Nysig skrev 2016-11-01 13:07:44 följande:
Det är så märkligt att ha fått reda på pco och dess påverkan såhär sent.. Så många år med en känsla av att något inte är helt rätt.
Vet att jag alltid tänkt på hur mycket mer jag alltid ätit än mina kompisar, hur mycket större sug efter kolhydrater, fett och salt jag haft och har. Förstår det som att det kan bero på pco..? Försökt hålla en lågkolhydratskost i perioder, men främst för att jag alltid också haft problem med magen. Blir uppsvälld väldigt lätt och trott att det berott på vete men nu börjar jag tro att det mer har att göra med att jag helt enkelt äter för mycket! Känner inte alltid mättnadskänsla får jag för mig.. Tycker det är väldigt, väldigt svårt att äta mindre när det är så svårt att gå ner, får liksom aldrig motivationskickar när jag inte märker något på vågen..
Ska testa probion. Låter som det kanske kan bli en hjälp på vägen.
Hur många kurer letrozol har du testat innan du blev reistent? Du fick ÄL av dom till en början men blev ändå inte gravid!? Sett det där med progesteronkräm men inte riktigt förstått hur det funkar!? Jag har inte gjort några tester alls förutom ett vul där det konstaterades att jag hade äggstockstypen plus ett blodprov för att konstatera att det var PCO men vet inte ens vad det var han mätte då... Har funderat på be om blodprov för att kolla blodsockernivåerna då jag förstått det som att de kan påverkas. Men i övrigt, är det fler tester en borde ta!?
Jag äter d-vitamin, och nu folsyra, men inga andra tabletter men känner igen att det kan finnas poäng med krom. Är det för att få ner testosteronet?!
Jag använder exuviance som hudvårdsserie nu och det är ju precis som Paulas choice en aktiv serie med syror.. Ska se vad hudterapeuten säger om hon tror att det överhuvudtaget kan hjälpa med en yttre påverkan eller om ens problem kommer inifrån.. Det är så märkligt för jag är liksom fet samtidigt som jag är jättetorr i huden. Har tid om två veckor så även det är en väntan.
Verkligen! Jag känner desamma. Jag har gått hos gyn/ungdomsmottagning och diverse då jag först och främst hade/har mer flytningar. Alltså liksom hela tiden! Extremt frustrerande och kände mig "smutsig" och rädd för att träffa min första kille. Även läst att det är vanligt vid PCOS och förekommer, vet dock inte exakt hur vanligt men bara det gav mig ro i magen att veta det kan bero på hormonfelet.
PCO är om du har större äggstockar. Har du dessutom hormonella rubbningar så det är återkommande och påverkar din kropp/hormonerna, dvs störd menscykel. Så klassas det som PCOS. Alltså att det är återkommande, det är det S står för, syndrom.
Jag var lika osäker som dig gällande om nog många prover hade tagits. Så jag ringde min vårdcentral och även fertilitetskliniken, och frågade om vilka prover som tagits och om det räckte. Att jag ville veta om jag har fel på sköldkörteln (TSH-prov) som många kvinnor i min familj. Minns inte om jag frågade om sockervärden i samma veva, du vet som dom tar för att kolla diabetes i princip. Berätta ditt läge och be om att få en hälsokontroll, och berätta om dina besvär, då brukar dom säga att de proverna har tagits, alternativt att man kan komplettera.
Har man inte ett öga på kosten vid PCOS så har man ökad risk för diabetes, det var det första jag läste överallt. Så jag försökte läsa på om allt jag kunde hitta för att slappna av i området. Att ta bort alkohol, socker, fruktsocker, kolhydrater och då främst snabba kolhydrater som skjuter sockret i topp. Vi vill hålla insulin/socker på en bra nivå i kroppen, inte gå i vågor upp o ner.
Så jämna portioner ofta under dagen. LCHF är rekomenderat då man lägger till grönsaker, fetter och protein (jag brukar lägga till lite av vardera, inte enbart fettet, min mage pallar inte den mängden i alla rätter). Och istället skära ner på kolhydraterna. Jag måste lägga till lite extra protein och sallad för att stå mig och inte bli sötsugen. Sötsug är ju ofta baserat på att man är hungrig. Så planera in bra mellanmål.
Annat tips för att ge kroppen mer mättnadskänsla har för mig varit att dels ta bort allt socker, för det triggar! Sen dricka mer vatten, ofta är man törstig om man känner sötsug. Var ett tips jag fick. Och som sagt äta bra portioner, bra innehåll, normal mängd, och även bra mellanmål.
Krom ska hjälpa stabilisera insulinet och "känna mättnad" enligt vissa beskrivningar. Hur sant det är vet jag inte, låter lite hokuspokus, jag tror mer på att det hjälper oss att dämpa värsta sötsuget i såna fall.
Men gällande sötsug om det är extremt, så hitta andra godsaker också! Gott mellanmål - typ nötter och keso. (älskar nötter, och keson gör att jag står mej). Fetter och protein. Och vill man ha snacks på kvällen så se till att inte ha godsaker i skafferiet, då blir det för nära till hands. Utan hellre ha riskakor, ta en ostbit, kanske på ett kexrån. Eller skinkskiva. Och sen sitter ofta sötsug och hunger mentalt. Jag brukar känna "jises, jag åt ju nyss, nu tänker jag inte äta mer idag, isf en ostskiva till TVn". Man kanske ätit stora mängder mat förut och magsäcken är van att konstant få käk, trots att den fått dagens intag som kroppen behöver?
Angående Letrozol och ägglossningen, så mina äggstockar gav positivt utslag omgång 1. Dock för lite stimulering, Men dom hade sett att dom växt om än för lite. Så omgång 2 tog jag dubbeldos (två piller om dagen). Det gav att de stimulerades helt rätt i storlek! Vid omgång 3 så behövde jag inte komma in på ultraljud för de såg ju att det fungerade. Någonstans hade jag känslan att det är för tidigt att säga nåt sånt. Och mycket riktigt så skedde ingen ägglossning. Då gav dom remiss till IVF. Jag tog piller åter igen för att få en mens och gav Letrozol en fjärde chans, hände inget då heller. Dock de två senaste gångerna så hade jag önskat att ta ultraljud, även om jag inte fick, så man kan se om hur mycket det växt över huvud taget.
Jag tror ju att det är något knas på själva ägglossningen/befruktningen. Att något fel sker där. Så jag har hopp om att provrörsbefruktning när man leder in spermien i ägget, och manar in den, att då går det. Jag har i princip aldrig ägglossning, iom ingen progesteron. Och att ge det enbart en chans på den lyckade letrozol-ägglossningen (var ju bara en ägglossning som skedde), är lite fel. För generellt för kvinnor säger man att typ sex månader för en "frisk" vanlig tjej tar det när man vill bli gravid, dvs 6 ägglossningar för en vanlig.
Hoppla, blev långt! Men försökte svara utförligt på alla frågor :)