Anonym (Hanna) skrev 2016-11-28 21:04:17 följande:
Absolut. Men det går inte att undvika att de sakerna till hälften egentligen är hans och därmed försämras vår levnadsstandard. Ja jag förstår hur det låter att jag klagar på att "jag inte får gå hemma, resa och shoppa", men vi är ett par nu. Han tjänar bra. Jag är låginkomsttagare. Han har fyra barn. Jag har tre och så vill jag gärna dela barn med honom så om man räknar med minst ett till, (om han kan tänkas ändra sig) så blir det 8 barn minimum som ska leva på våra inkomster. Hans barn utövar dyra sporter så ska det vara rättvist får antingen alla barn träna så (mina med) och då blir det dyrt eller så får de sluta. Jag tänker mycket ekonomiskt att barnen t ex utan problem också kunnat träna och jag kunnat ha ett fint liv. Så jo självklart stör det mig att drömbilden har gått i kras. Jag vet bara inte hur jag kan förmedla detta till honom på rätt sätt. Jag upptäcker ju att jag misslyckats här på familjeliv i alla fall.
Visst detta kanske får dig att framstå som att du tycker att pengarna är väldigt viktigt. Det är ändå lite väl hårda kommentarer här i tråden, och framförallt väldigt ensidiga.
Ofta så delar man på saker vid en separation. Visst kan de få behålla bilen, den kostar inte så mycket. Men huset, att ge bort 6 miljoner till sitt ex (efter att man delat lika) är inte så vanligt vad jag vet? Jag hade inte uppskattat ifall min fru gav bort nästan alla sina besparingar till någon, även om vi nu har delad ekonomi och hon får göra vad hon vill med sitt överskott. Tydligen tycker nästan alla här i tråden att det är helt okej att ge bort sina besparingar till sitt ex vid en separation istället för att göra en förändring i huslånet.
De hade t.ex. kunnat dela på huset genom att exet fick ta ett lån på halva husets värde och behålla det fysiska huset, och att din nya man då fick ut 6 miljoner - skatt. Så hade jag tänkt i hans ställe (utan att nu ha all information) för då hade barnen fortfarande haft sitt gamla fina stora hus ifall det är viktigt och bilen de är vana vid. För mig personligen som flyttat ett par gånger under mitt liv som tonåring skulle det däremot inte ha varit någon större fara att behöva byta hus (om exet inte har råd), men är barnen små så blir det förstås besvärligare med kompisar vid en flytt några kilometer bort.
Lär väl få en massa mothugg nu eftersom jag är emot alla i tråden. Men jag håller inte med om hela ditt tänk Hanna då du låter lite väl sugen på just pengarna och det inte bör vara en huvudfaktor tycker jag i en relation. I andra länder (fattigare) märker man däremot att det ofta är en viktig faktor, men bor du i Sverige och har ett Svenskt jobb på heltid har du råd att resa ibland och göra det mesta ifall du lägger ekonomin rätt då även låga löner är så pass bra här.
Som svar på din fråga. Du kanske inte behöver ta upp detta med din nya man? Om han nu redan gett bort de här 6 miljonerna till sitt ex så är det gjort och du vinner nog inget på att ta upp detta i så fall? Det är som du säger inte en lätt sak att ta upp på ett bra sätt heller.