• Anonym (Tingeling)

Pirr i händer, fot som är lite konstig

I början av hösten sökte jag läkare för att jag misstänkte karpaltunnelsyndrom.

Läkaren trodde det kunde vara det men även att det kunde sitta i nacken så jag blev skickad både till arbetsterapeuten och till sjukgymnasten. Sjukgymnasten behandlade mig tre gånger och tryckte ut nacke och så fick jag lite övningar för att hålla igång axlarna. Det hjälpte mot stel nacke och stela skuldror men inte mot händerna.

Arbetsterapeuten gav mig skenor som skulle avlasta handlederna och därmed karpaltunnel. Sex veckor hade jag dem utan att det hjälpte och då ville arbetsterapeuten att jag skulle ringa vc igen för att få ett återbesök. Men maken ville även att jag skulle nämna att min vänstra stortå har samma pirr som händerna men inte lika starkt och att jag under hösten börjat snubbla mycket med just vänster fot. Jag är van att röra mig i terräng och på ojämnt underlag men under hösten har vänster fot gärna vikit sig när jag kliver ner i ett litet hål. Gör jag samma med höger fot händer inget. Bara den här veckan har jag snubblat 2-3 gånger.

Förutom det är jag ofta väldigt trött men kag ahr hela tiden trott karpaltunnel, taskiga leder i foten och stress på jobbet som gör mig trött.

Så jag nämnde det för vårdcentralen som bokade in ett återbesök för händerna och check på foten.

Men nu sitter jag och tycker jag är löjlig.

jag kanske inbillar pirret i foten och snubblingar är säkert bara klumpighet.

Händerna är säkert bara karpaltunnel. Var det dumt att nämna foten?

Kommer läkaren stämpla mig som hyprokondriker?

Borde jag koppla ihop sakerna eller?

Avskyr läkarmottagningar, känner mig alltid missförstådd och löjlig. Folk får cancer och jag gnäller över pirrande, domnade händer som är fumliga och en vänsterfot som är fumlig.

Gjorde jag rätt som berättade om foten?

• Svar på tråden Pirr i händer, fot som är lite konstig
  • Anonym (Tingeling)

Va! Alltså jag var helt övertygad om att den där vibrerande staven var för att massera trötta föttee och frusna händer. Menar du att det finns en annan användning Tom Araya? Hehe

Jag är övertygad om att händerna är karpaltunnel. Allt stämmer så väl och om jag dessutom då har konstant påverkan och det gör testerna missvisande så köper jag den förklaringen. Och därför ber jag om en remiss till ortopeden.

Jag är inte alls säker på att händerna och foten har ett samband med varandra.

Foten däremot kan vara vad som helst. Jag är medveten om MS och att jag ligger i den ålder det mycket väl kan komma. Foten och tröttheten har dessutom bara varit i höstas men jag tror mer på stressigt jobb tillsammans med kanske en nerv i kläm någonstans eller någon form av vitaminbrist. Jag tror inte på MS men något är det för det ska inte tingla i en tå. Lite känslan som att man haft ett par trånga skor som klämt över tårna. Kanske ta ett blodprov och kolla så det inte är en brist på något.

Borrelia eller i alla fall neuroborrelia testade de mig på för två år sedan när jag fick halvsides ansiktsförlamning. Det var negativt och jag fick diagnosen Belles pares och det tillståndet vände efter någon månad och jag blev helt återställd.

På allvar vad fan jag låter som en gnällkärring. Hoppas läkaren inte tycker det

• Anonym (B)
    Anonym (F) skrev 2016-12-24 08:07:00 följande:

Nej inte nödvändigtvis

Inte nödvändigtvis men troligtvis.
  • Anonym (F)
    Anonym (B) skrev 2016-12-25 17:42:45 följande:
    Inte nödvändigtvis men troligtvis.
    Ok du tror du vet mer än mig som haft sjukdomen i 10 år och läst allt som går att läsa om den.
    Nu behöver det inte vars MS Ts har men hon har typiska sådana symptom
  • Anonym (B)
    Anonym (F) skrev 2016-12-25 17:59:27 följande:

Ok du tror du vet mer än mig som haft sjukdomen i 10 år och läst allt som går att läsa om den.

Nu behöver det inte vars MS Ts har men hon har typiska sådana symptom

Eh vad vet du om min bakgrund? Har mer erfarenhet än dig kan jag säga.
  • Anonym (F)
    Anonym (B) skrev 2016-12-25 19:06:52 följande:
    Eh vad vet du om min bakgrund? Har mer erfarenhet än dig kan jag säga.
    Ok det låter inte som det iaf.
  • Anonym (Tingeling)

Till (utredning tack)

Jag är inte speciellt oroad kanske borde jag vara men jag är säker på att händerna och foten inte hör ihop.

Jag tror händerna är en sak som jag borde ha sökt läkare för flera år sedan. Men som arbetsterapeuten sa "typiskt kvinnor i mitt yrke att sätta sig själv sist".

Foten däremot borde jag säkert vara orolig för men orkar inte riktigt. Läkaren får avgöra det helt enkelt.

• Anonym (B)
    Anonym (F) skrev 2016-12-25 19:47:31 följande:

Ok det låter inte som det iaf.

Baserat på vad? Du har diagnosen och har läst på om den, det är ingenting jämfört med min utbildning så du borde inte vara så stöddig.
  • Anonym (Anna)

Varför gör du inte ett ryggmärgsprov ts? Så får du svar efter 3 veckor vad de kan va? Istället för att skriva här med andra som inte är läkare? Menar inget illa ..

• Anonym (F)
    Anonym (B) skrev 2016-12-25 22:49:22 följande:
    Baserat på vad? Du har diagnosen och har läst på om den, det är ingenting jämfört med min utbildning så du borde inte vara så stöddig.
    Ja har också pratat med flera neurologer och gått på föreläsningar på universitetssjukhus där det forskas om MS. Tycktes du låter stöddig så vad är det nu som gör dig expert i ämnet? Är du neurolog då antar jag.
  • Anonym (Tingeling)

(Anna)

Läkarbesöket var redan bokat när jag skrev inlägget. Jag brukar inte gå till läkare för småkrämpor och just nu känns foten som ett mindre problem. Att jag alls nämnde det när jag bokade tid var för att maken var bestämd. Jag behövde tråden för stt inse att jag inte ska normalisera tillståndet utan låta läkaren avgöra och förhoppningvis avfärda. Foten då. Händerna vill jag ha remiss för.

Jag visste inte att man kunde göra ryggmärgsprov, hoppas verkligen jag slipper. Jag har gjort ett en gång och låg i en vecka i spinalhuvudvärk från inkompetent läkare.

Jag behövde stöttning att jag gjorde rätt som berättade om foten. Hade det varit upp till mig hade jag ignorerat det. Ryckt på axlarna, tryckt ner symtomen pch tänkt att det finns de som har det betydligt värre som cancer, reumatism med mera som behöver läkarstudenter bättre

• Plupp73

Vad var det som gjorde läkaren inkompetent för att du fick post-spinalhuvudvärk? Rätt vanlig biverkan när man tappar ut över 10 ml vätska ur ryggmärgen.

• Anonym (Tingeling)

Nu har jag varit hos läkaren.

Hen skulle skicka en förfrågan till neurologerna att ta emot mig men hen förvarnade att de avvisar med för att de har så mycket att göra.

Hen tyckte inte det var karpaltunnel. Vad det kunde vara visste inte hen, inte riktigt hur vi skulle gå vidare heller mer än skriva till neurologerna.

Jag fick sitta med handflatorna ihop och fingrarna pekandes uppåt, händerna somnade knte mer än de redan är. Läkaren knackade på min handled men då det inte stack mer än innan uteslöt hen karpaltunnel.

Foten brydde sig hen inte så mycket om.

Jag fick stå upp och blunda. Blunda och sätta fingrarna på näsan från helt uträckt arm. Blunda och stå på ett ben.

Läkaren knackade med reflexhammaren på handled, armbågar och knä.

Jag fick trycka emot med stortån.

Ja och sen fick jag blunda och läkaren pickade med ngt på fingrar och tår och jagvskulle gissa vilken.

Jag vet inte om det är språket men det känns som hen inte riktigt förstår bär jag säger att det tinglar och pirrar i huden.

Fick frågan om jag var orolig för det. Svarade ja, det är väl knappast normalt för en 35 åring att tappa saker, funka osv. Men fick inget direkt svar på det. Känslan när jag gick därifrån var att jag mest varit till besvär.

• Anonym (Anna)

Jag har gjort sånt prov hos en neurolog då dom känner på kroppens styrka och hur musklerna är osv. De är bra du kommer få tid hos en neurolog, jag tror du behöver göra ryggmärgsprov för att utesluta MS och ALS . Håller tummarna för dig!

• Anonym (Tingeling)

Om jag får en tid. Enligt läkaren skulle jag väl inte riktigt hoppas på det men ja, idag är jag mer stärkt i frågan att något är det. Om det är nerver i kläm, underliggande sjukdom, karpaltunnel, vitaminbrist eller psykosomatiskt (det senare tror jag inte men vad fan lika bra de undersöker det med) det återstår att se.

Plupp73, okej läkaren var säkert superkompentent och duktig inom sin nisch men att göra en lumbalpunktion var ett ingrepp hen nog inte gjort på några år. Hen stack fel så många gånger, efterlämnade blåmärken efter hen klämt på höften för att hitta rätt kotor. Jag var väldigt nära att svimma när det brände som eld från sticket och ner i benen för jag vet inte i vilken ordning. Sen kallades det på en narkosläkare som kom, satte nålen utan att jag fattade det, utan att en klämma på min höft och gick därifrån innn jag hann fatta att hen var klar.

• Anonym (F)

Nu har du iaf tagit första steget och de har gjort en neurologisk undersökning. Bra att du söker för dina problem.

Lite läskigt med alla de som skrivit här utan att ha fakta o bara nonchalerar eller att de helt enkelt inte inser att du har neurologiska besvär. Finns så mycket okunskap kring det.

Stort lycka till!

• Anonym (Arbetsterapeut rehab)
    Anonym (Tingeling) skrev 2016-12-27 11:41:27 följande:

Nu har jag varit hos läkaren.

Hen skulle skicka en förfrågan till neurologerna att ta emot mig men hen förvarnade att de avvisar med för att de har så mycket att göra.

Hen tyckte inte det var karpaltunnel. Vad det kunde vara visste inte hen, inte riktigt hur vi skulle gå vidare heller mer än skriva till neurologerna.

Jag fick sitta med handflatorna ihop och fingrarna pekandes uppåt, händerna somnade knte mer än de redan är. Läkaren knackade på min handled men då det inte stack mer än innan uteslöt hen karpaltunnel.

Foten brydde sig hen inte så mycket om.

Jag fick stå upp och blunda. Blunda och sätta fingrarna på näsan från helt uträckt arm. Blunda och stå på ett ben.

Läkaren knackade med reflexhammaren på handled, armbågar och knä.

Jag fick trycka emot med stortån.

Ja och sen fick jag blunda och läkaren pickade med ngt på fingrar och tår och jagvskulle gissa vilken.

Jag vet inte om det är språket men det känns som hen inte riktigt förstår bär jag säger att det tinglar och pirrar i huden.

Fick frågan om jag var orolig för det. Svarade ja, det är väl knappast normalt för en 35 åring att tappa saker, funka osv. Men fick inget direkt svar på det. Känslan när jag gick därifrån var att jag mest varit till besvär.

Vad menar du med att de avvisar på neueologen? Antingen behöver du en tid eller inte. Visade undersökningarna något? Var det hos vårdcentralen du var? Skulle man göra några andra utredningar? Låter märkligt om det bara utmynnade i att du KANSKE får komma till neurologen.
  • Anonym (Tingeling)

Det var läkaren som sa att hen skulle skriva till neurologen men att de inte alltid tar emot.

Jag vet inte om undersökningen visade på något, hen svarade inte riktigt eller berättade vad hen gör.

Det var vårdcentralen jag var på, återbesök hos samma läkare som för ett par månader sedan. Hen ställde lite samma frågor som förra besöket, gjorde ungefär samma undersökningar men la till några balansövningar eftersom jag nämnde foten. Hummade lite, svår att kommunicera med. Ger inte direkt några svar. Svår att förklara för. När jag sa att det tinglar och pirrar så visste hen inte vad tinglar som ord är för något.

Känner mig lätt uppgiven. Inte riktigt trodd på.

Inga andra undersökningar. Inga blodprover på exempelvis brister på vitaminer eller mineraler. Tittade inte på exempelvis diabetes. Ställde inga frågor om allmäntillståndet så i efterhand inser jag att jag glömde säga något om tröttheten.

Jag blir nervös när jag inte får någon som helst respons. Inte ens ett "det här är inte farligt Tingeling". Ingenting.

Så antingen kommer jag till neurologen eller så inbillar jag väl mig bara.

• Anonym (Arbetsterapeut rehab)

Kan du läsa din egen journal? Kan ge dig information om vad läkaren gör för bedömning i alla fall. Annars gå till en annan läkare. Det måste utredas! Om jag var du skulle jag skriva egenremiss till ortopeden eller handkirurgen också om nu inte läkaren gjorde det.

• Anonym (Tingeling)

Jag visste inte att man kunde läsa journalen på nätet men det kunde jag!

Där stod allt som läkaren gjorde, alla tester var negativa och hens diagnos var "störning i hudkänsel" och hen har gjort en anteckning om att hen inte tror det är karpaltunnel och skickar en remiss till neurologerna.

Intressant. Balansen var god. Jag har styrkan kvar i händer och fötter. Inte öm i nacke eller längs armar. Reflexerna lika på båda sidor.

Thinels och phalens inga direkt avvikelser (ingen aning om vad det betyder).

Jag känner var hen sticker mig.

Kort sagt under de 5-7 minuter jag var hos läkaren hann hen med en hel del.

Försökt förklara att jag känner vilket finger du sticker i för händerna är inte helt bortdomnade, det pirrar och sticker men känsel finns där om uppenbarligen nedsatt eftersom jag tycker mg hålla i saker och sen glider de ur händerna på mig. Det är inte förlorad styrka utan en fumlighet.

Jaja, remiss är skickad så får vi se vad som sker.

Men om de skickat remiss måste de inte ta emot mig då eller hänvisa mig vidare?

• Anonym (M)

Hej, hur gick det för dig? Jag har liknande symptom och skulle uppskatta att höra hur det gick för dig trots att det var länge sedan!

Svar på tråden Pirr i händer, fot som är lite konstig