• Anonym (Julia)

Han la tillbaka överblivna rester!!!

Alltså detta är så konstigt, rentav äckligt. Eller vad tycker ni?

Jag var på middag i går och när värdinna plockade av efter vi ätit klart och gick till köket så tänkte jag att jag kanske kunde hjälpa henne lite.

Så jag går ut i köket och där står hon och skrapar av tallrikarna ner på serveringsfaten! Hon hörde eller såg mig inte komma och jag liksom stelnade till så jag såg ett par tallrikar med potatisgrängsrester åka tillbaka i formen, grädde från efterrätten tillbaka i skålen... det värsta var nästan när hon hällde tilbaka en skvätt vin i flaskan. Då tänkte jag smyga tillbaka för att slippa pinsamheter men då fick hon se mig!

Det blev extremt pinsamt först men sen kom vi väl igång att prata och jag sa inget om vad jag sett. Det är antagligen de själva som ska äta det ändå liksom.

Men är det inte osmakligt?
    Det var rätt mycket mat kvar, tänk om de bjuder någon annan på delvis våra rester`... eller överreagerar jag?

• Svar på tråden Han la tillbaka överblivna rester!!!
  • Monchichier
    Rabarberr skrev 2016-11-06 15:59:58 följande:

Bakterier bildar ämnen som man kan bli sjuk av. Så även om man värmer upp maten sen och bakterierna dör så blir ämnena/gifterna kvar.

Extremfallet är botulinumtoxin.

Men om hon värmde maten direkt efter middagen så att bakterierna dig innan de hann producera några gifter så funkar den metoden bra.

Men våra magar tål iofs mkt. Men inte botulinumtoxin.

OCh då kommer frågan hur mycket vi behöver få i oss av ämnena för att vi ska bli sjuka av det.

Dessutom, vatten innehåller ett av de mest giftigaste ämnena som finns för oss, inte kan vara, utan _är_ Ändå är det väldigt nödvändigt för att vi ska överleva
  • Anonym (Trötter)

Det är en sak att vara tvungen att ta en kalkylerad risk och en annan att göra det helt i onödan, eller?

• Jilo

Men varför var det så mycket kvar på tallrikarna? Som gäst brukar man inte lämna något kvar.

• Holma
    Anonym (Julle) skrev 2016-11-06 09:15:50 följande:

Antagligen inte, men jag tror inte att de bytte gaffel för varje tugga de tog. Eftersom en ljummen potatisgratäng är en förträfflig miljö för bakterier att växa i så kan några få fort bli väldigt många.
    Satt dom o hade gaffeln i maten dom inte åt ?
  • meemelii

Jag hade inte gjort så men tror inte det är farligt. Oavsett om hon bjuder andra på maten så är det ju fortfarande så att det man inte vet lider man inte av ;)

• EnGladPingvin

Jag hade inte gjort så, men helt ärligt om jag tänker på det är det nog bara beundransvärt att man inte slänger mat som det med största sannolikhet inte är något fel på. Vi slänger alldeles för mycket bra mat. Helst hade man ju sett att gästerna inte tog en massa mer mat än de orkade äta, men så länge de inte spottat i maten är det sannolikt inget fel på den. De tänkte nog heller inte bjuda några nya gäster på maten utan ha det som matlåda till sig själva.

• Tom Araya
    Anonym (Julia) skrev 2016-11-06 08:53:40 följande:

Alltså detta är så konstigt, rentav äckligt. Eller vad tycker ni?

Jag var på middag i går och när värdinna plockade av efter vi ätit klart och gick till köket så tänkte jag att jag kanske kunde hjälpa henne lite.

Så jag går ut i köket och där står hon och skrapar av tallrikarna ner på serveringsfaten! Hon hörde eller såg mig inte komma och jag liksom stelnade till så jag såg ett par tallrikar med potatisgrängsrester åka tillbaka i formen, grädde från efterrätten tillbaka i skålen... det värsta var nästan när hon hällde tilbaka en skvätt vin i flaskan. Då tänkte jag smyga tillbaka för att slippa pinsamheter men då fick hon se mig!

Det blev extremt pinsamt först men sen kom vi väl igång att prata och jag sa inget om vad jag sett. Det är antagligen de själva som ska äta det ändå liksom.

Men är det inte osmakligt?
    Det var rätt mycket mat kvar, tänk om de bjuder någon annan på delvis våra rester`... eller överreagerar jag?

De får väl göra som de vill själva med rester, men jag hade inte gjort så. Å andra sidan är jag fostrad med att inte ta mer än jag äter upp, så jag lämnar i regel tom tallrik.
  • Purplecat12

Hoppas de inte bjuder andra på maten bara.

Jag skulle inte äta gästers rester , men de får väl äta vad de vill.

Har ni blivit bjudna hos de på mat innan som inte var hel och nylagad?

• Sjömamma

Nä, urk! Vågar du äta hos dom igen? Det kanske serveras mat från deras tallrikar? Det låter nästan för äckligt för att vara sant men jag har en liknande historia. När jag jobbade som Au pair i London så tog den mamman och hällde tillbaka mjölk från barnens muggar i mjölkkanna hon hade i kylen. Och då pratar vi om mjölk som en tvååring suttit och snuttat på med matrester i munnen i ca 40 minuter. Blä, jag drack ingen mjölk från den kannan och jag varnade städerskan också : ) Tänk att man har råd med hus i London, städerska och Au pair men sparar på en halvdeciliter ljummen mjölk!

• Vinterankan

Men vet du att det var allas rester och allas vin? Hon kanske tog rester bara från familjemedlemmarnas tallrikar och sedan bara serverar till familjen? Och samma sak med vinet, det kanske var hennes eget vinglas till en flaska som hon vet att bara hon dricker ur?

Jag skulle kunna ta rester som ser fräscha ut från familjens tallrikar men inte från andras.

• Gizmo

Nej men, fy vad äckligt! Demon Men om resterna var till hundarna spelar det ju ingen roll.

• pyssel

När snålheten bedrar visheten..och samtidigt all hyfs. Gud så äckligt.

Alla hästar hemma
  • kaffe

Min första tanke när någon beter så är att undra vilka mer äckliga vanor dom har i familjen.

• lalsldlflglhljlk

Intressant att det är en "han" i rubriken och sedan en "hon" i texten.

Undrar samma sak som flera andra: varför åt ni gäster inte upp maten?

Låter ju som att den skulle slängas eller ges till djur, bara att det var mest praktiskt att förvara den på samma ställe så att man skulle kunna stapla tallrikarna på varandra. Vinet kanske var personens egna glas. Om maten var så äcklig att ingen åt upp tror jag knappast de skulle spara den för att sedan avnjuta en "fin" måltid.

• lammet

Mycket märkligt att lämna kvar vin i glaset, vin som är så gott:)..,

• Solstråle0001
    lammet skrev 2016-11-07 14:26:30 följande:

Mycket märkligt att lämna kvar vin i glaset, vin som är så gott:)..,

Precis vad jag tänkte också. Vinet tar man väl med sig från bordet till typ soffan eller vart man tar vägen efteråt
  • kallebakom

mkt konstigt med hela tråden...ja visst skrapa ner resterna i en bunke för spara disk ? allt ska slängas eller ? har dom djur ? mkt vill man veta-kan ha helt rätta förklarningar -vilket jag tror

Svar på tråden Han la tillbaka överblivna rester!!!