• EvaNils

Skickat brev, hur ska jag bevisa det för köparen?

Jag skickade ett brev för 2-3 veckor sen med posten. Det var en klänning värd 400 som jag sålt på Tradera. Köparen kontaktar mig nästan varje dag för att meddela att hon inte fått den än, det är irriterande men förstår att hon är orolig. Jag skickade den som ett brev (skrymmande brev?), alltså var den under 2 kg och jag fick ingen kvitto eller kollinummer för brevet. Hur ska jag bevisa något för köparen om klänningen försvunnit med Posten? Vad kan ens posten göra åt min situation då de inte har något bevis? Eller kan det vara så att köparen fått klänningen och försöker att lura mig? Hur ska jag få reda på om hon hämtat ut klänningen?

Snälla hjälp mig! 

• Svar på tråden Skickat brev, hur ska jag bevisa det för köparen?
  • Nyfikna72
    Aileen Allannah skrev 2017-01-09 21:54:20 följande:
    Det kan man visst. Det gör ju inte att brevet kommer fram direkt, men man kan absolut anmäla det försvunnet.

Jo jag insåg efter att jag postat att man såklart KAN reklamera eller efterlysa det men det kommer ju inte att leda nånstans......troligtvis har ju mottagaren fått brevet men försöker sig på en liten blåsning för att få ut lite extra........det är tyvärr väldigt många som är snälla och betalar tillbaks. Som säljare lär man ju vara observant själv också. Nån liten skitgrej i brev är ju en sak men blir det större saker och kanske lite värde är det bättre att enbart skicka rek eller som paket så man får bevis på att man skickat.
  • alohar

Jag filmar alltid när jag lägger brev i brevlådan och fotar alltid brevet just för att undvika sådant. Ibland filmar jag t.om när jag slår in paketet så man ser vad som är i det.

Men ja det finns ingenting som man göra något åt det nu. Du ansvarar inte för postens slarv. Den kommer nog fram tids nog.

• Bibbidi
    alohar skrev 2017-01-09 23:01:37 följande:

Jag filmar alltid när jag lägger brev i brevlådan och fotar alltid brevet just för att undvika sådant. Ibland filmar jag t.om när jag slår in paketet så man ser vad som är i det.

Men ja det finns ingenting som man göra något åt det nu. Du ansvarar inte för postens slarv. Den kommer nog fram tids nog.

Fast även där kan väl folk lika gärna säga att det inte låg något i kuvertet/kuvertet som kom fram? 
  • alohar
    Bibbidi skrev 2017-01-09 23:06:10 följande:

Fast även där kan väl folk lika gärna säga att det inte låg något i kuvertet/kuvertet som kom fram? 

Absolut men då ljuger dom ju!

Jag har ju det på film när jag slår in paketet

( lärde mig det efter att ett företag påstod att en vara jag returnerade inte var med i paketet) efter det filmar jag när jag paketerar det.
  • Alica90
    EvaNils skrev 2017-01-09 21:43:15 följande:

Så det är kört om köparen försöker att lura mig eller om brevet försvunnit? 

Har du inte fått betalt än eller?

Ord stor mot ord, och köparen måste bevisa att du INTE har skickat varan för att få dig fälld för kontraktsbrott.

Ifall köparen vägrar betala, måste istället du bevisa att köparen har tagit emot varan.
  • Nyfikna72
    alohar skrev 2017-01-09 23:28:13 följande:
    Absolut men då ljuger dom ju! Jag har ju det på film när jag slår in paketet ( lärde mig det efter att ett företag påstod att en vara jag returnerade inte var med i paketet) efter det filmar jag när jag paketerar det.

Hur bevisar du att det är just det paketet du filmat du postar då? Jag har också läst att många filmar men det är nog inget som påverkar någonting om man skulle bli tvungen att bevisa sin sak.
  • alohar
    Nyfikna72 skrev 2017-01-10 07:16:59 följande:

Hur bevisar du att det är just det paketet du filmat du postar då? Jag har också läst att många filmar men det är nog inget som påverkar någonting om man skulle bli tvungen att bevisa sin sak.

För att jag behöver inte bevisa nånting när de handlar om en privatperson som påstår sig inte ja fått varan. Tror du att det skulle gå till så att jag filmar allt. Köparen säger att inget kom. Och då kommer polisen säga till mig -nä men du måste bevisa ännu mer annars kommer du bli åtalad. Hahaha. Nä man behöver inte bevisa nåt. Ja förutom när de handlar om företag. De enda jag behövde var någon som kunde intyga att jag skickat med varan.
  • Nyfikna72

Har man inte för avsikt att luras så spelar det ju ingen roll, tyvärr använder ju de som luras även möjligheten att filma och påstår att de lagt det på lådan och många tror ju på, det och därför är det ju bättre att både köpare och säljare använder sig av spårbara kollin. Det skyddar ju bägge parter och klimatet bland alla som köper och säljer blir ju bättre. Om de som bluffar börjar känna sig trygga med att filma och så att säga hittar ännu ett kryphål att bluffa så sänder det ju lite tokiga signaler. Särskilt för den som blir utsatt och kanske tror att de inte kommer längre. Vilket de förvisso inte gör..........hade köparen bett att få det som köpts som rek eller paket hade det ju funnits nånting iallafall. Köparen vinner ju inget på att den som bluffar skickar en film på att denne postar någonting iallafall.

• alohar
    Nyfikna72 skrev 2017-01-10 08:17:49 följande:

Har man inte för avsikt att luras så spelar det ju ingen roll, tyvärr använder ju de som luras även möjligheten att filma och påstår att de lagt det på lådan och många tror ju på, det och därför är det ju bättre att både köpare och säljare använder sig av spårbara kollin. Det skyddar ju bägge parter och klimatet bland alla som köper och säljer blir ju bättre. Om de som bluffar börjar känna sig trygga med att filma och så att säga hittar ännu ett kryphål att bluffa så sänder det ju lite tokiga signaler. Särskilt för den som blir utsatt och kanske tror att de inte kommer längre. Vilket de förvisso inte gör..........hade köparen bett att få det som köpts som rek eller paket hade det ju funnits nånting iallafall. Köparen vinner ju inget på att den som bluffar skickar en film på att denne postar någonting iallafall.

Nä men då har man ryggen fri iaf. Eftersom det är köparens ansvar att välja spårbart kolli så är det inte säljaren problem om köparen påstår sig att varan inte kommit fram. Då kan man visa film. Tror köparen ändå inte på det så är det inte mitt problem faktiskt. Då skulle köparen ha valt spårbart.

Sen finns det köpare som kan luras att de inte fått varan och vill ha pengar. ( mim kompis var med om det och efter att fått tag på personens mamma kunde mamman bekräfta att varan visst kommit fram)

Visar man film på när man släpper ner den i brevlådan så kan de inte de säga nåt alls faktiskt. Då får de kontakta posten isåfall. Så det är en klar fördel att ha det filmat så slipper man allt tjaffs direkt. Men egentligen ska man inte behöva filma heller för det är inte säljarens ansvar att se till att brevet kommer fram. (Det ska man även skriva när man säljer något) men man slipper massa tjaffs om man har det på film. För då får man tyst på de köpare som luras iaf.

Men för att sammanfatta det. Har man faktiskt skickat ett brev som inte kommit fram, eller att köparen luras. Så kan säljaren inte bli dömd för något även om köparen poöisanmäler. Så ts behöver inte oroa sig för något.
  • Nyfikna72

Fast det kostar ingenting att som säljare erbjuda spårbart som alternativ heller.....de som bluffar utnyttjar ju många gånger köpare också för alla kan inte allt om brev och rek och hur allt fungerar men det kan man oftast som säljare. Då kan man vara lite ödmjuk och erbjuda de alternativ som finns och sen avgör köparen hur mycket denne vill betala. Att lägga allt ansvar på köparen underlättar ju bara för de som bluffar. Det ska ju även poängteras att jag har eget företag där jag skickat brev dagligen i över 20 år snart. Enbart frimärken och inget brev har någonsin kommit bort så det är egentligen lite märkligt att problemet är så utbrett bland de som köper och säljer privat på nätet. Jag kan nästan lova att alla problem som folk påstår att de har inte beror på posten iallafall......så då återstår ju antingen säljare eller köpare.

• alohar

Ja om säljaren inte vill skicka rekommenderat fast köparen betalar för det så borde man inte köpa saken helt enkelt för då är något fel. Men om köparen vill ha så billig frakt som möjligt och jag helt ärligt har skickat varan så har jag ingenting att oroa mig över. Då får dom kontakta posten för att gnälla. Att andra luras säger jag inte något om, självklart gör många det. Men det är inte ett problem för mig som är ärlig och skickar varan. Det får stå för dom helt enkelt. Fortfarande gäller att jag som är ärlig och har skickat varan ska inte behöva bevisa nåt för att inte bli dömd för ett brott. Jag antar att det var det ts var orolig över. Eller att hon måste skicka tillbaka pengarna. Men om hon ärligt har skickat varan, så är hon inte skyldig till något.

• EvaNils
    Alica90 skrev 2017-01-10 00:34:19 följande:
    Har du inte fått betalt än eller?

Ord stor mot ord, och köparen måste bevisa att du INTE har skickat varan för att få dig fälld för kontraktsbrott.

Ifall köparen vägrar betala, måste istället du bevisa att köparen har tagit emot varan.
    Jag har fått betalt, men är rädd att köparen kräver sina pengar tillbaka. Har förklarat till henne att jag inte fick något kvitto/kollinummer då jag skicka klänningen som ett brev, alltså har jag inget bevis. Känner mig så dum för att jag inte skickade med spårning Gråter
  • Kjell2
    EvaNils skrev 2017-01-10 10:16:30 följande:
    Jag har fått betalt, men är rädd att köparen kräver sina pengar tillbaka. Har förklarat till henne att jag inte fick något kvitto/kollinummer då jag skicka klänningen som ett brev, alltså har jag inget bevis. Känner mig så dum för att jag inte skickade med spårning Gråter
    Det är inte ovanligt med bluffar kring detta, åt båda håll. Oftast är det mycket skrik och lite verkstad. Så kan du bara ta elaka email och samtal så fortsätt hävda med bestämdhet att du postat och inte kommer betala tillbaka några pengar. Ge dig inte in i en bevisdiskussion.

Om köparen trots allt går till domstol kan du göra ett nytt övervägande om det är värt 400 kr att slippa bråk.

• YesMaster

Tyvärr har köparen all säkerhet här och säljaren aldrig det, oavsett privatperson eller företag. Det är ALLTID upp till säljaren att se till att varan kommer fram.

Jag har själv blivit åtalad av en köpare som bestämde sig för att ta emot varan och sen gå till polisen och anmäla ekobrott, blev tvungen att betala.

Har även köpt en sak för 300kr på blocket men fick den aldrig, och det var inga problem med anmälan där eftersom det finns bevis att jag betalat men inga bevis på att hon skickat.

Som säljare sedan 10år tillbaka har jag lärt mig att det många gånger är värt att bjuda på spårbar frakt, speciellt när det finns sidor som Fyndiq där man kan lura säljare dagligen och få rätten på sin sida.

• Kjell2
    YesMaster skrev 2017-01-10 12:47:04 följande:

Tyvärr har köparen all säkerhet här och säljaren aldrig det, oavsett privatperson eller företag. Det är ALLTID upp till säljaren att se till att varan kommer fram.

Jag har själv blivit åtalad av en köpare som bestämde sig för att ta emot varan och sen gå till polisen och anmäla ekobrott, blev tvungen att betala.

Har även köpt en sak för 300kr på blocket men fick den aldrig, och det var inga problem med anmälan där eftersom det finns bevis att jag betalat men inga bevis på att hon skickat.

Som säljare sedan 10år tillbaka har jag lärt mig att det många gånger är värt att bjuda på spårbar frakt, speciellt när det finns sidor som Fyndiq där man kan lura säljare dagligen och få rätten på sin sida.

Ekobrott? På vilka grunder dömde tingsrätten?
  • alohar
    YesMaster skrev 2017-01-10 12:47:04 följande:

På fyndiq köper man varor av ett företag. Hur kan man bli lurad där?
  • YesMaster
    alohar skrev 2017-01-10 14:48:09 följande:

På fyndiq köper man varor av ett företag. Hur kan man bli lurad där?

Som säljare blir man lurad, inte köpare. Köparen har alla rättigheter medan säljaren har alla skyldigheter
Svar på tråden Skickat brev, hur ska jag bevisa det för köparen?