• nokitus

    vad odlar ni??

    hej. Jag har flyttat ut på landet, och i år är första året som jag ska riktigt satsa på att odla en massa grönt. 
    Håller även på att planera ett växthus som ska opp så fort snön har smält typ:) 
    Tänkte det skulle vara lite skoj att se hur andra gör, och vad ni odlar, vi är en familj på 2 vuxna och två barn, och jag vill riktigt slå på stort(för stort tycker gubben min)! 
    Jag ska snart börja så tomatplantor, och paprika och purjo. Har gjort i ordning så jag har en hel fönsterbänk. Så nu väntar jag ivrigt på att fröna ska dyka opp på posten. Kan ju tillägga att jag sådär annars inte har en aning om hur man gör, men, jag tar det som det kommer. 
    Har också en plan att få en fungerande kompost. Har ni andra det? hur i så fall? 
    :)
    tack och hej!

  • Svar på tråden vad odlar ni??
  • nokitus
    Anonym (H) skrev 2017-01-13 05:11:49 följande:

    Cannabis?? Hur fick du tag på fröna?


    För några år sedan fanns det tidningsrubriker om folk som hade beställt solrosfrön online, när dom hade odlat dem så hade det växt upp cannabis bland dom dessutom:p
  • Anonym (H)
    Anonym (Gröna fingrar) skrev 2017-01-13 07:33:24 följande:

    Ojdå, vad snopet om polisen skulle knacka på.

    Odlade mina i sommarstugan som ligger ödsligt och som enda hus på den vägen, men plantorna tog upp hela fönstrena och de var lite av en chansning. Men så värt det, har fått livet åter känns det som. Dock lite jobbigt att komma fram till vad som var lagom medicinsk dos, blev tokbäng de första gångerna. :)


    Inte särskilt stor risk kanske :) min kompis kanske hade en väldans otur, han var rätt skakis efter det eftersom det var första (och enda) gången han någonsin försökt sig på något olagligt haha.

    Tullen hade tydligen anmält hans paket.

    Okej men då är det nog lugnt :) förstår att det är värt det! Blev lite avis haha. Ja det är inte kul att bli för bäng :)
  • Anonym (Semper fidelis)
    Anonym (Gröna fingrar) skrev 2017-01-13 07:33:24 följande:
    Ojdå, vad snopet om polisen skulle knacka på.

    Odlade mina i sommarstugan som ligger ödsligt och som enda hus på den vägen, men plantorna tog upp hela fönstrena och de var lite av en chansning. Men så värt det, har fått livet åter känns det som. Dock lite jobbigt att komma fram till vad som var lagom medicinsk dos, blev tokbäng de första gångerna. :)
    Vad lade du dig på för dos?
  • Anonym (Semper fidelis)
    Anonym (H) skrev 2017-01-13 07:52:46 följande:
    Inte särskilt stor risk kanske :) min kompis kanske hade en väldans otur, han var rätt skakis efter det eftersom det var första (och enda) gången han någonsin försökt sig på något olagligt haha.

    Tullen hade tydligen anmält hans paket.

    Okej men då är det nog lugnt :) förstår att det är värt det! Blev lite avis haha. Ja det är inte kul att bli för bäng :)
    Man ska aldrig beställa cannabisfrön till samma adress som man bor på. Övriga växter verkar de inte ha koll på.

    Som med allt som rör detta ska man planera i förväg p.g.a trafikdatalagringen.
  • Anonym (Ja me)
    Anonym (Gröna fingrar) skrev 2017-01-13 07:00:58 följande:

    Googlade och hittade ett svenskt företag som sålde frön, fast de skickades väl paketerade från holland. (De är inte olagligt att köpa fröna, bara att sedan odla dem)

    Fick 10 st frön som jag sådde och 7 av dem tog sig.

    Lever med kronisk smärta sedan födseln (30+ nu) och har för första gången hittat något som lindrar.


    Åh, om det ändå kunde bli lagligt. Såg du dokumentären om en kille som efter en olycka va helt handikappad. Tack vare sitt cannabis så kunde han fungera någorlunda. Hur polisen kom på detta vet jag inte men det blev rättegång o plantorna förstördes. Nu sitter han återigen i rullen o kan inte röra sig.

    Så många länder har börjat legalisera men Sverige... jag tror aldrig det händer här...:(
  • Anonym (Semper fidelis)
    Anonym (Ja me) skrev 2017-01-13 11:42:36 följande:
    Åh, om det ändå kunde bli lagligt. Såg du dokumentären om en kille som efter en olycka va helt handikappad. Tack vare sitt cannabis så kunde han fungera någorlunda. Hur polisen kom på detta vet jag inte men det blev rättegång o plantorna förstördes. Nu sitter han återigen i rullen o kan inte röra sig.

    Så många länder har börjat legalisera men Sverige... jag tror aldrig det händer här...:(
    Lagligheten är av ringa betydelse om man vill utvärdera om det funkar. Finns länder att besöka för detta.

    Annars finns det alltid folk som kan bistå med expertis. ;)
  • Anonym (Semper fidelis)
    Anonym (Semper fidelis) skrev 2017-01-13 12:14:31 följande:
    Lagligheten är av ringa betydelse om man vill utvärdera om det funkar.
    Detta eftersom det inte finns ett egentligt brottsoffer. De flesta poliser vet detta också, men inte alla. Det är det som skiljer agnarna från vetet så att säga. 
  • Anonym (Semper fidelis)
    Anonym (Semper fidelis) skrev 2017-01-13 12:14:31 följande:
    Lagligheten är av ringa betydelse om man vill utvärdera om det funkar.
    Detta eftersom det inte finns ett egentligt brottsoffer. De flesta poliser vet detta också, men inte alla. Det är det som skiljer agnarna från vetet så att säga. 
  • nokitus
    Anonym (Semper fidelis) skrev 2017-01-13 00:19:58 följande:

    När vi ändå talar om odling så kan man också odla svamp om man vill variera "rike". Personligen har jag bara erfarenhet av Cubensis för en massa år sedan. Men metoden är lika för alla sorters svamp. Man kan i stort sett odla vilken matsvamp som helst på sågspån, kartong, kaffesump, kompost, spannmål, hö, vedträn vilket gör det väldigt resurssnålt, miljövänligt och ekonomiskt. Absolut något för de av oss som är s.k. preppers.

    Odlar man den själv slipper man dessutom koncentrationer av tungmetaller och liknande som ofta förekommer när man plockar den i naturen och svamp kan ju dessutom konserveras genom torkning och vacuumförpackning.

     

    www.adlibris.com/se/bok/growing-gourmet-and-medicinal-mushrooms-9781580081757 innehåller allt man behöver kunna. Äger själv en kopia och den är verkligen svampbibeln, mycket bra illustrationer och recept för olika medium och inokulering- och steriliseringsprocesser.

     

    Paul Stamets är verkligen en pionjär när det kommer till mycellium. Har ni tid se gärna www.ted.com/talks/paul_stamets_on_6_ways_mushrooms_can_save_the_world hans svamprecept för att bekämpa skadedjur och oljespill är speciellt intressanta.

     

    Ledsen om mitt svampbidrag var offtopic, med det stod ju faktiskt odling.

    Vad anbelangar växter har jag fokus på medicinalväxter då jag är minimalist och anser att allt ska helst fylla ett syfte. Har begränsat mig till Echinopsis, Erythroxylum samt Cannabaceae, men är lite sugen på att testa ett te bryggt på Lagochilus inebrians som ett lite hälsosammare sömnhjälpmedel.

    Sedan vore det ju ganska trevligt att ha ett ex av Tabernanthe iboga och Salvia divinorum igen, de jag haft tidigare har inte trivts riktigt.

    Sedan finns det en inhemsk växt i Tajikistan för att främja hårväxt och då främst mellan ögonbrynen, då s.k. unibrows anses vackert där, som jag tänkte använda på mitt typiskt manliga hårfäste och förhoppningsvis få tillbaka lite av ungdomens glansdagar, så om någon vet den kallas så är jag jätteintresserad av att ta del av eventuell information!


    Ja, det är rätt, tråden handlar om odling.....dock var det ju inte meningen att det skulle handla om cannabis som ovan men , wtf....dom kanske använder ett underbevattningssystem som jag behöver få nys om:) jag har förstått i alla fall att man kan odla kantareller.....jag är absolut inte alls ens i närheten av att känna till svampar, men kantareller plockar jag i skogen och mamma lärde mej att toppskivlingar och flugsvampar är ajjabajja när jag var liten:)

    När det kommer till medicinalväxter så drack jag te gjort på något som hette damiana eller något förut, det var ganska bra sövande te.....ja, det är väl allt jag vet om medicinalväxter:)
  • nokitus
    Anonym (Gröna fingrar) skrev 2017-01-13 06:48:36 följande:

    Sparrisen köpte jag som färdiga små plantor på coop. Sen skulle de växa utan att man gjorde något och börja skördas först efter den tredje sommaren.

    Har 3 plantor som nu efter 5 somrar är jättestora och ger rikligt med skörd i maj månad. Så lite tålamod behövs men annars klarar de sig själva.


    Ahaaa....jag ska kolla upp var man hittar sparrisplantor sen och köpa....janå, dom kostar skjortan i butiken, men är såååå goda...så tålamod kommer jag säkert haa:) täcker du med fiberduk på vintern?
  • Anonym (anarkisten)

    Jag anarkistodlar broccoli, bondbönor, slanggurka, blomkål, gul lök och potatis, som grönsaker. Inte så stora odlingar, 5 land, varje är ungefär 5x3 meter. Sedan har jag kryddland med salvia, gräslök, timjan, kyndel och citronmeliss. Landet är  insprängt med ringblommor, blåklint och kryddtagetes, som också är ätbara, men mest är där för att liva upp och vara fina. 

    Hittills har mina odlingar fått vara det de ska vara, nämligen något vem som helst får gå till och ta lite för husbehov, hjälpa till lite om de vill. Betala vad de vill om de vill. I år blir 6e året, och förhoppningsvis fortsätter det att gå bra.

  • nokitus
    Anonym (anarkisten) skrev 2017-01-13 15:29:12 följande:

    Jag anarkistodlar broccoli, bondbönor, slanggurka, blomkål, gul lök och potatis, som grönsaker. Inte så stora odlingar, 5 land, varje är ungefär 5x3 meter. Sedan har jag kryddland med salvia, gräslök, timjan, kyndel och citronmeliss. Landet är  insprängt med ringblommor, blåklint och kryddtagetes, som också är ätbara, men mest är där för att liva upp och vara fina. 

    Hittills har mina odlingar fått vara det de ska vara, nämligen något vem som helst får gå till och ta lite för husbehov, hjälpa till lite om de vill. Betala vad de vill om de vill. I år blir 6e året, och förhoppningsvis fortsätter det att gå bra.


    Oj. Det låter riktigt häftigt. Är det mycket folk som kommer då?
  • Anonym (anarkisten)
    nokitus skrev 2017-01-13 19:48:48 följande:
    Oj. Det låter riktigt häftigt. Är det mycket folk som kommer då?
    Det vet jag inte exakt. Jag är bara där sent på kvällen/natten, så jag träffar aldrig de som tar för sig, men jag får många tack-lappar, fröpåsar, lite pengar och till och med barnteckningar. Förra året räknade jag ihop 630 kr, mest mynt, 37 olika handstilar och 7 teckningar, plus 10 olika förpåsar och 3 påsar sättlök. Lökarna har jag satt i höstas, och några av fröerna kommer jag så sen i vår.

    Det är roligt att göra så här, lite av en kick att ingen vet att det är jag. En dag kanske jag åker dit, men jag vet faktiskt inte vad straffet för att odla på oanvänd kommunmark kan ha för straffskala.
  • nokitus
    Anonym (anarkisten) skrev 2017-01-13 20:02:55 följande:

    Det vet jag inte exakt. Jag är bara där sent på kvällen/natten, så jag träffar aldrig de som tar för sig, men jag får många tack-lappar, fröpåsar, lite pengar och till och med barnteckningar. Förra året räknade jag ihop 630 kr, mest mynt, 37 olika handstilar och 7 teckningar, plus 10 olika förpåsar och 3 påsar sättlök. Lökarna har jag satt i höstas, och några av fröerna kommer jag så sen i vår.

    Det är roligt att göra så här, lite av en kick att ingen vet att det är jag. En dag kanske jag åker dit, men jag vet faktiskt inte vad straffet för att odla på oanvänd kommunmark kan ha för straffskala.


    Nå, det låter ju i allafall väldigt uppskattat:)
  • Deceree1

    Jag ska göra ett bus i vår. Jag har samlat på mig massor av frön som jag ska kasta ut på ett ställe i vår stad. Va snopna alla ska bli haha!

  • Anonym (Semper fidelis)
    nokitus skrev 2017-01-13 14:35:25 följande:
    Ja, det är rätt, tråden handlar om odling.....dock var det ju inte meningen att det skulle handla om cannabis som ovan men , wtf....dom kanske använder ett underbevattningssystem som jag behöver få nys om:) jag har förstått i alla fall att man kan odla kantareller.....jag är absolut inte alls ens i närheten av att känna till svampar, men kantareller plockar jag i skogen och mamma lärde mej att toppskivlingar och flugsvampar är ajjabajja när jag var liten:)

    När det kommer till medicinalväxter så drack jag te gjort på något som hette damiana eller något förut, det var ganska bra sövande te.....ja, det är väl allt jag vet om medicinalväxter:)

    Underbevattning är inte alltid önskvärt men det beror självklart på växttypen. Många har pålrötter och då kan underbevattning främja såklart, men också skapa rotröta. Beror såklart på vilken fas av tillväxten man avser stimulera också.


     


    Sedan det där med system ett sidoområde. Det finns mycket open source lösningar som baseras på Arduino. Kan man få en notis i mobilen när det behövs vattnas och sätta igång bevattning via mobilen behöver man inte ens befinna sig på samma plats och det skulle ju skapa ytterligare svårigheter att finna och bekämpa illegal odling... :)


     


    Glöm inte att svampar (trichoderma) gör otroligt mycket för alla växter, bland annat bryta ner döda rötter och blad eller kompost till ny näring för växten. Ett kretslopp inuti kretsloppet så att säga.


     


    Damiana var ett bra tips, ska (försöka) lägga det på minnet. ;)

Svar på tråden vad odlar ni??