Än att jag börjar i april som var tänkt från början. 
    O dessa studier antar jag att hon (chefen) inte behöver godkänna då de sker under föräldraledighet, eller finns det någon klausul för det med :-/ det påverkar ju inte henne. ?
  • Seven Costanza
    LejonSa skrev 2016-10-30 21:40:31 följande:

Okej. Jag skulle nog tippa på att det ligger till precis som du skriver. Att det blir tal om tjänstledighet i så fall. Men studier när jag väl gått tillbaka till jobb är inte aktuellt ändå, var mest nyfiken på hur det låg till.

Ja, precis. Om jag kommer in på de kurser jag sökt så är tanken att jag ska studera på halvfart, distans (med csn bidrag), under vårterminen och ta ut fp resten. Precis som du skriver; 2,5 dag var. 

Jag ska ringa dom imorgon och har slängt iväg ett mail till dom. Tycker alltid det är bättre att ha det på pränt.

Sen börjar jag arbeta igen i augusti. Chefen har mer eller mindre redan beviljat detta. Alltså att det är ok att jag återgår till jobb i aug, då det passar bättre för oss båda. Än att jag börjar i april som var tänkt från början. 

O dessa studier antar jag att hon (chefen) inte behöver godkänna då de sker under föräldraledighet, eller finns det någon klausul för det med :-/ det påverkar ju inte henne. ?

Jag vet inte helt säkert men du måste höra med FK huruvida du behöver få studierna godkända av din chef. Som jag förstått det behöver man det eftersom man ändrar status från 100% föräldraledig till 50% föräldraledig och 50% studerande och då ska ens tjänstledighet ändras hos arbetsgivaren också. Meddela gärna när du pratat med FK för om man inte behöver blanda in arbetsgivaren är det intressant för mig också för jag ska också plugga 50% under våren.
  • Seven Costanza

Fast det kan eventuellt vara skillnad för dig om du ska ta ut CSN - alltså att du inte behöver blanda in arbetsgivaren då - medan jag som inte har mer CSN kvar måste studera inom eget yrkesområde för att skydda SGI genom studier och då har jag förstått det som att chefen måste godkänna. Vet inte om jag orkar hatta med papper och sådant hos min chef och FK så jag kanske väljer att ta ut fem dagar i veckan ändå för att det är enklare.

• LejonSa
    Seven Costanza skrev 2016-10-30 22:18:03 följande:

Fast det kan eventuellt vara skillnad för dig om du ska ta ut CSN - alltså att du inte behöver blanda in arbetsgivaren då - medan jag som inte har mer CSN kvar måste studera inom eget yrkesområde för att skydda SGI genom studier och då har jag förstått det som att chefen måste godkänna. Vet inte om jag orkar hatta med papper och sådant hos min chef och FK så jag kanske väljer att ta ut fem dagar i veckan ändå för att det är enklare.

Jäkla meck detta!

Att det ska vara så besvärligt. I värsta fall kommer jag bara gå ner till 50%. Vårt barns välmående kommer ju ändå i första hand.

Men ja, jag meddelar vad de svarar. Men du har ju rätt i att det kanske måste ändras hos min AG också iom att jag inte är 100% föräldraledig då. Men å andra sidan så läste jag på FKs Fb sida att de menade att vid distansstudier så ska man kunna ta ut full fp ändå om man vill och om man har den fysiska kontakten med barnet under hela dagen man söker fp för, alltså att barnet inte är på förskola eller så.

Då tänker jag ju att om så är fallet så borde ju inte ens AG behöva veta något och täcker jag upp med CSN så borde det väl vara samma...? Fast tja,det kanske det inte är. Får väl se vad de säger.

Borde för övrigt kolla hur det ligger till med mitt CSN också :-/
  • pigglet

En liten rättelse bara:
    När man studerar så är ens SGI skyddad (om man har csn-bidrag eller inom eget yrkesområde). Oavsett hur många % man studerar.
    Man behöver alltså inte fylla upp med 2,5 fp-dagar om man studerar halvtid.

• Seven Costanza
    pigglet skrev 2016-11-01 17:56:54 följande:

En liten rättelse bara:

När man studerar så är ens SGI skyddad (om man har csn-bidrag eller inom eget yrkesområde). Oavsett hur många % man studerar.

Ok tack det visste jag inte. Men om barnet är under 18 månader, behöver man då inte alls blanda in sin arbetsgivare i att ändra status hos FK från föräldraledig till studerande? Eller måste chefen intyga att hen anser att studierna är inom yrkesområdet? För jag började läsa en 30-poängskurs på halvfart den här terminen (en B-kurs) och ska alltså läsa resten på halvfart nästa termin också - vad behöver jag då göra gentemot FK om jag vill ha endast studierna som SGI-skydd utan att ta ut FP? Jag fick A-kursen godkänd som inom yrkesområdet under graviditeten och ska alltså fortsätta läsa B-kursen i samma ämne.
  • LejonSa
    pigglet skrev 2016-11-01 17:56:54 följande:

En liten rättelse bara:

Förstår jag dig rätt nu. Att om jag studerar oavsett hur många procent så behöver jag inte ta ut fp alls om jag inte vill o behöver?
  • LejonSa

Precis som Pigglet skriver sa även FK till mig nu när jag talade med dom.
    Jag kan ta full FP (eftersom det är distansstudier utan sammankomster) om jag vill eller inget alls om jag vill. SGI är då skyddad oavsett.

Vad gäller om chefen behöver veta eller ej så menade handläggaren på att chefen inte behöver veta något alls så länge man fått "beviljat" föräldraledighet så är det upp till mig om jag vill kombinera min FL med att studera på kvällar t ex. 

• pigglet

Reglerna gentemot arbetsgivare är jag inte alls så insatt i, det är försäkringskassan jag är "expert" på.  :)

MIN arbetsgivare, kommun, anser att det är viktigt att % blir rätt. Hur det var medan jag var föräldraledig på heltid vet jag inte, men när jag kombinerar jobb, studier och föräldraledighet vill min chef att % ska stämma nästan hela tiden (ids inte ändra under sommaren eller så, men i princip...)

• Seven Costanza
    pigglet skrev 2016-11-02 18:12:24 följande:

Reglerna gentemot arbetsgivare är jag inte alls så insatt i, det är försäkringskassan jag är "expert" på.  :)

MIN arbetsgivare, kommun, anser att det är viktigt att % blir rätt. Hur det var medan jag var föräldraledig på heltid vet jag inte, men när jag kombinerar jobb, studier och föräldraledighet vill min chef att % ska stämma nästan hela tiden (ids inte ändra under sommaren eller så, men i princip...)

Om barnet är under 18 månadet borde väl inte chefen behöva informeras för då har man ju rätt gentemot arbetsgivaren att vara ledig så mkt man vill såvitt jag förstått?
  • LejonSa
    pigglet skrev 2016-11-02 18:12:24 följande:

Jobbar också för kommunen. Ny i denna kommun dock så jag har inte full koll på vad de anser viktigt. Men enligt FK så menade handläggaren där att om man är föräldraledig och ens chef "beviljat" det så är det sen upp till mig om jag vill kombinera detta med studier. Dock frågade jag inte om detta enbart gäller fram till barnet är 18 mån. Det tänkte jag inte på. O han som jag pratade med nämnde inte något om just den biten men nämnde massa annat matnyttigt vilket leder mig till att tänka att det med 18 mån och information till chefen inte spelar någon roll... men vet inte säkert.
  • LejonSa
    Seven Costanza skrev 2016-11-02 18:33:40 följande:

Om barnet är under 18 månadet borde väl inte chefen behöva informeras för då har man ju rätt gentemot arbetsgivaren att vara ledig så mkt man vill såvitt jag förstått?

Oj, skulle citera och få med dig i föregående inlägg också. Men blev visst inte så. Läs där
  • Seven Costanza
    LejonSa skrev 2016-11-02 21:22:35 följande:

Jobbar också för kommunen. Ny i denna kommun dock så jag har inte full koll på vad de anser viktigt. Men enligt FK så menade handläggaren där att om man är föräldraledig och ens chef "beviljat" det så är det sen upp till mig om jag vill kombinera detta med studier. Dock frågade jag inte om detta enbart gäller fram till barnet är 18 mån. Det tänkte jag inte på. O han som jag pratade med nämnde inte något om just den biten men nämnde massa annat matnyttigt vilket leder mig till att tänka att det med 18 mån och information till chefen inte spelar någon roll... men vet inte säkert.

Tack för svar. Vad var det för "annat matnyttigt" som nämndes? Alltid bra med mer info . Jag ska ringa dem själv någon dag när jag har tid att vänta i deras kö.
  • LejonSa
    Seven Costanza skrev 2016-11-02 21:47:00 följande:
    Tack för svar. Vad var det för "annat matnyttigt" som nämndes? Alltid bra med mer info . Jag ska ringa dem själv någon dag när jag har tid att vänta i deras kö.

Jo tackar. Därför man emellanåt vänder sig till google/familjeliv för svar istället för deras köer. Men idag gick det snabbt. De ringde upp efter 10 min.

Nja, mer att han gav info utöver det jag frågade om direkt. T ex det med att inte behöva ta ut någon fp om jag inte vill, eller att jag kan ta ut full fp om jag så vill. SGI är skyddat oavsett bara genom att jag pluggar och iaf får bidragsdelen från CSN, även om jag så skulle studera på 25% bara. Sen att jag skulle hålla koll på CSNs datum för utbetalningar, för det är dom som FK rättar sig efter, och CSN och terminerna sammanfaller ju inte alltid helt 100. 
    Och det om informationen till chefen. Handläggaren menade att om min chef gått med på att jag kan vara hemma 1 år till nästan så är det allt som behövs. Han behöver inte veta mer detaljer än så, för hemma/Inte på jobb är jag oavsett om jag "bara" är föräldraledig eller om jag är föräldraledig och väljer att spendera viss tid med att studera. Det påverkar inte chefen eller arbetsplatsen, menade han på. 
    Synd att jag inte tänkte på att fråga om detta gäller överlag eller bara fram till barnet är 18 mån dock.

• Seven Costanza

Tack! Varför jag undrade är för att enligt lag är bara arbetsgivaren skyldig att bevilja föräldraledighet fram till 18 månader - efter det så kan jobbet kräva att man tar ut FP i den omfattningen man är ledig - och alltså kolla med FK att den anställda faktiskt tar ut dagar, ELLER bevilja tjänstledighet för studier istället, men om din chef redan har beviljat så lång ledighet som du vill ha så spelar det nog ingen roll just för dig. Jag trodde alltså att man kunde vara tvungen både från jobbets och från FK:s sida att så att säga byta status från föräldraledig till tjänstledig för studier efter att barnet fyllt 18 månader, men det verkade ju inte så på den du pratade med. Jag var tjänstledig för studier under graviditeten nämligen och då var det blanketter som skulle fyllas i med datum för när jag gick hem på tjänstledighet, datum för terminens start och slut och datum för beräknad förlossning, så då verkade det så himla noggrant.

• Seven Costanza

Glömde skriva att det är ju jätteskönt att det verkar som att du kommer kunna göra som du vill och skydda din SGI!

Jag måste som sagt ringa dem själv en dag för att kolla eftersom det kan vara andra regler för mig som studerar inom eget yrkesområde och alltså inte tar ut CSN.

• LejonSa
    Seven Costanza skrev 2016-11-02 23:34:46 följande:

Tack! Varför jag undrade är för att enligt lag är bara arbetsgivaren skyldig att bevilja föräldraledighet fram till 18 månader - efter det så kan jobbet kräva att man tar ut FP i den omfattningen man är ledig - och alltså kolla med FK att den anställda faktiskt tar ut dagar, ELLER bevilja tjänstledighet för studier istället, men om din chef redan har beviljat så lång ledighet som du vill ha så spelar det nog ingen roll just för dig. Jag trodde alltså att man kunde vara tvungen både från jobbets och från FK:s sida att så att säga byta status från föräldraledig till tjänstledig för studier efter att barnet fyllt 18 månader, men det verkade ju inte så på den du pratade med. Jag var tjänstledig för studier under graviditeten nämligen och då var det blanketter som skulle fyllas i med datum för när jag gick hem på tjänstledighet, datum för terminens start och slut och datum för beräknad förlossning, så då verkade det så himla noggrant.

Såg idag att jag tydligen glömt svara här... sorry.

Hur har det gått för dig? Ringde du dom? Vad fick du för svar?
    Nu har jag kommit in på mina två kurser. Startar 16 jan.
  • Seven Costanza
    LejonSa skrev 2017-01-10 23:47:21 följande:

Såg idag att jag tydligen glömt svara här... sorry.

Hur har det gått för dig? Ringde du dom? Vad fick du för svar?

Nu har jag kommit in på mina två kurser. Startar 16 jan.

Grattis, vad roligt! Jag ringde dem aldrig angående det - bestämde mig för att ta ut fem dagar i veckan efter ettårsdagen trots att jag skulle kunna skydda min SGI genom studier. Helt enkelt därför att jag vill ha ut mer pengar .
  • LejonSa
    Seven Costanza skrev 2017-01-11 00:05:47 följande:

Grattis, vad roligt! Jag ringde dem aldrig angående det - bestämde mig för att ta ut fem dagar i veckan efter ettårsdagen trots att jag skulle kunna skydda min SGI genom studier. Helt enkelt därför att jag vill ha ut mer pengar .

Ja, jag får se hur mkt jag tar ut i fp nu med studier. Sen får vi se hur det blir med inskolning till förskola. Kan hända att vi gör det tidigare än tänkt och då börjar jag också jobba tidigare.
Svar på tråden Hjälp. Gå ner i tid - Sgi