• Anonym (Ångrar mina livsval)

Vill leva ungkarlsliv igen

Nää svenssonlivet är ingenting för mig. Bor med flickvän och vårt barn i lägenheten som från början var min ungkarlslya. En liten sådan kan tilläggas. Sen hon flyttade in och vi fick barn har det varit så jävla stökigt. Är dessutom trött på den här livsstilen, vill kunna gå ut på krogen, dra hem brudar som man trycker på och aldrig träffar igen. Men hur ska jag kunna kasta ut henne när vi har ett barn ihop? Och kan hon ta min lägenhet som hon för övrigt inte betalar en spänn för i hyra när det finns ett barn med? Om ja, nämn ett tillfälle där det hänt. Jag har för övrigt inga problem med om vi har delad vårdnad om barnet. Men tänker inte bli utsparkad ur mitt eget hem.

• Svar på tråden Vill leva ungkarlsliv igen
  • sextiotalist
    i-o skrev 2016-12-20 08:38:17 följande:

Är flickvännen din snygg så kan jag ta över. Men räkna inte med att du kan vinna tillbaka henne från mig eftersom jag är mer man än du någonsin varit eller kommer att bli. Ditt barn kommer också att tvingas kalla mig pappa.

Skämt och sido, alla ni män i samma sits kan skramla till ett kollektiv där jag och era fruar och barn kan bo.
    Låter suveränt tycker jag. Alltid någon att mysa och kramas med och ge snälla komplimanger till.

Och jag lovar, det finns kvinnor som separerar och inte vill ha en ny man att gosa med.

• Anonym (Familjerätt)
    Anonym (Ångrar mina livsval) skrev 2016-12-19 15:09:47 följande:

Nää svenssonlivet är ingenting för mig. Bor med flickvän och vårt barn i lägenheten som från början var min ungkarlslya. En liten sådan kan tilläggas. Sen hon flyttade in och vi fick barn har det varit så jävla stökigt. Är dessutom trött på den här livsstilen, vill kunna gå ut på krogen, dra hem brudar som man trycker på och aldrig träffar igen. Men hur ska jag kunna kasta ut henne när vi har ett barn ihop? Och kan hon ta min lägenhet som hon för övrigt inte betalar en spänn för i hyra när det finns ett barn med? Om ja, nämn ett tillfälle där det hänt. Jag har för övrigt inga problem med om vi har delad vårdnad om barnet. Men tänker inte bli utsparkad ur mitt eget hem.

Vad sorgligt det låter, men det är dessvärre inte ovanligt att det blir såhär vid första barnet om det inte varit riktigt planerat tillsammans. Oavsett vad så behöver ni samarbeta kring detta och försöka hitta en lösning. Du har ingen skyldighet att vara sambo med någon du inte älskar, MEN du har en skyldighet att ta ansvar som pappa till ditt barn. 

Boka in samarbetssamtal hos familjerätten så ni får reda ut hur ni ska gå vidare, kanske vill inte heller mamman att ni ska leva ihop? Det finns bara GEMENSAM vårdnad eller ENSKILD vårdnad, eftersom ni inte är gifta har mamman automatiskt ensam vårdnad om ni inte anmälde vid födseln att ni ska ha gemensam vårdnad. Om mamman har ensam vårdnad så är du inte alls garanterad att få ha barnet varannan vecka växelvis utan mest troligt varannan helg. (passar väl dig eftersom du vill kröka och dra hem one-night-stands på helgerna) Hon har skyldighet att samarbeta för att ert barn ska få ett bra umgänge med dig som pappa men du får inte speciellt mycket att säga till om såvida du inte stämmer om umgänget i en domstol. Du ska dessutom betala underhåll till mamman, vilket belopp kan ni räkna ut på försäkringskassans hemsida. Har mamman ensam vårdnad kan hon också flytta från kommunen eller vart hon vill i stort sett, kanske oförargligt till en början men barnet växer och börjar skola och aktiviteter och av egen erfarenhet så blir det oerhört krångligt, dyrt och besvärligt att inte bo i samma kommun som sitt barn. 

Angående din bostadsrätt så har hon ingen rätt till den, har svårt att tro att hon ens skulle kunna köpa ut dig då du ägde den innan ni träffades och hon inte har betalat på räntor eller amorteringar under tiden. Att köpa loss den skulle i så fall vara till marknadsvärdet idag.

Mest troligt blir väl situationen att ni separerar och mamman tar barnet med sig till en hyresrätt. Du har barnet varannan helg fredag-söndag och betalar minst 1580 kr/månad i underhåll. Sedan följer åratal med tjafs om pengar, semesterveckor, jul och midsommar-firande, byte av umgängeshelger, orättvisor hit eller dit - GOOD LUCK Död

• sextiotalist
    Anonym (Familjerätt) skrev 2016-12-20 08:45:53 följande:

Vad sorgligt det låter, men det är dessvärre inte ovanligt att det blir såhär vid första barnet om det inte varit riktigt planerat tillsammans. Oavsett vad så behöver ni samarbeta kring detta och försöka hitta en lösning. Du har ingen skyldighet att vara sambo med någon du inte älskar, MEN du har en skyldighet att ta ansvar som pappa till ditt barn. 

Boka in samarbetssamtal hos familjerätten så ni får reda ut hur ni ska gå vidare, kanske vill inte heller mamman att ni ska leva ihop? Det finns bara GEMENSAM vårdnad eller ENSKILD vårdnad, eftersom ni inte är gifta har mamman automatiskt ensam vårdnad om ni inte anmälde vid födseln att ni ska ha gemensam vårdnad. Om mamman har ensam vårdnad så är du inte alls garanterad att få ha barnet varannan vecka växelvis utan mest troligt varannan helg. (passar väl dig eftersom du vill kröka och dra hem one-night-stands på helgerna) Hon har skyldighet att samarbeta för att ert barn ska få ett bra umgänge med dig som pappa men du får inte speciellt mycket att säga till om såvida du inte stämmer om umgänget i en domstol. Du ska dessutom betala underhåll till mamman, vilket belopp kan ni räkna ut på försäkringskassans hemsida. Har mamman ensam vårdnad kan hon också flytta från kommunen eller vart hon vill i stort sett, kanske oförargligt till en början men barnet växer och börjar skola och aktiviteter och av egen erfarenhet så blir det oerhört krångligt, dyrt och besvärligt att inte bo i samma kommun som sitt barn. 

Angående din bostadsrätt så har hon ingen rätt till den, har svårt att tro att hon ens skulle kunna köpa ut dig då du ägde den innan ni träffades och hon inte har betalat på räntor eller amorteringar under tiden. Att köpa loss den skulle i så fall vara till marknadsvärdet idag.

Mest troligt blir väl situationen att ni separerar och mamman tar barnet med sig till en hyresrätt. Du har barnet varannan helg fredag-söndag och betalar minst 1580 kr/månad i underhåll. Sedan följer åratal med tjafs om pengar, semesterveckor, jul och midsommar-firande, byte av umgängeshelger, orättvisor hit eller dit - GOOD LUCK Död

Det finns inget som hindrar att barnet bor varannan vecka vid enskild vårdnad, lika lite som det finns något som hindrar att barnet bor vh vid gemensam vårdnad. Det finns inget som garanterar, även om man har gemensam vårdnad, att barnet ska bo varannan vecka.
  • sextiotalist
    Anonym (Familjerätt) skrev 2016-12-20 08:45:53 följande:

Och så tar vi detta med underhåll, det enda som stämmer är att mamman i det här fallet (om boendet är hos henne heltid) är att hon får garanterat 1573 kronor. Vad Ts sedan ska betala beror på inkomst, tjänar han bra kan det bli mer, tjänar han dåligt, så kanske han inte ens behöver betala 1573 kronor.

Bostadsrätten lär han få behålla, eftersom den inte i detta fall ingår i samboegendomen och mamman, eftersom hon inte har någon inkomst, inte kan köpa den
  • i-o
    sextiotalist skrev 2016-12-20 08:43:56 följande:
    Och jag lovar, det finns kvinnor som separerar och inte vill ha en ny man att gosa med.
    Det tvivlar jag inte det minsta på. Jag vill inte heller ha en ny man att gosa med.

Jag är osäker på om jag ens vill ha människor i mitt liv eller i min omgivning efter att ha spenderat merparten av min tid på internet. :)
  • Anonym (Familjerätt)
    sextiotalist skrev 2016-12-20 08:49:15 följande:
    Det finns inget som hindrar att barnet bor varannan vecka vid enskild vårdnad, lika lite som det finns något som hindrar att barnet bor vh vid gemensam vårdnad. Det finns inget som garanterar, även om man har gemensam vårdnad, att barnet ska bo varannan vecka.

Nej absolut inte, vårdnad har ingenting med boendet att göra men det har ganska stor betydelse om man är oense om det handlar om enskild eller gemensam vårdnad.

"Den rättsliga vårdnaden innefattar rätten att bestämma över barnets angelägenheter samt att ha barnet hos sig och att bestämma var barnet ska bo. Den som har vårdnaden om ett barn (vårdnadshavaren) har ett ansvar för dess personliga förhållanden och ska bland annat se till att barnets behov av omvårdnad, trygghet och god fostran blir tillgodosedda."

Som ett exempel; Pappan vill ha växelvis boende men det vill inte mamman och hon har enskild vårdnad då är det upp till pappan att kalla till oändliga samarbetssamtal och komma överens eller stämma mamman på boendet för att få till ett umgängesavtal. Samma sak om hon flyttar.

• Anonym (Familjerätt)
    sextiotalist skrev 2016-12-20 08:51:46 följande:
    Och så tar vi detta med underhåll, det enda som stämmer är att mamman i det här fallet (om boendet är hos henne heltid) är att hon får garanterat 1573 kronor. Vad Ts sedan ska betala beror på inkomst, tjänar han bra kan det bli mer, tjänar han dåligt, så kanske han inte ens behöver betala 1573 kronor.

Bostadsrätten lär han få behålla, eftersom den inte i detta fall ingår i samboegendomen och mamman, eftersom hon inte har någon inkomst, inte kan köpa den
    Ja? varför upprepar du det jag skrivit? Det framgår att det är det minsta beloppet och att han kan räkna ut på försäkringskassans hemsida det korrekta beloppet.

Ähh, vi kan lika gärna fortsätta vara ihop ändå. Ungkarlslivet är ändå inte lösningen och jag festade väldigt hårt i min ungdom.

• nevermind

Du får väl ge henne gått om tid att hitta nytt. Det är ju inte först och främst henne det drabbar utan barnet.

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Ångrar mina livsval) skrev 2016-12-20 20:02:23 följande:

Ähh, vi kan lika gärna fortsätta vara ihop ändå. Ungkarlslivet är ändå inte lösningen och jag festade väldigt hårt i min ungdom.

Det ni behöver är en större bostad så att ni får lite space. Inte så lätt, men ni kan ju sträva dit i alla fall.
  • Anonym (n)
    Anonym (Ångrar mina livsval) skrev 2016-12-19 15:25:37 följande:
    Det moderna samhället med hbtq-familjer och dylikt har gjort att det är fullt normalt med bonusföräldrar etc.
    Fast det är inte speciellt vanligt att man vill "kasta ut" en person, såvida inte personen missköter sig, slåss och är überjävlig men det verkar inte tjejen vara. 

Du undvek att kommentera ditt ordval.

Men givetvis kan man göra slut, det står man i sin fulla rätt till och med tanke på att du vill ta hem tjejer, "trycka på" som du så vackert beskriver det, så är det lika bra att du är singel. Tror nog din tjej kommer tycka likadant när du förklarar anledningen till uppbrottet för henne. 
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-12-21 09:26:53 följande:

Det ni behöver är en större bostad så att ni får lite space. Inte så lätt, men ni kan ju sträva dit i alla fall.

Hon är arbetslös så det blir svårt att få lån
  • Anonym (beror på)
    Anonym (Nopp) skrev 2016-12-19 20:14:51 följande:
    Nej han behöver inte stämma henne på varannan vecka. Om han inte har och vill ha delad vårdnad så får han stämma henne. Umgänge har han eller rättare sagt barnet alltid rätt till och har inget med vårdnaden att göra.
    Man får inte varannan vecka bara så där. Om båda är överens, ja,  men finns det samarbetssvårigheter så är det en risk att det blir varannan helg. Särskilt om barnet är litet och mamman har haft hela föräldraledigheten. Jag har inte skrivit något om vårdnaden.

• Anonym (beror på)
    Anonym (Ångrar mina livsval) skrev 2016-12-21 12:34:14 följande:
    Hon är arbetslös så det blir svårt att få lån
    Ok, ska vi ta och reda ut lite här.

Ni bor trångt. Hon har inget jobb, men du har? Vad kan din bostad vara vard? Kan den vara värd så pass att ni får till kontantinsatsen för en större?

Föräldrapenningen, är den det lägsta? Det KAN gå att få låna ändå, beroende på vart ni bor i landet och på om ni kan tänka er att byta område, kanske lite längre från 'stan' osv.
    Du kanske kan få eget lån utan att blanda in henne?

Vad som är viktigt dock är att ni skriver papper på allt så att ingen av er blir utan. Ska du äga själv får du även betala amortering och renoveringar själv medan hon bidrar till ränta och avgift.
    Eller ja det finns ingen lag på det, men det är mest rättvist eftersom du får en värdeökning på bostaden ju mer du amorterar och renoverar och hon får ingenting.

Hon bör också ställa sig i bostadskö direkt, på alla ställen hon kan tänka sig att bo på utifall att.
    Alltid bra att ha en plan B.
  • Anonym (beror på)

Och familjeterapi är en bra idé...

Svar på tråden Vill leva ungkarlsliv igen