• Seylie

Bra gaming dator?

Jag ska köpa ny dator, men vet inte vilken. Har ni några tips? Skulle helst vilja ha en stationär, men har inte riktigt plats så ge gärna tips på laptops också. Vill kunna spela spel med hög grafik, såsom The Witcher 3 och Battlefield 1.

• Svar på tråden Bra gaming dator?
  • gahadas
    Muffins2017 skrev 2016-11-11 19:13:18 följande:

Kan lägga till att min dator är ganska bra. Maxar BF 1 och kunde haft 1060 istället för 1070 och hade ändå maxat det. Så det går att komma billigare undan (men också myyycket dyrare)

Hypertreading skulle jag verkligen inte satsa på om jag inte är hyperprylnörd. Och jag är tveksam till om det ens blir bättre.

Battlefield drar nytta av hyperthreading
  • Seylie
    Linnea1994 skrev 2016-11-11 13:25:40 följande:

Vad har du för budget?
    Gå gärna in på Sweclockers och läs deras tester samt forum där detta diskuteras mycket.
    Stationärt är i en helt annan division ska du veta! Tex: ett bra graikkort kräver rejäl kylning av en fläckt som är ganska stor.

Budgeten ligger på ungefär 10000, ge och ta.
  • Seylie
    Kerubmamman skrev 2016-11-11 19:36:58 följande:
    Till en del (gamla) spel och program kan det vara bra att ha.  
    Jag föredrar att ha DVD-läsare, vill gärna ha den fysiska kopian av spelet :)
  • Linnea1994
    Seylie skrev 2016-11-12 15:50:51 följande:
    Jag föredrar att ha DVD-läsare, vill gärna ha den fysiska kopian av spelet :)
    Då skall du ha en, det brukar bara kosta 150-195kr.
  • EnAnonumius
    Muffins2017 skrev 2016-11-05 21:52:45 följande:
    Förslag:

MSI GeForce GTX 1070 8GB Aero OC
    ASUS VG248QE
    Corsair CX650M 650W
    Seagate Desktop 2TB 7200rpm 64MB
    Intel 540 240GB
    Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
    Fractal Design Define R4
    Gigabyte Z170-HD3
    Cooler Master Hyper 212 EVO
    Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
    +ngn dvd läsare

Ca 15 000
    Låter som en bra bestyckning..
    Dock så skulle ju jag inte använda mig av en HDD i detta utan en SSD..

Två skäl.
    1 Dels för att en HDD skulle sänka prestandan på datorn över lag. SSD är snabbare och en SSD skulle matcha upp övriga hårdvaran mycket bättre prestandamässigt.  

2 Man slipper att använda hörselkåpor, nej men datorn blir mycket tystare. Så tvåan är ju bara en trevlig bonus i det hela.

Man kan göra en kombo.. Att ha en HDD för "masslagring".  Och en 120gb (minimum) SSD för operative och programmen. Det går att få en bra och vettig  SSD och för runt 500kr idag.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Muffins2017
    EnAnonumius skrev 2016-11-17 12:42:56 följande:

Två skäl.

1 Dels för att en HDD skulle sänka prestandan på datorn över lag. SSD är snabbare och en SSD skulle matcha upp övriga hårdvaran mycket bättre prestandamässigt.  

2 Man slipper att använda hörselkåpor, nej men datorn blir mycket tystare. Så tvåan är ju bara en trevlig bonus i det hela.

Man kan göra en kombo.. Att ha en HDD för "masslagring".  Och en 120gb (minimum) SSD för operative och programmen. Det går att få en bra och vettig  SSD och för runt 500kr idag.

Det håller jag absolut med om! Och det är precis så jag gjort men inte specificerat riktigt.

Intel hårddisken är ssd och den på 2 TB är vanlig och används bara för lagring.

Jag behöver dock redan en till ssd för den är snart full så jag rekommenderar en lite större..
  • Linnea1994
    EnAnonumius skrev 2016-11-17 12:42:56 följande:

Två skäl.

Vet inte om du hört en HDD senaste 10åren.... Det var länge sedan man hörde när den jobbar.
    Visst är en SSD snabbare men den är så mycket dyrare att TS inte skulle ha råd med bra grafikkort som är den dyraste och viktigaste komponenten vid spel,
  • Aniiee
    Linnea1994 skrev 2016-11-17 14:36:05 följande:
    Vet inte om du hört en HDD senaste 10åren.... Det var länge sedan man hörde när den jobbar.
    Visst är en SSD snabbare men den är så mycket dyrare att TS inte skulle ha råd med bra grafikkort som är den dyraste och viktigaste komponenten vid spel,
    Håller med. Det enda jag hör i min dator med 1 ssd och 3 hdd är de 7 chassi- och grafikkortsfläktarna när de drar igång =P.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • EnAnonumius
    Muffins2017 skrev 2016-11-17 13:04:18 följande:
    Det håller jag absolut med om! Och det är precis så jag gjort men inte specificerat riktigt.
    Intel hårddisken är ssd och den på 2 TB är vanlig och används bara för lagring.
    Jag behöver dock redan en till ssd för den är snart full så jag rekommenderar en lite större..
    Men vad fan, hur kunde jag missa att du skrev med en SSD. Skäms
    Ändå dubbel läste jag. SkämsSkäms

Då är vi helt överens då ser jag..

• EnAnonumius
    Linnea1994 skrev 2016-11-17 14:36:05 följande:
    Jo det har jag.. Hört en HDD de senaste 10 åren. Men dissar ändå en HDD som arbetsdisk på 7200rpm, då de är otroligt slöa.
    Vet inte om du har hört min dator det senaste. Jag har en s.k "tyst HDD" i min och det är den som hörs värst av alla mina komponenter i datorn när den arbetar, fast det skall enligt "specar" vara en extrem tyst.
    Jag har den bara som lagring då jag har behovet av en snabb disk fast jag inte är "gamer".

• Linnea1994
    EnAnonumius skrev 2016-11-17 23:18:23 följande:
    Jo det har jag.. Hört en HDD de senaste 10 åren. Men dissar ändå en HDD som arbetsdisk på 7200rpm, då de är otroligt slöa.
    Vet inte om du har hört min dator det senaste. Jag har en s.k "tyst HDD" i min och det är den som hörs värst av alla mina komponenter i datorn när den arbetar, fast det skall enligt "specar" vara en extrem tyst.
    Jag har den bara som lagring då jag har behovet av en snabb disk fast jag inte är "gamer".
    Du har med andra ord inget bättre grafikkort med tillhörande fläkt....
    Det är det ända som hörs i min PC, annars är den helt tyst oavsett om du jobbar med HDD:n.
  • EnAnonumius
    Linnea1994 skrev 2016-11-18 09:26:06 följande:
    Du har med andra ord inget bättre grafikkort med tillhörande fläkt....

Oh vad tvärsäker du låter då om min dator.
    Låt mig fråga är du alltid så tvärsäker och binärt i ditt tänkande? 

Så bara för att jag säger att jag har min HDD som låter mest, när den används, i min dator så skall det ger dig rätten att ta för givet från att jag har "inget bättre grafikkort" med "tillhörande fläkt"? Drömmer

Okey då säger vi det då, att du vet bäst om min  privata dator och bestyckningen i den. Baserat på noll info om min dator bestyckning.

• Linnea1994
    EnAnonumius skrev 2016-11-18 17:12:35 följande:

Oh vad tvärsäker du låter då om min dator.
    Låt mig fråga är du alltid så tvärsäker och binärt i ditt tänkande? 

Så bara för att jag säger att jag har min HDD som låter mest, när den används, i min dator så skall det ger dig rätten att ta för givet från att jag har "inget bättre grafikkort" med "tillhörande fläkt"? Drömmer

Okey då säger vi det då, att du vet bäst om min  privata dator och bestyckningen i den. Baserat på noll info om min dator bestyckning.
    Jag vet inget om din dator, men låter din HDD mer än en grafikkorts fläkten som varvar upp så lär du inte har något avancerat grafikkort....
  • Alica90

Förmodligen så är din HDD dåligt monterad i chassit och orsakar massa vibrationer. En modern HDD låter inte särskilt mycket så länge den inte är trasig.

Har du hyfsat mycket RAM så står ju dessutom HDD stilla för det mesta.

Ångande gaming dator så har jag nu byggt 3 stycken sedan min första i 15-års åldern, och min guldregel är att aldrig spendera mer än 8-10 tusen på själva datorn, då det bara blir slöseri med pengar.

Du får som mest prestanda för varje krona i ~8000 pris-klassen.

Sen är det bara att bygga en ny dator typ var fjärde år med de pengar du sparar.

• Linnea1994
    Alica90 skrev 2016-11-24 02:04:51 följande:

Förmodligen så är din HDD dåligt monterad i chassit och orsakar massa vibrationer. En modern HDD låter inte särskilt mycket så länge den inte är trasig.

Har du hyfsat mycket RAM så står ju dessutom HDD stilla för det mesta.

Ångande gaming dator så har jag nu byggt 3 stycken sedan min första i 15-års åldern, och min guldregel är att aldrig spendera mer än 8-10 tusen på själva datorn, då det bara blir slöseri med pengar.

Du får som mest prestanda för varje krona i ~8000 pris-klassen.

Sen är det bara att bygga en ny dator typ var fjärde år med de pengar du sparar.

Eller bara uppgradera med bättre grafik-kort.....
  • Alica90
    Linnea1994 skrev 2016-11-24 09:54:53 följande:
    Eller bara uppgradera med bättre grafik-kort.....
    Jo, det gjorde jag faktiskt nu senast i år med ett R9 390.

CPU har ju varit så kraftfulla under 10-talet så min 2500k från 2011 räcker fortfarande utmärkt.

Jag skulle gärna vilja bygga en ny dator optimerad för att klara av The Sims 3 med typ 500 simmar på en och samma värld, men jag har fortfarande inte riktigt listat ut om the Sims 3 kräver mest CPU eller GPU. Ganska o-optimerat spel rent generellt tyvärr, men så länge man har datorkraft så borde man ju kunna "bruteforca" det.
  • Håkan på Öland

Trots att du säger att du inte har plats med en stationär dator så skulle jag ändå rekommendera en stationär maskin. Du får samma prestanda för 5.000 kronor stationär som du får betala 10.000 kronor för laptop.
    Dessutom är skärmarna på laptop begränsade till 15 tum - 17 tum medans en stationär kan du köra med hur stor du vill. Vanligt är väl 24 tum - 27 tum idag.

Min kompletta datoranläggning som jag slumpar bort: acer-dator-till-salu.eu.pn
Svar på tråden Bra gaming dator?