• blomman 2

omprövning av F-penning!

Hej! Jag är så fruktansvärt arg på F-kassan så jag kokar! Det hela började med att jag höll på att sluta på en tidigare arbetsplats och kunde inte pga omständigheter börja att plocka ut dem. Började ett nytt arbete jan-16 och samma där,som nyanställd ville jag inte innan min provanställning hade löpt ut( 3 mån) börja min anställning med att plocka ut F-penning. När jag hade fått fast anställning bad jag min chef att se över när jag kunde börja plocka ut min f-penning med svaret att hon skulle ta upp det med chemaläggaren...men inget hände trots att jag påminde om saken. Jag tog då kontakt med f-kassan i maj -16 ang mina 90 garantidagar jag har haft kvar och frågade dem om jag kunde få ut mina kvarvarande dagar på annat sätt då jag inte kunde få kortad arbetstid på min arbetsplats och DÅ fick jag till svar av kvinnan att jag kunde begära 90 dagar BAKÅT i tiden från anmälningsdatumet innan min dotter slutar första klass eftersom hon fyller 8 år innan skolavslutningen. Jag ringde även en xtra gång hösten -16 om jag kunde använda vilken blanket/period jag ville av de tre jag hade hemma när jag ansökte om dagarna,hon sade JA. Sagt och gjort tog jag tag i dessa papper och skickade in fem i december-16. Fick sedan svar från F-kassan att jag inte skulle få F-penning beviljat då de räknar 90 dagar bakåt från det jag SKICKAT in blanketterna!!! Jag känner mig GRUNDLURAD!!!' När jag kontaktade dem sade kvinnan som tog emot mitt samtal att jag kunde göra en omprövning. Idag läste jag igenom omprövningspappret/* inte nöjd med beslutet*..och det står klart och tydligt att jag INTE kommer att få mina pengar för att jag har blivit vilseledd!!!! Det är ju tamefan DET jag har blivit!!! Hur sjutton skall jag skriva min omprövning..??? Jag vill ha rätt till MINA och mitt BARNS pengar! Någon som varit i damma situation som kan komma med råd..? Som ensamstående så SKÄNKER man inte sådana här pengar eller dagar hur som helst!

• Svar på tråden omprövning av F-penning!
  • blomman 2

Oj,är så arg nu när jag skriver detta att jag glömde skriva i början att jag inte kunde begära F-penning= korta av min arbetstid + ta ut lörd-sönd.

• Alexi

Det har väl bara blivit ett missförstånd, du är inte lurad. FK kanske trodde att du menade att ta ut 90 dagar bakåt från då du pratade med dem, hon kanske inte förstod att du tänkte vänta ett halvår med begäran.

• blomman 2
    Alexi skrev 2017-01-09 20:54:56 följande:

Det har väl bara blivit ett missförstånd, du är inte lurad. FK kanske trodde att du menade att ta ut 90 dagar bakåt från då du pratade med dem, hon kanske inte förstod att du tänkte vänta ett halvår med begäran.

Anledningen till att jag begärde F-penning så sent var för att jag uppfattade efter att ha pratat med dem
    att det är som när man vabbar,att bara anmälan är gjord så har man hur mycket tid som helst på sig att skicka in ansökan.Bara jag har gjort anmälan innan mitt barn slutar skolan! Jag uppfattade även det som att dagarna räknas ut bakåt fr.o.m. anmälningsdatumet. Jag frågade dem också om jag kunde använda NÅGON av de tre anmälningsblanketter jag hade hemma från de tre olika anmälningspeioderna,Dvs,dec-15- mars -16 och maj-16...Anmälan som jag jag har gjort då jag har försökt att ta ut garantidagar med förkortad arbetstid men inte kunnat ta ut pga omständigheter på arbetsplatserna. De svarade JA. Ingen har sagt att jag kan använda vilken blankett jag vill MEN att den MÅSTE IN innan skolavslutningen. Det känns Förjävligt att ha ringt dem om råd och så har man inte fått rätt information!
  • blomman 2
    Alexi skrev 2017-01-09 20:54:56 följande:

När jag ringde dem senast så var det antagligen i höstas-16. DÅ om något borde de ha sagt att det är KÖRT. Hon har ju alla uppgifter framför sig ang mitt barns födelseår mm.
  • Seven Costanza

Jag förstår inte - när var du föräldraledig med barnet så att dagarna skulle ha kunnat tas ut? Det står ju klart och tydligt att dagarna (dvs ledigheten) kan tas ut fram till att barnet fyller åtta år eller slutar första klass. Om det är SGI-dagarna du menar och du inte faktiskt var LEDIG med barnet så att du kunde ta ut SGI-dagar innan tidsgränsen gått ut så spelar det ju ingen roll om du hade både anmält och ansökt före skolavslutningen ändå? Du var väl inte hemma med barnet under vårterminen? Vad exakt är det du tycker att de sagt fel till dig?

Svar på tråden omprövning av F-penning!