Svårt att få barn vid 44 och uppåt?
Hej alla här inne på FL som försöker skaffa barn eller ha fått barn 40+ och uppåt!
Vänder mig till er för att höra hur det gått för er i er längtan om att få barn på äldre dar? Jag själv har precis fyllt 44 år och har sedan drygt 1 år försökt få barn utan att lyckats. Har 3 barn sen tidigare i ett annat förhållande och min nuvarande man har också barn sen förut . Min man är 45 år, han är inte kollad så vi vet inte hur hans fertilitet ser ut. Jag har regelbunden mens, tror att jag har ÄL om jag ska se vad tempen och ÄL tester säger men har inte lyckats bli gravid på drygt 1 års tid.... Mina tidigare graviditet har jag lyckats bli gravid på nästan med en gång, har aldrig haft missfall, i varje fall inte vad jag vet.
Vad jag undrar är hur många av er som blivit gravid på egen hand? Hur lång tid tog det för er att bli gravida och hade ni problem på vägen i form av missfall etc? Behövde ni någon form av hjälp får ni gärna skriva det för jag känner att vi har gjort allt för att jag ska bli gravid på egen hand och jag får riktigt ångest när det är dags att ta graviditetstester månad efter månad och det bara blir negativt :(
Har precis varit i kontakt med vården men där verkar ingen vilja hjälpa oss så därför välkomnar jag tips på allt som ev. har hjälpt er att bli gravida på egen hand, eller om ni fått hjälp från vården i form av tex. Pergotime och hur det har hjälpt er.
Hittills har jag testat med ÄL tester, kollat sekret, tempning och haft samlag vid rätt tidpunkt och denna månad också progesterall. Inga kosttillskott eller så men har hört om rosenrot och bidrottningsgele men är osäker på om det skulle fungera på mig då jag har regelbunden mens? Jag äter bra kost, har dragit ner på kaffet, äter B-vitamin och folsyra och multivitamin (Apoteket kvinna), har bra värden på sköldkörteln så där ska heller inte vara några problem. Troligtvis har jag pga åldern dåliga ägg, finns det något man kan göra för att man ska få bättre kvalité på äggen? Kan ju inte säkert veta om jag verkligen har ÄL heller då vården inte hjälper oss men jag undrar om jag på egen hand kan göra något mer för att stimulera ÄL?
Är inte intresserad av några pekpinnar från de som anser att man inte ska skaffa barn på äldre dar för det har jag redan hört/läst om nog mkt. Jag vet alla risker som finns med att bli gravid äldre men är ändå villig att ta det för vår längtan är så stor och just nu känner jag mig bara så nere då min mens verkar p G igen :(
Vänligen från en som är desperat och behöver all hjälp jag kan få....