• JohannaSaGo

Spotta ut nappen

Jag samsover med min 3 månaders och det funkar bra! På dagarna sover han ensam i sin säng och har inga problem med att somna själv!

Jag funderar på bara hur man lär barn att sova hela natten i sin egna säng. Grejen är att sonen fleeeera gånger om natten spottar ut nappen (vilket väcker honom) så jag måste putta i den gång på.gång vilket är enkelt när han sover brevid mig.

Men förlåt.. Jag orkar inte gå upp ur sängen 20gånger natten för att putta i nappen.. tyvärr kommer jag inte kunna slå ihop våra sängar.. tips? Kommer han sluta spotta ut nappen med tiden?? Har lagt en gosedjur eller filt framför nappe.. det hjälper ibland men hanu vrider på huvet o spottar ut den ändå.

• Svar på tråden Spotta ut nappen
  • Långbenopluto

Min son lärde sig hitta nappen och stoppa tillbaka den när han var ca 7-8 månader om jag minns rätt. 

Så du kommer få hålla på länge till

• katrinp

Jag har börjat att dra ut käppen innan han somnat för djupt och då suttar han lite efter den men somnar sedan ordentligt utan den.

• Carambolan

Silvertejp funkar till allt ;)

Jag hade fortsatt samsova tills han inte vaknar av napptappning mer. Gör det så enkelt för dig som möjligt.

• Bertram

lär honom somna utan nappen :)

• JohannaSaGo
    Carambolan skrev 2016-12-17 19:40:46 följande:

Silvertejp funkar till allt ;)

Jag hade fortsatt samsova tills han inte vaknar av napptappning mer. Gör det så enkelt för dig som möjligt.

Så tänker jag med . Samsov :p men "alla" säger att jag kommer ångra mig om jag samsover för länge för då kommer sonen inte evilja sova ensam sen :p men förvisso har han inga problem att somna själv i egen säng.

Har märkt att han i natten rör.med händerna och känner efter mig verkar det som. Ska hålla runt min arm eller ansikte. Såååå mysigt ju :') man kan väl inte skämma bort så små barn hehe
  • Carambolan
    JohannaSaGo skrev 2016-12-17 20:59:07 följande:

Så tänker jag med . Samsov :p men "alla" säger att jag kommer ångra mig om jag samsover för länge för då kommer sonen inte evilja sova ensam sen :p men förvisso har han inga problem att somna själv i egen säng.

Har märkt att han i natten rör.med händerna och känner efter mig verkar det som. Ska hålla runt min arm eller ansikte. Såååå mysigt ju :') man kan väl inte skämma bort så små barn hehe

Nej, en tre månaders bebis blir inte under några omständigheter bortskämd av att få sova bredvid sina föräldrar. Inte en treåring heller om det skulle vara så. Sov på det sätt som gör att så många som möjligt i familjen sover så bra som möjligt och lyssna inte på vad andra säger :) Det finns så många andra saker som gör att man sover för lite med småbarn i huset; ogrundade rädslor för att barnet inte kan sova själv senare behöver inte vara ytterligare en av dem. Det löser sig och det kommer troligen att gå i perioder, ibland med er och ibland utan.
  • Annelie 76

Sluta med napp. Min andra använde aldrig napp och det är SÅ SKÖNT. Med första fick vi peta in nappen många gånger per natt och det var bara besvär hela tiden men med andra har vi sluppit allt det där. Visst, tröstandet går inte riktigt lika snabbt men det är också det enda.

• Dockan

Vår son var ca 6-7 mån då han började stoppa i den själv. Vi kör självlysande nappar som han ser (vi med innan).

Men absolut skämmer du inte bort. Har i eftermiddag vilat halva eftermiddagsvilan med en småsjuk son som bara vill gosa. in sig. Det gör inget, men ändå sover han i regel hela nätter i sin säng. Ibland ropar han men är när han är sjuk och drömt mardrömmar.

Samsov om det fungerar. För vår del blev det eget rum vid 9 mån då vi väckte varandra.

Svar på tråden Spotta ut nappen