• scrapparlotta

Istället för Janssons frestelse?

Ska ha liten julfest här hemma nästa lördag och hade tänkt bjuda på Janssons med köttbullar och prinskorv bla. Men en av dom gillar inte Jansson. Däremot gillar hon lax ..kan man göra nåt liknande som Jansson men ha i nån lax istället? Jag själv gillar inte lax så jag är dålig på att laga nåt med det.

Så tar gärna emot tips och recept på vad jag kan hitta på istället.

• Svar på tråden Istället för Janssons frestelse?
  • JA77

Men varför ens bemöda dig att göra annat? Hon får väl äta av det andra istället! 

• Birgitta02

Numera är folk glutenintoleranta, laktosintoleranta, skaldjursallergiker, nötallergiker, äter inte kolhydrater, äter inte kött, är veganer osv osv osv. Det är ju hopplöst att ordna fester. Gör det du ska göra, berätta vad du ska göra, så kan folk ta med sig nåt litet extra om de inte äter det du serverar.

• Stårschan
    Aniiee skrev 2016-11-21 13:22:41 följande:
    Ehh... för att TS frågade om just det?

Duh.....
    Jo, förvisso frågade TS om det, men jag försöker påpeka att jag tycker att hon är inne på fel tänk. Sen är hon ju självklart helt fri att totalt bortse från allt jag säger.
  • scrapparlotta

Tack för era tips och råd här

Jag var först inne på att inte göra nåt extra till henne utan hon får äta det som finns, men samtidigt tycker jag synd om henne. Jag bjuder henne och sen gör jag mat som hon inte gillar...hmm. Men jag kan ju göra en liten potatisgratäng till henne. Så kan hon äta köttbullar och prinskorv till det kanske. Jag är så himla dålig på att göra lax...

Och som nån skrev här....det finns även en i gänget som inte tål gluten. Så jag får ju tänka på henne åxå när jag väljer ströbröd och bröd att bjuda på. Det är inte lätt att få nåt som passar alla.

• JA77
    scrapparlotta skrev 2016-11-21 19:44:13 följande:

Jag var först inne på att inte göra nåt extra till henne utan hon får äta det som finns, men samtidigt tycker jag synd om henne. Jag bjuder henne och sen gör jag mat som hon inte gillar...hmm. Men jag kan ju göra en liten potatisgratäng till henne. Så kan hon äta köttbullar och prinskorv till det kanske. Jag är så himla dålig på att göra lax...

Och som nån skrev här....det finns även en i gänget som inte tål gluten. Så jag får ju tänka på henne åxå när jag väljer ströbröd och bröd att bjuda på. Det är inte lätt att få nåt som passar alla.

Mat hon inte gillar...? Det är väl en grej? Det är ju buffé du ska ha? Då finns det garanterat något att bli mätt på som faller henne i smaken. Jag skulle inte bemöda mig att göra något extra tillbehör till henne, det är mkt nog ändå att greja för advent! Gällande gluten, då skulle jag köpa ett glutenfritt bröd, alternativt låta henne vara utan. En annan sak om det bara finns 1-2 rätter.
  • Jessicaa1

Min sambo gillar inte Jansson så han gör "Larssons" istället byter ut ansjovisen mot älgfärs supersmarigt ????????????

• MammaBella
    scrapparlotta skrev 2016-11-21 19:44:13 följande:

Du kan ju köpa färdig grav lax som du bara behöver lägga upp på ett fat...
  • Duckan

Vem behöver Jansson om det finns gravad lax med knäcke till? Jag äter det alltså inte heller, men det finns alltid på vårt julbord för de som vill.
    Dvs, gör din Jansson ts och ha några skivor lax på ett fat till väninnan.

• Purplecat12
    Aniiee skrev 2016-11-21 11:36:00 följande:

Gör en laxlåda också/istället. I princip samma sak, fast lax istället.

Jag hade valt istället, för jag vill att alla ska kunna äta samma och ingen ska känna sig utpekad.

Varför krångla til det  i onödan.....

"alla ska kunna äta samma och ingen ska känna sig utpekad" ...

Men TS gillar inte lax , och vet man att alla andra gäster gillar lax?

Så det är ingen garanti att alla kan äta det.
  • ventilera mera

När min svägerska som är vegetarian firar jul hos mig, så gör jag veggojansson med fetaost istället för ansjovis. Första gången gjorde jag båda sorterna, vilket resulterade i att en orörd Jansson fanns kvar och alla åt fetavarianten. Helt okej för mig eftersom en Jansson blir bättre efter ett par dagar, så den åt vi efteråt.

Men, den med feta blir jäkligt god. Går ju att göra i en liten form på sidan och man gör allt på exakt samma sätt, byter bara ut fisken mot smulad fetaost. Är det ingen som vill ha den heller så passar den väldigt bra till t ex fylld kycklingfile dagen efter.

Svar på tråden Istället för Janssons frestelse?