• deppigamarrema

sänkt sgi

Hej
    Är gravid och ska snart få mitt andra barn. Fick just beslut från försäkringskassan att min sgi blir sänkt till 80% eftersom jag missat att i söka några dagars föräldrapenning på fk då jag jobbat 80% ( handlade om 3 dagar! och har i övrigt sökt helt korrekt just med tanke för att skydda min sgi)

Några tips på vad jag kan göra för att rädda min ekonomi och pension? Jag har ingen lust att gå upp och arbeta 100% med två små barn, men tycker det känns förjävligt om jag ska straffas för dessa 3 dagar typ livet ut...Jäkligt stelbent system...

• Svar på tråden sänkt sgi
  • Carambolan

När hände det här? Kan du söka retroaktivt?

• MR Xyz

Det går att söka retroaktivt max 90 dagar bakåt, men det finns även en möjlighet att söka längre tillbaka i tiden vid synnerliga skäl. Vad för skäl som ska accepteras är inte helt fastställt. Anledningen till regeln om att endast söka retroaktivt högst 90 dagar bakåt är att endast ett visst antal dagar får sparas när barnet har fyllt fem år. Kunde man söka retroaktivt så skulle nog nästan alla ta ut alla dagar retroaktivt då.

Så sök fp för de dagarna även om det är mer än 90 dagar bakåt i tiden. Skicka i så fall med ett brev och var ärlig om att det endast handlar om ett misstag och att avsikten alltid varit att ta ut fp så att sgi är skyddad. Fanns det någon särskild anledning till att du missade att söka dessa dagar så skriver du då klart även det. Även att barnet i fråga är under fem år kan ev vara ett bra argument och att hänvisa till syftet med lagen. Om du får avslag, begär omprövning. Jag är ytterst tveksam till att det går igenom, men du ska absolut försöka.

Detta står i socialförsäkringsbalken

12 a § Föräldrapenning lämnas inte för längre tid tillbaka än 90 dagar före den dag ansökan om föräldrapenning kom in till Försäkringskassan. Detta gäller dock inte om det finns synnerliga skäl för att föräldrapenning ändå bör lämnas.

Ett misstag borde inte falla under synnerliga skäl, men jag tycker att du ska försöka.

• Alexi

Då är det svårt att påverka tyvärr. Det är ett oerhört stelbent system i just det här fallet.

• Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-12-07 21:12:08 följande:

Då är det svårt att påverka tyvärr. Det är ett oerhört stelbent system i just det här fallet.

Finns det något i systemet när man ansöker via mina sidor som varnar/meddelar om man tar ut färre än fem dagar per vecka efter ettårsdagen? Jag ska själv börja ta ut nu i januari och är livrädd för att missa någon dag när jag klickar i kalendern! Har ju koll på reglerna så jag vill ju inte riskera att jag tror att jag sökt fem dagar i veckan och sedan missar någon dag av rent slarv. Några tips mer än att verkligen försöka dubbelkolla i kalendern?
  • Alexi

Ja systemet brukar reagera. Och handläggarna kontaktar ofta folk som begärt för lite och dubbelkollar att de vet vad de gör. Men det sistnämnda är ju ingen garanti att det sker dock.

• Topcom

Hände mig också, förstod inte att min sig skulle sänkas, läste på om det senare, så surt! Fick därför lägre fp med mitt andra barn..

• Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-12-12 22:09:44 följande:

Ja systemet brukar reagera. Och handläggarna kontaktar ofta folk som begärt för lite och dubbelkollar att de vet vad de gör. Men det sistnämnda är ju ingen garanti att det sker dock.

Ok tack. Jag känner mig nojig eftersom jag sparat dagar just för att kunna jobba deltid så länge det går och skydda SGI:n med FP så jag vill ju inte riskera något.
  • Alexi

Jag gjorde detsamma men sökte fp ett år i taget vilket minskar risken för att söka fel och pratade också med fk för att dubbelkolla att jag tog rätt mängd.

• cosinus

Nä det är extremt stelbent i det fallet. 

Jag fick min SGI sänkt förra året då jag missat typ 8 timmar fördelat på 4 dagar i början på april. Dock är alla mina barn födda så jag fick helt enkelt bita i det sura äpplet och jobba heltid 6 månader för att få tillbaka min vanliga SGI igen. Det är ju svårare om barnet precis ska födas :(

Svar på tråden sänkt sgi