• Anonym (TS)

Anmäld till soc

Fått en orosanmälan angående våran 3åring

Vet inte vem som anmält än

Antingen förskolan - för att han är sen med pratet och inte vill äta lunch där (fått många kommentarer om de iaf, har haft extra möten på bvc angående det och gör så gott vi kan)

Eller så är det en granne

Haft problem med sambon, tyvärr har det blivit bråk 2-4 gånger sen vi flyttade hit för 1,5år sen, aldrig fysiskt men höga röster och svordomar

Helt ärligt så är det för att han ljugit och snackat med andra tjejer bakom min rygg, söker bekräftelse, han har gått i terapi för det och det har blivit bättre mellan oss

Jag är även höggravid och halvt sängliggande (komplikationer) och med en envis och vild 3åring så behöver jag ibland höja rösten för att säga nej och hindra honom från att göra illa sig/ha sönder saker då jag inte kan fysiskt lyfta bort honom/hindra honom, det händer dock inte särskilt ofta, han är rätt duktig på att lyssna men vissa dagar så

Han är ju en 3åring och får han inte som han vill så kan de ju bli skrik från honom, han lugnar ner sig rätt snabbt ändå

Ska föda/snittas/sättas igång när som helst, väldigt rädd och stressad i för det

Detta är bland det sista jag behöver nu!

För nej jag tror absolut inte att våran 3åring far illa

Alla vi träffar berömmer hur trygg, duktig och utvecklad han är (bara prat som är lite sent, förståelsen och göra saker är han år fram)

Vi har själva sökt hjälp via bvc (angående vikten och prat) och fått bekräftat att vi gör vårt bästa och han utvecklas bra

Sambon kommer dessutom gå på ledighet när som helst nu för att hjälpa mig och jag går på extra besök på mvc för stöd inför förlossningen och för att förebygga förlossningsdepression

På det sättet, är jag inte orolig för soc

Men samtidigt så har jag väldigt, väldigt dåliga erfarenheter av dom som myndighet från min egen barndom... och som sagt ska jag när dom helst föda barn och vet ju inte hur dom kommer ta det, eller om dom kommer ta hen!?

Om jag inte orkar gå på möte på deras föreslagna tid, för att jag är sängliggande, på sjukhuset, blöder floder, kämpar för amningen m.m kommer det ses som att vi inte samarbetar och dom tar 3åringen eller båda barnen!?

Om de bara var ett bedömningsmöte och thats it så skulle jag inte vara orolig, men nu med födseln och allt..

Vi hade dessutom planerat att 3åringen skulle ta ledigt från förskolan från och med nu och fram till jan-feb, men kommer det nu ses som att vi döljer nåt? Det är främst för att vi vill ha tid som större familj och minska smittorisk med nyfödd

• Svar på tråden Anmäld till soc
  • Anonym (muppen)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-12 10:45:13 följande:

Det handlade ju också om saker som är privata för oss, liksom är jag deprimerad eller inte kan ju bara jag säga, om jag upplever sambon som våldsam eller inte är ju en tolkningsfråga från mig, är vi oroliga är ju en känsla från oss

Hjälp och stöd med talet och maten är ju frivilligt via bvc och förskola, och skulle det vara någon oro så tar ju bvc/förskola tag i det först och om de inte går eller dom är oroliga så anmäler ju dom

Och att sambon är borta mycket, ja han jobbar ju heltid, många föräldrar gör det! Är ju ingen grund för att sonen skulle må dåligt eller komma till skada på något sätt, annars skulle väl ingen förälder få jobba..

Skulle förstå om det handlade om livsfara, misshandel och droger! Då tas ju ofta beslut om omhändertagande direkt, eller startas en utredning direkt men nu var de bara oro, utifrån saker som är tolkningsbara, luddiga och rent påhitt

Dom träffade oss, vi förklarade, pratade om hur våra liv och relationer är och gav även en förklaring till anmälningen, och dom hörde/såg/kände ingen oro alls och beslutade att inte starta en utredning

Ja men visst kan barn må dåligt av att föräldrarna jobbar. Vissa barn tål inte långa dagar på förskolan och vissa barn trivs inte där alls. Barn med veckopendlande föräldrar kan sakna sina föräldrar etc. Men samtidigt ser verkligheten ut så att de flesta föräldrar ändå behöver jobba för brödfödans skull. Och det skulle falla på sin egen orimlighet att soc skulle börja omhänderta barn bara för att föräldrarna jobbar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (muppen) skrev 2016-11-12 10:48:55 följande:

Ja men visst kan barn må dåligt av att föräldrarna jobbar. Vissa barn tål inte långa dagar på förskolan och vissa barn trivs inte där alls. Barn med veckopendlande föräldrar kan sakna sina föräldrar etc. Men samtidigt ser verkligheten ut så att de flesta föräldrar ändå behöver jobba för brödfödans skull. Och det skulle falla på sin egen orimlighet att soc skulle börja omhänderta barn bara för att föräldrarna jobbar.

Ja såklart dom kan må dåligt, men om de var sån oro så skulle väl främst förskolan uppmärksamma och anmäla det, dessutom har ju våran son 2 föräldrar, och han går inte ens deltid på förskolan och älskar att vara där, förutom att han inte vill äta deras lunch och inte pratar så mycket så finns de inga problem där

Och vi har ju en dialog och samarbete med förskolan för att förbättra det

Nej alltså samhället ser ju ut som så att man måste arbeta, iaf en förälder

Och restiden till och från jobbet kan ju inte vi påverka (särskilt sen den blivit längre pga. Renovering av tågbanan, är ju inget vi kan bestämma över just nu)

Och nu jobbar ju sambon mycket just för att han ska ha råd att vara hemma med oss 2-3 månader, jag tycker iaf de är värt några jobbiga veckor/månader för de! Och hur jag mått som gravid har jag ju inte heller kunnat påverka mer än att gå till mvc/läkare, vilket jag ju gjort

Nej alltså det finns ingen oro för vanvård, misshandel eller något extremt som kräver soc inblandning, och det såg ju dom också
  • elmadumle
    Anonym (!) skrev 2016-11-12 10:26:19 följande:
    Dom har skyldighet att gå vidare även om ni inte vill
    Du verkar inte särskilt insatt trots att din pojkvän jobbar där. Jag blev socanmäld av en fd väninna för ca 6 år sedan, jag ringde upp soc efter att jag fått deras brev, jag gick dit och pratade i några minuter och så la hon ner allt direkt. Inget mer, trots att det var ett mindre barn inblandat. 
  • Anonym (autism)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-11 21:39:39 följande:
    han är för liten för utredning, av någonting och det finns inga stora problem egentligen utan handlar mer om en mognadsfråga, tex idag så åt han lunch på förskolan ^^ troligen för att den nya pedagogen lyckas få honom att fokusera på maten
    han har börjat säga ett helt nytt ord nu också, både på förskolan och hemma
    men såklart vi kommer hålla koll och ha regelbunden kontakt med bvc och söka hjälp om det är något, både psykiskt och fysiskt. 

Pappan kommer att vara hemma med oss 2-3 månader, är ju därför han jobbar mycket just nu, så att vi ska ha råd med det
    dessutom kommer jag fortsätta gå på extra kontroller på mvc för att hålla koll på järn/blodvärde, blodtryck och psykiska måendet, alltså jag kommer inte bara gå på en kontroll 8 veckor efter, utan har "tillstånd" att gå på så många kontroller jag känner att jag behöver i flera månader, och behöver jag mer stöd/stöd efter det så kommer dom skicka remiss

har redan haft en förlossningsdepression (även om jag mitt i det inte visste det) så jag vet hur det kan vara. 

Tack! <3
    Vad skönt att ni kunnat lägga upp det så
    Vår son fick sin remiss när han var två så när man är tre kan man helt fullt se ifall barnet har autism, för de som jobbar på nrk dvs. Tycker det låter lite märkligt. Ring neuropsykiatrin och fråga. 

Lycka till med allt.
  • Anonym (muppen)
    Janbanan1968x skrev 2016-11-12 15:43:15 följande:

Du verkar vara en en traditionell loser. Att du får en orosanmälan på halsen är inte så konstigt. Ta emot hjälp istället för att utöva motstånd.

Haha :D
  • Anonym (TS)
    Janbanan1968x skrev 2016-11-12 15:43:15 följande:

Du verkar vara en en traditionell loser. Att du får en orosanmälan på halsen är inte så konstigt. Ta emot hjälp istället för att utöva motstånd.

Haha wtf!?

Vadå för hjälp exakt? Vi har inga problem!

Är väl fan inte mitt fel att min mamma är narcissist och min syster Aspergare och dom ljuger som fan så fort någon inte gör exakt som dom vill..

Och vilket motstånd? Vi har samarbetat och berättat allt och SOC la ner det för det finns inget problem, exakt vad ska vi göra då?
  • Anonym (TS)
    Anonym (autism) skrev 2016-11-12 15:38:45 följande:

Vad skönt att ni kunnat lägga upp det så

Vår son fick sin remiss när han var två så när man är tre kan man helt fullt se ifall barnet har autism, för de som jobbar på nrk dvs. Tycker det låter lite märkligt. Ring neuropsykiatrin och fråga. 

Lycka till med allt.

Fast dom gör inga utredningar på så små barn om det bara är lite krångel med maten och talet

Samspel, ögonkontakt, bekräftelsesök, socialt, samarbeta, förståelse, fysisk kontakt m.m är inga problem alls, tvärtom så är han väl utvecklad inom allt de

Det är väldigt vanligt, hos normala barn, att maten strular (neofobi som växer bort) och att talet tar lite tid, han är väl inom normalspannet
  • Regndamen
    Anonym (TS) skrev 2016-11-12 19:13:52 följande:

Haha wtf!?

Är väl fan inte mitt fel att min mamma är narcissist och min syster Aspergare och dom ljuger som fan så fort någon inte gör exakt som dom vill..

Och vilket motstånd? Vi har samarbetat och berättat allt och SOC la ner det för det finns inget problem, exakt vad ska vi göra då?

Vad har det med saken att din syster har asperger? Och med dem menar du väl din syster och mamma hoppas jag?
  • Anonym (TS)
    Regndamen skrev 2016-11-12 22:45:11 följande:

Vad har det med saken att din syster har asperger? Och med dem menar du väl din syster och mamma hoppas jag?

Hon fungerar och tänker inte "normalt" (hennes egna ord) skyller dessutom allt på "jag har en diagnos och kan inte rå för något"

Men de är ju såklart en kombination av att vara "annorlunda" och en jävla skitstövel

Ja, vilka skulle jag annars mena? (Även om dom med just narcissism brukar vara rätt så likadana)

Oavsett, på vilket sätt är det mitt fel eller något jag kan påverka?
  • Anonym (Va)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-12 19:13:52 följande:

Haha wtf!?

Om man läser Alla dina inlägg ser man att ni har en uppsjö med problem, dock inga ni själva rår för enligt dig. Allt från sonen, grannar, familj, fysisk och psykisk hälsa osv osv osv. Så varför skriver du "Vi har inga problem"?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Va) skrev 2016-11-13 10:13:42 följande:

Om man läser Alla dina inlägg ser man att ni har en uppsjö med problem, dock inga ni själva rår för enligt dig. Allt från sonen, grannar, familj, fysisk och psykisk hälsa osv osv osv. Så varför skriver du "Vi har inga problem"?

Enligt bvc/förskolan har vi gjort/gör allt rätt med sonen, så hur är hans kräsenhet med kladdig mat och ovilja att prata mycket vårat fel?

Grannarna har vi inga problem med, var ju inte dom som hade ringt! Tvärtom så är dom trevliga här även om vi känner dom längre ner på gatan bättre och bara säger hej till dom närmsta.

På vilket sätt är det mitt fel att min familj är psykiskt störd? Har jag valt min familj?

Så att jag mådde dåligt för 5-10år sen är något som ska hänga över mig resten av livet?

Det faktum att jag varit frisk i över 4år spelar ingen roll?

Tror du jag valde att bli vanvårdad som barn? Tror du jag valde att vara vittne till vanvård och skit?

Tror du jag valt att inte tåla graviditetshormoner och bli sjuk under graviditet? Exakt hur väljer man bort foglossning, HF, HG? Hur bestämmer man moderkakans placering? Hur väljer man att kroppen inte ska få ökad blödningsrisk vid förlossningen?

Så fort graviditeten är över och jag läkt så kommer jag gå tillbaka till mitt normaltillstånd, dvs. Frisk!

Fysiskt och förhoppningsvis psykiskt också, annars så har jag hjälp standing by

Vill jättegärna veta inför framtiden!

Kanske har du en tidsmaskin jag kan låna så min uppväxt och liv blir perfekt!? :D

Exakt vilka problem kan vi påverka NU och exakt vad kan soc göra åt något NU?
  • Anonym (autism)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-13 10:57:08 följande:
    Enligt bvc/förskolan har vi gjort/gör allt rätt med sonen, så hur är hans kräsenhet med kladdig mat och ovilja att prata mycket vårat fel?

Grannarna har vi inga problem med, var ju inte dom som hade ringt! Tvärtom så är dom trevliga här även om vi känner dom längre ner på gatan bättre och bara säger hej till dom närmsta.

På vilket sätt är det mitt fel att min familj är psykiskt störd? Har jag valt min familj?

Så att jag mådde dåligt för 5-10år sen är något som ska hänga över mig resten av livet?

Det faktum att jag varit frisk i över 4år spelar ingen roll?

Tror du jag valde att bli vanvårdad som barn? Tror du jag valde att vara vittne till vanvård och skit?

Tror du jag valt att inte tåla graviditetshormoner och bli sjuk under graviditet? Exakt hur väljer man bort foglossning, HF, HG? Hur bestämmer man moderkakans placering? Hur väljer man att kroppen inte ska få ökad blödningsrisk vid förlossningen?

Så fort graviditeten är över och jag läkt så kommer jag gå tillbaka till mitt normaltillstånd, dvs. Frisk!

Fysiskt och förhoppningsvis psykiskt också, annars så har jag hjälp standing by

Vill jättegärna veta inför framtiden!

Kanske har du en tidsmaskin jag kan låna så min uppväxt och liv blir perfekt!? :D

Exakt vilka problem kan vi påverka NU och exakt vad kan soc göra åt något NU?
    Strunta i socionomerna

Det vimlar av dem här på fl. Sådana som vägrar gå med på att en familj inte behöver deras "hjälp". 

Det känns bra att höra att de inte misstänker autism.

Föreslår att du lämnar tråden nu innan det dyker upp någon annan självförhärligande självgod socionom som vill snabbutreda dig via fl

Lycka till
  • Anonym (Mimmi)

Självklart ska det finnas utrymme för mamma att ha en tuff graviditet med fysiskt dåligmående och humörsvängningar utan att soc behöver rycka in. Sådant ska pappan kunna fånga upp och stötta barnen/barnet lite extra och även om det påverkar barnen så kan vi inte skydda våra barn mot ALLT - och det är förmodligen inte ens önskvärt. Barn är inte gjorda av porslin. Barn är tvärtom ganska väl rustade för att kunna hantera en del påfrestningar i livet.

Ska soc rycka in vid varenda liten svacka i livet som innebär att barnen inte mår optimalt? Det är ju fullkomligt orimligt!

• Anonym (TS)
    Anonym (!) skrev 2016-11-18 15:11:53 följande:

Det är ju hur barnen mår nu när du är psykiskt instabil som är intressant i detta , uppenbart att dom inte mår bra

Att skylla på sin uppväxt är bara löjligt

Sluta anmäl mina inlägg i min tråd!
  • Anonym (TS)

Bebisen är född nu och jag överlevde förlossningen, dock var mitt liv i fara en stund men då dom var förberedda så gick det okej, fullt upp med återhämtningen och bebisen nu.

Soc anmälan las som sagt ner utan utredning, och ja, den var ju totalt onödig! Sonen har precis börjat säga en massa fler ord, var bara tid, observation och övning som behövdes

Han har även börjat äta mer lunch på förskolan.

• Anonym (n)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-12 06:14:14 följande:
    Enligt lagen, som någon soc sekreterare skrev i tråden också, så måste dom ta beslut inom 2 veckor efter anmälan, särskilt när barnet är så litet, det var en förhandsbedömning bara, om dom ska starta en utredning eller inte, själva utredningen tar ju 4-6 månader (eller 10 om dom strular till de, så lång tid tog de när jag var inblandad i en för 7år sen, som "vittne/anmälare" då)

Dessutom beror de ju på deras arbetsbelastning, vi bor i en kommun där saker går rätt fort rent allmänt, och nu fick vi ju mötet tidigare också just för att jag är gravid och ska föda när dom helst
    Exakt så sa de till oss också när vi blev kallade till ett  möte för att se om det ens ska startas någon utredning. De måste kalla till första mötet inom 2 veckor. 
Svar på tråden Anmäld till soc