• Too tiki

Svårt att få barn vid 44 och uppåt?

Hej alla här inne på FL som försöker skaffa barn eller ha fått barn 40+ och uppåt!

Vänder mig till er för att höra hur det gått för er i er längtan om att få barn på äldre dar? Jag själv har precis fyllt 44 år och har sedan drygt 1 år försökt få barn utan att lyckats. Har 3 barn sen tidigare i ett annat förhållande och min nuvarande man har också barn sen förut . Min man är 45 år, han är inte kollad så vi vet inte hur hans fertilitet ser ut. Jag har regelbunden mens, tror att jag har ÄL om jag ska se vad tempen och ÄL tester säger men har inte lyckats bli gravid på drygt 1 års tid.... Mina tidigare graviditet har jag lyckats bli gravid på nästan med en gång, har aldrig haft missfall, i varje fall inte vad jag vet.

Vad jag undrar är hur många av er som blivit gravid på egen hand? Hur lång tid tog det för er att bli gravida och hade ni problem på vägen i form av missfall etc? Behövde ni någon form av hjälp får ni gärna skriva det för jag känner att vi har gjort allt för att jag ska bli gravid på egen hand och jag får riktigt ångest när det är dags att ta graviditetstester månad efter månad och det bara blir negativt :(

Har precis varit i kontakt med vården men där verkar ingen vilja hjälpa oss så därför välkomnar jag tips på allt som ev. har hjälpt er att bli gravida på egen hand, eller om ni fått hjälp från vården i form av tex. Pergotime och hur det har hjälpt er.

Hittills har jag testat med ÄL tester, kollat sekret, tempning och haft samlag vid rätt tidpunkt och denna månad också progesterall. Inga kosttillskott eller så men har hört om rosenrot och bidrottningsgele men är osäker på om det skulle fungera på mig då jag har regelbunden mens? Jag äter bra kost, har dragit ner på kaffet, äter B-vitamin och folsyra och multivitamin (Apoteket kvinna), har bra värden på sköldkörteln så där ska heller inte vara några problem. Troligtvis har jag pga åldern dåliga ägg, finns det något man kan göra för att man ska få bättre kvalité på äggen? Kan ju inte säkert veta om jag verkligen har ÄL heller då vården inte hjälper oss men jag undrar om jag på egen hand kan göra något mer för att stimulera ÄL?

Är inte intresserad av några pekpinnar från de som anser att man inte ska skaffa barn på äldre dar för det har jag redan hört/läst om nog mkt. Jag vet alla risker som finns med att bli gravid äldre men är ändå villig att ta det för vår längtan är så stor och just nu känner jag mig bara så nere då min mens verkar p G igen :(

Vänligen från en som är desperat och behöver all hjälp jag kan få....

• Svar på tråden Svårt att få barn vid 44 och uppåt?
  • Nykär15
    Brinkly skrev 2017-06-03 09:55:43 följande:

Idag är det bim för mig. Ingen mens men testade negativ igen för 2 dagar sen med ett cb early så inte mycket hopp här. Fortsätter med supparna till mensen kommer... fasiken, tyckte att det var en perfekt cykel denna månad. Jag ska prata med min kille om ivf men känns inte helt 100. Har mailat med Danmark och pratat med min gyn så allt är i rullning men fortfarande osäker på om ivf är det bästa för oss. Orkar inte bli besviken när vi satsar så mkt är väl lite känslan. Fast vi vill verkligen ha en liten till :)

Supparna kan förskjuta mensen så du vet, men testa igen när du gått över BIM så du är säker innan du annars slutar. Kändes ju så lovande!

Hoppas din kille är positiv till ivf <3
  • smurf11
    Brinkly skrev 2017-06-03 09:51:09 följande:
    Åh lycka till, följer dig gärna! Berätta hur det går och vad som händer. Kram
    Tack! Det blir nytt vul imorgon på sprutdag 8!
    Jag skriver i morgon hur det gick!
    Kram
  • smurf11

Jag var på nytt vul idag. Men det var bara tre äggblåsor som var cirka 10 mm.
    De andra var under 4 mm.
    Nytt vul på torsdag!
    Hur går det för er andra?

• HoppasPåEnTill

Hej hopp. Får en snart 41-åring vara md här? Hade troligtvis ägglossning 1/6. Apparna visar lite olika men 1-2/6. BIM på min födelsedag.

Jag har tappat bort mig men har försökt i 7 eller 8 cykler. Jag är singel och har en privat donator.

• Flisan41

Hej! Glad gubbe på ÄL test igår em. Ingen glad gubbe idag. Betyder det att ägget släppt typ som inatt? Nån som vet?

• Flisan41

Har ätit Letrozol denna cykel dag 3-7 och i tisdags fick jag glad gubbe och vi sexade loss. Sedan har mannen varit bortrest men eftersom jag inte var positiv på ÄL test i onsdags så tror jag det var rätt bra tajmat ändå. Men idag har jag haft så sjukt ont i "tjejmagen" hela dagen, först ikväll har det släppt och jag har mått illa till och från. Ngn mer som upplevt detta efter Letrozol?

• Jullan7856

Jag blev gravid på egen hand då jag inte fick någon hjälp av vården (är över 40). Jag är inte 44 ännu men tänkte svara ändå om intresse finns.

Jag beställde hem pergotime och blev gravid på andra kuren med en son. Jag åt enkel kur, dvs en tablett per dag i fem dagar.  Min väninna hade tunn livmoderslemhinna (det märker man på att man har lätta blödningar vid mens och ofta väldigt få mensdagar, hon hade två mensdagar och väldigt lätta blödningar).  så hon åt pergotime samtidigt som hon använde östrogencreme vaginalt för att få den tjockare, hon är 43 och är nu (på försök 4 med dubbel kur Pergo) äntligen gravid.

Jag vet att det säkert finns människor som nu kommer med pekpinnar om att man kan få flerbörd om man äter pergotime på egen hand men i min ålder är det inte särskilt sannolikt att få sexlingar, utan de flesta verkar få ett eller max två barn om de har tur. Sen skulle vi kanske inte behöva göra detta på egen hand om vården var oss mer behjälplig. Vi lever allt längre och då är det inte så konstigt att man vill ha barn även runt och efter 40.

(vet inte om någon vill veta men jag beställde Pergo på https://apotequesweden.wordpress.com/ men det finns flera ställen på nätet man kan beställa dem på. Det finns också generiska pergotime som säljs som Klomifen, kolla google så hittar ni som vill säkert).

• Flisan41

Jag har inte mätt min slemhinna men jag tror jag har tunn slemhinna. Sparsam mens och blöder endast 3 dagar. Har fått Letrozol utskrivet trots egen ägglossning men vad heter östrogencremen och när i cykeln ska man ta den?

• Fliselisan
    Jullan7856 skrev 2017-08-15 19:30:42 följande:

Jag blev gravid på egen hand då jag inte fick någon hjälp av vården (är över 40). Jag är inte 44 ännu men tänkte svara ändå om intresse finns.

Jag beställde hem pergotime och blev gravid på andra kuren med en son. Jag åt enkel kur, dvs en tablett per dag i fem dagar.  Min väninna hade tunn livmoderslemhinna (det märker man på att man har lätta blödningar vid mens och ofta väldigt få mensdagar, hon hade två mensdagar och väldigt lätta blödningar).  så hon åt pergotime samtidigt som hon använde östrogencreme vaginalt för att få den tjockare, hon är 43 och är nu (på försök 4 med dubbel kur Pergo) äntligen gravid.

Jag vet att det säkert finns människor som nu kommer med pekpinnar om att man kan få flerbörd om man äter pergotime på egen hand men i min ålder är det inte särskilt sannolikt att få sexlingar, utan de flesta verkar få ett eller max två barn om de har tur. Sen skulle vi kanske inte behöva göra detta på egen hand om vården var oss mer behjälplig. Vi lever allt längre och då är det inte så konstigt att man vill ha barn även runt och efter 40.

(vet inte om någon vill veta men jag beställde Pergo på apotequesweden.wordpress.com/ men det finns flera ställen på nätet man kan beställa dem på. Det finns också generiska pergotime som säljs som Klomifen, kolla google så hittar ni som vill säkert).

Var försiktig med att beställa över nätet utan recept. I många fall är det oäkta produkter som inte är kontrollerade....försök få en gynekolog att skriva ut istället?
  • smurf11
    Flisan41 skrev 2017-06-08 21:55:24 följande:

Har ätit Letrozol denna cykel dag 3-7 och i tisdags fick jag glad gubbe och vi sexade loss. Sedan har mannen varit bortrest men eftersom jag inte var positiv på ÄL test i onsdags så tror jag det var rätt bra tajmat ändå. Men idag har jag haft så sjukt ont i "tjejmagen" hela dagen, först ikväll har det släppt och jag har mått illa till och från. Ngn mer som upplevt detta efter Letrozol?

"Flisan" på vilken dag fick du äl?
    Jag har haft känningar efter Letrozol denna gång, men mest nattetid!
  • Annicas

Hej! 
    Ville bara berätta att jag blev gravid naturligt utan hjälp strax före jag fyllde 45 år med en äggledare och autoimmuna sjukdomar som t ex hypothyreos. Hade haft oskyddat sex i ett år när det tog var på sommaren jag hade även tagit naturmedel två-tre månader före men ingenting veckorna innan men det kanske påverkade kom jag på efteråt hade även lite övervikt ca 74 kg 1,64 lång.  Mitt första barn kom vid 37 utan hjälp då tog det på tredje oskyddade (vikt då var 69 kg det var på vintern). 

Ville bara dela med mig av min erfarenhet är nog väldigt olika, men jag trodde absolut inte att jag skulle bli gravid vid nästan 45. Mådde bra men före så hade jag ibland mer mens ibland mindre men ändå mens varje månad, gissar att jag hade äl vissa månader vissa inte. Var väldigt otränad.
    Var väldigt torr innan jag tog tillskott men med dom var  jjag inte alls torr längre. 

Svar på tråden Svårt att få barn vid 44 och uppåt?