• mamma 86

Hur sover era 8-9 åringar?

Hur mycket sover era 8-9 åringar på natten? Vilka tider? Svårt att somna?

Mitt barn, snart 9 år, har alltid haft stort sömnbehov. Tills rätt nyligen sov hon 11-12 timmar per natt (brukade somna vid 19.30-20). Problemet nu är att inte somnar i tid. Jag väcker henne oftast 6.45. För att må bra behöver hon helst somna vid 20.30, absolut senast 21. Men nu kan hon hålla på till klockan 22 eller till och med senare ibland. Hon är hemsk trött på morgonen då och jag märker ofta redan vid 19.30 att hon är trött. Men hon somnar ändå inte. Vi har vår vanliga rutin men ungen slutar aldrig snacka. Springer upp och ner och hittar på en massa!

• Svar på tråden Hur sover era 8-9 åringar?
  • PappaPellerin

På vardagarna, vill säga. På helgerna får hon vara uppe ett par timmar extra.

Vi är lika starka som vår starkaste länk.
  • MammAmma

Min 9-åring kunde vara vaken jättesent (till efter kl 23 och så), vakna flera gånger per natt och gå upp vid kl 4, ända tills hon fick melatonin utskrivet i somras. Nu tar hon den vid 19-19.30, gör sig i ordning för sängen och brukar ha slocknat vid 20.30, senast 21. Hon vaknar inte på nätterna längre och går upp ca 6.30, så hon får oftast runt 9-10 h sömn numera.

• Duckan

Nu blir dottern 10 år just idag, men det har sett likadant ut de sista åren. Hon har jättesvårt att komma till ro. Kan skruva på sig länge innan sömnen kommer.
    Nu somnar hon närmare 22.00 och vi väcker henne 7.30.

• Duckan

Kan tillägga att får hon vara vaken så kan hon nattsudda hur sent som helst. Sen sover hon länge dagen efter och tar igen sömnen.

• Springtime

Vår 8-åring sover mellan 21-6.30. Jag kan tycka att det är något för lite, men han verkar inte bli för trött. Ett tag hade han svårt att komma till ro, blev orolig att han inte skulle kunna somna alls. Han bestämde sig då att sitta med surfplatta senast till 20.00 och sen ligga i sängen före 21.00 och läsa en stund. Sen dess har det funkat bra! Vi hade pratat om att ljus från platta och mobilen kan störa sömnen, så jag tror det var det som hände.

Det verkar hända mycket inne i huvudet på 8-9-åringar. Saker de måste prata om och tänka på ????

• espejo
    MammAmma skrev 2017-01-09 23:37:01 följande:

Min 9-åring kunde vara vaken jättesent (till efter kl 23 och så), vakna flera gånger per natt och gå upp vid kl 4, ända tills hon fick melatonin utskrivet i somras. Nu tar hon den vid 19-19.30, gör sig i ordning för sängen och brukar ha slocknat vid 20.30, senast 21. Hon vaknar inte på nätterna längre och går upp ca 6.30, så hon får oftast runt 9-10 h sömn numera.

Får jag fråga, är det rent melatonin eller circadin ni ger? Vår son har fått circadin men det fungerar tyvärr inte..
  • cosinus

Snart 9-årig son som sover ungefär 21-07.

Mår bäst av rätt strikta rutiner, på loven blir det alltid kaos i hans sömn då han är vaken senare med syskonen men vaknar tidigt medan de sover igen. Tredje dagen på alla lov är han helt förskräcklig och en riktig liten tyrann. Sen hittar han sin lov-lunk och det ordnar upp sig igen men bäst är eg terminerna för hans sömn.

• MammAmma
    espejo skrev 2017-02-26 21:13:16 följande:

Får jag fråga, är det rent melatonin eller circadin ni ger? Vår son har fått circadin men det fungerar tyvärr inte..

Det är rent melatonin hon får.
  • Kakamamman

min äldsta snart 9 år brukar somna 1930 och vaknar ALLTID mellan 0530 - 0600 pigg glad och utvilad. har alltid vart så mellansyster 7 år kan sova till 0800 lillebror 3 år är som storebror upp på morgonen pigg och glad och hungrig har förstått att de är ingen idé att tjata om att gå och lägga sig. man får gilla läget att de är glada båda pojkarna är dessutom pratmaskiner ????

• Annica71

Vår tjej blir 10 i april och hon sover 21.30-07.00, dvs 9,5 timmar/natt

Vår 12-åring sover 22.00-07.00

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
Svar på tråden Hur sover era 8-9 åringar?