• Anonym (SF)

Abort debatt

Hej hej.

Startar en abort debatt här, tycker det är intressant med människors åsikter och hur dom ser på saken.
    Ni som är helt emot abort, hur tänker ni? tycker ni verkligen att alla barn ska få födas till vilket pris som helst? hur skulle världen se ut om abort var totalt förbjudet?

När det gäller abortgränserna, där kan egentligen ingen säga vad som är rätt eller fel. Många länder har V.12, men varför just den veckan? varför är ett foster mer värt i V.14 än vecka 11? totalt orimligt enligt mig.
    Sverige har fri abort till vecka 18, därefter till vecka 22 om det finns särskilda skäl.
    rätt eller fel enligt er? om man tycker abort är ok V.18 men inte vecka 20, varför skulle fostret vara mer värt i vecka 20 än 18? likadant med ett foster i vecka 16 och ett i vecka 10, vad är skillnaden förutom storleken?
    Enligt vetenskapen och all forskning så får ett foster ett medvetande tidigast vecka 25, innan har fostret bara reflexer och reagerar bara på t ex ljud.

Storbritannien har fri abort till vecka 24, tankar?

Ska verkligen neovården gå hand i hand med abortgränserna? vården och tekniken går hela tiden framåt, om 50 år kan man kanske rädda ett barn i vecka 19, då kommer de antagligen klassas som ett barn och abort blir förbjudet, rätt eller fel?

Alla tycker olika om den här frågan! Respektera att alla får tycka och tänka vad dom vill. Abort är en svår fråga och ingen kan egentligen säga vart den rätta gränsen ska gå.

• Svar på tråden Abort debatt
  • Meriall
    linkann skrev 2016-12-27 20:42:15 följande:

Jag tycker att ditt förslag är helt vansinnigt!

Så man ska kunna starta en förlossning och kalla det för abort när som helst? Det är ju helt sjukt!

En sådan lag kommer aldrig bli verklighet.

Vad är det vansinniga i det? Mycket möjligt att det inte blir verklighet men jag tycker så ändå. Tycker det är mest rätt mot barnet och kvinnan och dessutom slipper man hela grejen med att flytta abortgränsen hit och dit beroende på hur tidigt man kan rädda barn. Man räddar helt enkelt de liv som kan räddas men tvingar ingen att vara gravid mot dess vilja. Självklart blir det ju ingen vanlig "abort" i tex v 30 utan en igångsättning och barnet kommer överleva. Det blir isf en juridisk "abort" för kvinnan.

Så som det ser ut idag så får man inte göra sådan "abort" i v 30. Istället så tvingas kvinnan vara gravid i tre månader till för att sedan adoptera bort barnet. Då kan man lika gärna ta ut det direkt då. De flesta barn får inga negativa konsekvenser av att födas i v30 så det är bättre än att kvinnan får lida och kanske försöka skada barnet inuti henne.
  • Jennie med ie
    Anonym (SF) skrev 2016-12-27 20:32:59 följande:

Okej. Ja de är klart att abort ska man väl försöka undvika men jag tycker abort är en kvinnlig rättighet. Ska verkligen en kvinna tvingas vara gravid mot sin vilja? mår illa av den tanken faktiskt. En kvinna måste ju ändå vara viktigare än ett foster utan medvetande?

Jag vill inte tvinga någon, jag pratar om vad jag anser vara rätt resp. fel.

Jag tycker båda är lika viktiga.
  • Anonym (SF)
    Meriall skrev 2016-12-27 21:01:55 följande:
    Vad är det vansinniga i det? Mycket möjligt att det inte blir verklighet men jag tycker så ändå. Tycker det är mest rätt mot barnet och kvinnan och dessutom slipper man hela grejen med att flytta abortgränsen hit och dit beroende på hur tidigt man kan rädda barn. Man räddar helt enkelt de liv som kan räddas men tvingar ingen att vara gravid mot dess vilja. Självklart blir det ju ingen vanlig "abort" i tex v 30 utan en igångsättning och barnet kommer överleva. Det blir isf en juridisk "abort" för kvinnan.

Så som det ser ut idag så får man inte göra sådan "abort" i v 30. Istället så tvingas kvinnan vara gravid i tre månader till för att sedan adoptera bort barnet. Då kan man lika gärna ta ut det direkt då. De flesta barn får inga negativa konsekvenser av att födas i v30 så det är bättre än att kvinnan får lida och kanske försöka skada barnet inuti henne.
    Ja självklart är det illa om kvinnan försöker skada sig själv eller barnet, då måste man kanske ta ut det tidigare. Men annars är det ju inte rätt mot barnet att plocka ut de tidigare, dom ska ju få bli färdiga i livmodern och slippa onödig sjukvård. Jag känner en tjej på 9 år som föddes i vecka 31, hon har fått aspberger, adhd och dyslexi p g a det, hennes föräldrar har gått in i väggen p g a henne. Därför anser jag att det är fel mot barnet att ta ut de tidigare, eftersom de finns risker med det.
  • Meriall
    Anonym (SF) skrev 2016-12-27 21:12:01 följande:

Ja självklart är det illa om kvinnan försöker skada sig själv eller barnet, då måste man kanske ta ut det tidigare. Men annars är det ju inte rätt mot barnet att plocka ut de tidigare, dom ska ju få bli färdiga i livmodern och slippa onödig sjukvård. Jag känner en tjej på 9 år som föddes i vecka 31, hon har fått aspberger, adhd och dyslexi p g a det, hennes föräldrar har gått in i väggen p g a henne. Därför anser jag att det är fel mot barnet att ta ut de tidigare, eftersom de finns risker med det.

Varför tror du att det barnet har fått dessa diagnoser pga sin tidiga födsel? Det känns bara som en gissning. Hon hade ju kunnat få detta även om hon fötts fullgången? Jag har själv barn med autism och språkstörning och han föddes i v 42... så det går inte att sätta likhetstecken mellan detta. Risken kan vara lite större för astma pga outvecklade lungor för för tidigt födda, annars klarar sig de flesta bra som föds i v 30+.

Risken är större om man föds mellan v 26-29 men medicinen går framåt hela tiden. Dessutom är det förmodligen ytterst få som skulle göra så sen abort att fostret kan räddas. Det är väldigt få som adopterar bort sina barn i Sverige idag så det hade nog snarare varit en avskräckande lag. De flesta som gör sen abort gör det pga fosterskador.
  • Anonym (SF)
    Meriall skrev 2016-12-27 21:20:59 följande:
    Varför tror du att det barnet har fått dessa diagnoser pga sin tidiga födsel? Det känns bara som en gissning. Hon hade ju kunnat få detta även om hon fötts fullgången? Jag har själv barn med autism och språkstörning och han föddes i v 42... så det går inte att sätta likhetstecken mellan detta. Risken kan vara lite större för astma pga outvecklade lungor för för tidigt födda, annars klarar sig de flesta bra som föds i v 30+.

Risken är större om man föds mellan v 26-29 men medicinen går framåt hela tiden. Dessutom är det förmodligen ytterst få som skulle göra så sen abort att fostret kan räddas. Det är väldigt få som adopterar bort sina barn i Sverige idag så det hade nog snarare varit en avskräckande lag. De flesta som gör sen abort gör det pga fosterskador.
    Självklart kan man inte veta de till 100 procent men läkarna har sagt att förmodligen beror det på de. Det är känt sen länge att för tidigt födda barn ofta får såna diagnoser. De var de jag menade, att man tar ju inte ut ett barn tidigare i onödan p g a riskerna. Ju tidigare ett barn föds desto mer risker.
    I Storbritannien försöker man inte rädda barn innan vecka 23, i Sverige försöker man vid 22 veckor vilket jag inte vet om de är rätt. Känns som att i Storbritannien tänker man mer på barnets och föräldrarnas framtid men i Sverige verkar man tänka att de ska leva till varje pris men hur livet blir sen, de är inte så viktigt, bara de överlever.
  • Anonym (Tjej snart 40 år)

Jag har aldrig gjort abort .Efter v 12 är det sen abort.Abort från v 20 borde vara förbjudet.Mina tankar om detta.Känns underbart att jag aldrig behövt göra detta.

• Anonym (SF)
    Anonym (Tjej snart 40 år) skrev 2016-12-27 22:03:55 följande:

Jag har aldrig gjort abort .Efter v 12 är det sen abort.Abort från v 20 borde vara förbjudet.Mina tankar om detta.Känns underbart att jag aldrig behövt göra detta.

Jaha och varför just vecka 20? skulle vara intressant att veta. medvetandet hos ett foster är detsamma i vecka 20 och 21 tex, kanske skiljer 1-2 cm på längden men lika livsodugliga båda två. Vecka 21 räknas ju t o m som sent missfall.
  • Anonym (SF)
    Anonym (Tjej snart 40 år) skrev 2016-12-27 22:03:55 följande:

Ja vad skönt för dig att du aldrig behövt göra abort, det är nog inget roligt precis. Men tänk dig om du varit 13-14 år och blivit gravid och du får reda på de väldigt sent, runt vecka 20 och du får veta att du kan få göra abort fortfarande. Jag själv hade ju tagit bort de direkt utan tvekan.
    Anonym (SF) skrev 2016-12-27 22:16:57 följande:

Ja vad skönt för dig att du aldrig behövt göra abort, det är nog inget roligt precis. Men tänk dig om du varit 13-14 år och blivit gravid och du får reda på de väldigt sent, runt vecka 20 och du får veta att du kan få göra abort fortfarande. Jag själv hade ju tagit bort de direkt utan tvekan.

Vad hemskt ,med sena aborter särskilt.Bäst vore siffran för abort vara 0.
    Anonym (SF) skrev 2016-12-27 22:12:42 följande:

Jaha och varför just vecka 20? skulle vara intressant att veta. medvetandet hos ett foster är detsamma i vecka 20 och 21 tex, kanske skiljer 1-2 cm på längden men lika livsodugliga båda två. Vecka 21 räknas ju t o m som sent missfall.

Tycker att alla aborter efter v 12 är sena.
Svar på tråden Abort debatt