• Anonym (SF)

Abort debatt

Hej hej.

Startar en abort debatt här, tycker det är intressant med människors åsikter och hur dom ser på saken.
    Ni som är helt emot abort, hur tänker ni? tycker ni verkligen att alla barn ska få födas till vilket pris som helst? hur skulle världen se ut om abort var totalt förbjudet?

När det gäller abortgränserna, där kan egentligen ingen säga vad som är rätt eller fel. Många länder har V.12, men varför just den veckan? varför är ett foster mer värt i V.14 än vecka 11? totalt orimligt enligt mig.
    Sverige har fri abort till vecka 18, därefter till vecka 22 om det finns särskilda skäl.
    rätt eller fel enligt er? om man tycker abort är ok V.18 men inte vecka 20, varför skulle fostret vara mer värt i vecka 20 än 18? likadant med ett foster i vecka 16 och ett i vecka 10, vad är skillnaden förutom storleken?
    Enligt vetenskapen och all forskning så får ett foster ett medvetande tidigast vecka 25, innan har fostret bara reflexer och reagerar bara på t ex ljud.

Storbritannien har fri abort till vecka 24, tankar?

Ska verkligen neovården gå hand i hand med abortgränserna? vården och tekniken går hela tiden framåt, om 50 år kan man kanske rädda ett barn i vecka 19, då kommer de antagligen klassas som ett barn och abort blir förbjudet, rätt eller fel?

Alla tycker olika om den här frågan! Respektera att alla får tycka och tänka vad dom vill. Abort är en svår fråga och ingen kan egentligen säga vart den rätta gränsen ska gå.

• Svar på tråden Abort debatt
  • Anonym (SF)

Någon som vet hur dom utför aborterna i Storbritannien? Där är det ju fri abort till vecka 24. Men ett foster i vecka 24 skriker och lever väl när det kommer ut?

• Anonym (Va)

Jag är emot abort efter v.18. Då ska man veta att man är gravid och ha hunnit ta ett beslut om graviditeten. Man ska också ha hunnit med diverse tester så man vet om barnet är friskt eller inte.

Fick själv barn i v 23 och finner det sjukt att man kan abortera ett barn en vecka tidigare, nämligen i v 22.

• Anonym (SF)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-28 14:28:49 följande:

Jag är emot abort efter v.18. Då ska man veta att man är gravid och ha hunnit ta ett beslut om graviditeten. Man ska också ha hunnit med diverse tester så man vet om barnet är friskt eller inte.

Fick själv barn i v 23 och finner det sjukt att man kan abortera ett barn en vecka tidigare, nämligen i v 22.

överlevde ditt barn?

Jag själv ser egentligen ingen skillnad på ett foster i vecka 18 än vecka 21. Så länge de klassas som sent missfall bör abort vara tillåtet.
  • Anonym (Va)
    Anonym (SF) skrev 2016-12-28 15:47:39 följande:

överlevde ditt barn?

Jag själv ser egentligen ingen skillnad på ett foster i vecka 18 än vecka 21. Så länge de klassas som sent missfall bör abort vara tillåtet.

Han lever och är en fullt frisk tioåring.
  • Anonym (SF)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-28 15:50:09 följande:
    Han lever och är en fullt frisk tioåring.
    Vad fantastiskt! :)
    Jag kan förstå att du som fått barn vecka 23 som överlevt tycker som du gör. Men det är väl lite skillnad på ett önskat och efterlängtat barn än ett barn som inte är önskat.
    I Storbritannien räddar man inte barn innan vecka 23 av en anledning, dom anser att riskerna är för stora i vecka 22. Dom har lika bra neovård som Sverige men tycker inte att de är värt det.

• Anonym (Va)
    Anonym (SF) skrev 2016-12-28 16:05:18 följande:

Vad fantastiskt! :)

Jag kan förstå att du som fått barn vecka 23 som överlevt tycker som du gör. Men det är väl lite skillnad på ett önskat och efterlängtat barn än ett barn som inte är önskat.

I Storbritannien räddar man inte barn innan vecka 23 av en anledning, dom anser att riskerna är för stora i vecka 22. Dom har lika bra neovård som Sverige men tycker inte att de är värt det.

Jag vet det och tycker att det är helt avskyvärt.
  • Anonym (SF)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-28 16:07:38 följande:
    Jag vet det och tycker att det är helt avskyvärt.
    Beror helt på hur man ser det. Ibland är det inte rätt att rädda till vilket pris som helst, varken för föräldrarnas eller barnets skull.
  • Anonym (Va)
    Anonym (SF) skrev 2016-12-28 16:22:57 följande:

Beror helt på hur man ser det. Ibland är det inte rätt att rädda till vilket pris som helst, varken för föräldrarnas eller barnets skull.

Ett friskt barn ska räddas till varje pris och inget foster ska aborteras eftervärlden. 18 enligt mig. Men det är min personliga åsikt. Jag är överlag emot att abortera friska foster oavsett vecka.
  • Anonym (SF)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-28 18:09:13 följande:
    Ett friskt barn ska räddas till varje pris och inget foster ska aborteras eftervärlden. 18 enligt mig. Men det är min personliga åsikt. Jag är överlag emot att abortera friska foster oavsett vecka.
    Nej det är inte rätt, man måste tänka på barnets framtid!
  • Anonym (Va)
    Anonym (SF) skrev 2016-12-28 18:14:17 följande:

Nej det är inte rätt, man måste tänka på barnets framtid!

Är barnet friskt har det en framtid.
  • Anonym (SF)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-28 18:15:25 följande:
    jo jag förstår vad du menar men ibland måste man tänka på barnets lidande också och barnet kanske inte blir så friskt sen.
  • Anonym (hmsj)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-28 18:15:25 följande:

Även om barnet är sjukt
  • Anonym (Va)
    Anonym (hmsj) skrev 2016-12-28 19:10:42 följande:

Även om barnet är sjukt

Det beror ju helt på diagnosen.
  • Anonym (hmsj)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-28 19:11:49 följande:

Det beror ju helt på diagnosen.

Alla som inte har en diagnos som med all sannolikhet är oförenlig med liv har en framtid.
  • Anonym (Va)
    Anonym (hmsj) skrev 2016-12-28 19:13:26 följande:

Alla som inte har en diagnos som med all sannolikhet är oförenlig med liv har en framtid.

Absolut.
  • Anonym (SF)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-28 18:09:13 följande:
    Anledningen att jag startade den här tråden är för att min släkting jobbar med sena aborter. Jag har frågat henne hur hon ser på saken, hon tycker inte att det är så stor skillnad när ett foster kommer ut i vecka 15 än vecka 20 tex. Enligt henne är fostret redan väldigt utvecklat i vecka 13, ser ut som en liten minibebis redan då, bara att den är mindre än i vecka 20. Hon har jobbat med detta i 6 år och har aldrig varit med om att ett barn levt efter en abort heller som man har läst om förut.
    Varför är du emot att abortera friska foster oavsett vecka? abort är väldigt nödvändigt många gånger. Eller tycker du det är rätt att barn ska ha barn t ex?
  • Anonym (Tjej snart 40 år)
    Anonym (SF) skrev 2016-12-29 20:39:30 följande:

Anledningen att jag startade den här tråden är för att min släkting jobbar med sena aborter. Jag har frågat henne hur hon ser på saken, hon tycker inte att det är så stor skillnad när ett foster kommer ut i vecka 15 än vecka 20 tex. Enligt henne är fostret redan väldigt utvecklat i vecka 13, ser ut som en liten minibebis redan då, bara att den är mindre än i vecka 20. Hon har jobbat med detta i 6 år och har aldrig varit med om att ett barn levt efter en abort heller som man har läst om förut.

Varför är du emot att abortera friska foster oavsett vecka? abort är väldigt nödvändigt många gånger. Eller tycker du det är rätt att barn ska ha barn t ex?

Gillar hon sitt jobb?Se friska foster tas bort och slängas,för det passar inte av nån andledning?
  • Anonym (SF)
    Anonym (Tjej snart 40 år) skrev 2016-12-29 20:57:36 följande:
    Gillar hon sitt jobb?Se friska foster tas bort och slängas,för det passar inte av nån andledning?
    Ibörjan tyckte hon de va lite obehagligt men hon brinner för att hjälpa och stötta kvinnorna, en del har blivit våldtagna, många är under 18 år, vissa kan vara missbrukare, sen finns de dom som helt enkelt inte vill ha barnet av olika anledningar. Hon bryr sig inte så mkt om skälet och är väldigt van vid detta nu, hon ser de helt enkelt inte som färdiga barn, hade hon gjort de hade hon nog inte kunnat jobba där.
  • janne39

Min tes är att själen stiger ner i kroppen vid födelsen. Dessförinnan är fostret bara en kropp utan själ.
    Min åsikt grundar jag på vad folk som varit klimiskt döda men återvänt plus barn som mindes sin födelse berättat.

Svar på tråden Abort debatt