Anonym (Klara) skrev 2016-10-31 23:04:43 följande:
Vadå om dom vill ha ut hela sitt arv måste dom vänta? Halva får dom direkt andra halvan får de när personen dör som är testamenterad till då det är med fri förfoganderätt
Om sambon fått den andra halvan testamenterad till sig är egendomen helt och hållet dennes att spendera som denne vill eller t.o.m. testamentera vidare till någon helt annan. Man kan inte villkora testamenterad egendom. Punkt!
Min far sålde en enskild egendom (gåva från min farmor) för 6 miljoner. Han kommer inte "hinna" göra åt så mycket pengar och vill att detta så småningom skall ärvas av mig och min bror. Inte av hans fru (önskemål från farmor). Min far och hans fru äger ett stort hus tillsammans värt minst lika mycket och inga lån.
De träffade en advokat för att höra hur de bör göra. För om min far går bort före sin fru måste hon kunna lösa ut oss barn ur huset då vi som minst har rätt till vår laglott. Pappa vill dessutom att vi ärver honom helt och hållet (de har inga gemensamma barn). De har skrivit testamente och även pratat med oss om att önskemålet skall vara att inte kräva ut vårt arv förrän efter hennes bortgång. Och just nu känns det självklart att respektera deras önskemål. Men eftersom man inte kan villkora arvet har vi rätt att ändra oss vilket skulle kunna äventyra hennes situation. Inte lätt att ta ett lån på 3 miljoner när man är är pensionär. hon skulle tvingas lämna sitt hem.
Därför rådde advokaten dem att göra följande:
- ge oss barn varsitt förskott på arv (300' var) från framtida husförsäljning
- ta en livförsäkring (på 1 miljon) som tillfaller till henne vid hans död
- använda en del av pengarna till att köpa en pensionsförsäkring på henne, som hon kan dryga ut sin pension med. Med dagens husvärdering skulle hon därmed ha råd att ta ett litet lån, lösa ut oss barn och bo kvar.
Hennes del kommer hon testamentera till sina brorsbarn. Dvs jag och min bror kommer inte ärva henne alls.
Detta är INTE enkelt.
Rådet är att träffa en advokat eller jurist för ett par timmars konsultation.